Adresseavisen

Last updated

Adresseavisen
Trondhjems Adresseavis 17. mai 1905 - framside.JPG
The front page of the Norwegian newspaper Adresseavisen ("Trondhjems Adresseavis") from the 17 May 1905.
TypeNewspaper
Format Tabloid
Owner(s)Adresseavisen Media Group
Polaris Media
Schibsted ASA
Editor Arne Blix
Founded3 July 1767;253 years ago (1767-07-03)
Political alignmentConservative[ citation needed ]
Language Norwegian
Headquarters Trondheim, Norway
Circulation 61,582 (2015)
Website adressa.no

Adresseavisen (Urban East Norwegian:  [ɑˈdrɛ̀sːəɑˌviːsn̩] ; commonly known as Adressa) is a regional newspaper published daily, except Sundays, in Trondheim, Norway. [1]

Contents

Adresseavisen is owned by Polaris Media, in which Schibsted controls 29% of the shares.

History and profile

The Royal Coat of Arms on the header of the first page of the first issue, published on 3 July 1767. Vabenskjold - Adresseavisen 1767.png
The Royal Coat of Arms on the header of the first page of the first issue, published on 3 July 1767.

The newspaper was first published on 3 July 1767 [1] [2] as Kongelig allene privilegerede Trondheims Adresse-Contoirs Efterretninger, making it the oldest Norwegian newspaper still being published. The paper was founded as a classified advertising publication. [3] The name of the newspaper was changed several times before its present name began to be used in 1927. [4] Locally it is often referred to as Adressa. The newspaper is based in Trondheim [2] [5] and covers the areas of Trøndelag and Nordmøre.

Martinus Lind Nissen (1744–1795) was the founder and first editor of Adresseavisen. At his death, Nissen was succeeded by Mathias Conrad Peterson, a French-oriented revolutionary pioneering radical journalism in Norway. Later editors, however, have been more conservative. In Peterson's age the paper was renamed Trondhjemske Tidender (roughly Trondhjem Times) and began to look more like a modern newspaper. Changing names, owners and profile several times during the 19th century, the paper was named Trondhjems Adresseavis in 1890. Its first press picture was published in 1893. During the 1920s, the paper was nearly bankrupted, but it was saved by the new editor, Harald Houge Torp, who held the position until 1969.

Adresseavisen describes itself as conservative [2] and is part of the Adresseavisen Media Group which owns several smaller local newspapers in the Trøndelag region. [3] It also owns and operates a local radio station, Radio-Adressa, and a local TV station, TV-Adressa (prior to 30 January 2006: TVTrøndelag). In addition, the company owns the local newspapers Fosna-Folket , Hitra-Frøya , Levanger-Avisa , Sør-Trøndelag , Trønderbladet and Verdalingen . [3] As of 2006 Schibsted had a share of the paper (31.7%). [2] Stocks in Adresseavisen are traded on the Oslo Stock Exchange.

Adressavisen became the first Norwegian newspaper to use computer technology in 1967. Its website was launched in 1996. Gunnar Flikke was editor-in-chief from 1989 to 2006. Adresseavisen switched from broadsheet to tabloid format on 16 September 2006. [6]

Circulation

The circulation of Adresseavisen was 87,000 copies in 2003, [7] 79,789 in 2007 [8] and 61,086 in 2014. [9]

The online newspaper Adressa.no had an average of 155,000 daily readers in 2015. [10]

See also

Notable chief editors

Related Research Articles

<i>Svenska Dagbladet</i> Swedish newspaper

Svenska Dagbladet, abbreviated SvD, is a daily newspaper published in Stockholm, Sweden.

<i>Verdens Gang</i> Norwegian daily newspaper

Verdens Gang, generally known under the abbreviation VG, is a Norwegian tabloid newspaper. In 2016, circulation numbers stood at 93,883, having declined from a peak circulation of 390,510 in 2002. VG is nevertheless the most read online newspaper in Norway, with about 2 million daily readers.

<i>Aftonbladet</i> Swedish newspaper

Aftonbladet is a Swedish daily newspaper published in Stockholm, Sweden. It is one of the largest daily newspapers in the Nordic countries.

Stavanger Aftenblad or simply Aftenbladet is a daily newspaper based in Stavanger, Norway, and owned by Schibsted Media Group.

<i>Fædrelandsvennen</i> Regional newspaper based in Kristiansand, Norway

Fædrelandsvennen is a regional newspaper based in Kristiansand, Norway. It covers the southernmost part of the country,, focusing especially on the area between Mandal and Lillesand.

<i>Expressen</i>

Expressen is one of two nationwide evening newspapers in Sweden, the other being Aftonbladet. Expressen was founded in 1944; its symbol is a wasp and its slogans are "it stings" or "Expressen to your rescue".

<i>Dagens Næringsliv</i>

Dagens Næringsliv, commonly known as DN, is a Norwegian newspaper specializing in business news. As of 2015, it is the third-largest newspaper in Norway. Amund Djuve has been the paper's editor-in-chief since 2000.

Arbeider-Avisa was a daily newspaper published in Trondheim, Norway, started in 1924 and defunct in 1996. Until 1989 it was officially the newspaper for the Norwegian Labour Party.

Harald Vincent Houge Torp was a Norwegian newspaper editor and politician for the Conservative Party.

Gunnar Stavseth is a Norwegian journalist and politician for the Conservative Party.

Harald H. Langhelle was a Norwegian newspaper editor and politician for the Labour Party.

Sør-Trøndelag Former county (fylke) of Norway

Sør-TrøndelagUrban East Norwegian: [ˈsø̂ːrˌtrœndəlɑːɡ](listen) was a county comprising the southern portion of the present-day Trøndelag county in Norway. It bordered the old Nord-Trøndelag county as well as the counties of Møre og Romsdal, Oppland, and Hedmark. To the west is the Norwegian Sea, and to the east is Jämtland in Sweden. The county was separated into a northern and southern part by the Trondheimsfjord. Slightly over 200,000 of the county's population lives in the city of Trondheim and its suburbs. The Norwegian dialect of the region is Trøndersk.

Nidaros was a Norwegian newspaper, published in Trondheim in Sør-Trøndelag.

Gunnar Flikke is a Norwegian newspaper editor.

Polaris Media ASA is a media group which owns thirty newspapers in Norway. Based in Trondheim, the group was established in 2008. Major newspapers owned by the group include Adresseavisen, Harstad Tidende, Troms Folkeblad, Sunnmørsposten and Romsdals Budstikke. The company is listed on the Oslo Stock Exchange.

Trondheim Art Museum

The Trondheim Art Museum is an art museum located in Trondheim in Sør-Trøndelag county, Norway. The museum shows temporary exhibitions of international and regional art in dialogue with works from the museum's collection. The museum possesses Norway's third largest public art collection with an emphasis on art since 1850. The permanent collection contains iconic works such as Harald Sohlberg's Natt (1904), Georg Jacobsen's Haren (1922), and Peder Balke's Nordkapp (1870s).

Sverre Johannes Herstad was a Norwegian journalist and politician.

Reidar Stavseth was a Norwegian newspaper editor and a politician for the Conservative Party. He served as editor for many different newspapers and is best known for having been the editor-in-chief of Adresseavisen in Trondheim from 1969 to 1975. He belonged to a group of journalists with "a clearly conservative attitude and an academic education."

Andreas Moe (politician)

Andreas Moe was a Norwegian merchant and politician for the Conservative Party.

Byavisa was a free newspaper published in Trondheim, Norway from 1996 to 2016. It was distributed to all households in Trondheim as well as the central part of the municipality of Melhus. The paper was issued every Wednesday. The newspaper was discontinued due to a long-term operating deficit. The last issue was released on May 25, 2016.

References

  1. 1 2 Sigurd Allern (2007). "From Party Press to Independent Observers?". Nordicom Review (Jubilee Issue): 63–79. Retrieved 12 December 2014.
  2. 1 2 3 4 "The press in Norway". BBC. 20 February 2006. Retrieved 24 January 2015.
  3. 1 2 3 "Norwegian media group uses innovative strategies to become a cross-media powerhouse". CCI Europe. Archived from the original on 28 January 2015. Retrieved 24 January 2015.
  4. "Printed history". The Hindu. 2 July 2015. Retrieved 26 May 2016.
  5. "Norway". Press Reference. Retrieved 7 March 2015.
  6. "A Small World – Role Models In Scandinavia" (PDF). Göteborgs University. 2007. Archived from the original (PDF) on 6 February 2015. Retrieved 6 February 2015.
  7. "World Press Trends" (PDF). World Association of Newspapers. Paris. 2004. Retrieved 15 February 2015.
  8. Eva Harrie (2009). "The Nordic Media Market" (PDF). Nordicom, University of Gothenburg. Göteborg. Retrieved 23 April 2015.
  9. "Opplagstall norske aviser" [Circulation of Norwegian newspapers. 2014] (in Norwegian). Media Norway. Retrieved 16 October 2016.
  10. Statistics from TNG Gallup via MedieNorge, http://medienorge.uib.no/statistikk/medium/avis