ATV (Peruvian TV channel)

Last updated
Andina de Televisión
ATV logo 2020.png
Type Television network
CountryPeru
Programming
Picture format 1080p 16:9 HDTV (NTSC)
Ownership
Owner Grupo ATV (Albavision)
History
Launched1969 (As Canal 9)
1983 (current incarnation)
Former namesAndina de Radiodifusión Televisión
Links
Website www.atv.pe
Availability
Terrestrial
Analog VHF Channel 9 (Lima, listings may vary)
Digital VHF Channel 9.1 (Lima, listings may vary)

ATV (known as Andina de Televisión), is a Peruvian television network founded in 1959 and relaunched in 1983. The network is the flagship property of Grupo ATV one of Peru's largest media and broadcasting companies.

Contents

History

What is known today as ATV started in 1969 with Alfonso Pereyra as its first manager. After unsuccessful attempts to run it in the early 1970s and subsequent political turmoil in Peru, the station was closed; however, it became a TV Perú local station for the capital area.

By 1981, the channel was under new leadership. Carlos Tizón Pacheco, who financed the 1980 presidential campaign of President Fernando Belaúnde Terry, and then-president of local auto firm PROMASA, took over the channel frequency with his firm Andina de Radiodifusión, S.A., with test broadcasting commencing on May 9 the same year. After two years the channel returned to broadcasting on April 18, 1983, with President Terry presiding.

Since then the station has quickly gained a Peruvian audience by showing foreign films and broadcasting dramas, usually from Brazil. Until 1992 the station was known as Canal 9 (Channel 9), after its Lima, Peru VHF frequency, up until 1986 it had only been a local station, with national broadcasting starting only in 1987.

On January 14, 1992, due to the interconnection via satellite at the national level, the then denominated Channel 9 changes its name to ATV (abbreviation of Andina de Televisión).

The station is among the most watched television stations in Peru, often obtaining high ratings from past TV shows such as Magaly TV, a magazine and gossip show hosted by Peruvian journalist Magaly Medina.

ATV HD

In November 2006, the Peruvian Minister of Transports and Communications published in Peru's official newspaper "El Peruano" a decree concerning Digital terrestrial television. In April 2007, ATV started to test their HD channel with American ATSC system on channel 30. Then when Peru adapted ISDB-T years later, ATV began testing transmissions in the capital in 2010.

Programming

ATV programming is varied and tries to attend to all agrees and cultural groups within Peru. Among their usual programming is a morning show called "Que Tal Mañana!" hosted by Laura Borlini and comedians Fernando Armas and Hernan Vidaurre; soap operas such as Pasion de Gavilanes, El Color del Pecado or El Cuerpo del Deseo; news shows which include the daily "Primera Noticia", ATV Noticias and El Deportivo and the Sunday's Dia D; folkloric shows like Canto Andino; a movie reviews show called De Pelicula; a toddler-oriented programme called "Tu Bebe". It also broadcasts WWE shows RAW and Smackdown and its monthly pay per views. In January 2013, they started to broadcast Pablo Escobar: El Patrón del Mal, followed by El Señor de los Cielos in 2014.

Related Research Articles

WLII-DT Television station in Caguas, Puerto Rico

WLII-DT, virtual and VHF digital channel 11, branded on-air as TeleOnce, is a dual Univision/UniMás-affiliated television station serving San Juan, Puerto Rico that is licensed to Caguas. The station is owned by Burbank, California-based Liberman Media Group. WLII-DT's studios are located on Calle Carazo in Guaynabo, and its transmitter is located near the Bosque Estatal de Carite mountain reserve.

La 2 (Spanish TV channel) Public Spanish cultural television channel

La 2 is a Spanish free-to-air television channel that was launched in 15 November 1966 as the second channel of Televisión Española (TVE), the country's public TV broadcaster. Its programming is centred towards cultural TV shows and public service programmes in comparison with La 1, its sister channel, which is a generalist one. Some of the channel's filming and production of programmes are produced in the studio of San Cugat del Vallés, in Catalonia.

Television is one of the major mass media of Chile. It was introduced in 1957.

TV+ (Chile) Chilean television channel

TV+ is a Chilean free-to-air television channel. Previously known as the Television Corporation of the Pontifical Catholic University of Valparaíso or UCV Televisión, it was the oldest television station in the country and the only regional network outside of Santiago that had nationwide coverage. It started broadcasting on an experimental level in the Pontifical University of Valparaíso's buildings in 1957 and was officially launched in August 1959. In 2017, it moved its offices to the Agua Santa district in Viña del Mar.

TV Perú Peruvian state-owned television network

TV Perú is the flagship television network of Peruvian state broadcaster IRTP. It is Peru's first channel and the one to have the widest coverage area in the country.

RCN Televisión Colombian television network

Canal RCN is a Colombian free-to-air television network. It is a Colombian open television channel, belonging to the Ardila Lülle Organization. It was founded as a television content production company on March 23, 1967, and found its broadcasts as an independent channel on July 10, 1998. Its main shareholder is Carlos Ardila Lülle. It produced Yo soy Betty, la fea, one of the most successful Colombian telenovelas.

RCTV Television station

Radio Caracas Televisión (RCTV) was a Venezuelan free-to-air television network headquartered in the Caracas neighborhood of Quinta Crespo. It was sometimes referred to as the Canal de Bárcenas. Owned by Empresas 1BC, Radio Caracas Televisión (RCTV) was inaugurated on 15 November 1953 by William H. Phelps, Jr. Its radio counterpart was Radio Caracas Radio.

Cuba was the first Latin American country to begin television testing as on December 1946, station CM-21P conducted an experimental multi-point live broadcast. The first regular commercial broadcasting began in October 1950 by the small radio station Union Radio, soon followed by other stations. The broadcasts featured sport, soap operas, news, cooking shows, and comedy. Censorship was imposed following the 1952 coup by Fulgencio Batista, and again by the government of the Cuban revolution after their victory in 1959.

Trans TV Indonesian terrestrial television network

Trans TV is an Indonesian free-to-air television channel that is based in South Jakarta. The station is owned by Chairul Tanjung and was launched on 15 December 2001. Programming consists of newscasts, movies, drama series, variety shows, quiz shows and children's television series. Trans TV was Indonesia's main broadcaster of the 2018 FIFA World Cup, showing most group matches and all of the final matches, which led to the channel topping Indonesian television ratings as of 19 June 2018.

Telefe Rosario Telefe TV station in Rosario, Argentina

Telefe Rosario is an Argentine television station broadcasting on channel 5 from the city of Rosario, province of Santa Fe. As an affiliate of Telefe, its schedule consists of soap operas, movies, local news, entertainment shows and cartoons. It started broadcasting in color in 1980.

Telenorte Chilean television channel

Telenorte was a Chilean Television network launched in 1966 and closed in 2001. The network had stations in Arica, Iquique, Antofagasta and La Serena.

Magaly Jesús Medina Vela is a Peruvian entrepreneur, presenter, radio and television producer; most known for the popular celebrity gossip show "Magaly TeVe", that ran from 1997 to 2012. In it, she talked about the lives and scandals of Peruvian celebrities from "Chollywood," a portmanteau of the words "Cholo" and "Hollywood," which she minted.

XHGK-TDT is a television station in Tapachula, Chiapas. XHGK broadcasts on virtual channel 13 and is part of the Telsusa regional network.

Television in Latin America currently includes more than 1,500 television stations and more than 60 million TV sets throughout the 20 countries that constitute Latin America. Due to economic and political problems television networks in some countries of this region have developed less than the North American and European networks, for instance. In other countries like Colombia or Chile, television broadcasting has historically been public-broadcast dominated until the 1990s. The largest commercial television groups are Mexico-based Televisa, Brazil-based Globo and Canada-based Canwest Latin American Group. Due to the shared language of Spanish by two thirds of Latin Americans a lot of programmes and broadcasters operate throughout the region, offering both United States television and Spanish-language television.

Television in Peru has a history of more than 60 years. There are 105 television broadcasters in Peru, 22 of which are in Lima. In regard to television receivers, in 2003 there were 5,470,000 — that is 200 televisions for every thousand inhabitants. The number of cable subscribers was 967,943 in 2011.

Grupo ATV is a media conglomerate Peruvian television communication company created in 2006, which is owned by the conglomerate Albavisión television, owned by Remigio Angel González.

Global Television (Peruvian TV network) Peruvian national television network

Global Television is a television network owned by Grupo ATV that transmits to all of Peru. It was founded in 1986 and is one of the six networks with national coverage.

Luis Iberico (politician)

Luis Carlos Antonio Iberico Núnez is an Argentine-born Peruvian journalist and politician. Throughout his journalistic career, he served in various news stations during the 1980s and 1990s. He gained prominence for his fight against the Alberto Fujimori administration, denouncing several allegations of corruption involving the press. Alongside Fernando Olivera, he presented the first "Vladi-videos" that would prove the major corruption operations headed by Intelligence Chief Vladimiro Montesinos. His role in Fujimori's downfall would gain him support in a career in politics.

Alberto Beingolea

Alberto Ismael Beingolea Delgado is a Peruvian politician, who was the President of the Christian People's Party between 2017 and 2021. He was a former Congressman, representing Lima between 2011 and 2016. Before entering politics, he was a journalist and sports commentator.