AzTV

Last updated
AzTV
Az@rbaycan Televiziya logo.png
AzTV logo since 2019.
Country Azerbaijan
Broadcast areaAzerbaijan
Slogan Bir ömür bərabərik
Programming
Language(s) Azerbaijani
Russian
other languages of Azerbaijan
Picture format16:9
Ownership
OwnerAzerbaijan Television and Radio Broadcasting Closed Joint-stock Company (Government of Azerbaijan)
Sister channels İdman Azərbaycan TV, Mədəniyyət TV
AzTV 2 (1992–2005)
History
Launched14 February 1956;65 years ago (1956-02-14)
Former namesBaku Television Studio (1956–1968)
AzTV 1 (1996–2005)
Links
Website http://aztv.az/en
Availability
Terrestrial
Digital terrestrial television Varies within location
Cable
VariousWithin Azerbaijan
Satellite
Eutelsat Hot Bird 13D (13°E) (Europe, Middle East, Central Asia, North Africa)11200 MHz V
SR: 27500 ksym/s
FEC: 5/6
Galaxy 19 (97°W) (North America)11966 MHz H
SR: 22000 ksym/s
FEC: 5/6
Streaming media
AzTV.az Watch live

AzTV or Azerbaijan Television (Azerbaijani : Azərbaycan Televiziyası) is a state-controlled national television channel in Azerbaijan. It is the oldest television channel in the country, having first broadcast from Baku on 14 February 1956 in what was then the Azerbaijan Soviet Socialist Republic, Soviet Union. [1]

Contents

Organisation

The channel has been owned since 2005 by the Azerbaijan Television and Radio Broadcasting Closed Joint-stock Company (Azerbaijani: Azərbaycan Televiziya və Radio Verilişləri Qapalı Səhmdar Cəmiyyəti), [2] of which the national government is the only shareholder. [3] This company also owns the channels İdman Azərbaycan TV (Sport Azerbaijan TV) and Mədəniyyət TV (Culture TV).

In 2007, an application by AzTV to join the European Broadcasting Union was rejected after the channel was found to be too closely associated with the ruling government. [4]

Programming

The channel starts its daily broadcast by airing National anthem of Azerbaijan. Programming on AzTV primarily consists of news, talk shows, documentaries, music shows, and feature films.

Technology

Their 1st shows (including music videos) that were recorded in 1956 are stored on film. In 1965, the studio switched to using videotape recording since it became affordable and the quality of their produced shows (including music videos) increased. AzTV maintains a huge archive of all their saved TV programming that was recorded from 1956–present. All of their shows are preserved on different film and videotape formats.

Broadcast area

As of March 2014, 99.96% of the population of Azerbaijan is able to receive AzTV via terrestrial, cable, or satellite broadcasting, giving it the largest coverage area of any Azerbaijani television channel. [5]

In addition to broadcasting domestically, AzTV broadcasts internationally on the internet and via free-to-air satellite to Europe, North America, and portions of North Africa, the Middle East, and Central Asia. [6]

Related Research Articles

Telecommunications in Azerbaijan

Telecommunications in Azerbaijan provides information about television, radio, fixed and mobile telephones, and the Internet in Azerbaijan. The Azerbaijan economy has been markedly stronger in recent years and, not surprisingly, the country has been making progress in developing ICT sector. Nonetheless, it still faces problems. These include poor infrastructure and an immature telecom regulatory regime. The Ministry of Communications and Information Technologies of Azerbaijan (MCIT), as well as being an operator through its role in Aztelekom, is both a policy-maker and regulator.

<i>Azərbaycan marşı</i>

Azərbaycan Marşı is the national anthem of Azerbaijan. The music was composed by Uzeyir Hajibeyov, with lyrics by poet Ahmad Javad. The government officially adopted the anthem in 1920 with the passage of the decree, "On the State Hymn of the Republic of Azerbaijan." In 1992, after the fall of the Soviet Union, Azerbaijan's government officially restored Azərbaycan Marşı as the national anthem.

ORF (broadcaster) Austrian national public service broadcaster

Österreichischer Rundfunk is an Austrian national public service broadcaster. Funded from a combination of television licence fee revenue and limited on-air advertising, ORF is the dominant player in the Austrian broadcast media. Austria was the last country in continental Europe after Albania to allow nationwide private television broadcasting, although commercial TV channels from neighbouring Germany have been present in Austria on pay-TV and via terrestrial overspill since the 1980s.

Cyprus Broadcasting Corporation Public radio and television outlet

Cyprus Broadcasting Corporation, or CyBC, is Cyprus' public broadcasting service. It transmits island-wide on four radio and two domestic television channels, and uses one satellite channel for the Cypriot diaspora. It also transmits on a separate high definition channel.

Astra 1A was the first satellite launched and operated by SES, launched in December 1988. During its early days, it was often referred to as the Astra Satellite, as SES only operated one satellite originally.

Broadcasting in the Soviet Union was owned by the Soviet state, and was under its tight control and Soviet censorship. Through the development of satellites and SECAM, controlled broadcasting was initialized as the main frequency for distributing information and entertainment. Under the control of the Soviet Union, censorship and limitation on information was filtered for the citizens to ensure the common culture and socialist ideals were maintained.

Astra 2C is one of the Astra communications satellites owned and operated by SES. Designed to join Astra 2A and Astra 2B at the Astra 28.2°E orbital slot providing digital television and radio broadcast services to the UK and Republic of Ireland, the satellite was first used after launch in 2001 at 19.2°E for pan-European coverage.

Astra 3A is one of the Astra communications satellites owned and operated by SES, launched in 2002 to the Astra 23.5°E orbital slot to provide digital television and radio for DTH and cable, multimedia and interactive services, corporate networks, and occasional and other business services to central Europe.

Television in Bulgaria was introduced in 1959. Although the Bulgarian media market is small, it is one of the most vibrant and highly competitive in Central and Eastern Europe. Global players such as News Corporation, Modern Times Group, Central European Media Enterprises, Fox Broadcasting Company and others operate the biggest and most popular media outlets in the country.

Access to the Internet in Azerbaijan is growing, supported by a national strategy to develop the country into an information and communication technology (ICT) hub for the Caucasus region. The Azerbaijani government actively seeks to attract foreign aid to help boost the telecommunications and ICT sectors. While the government claims 85 percent of the population was online in 2013, service provider Baktelekom has provided free Wi-Fi zones in several points of Baku like the National Flag Square, the Boulevard, Old City, the park around the Heyder Aliyev Centre, parks of Sahil, Sabir, Samad Vurghun, Winter Park, as well as Port Baku Residence and Port Baku Mall.

The mass media in Azerbaijan refers to mass media outlets based in the Republic of Azerbaijan. Television, magazines, and newspapers are all operated by both state-owned and for-profit corporations which depend on advertising, subscription, and other sales-related revenues. The Constitution of Azerbaijan guarantees freedom of speech. Article 47 of the Constitution of Azerbaijan is dedicated to the freedom of thought and speech and states that everyone is entitled to express their opinions freely.

DigitAlb Albanian broadcast media company

DigitAlb is an Albanian media, digital satellite and terrestrial TV platform based in Tirana, Albania. The TV platform began terrestrial broadcasts in July 2004, and satellite broadcasts by the end of that year. At the same time, DigitAlb began broadcasting some channels of defunct AlbaniaSat's satellite platform SAT + which eventually went bankrupt. DigitAlb closely collaborates with sports package SuperSport while having introduced wireless DVB-H technology for wireless TV for the first time in Albania since 2006. The company forms part of Top Media Group together with Top Channel, Top Albania Radio, Top Gold Radio, Gazeta Shqip, Shqip Magazine, Top News, VGA Studio, My Music Radio, and musicAL. In Europe, Digitalb will broadcast until 2020 on Eutelsat.

Television is the most popular medium in Russia, with 74% of the population watching national television channels routinely and 59% routinely watching regional channels. There are 3300 television channels in total. 3 channels have a nationwide outreach : Channel One, Russia-1 and NTV.

Idman Azerbaijan TV

Idman Azerbaijan TV is a state-controlled television channel in Azerbaijan. It began broadcasting from Baku on 1 January 2009 and primarily airs live sporting events and sport-related programming.

DD Odia is a state owned TV channel telecasting from Doordarshan Kendra Cuttack.

The Central Television of the USSR was the state television broadcaster of the Soviet Union.

Television in Azerbaijan was introduced in 1956, when Azerbaijan was still known as the Azerbaijani SSR.

Ministry of Transport, Communications and High Technologies (Azerbaijan)

The Ministry of Transport, Communications and High Technologies is an Azerbaijani governmental agency within the Cabinet of Azerbaijan in charge of regulation of the communications sector and development of information technologies in the country. On the 12 November 2015, the head of the ministry, Ali Abbasov has been dismissed from his post.

Medeniyyet TV is an Azerbaijani Government-owned TV channel showcasing culture in Azerbaijan.

Mir (television company) TV channel in CIS and Baltic region

Mir, known formally as the International Television and Radio Company "Mir" is a multinational state television broadcaster, broadcasting programs in Russian and featuring programming from all the countries of the Commonwealth of Independent States.

References

  1. "History of communication in Azerbaijan". Ministry of Communications and High Technologies of the Republic of Azerbaijan. Retrieved 14 March 2014.
  2. "Television Channels in Azerbaijan". Ministry of Culture and Tourism of Azerbaijan Republic. Retrieved 12 March 2014.
  3. Huseynov, Emil (2012). "Freedom of Expression in Azerbaijan: The Internet as the last island of freedom". Pluralism and Internet Governance (PDF). Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE). p. 90. ISBN   978-92-9234-642-3 . Retrieved 14 March 2014.
  4. "Eurovision Azerbaijan - Azerbaijan at the contest". Eurovisionaz.com. Archived from the original on 14 March 2014. Retrieved 14 March 2014.
  5. "Teleradio PU - Statistics". The Ministry of Communications and Information Technologies of the Republic of Azerbaijan. Archived from the original on 21 February 2015. Retrieved 14 March 2014.
  6. "AzTV - LyngSat". LyngSat. Lyngemark Satellite. Archived from the original on 2 October 2017. Retrieved 14 March 2014.