Belarus-1

Last updated

Belarus 1
Беларусь 1
Country Belarus
Broadcast area CIS region - Russia, Ukraine, Belarus; Europe- Poland, Lithuania, Latvia
Headquarters Minsk, Belarus
Programming
Language(s) Russian, Belarusian
Picture format 1080i (16:9 HDTV)
Ownership
Owner National State Television and Radio Company of the Republic of Belarus
History
Launched1 January 1956;65 years ago (1956-01-01) (as Belteleradio)
Replaced by TeleExpo
Former namesThe Belarusian Program of Central Television
SBO
Links
Website www.tvr.by
Availability
Terrestrial
DVB-TMUX 1

Belarus 1 (Belarusian : Беларусь 1) is a state-owned television channel in Belarus.

Contents

It is the oldest television channel in the country. The channel is on air from 6:00 am to 2:00 am on the next day, a contrast with the most public channels in Europe, which broadcast 24-hour programming.

History

The channel was launched on 1 January 1956, as the Belarusian branch of the Soviet Central Television, after months of preparation. The first spoken words were Good evening! Happy New Year. Today, we start our test run. spoken by Sion Jones. [1] Broadcasts were initially running for 2–3 hours every evening on Thursdays, Fridays and Saturdays.

Related Research Articles

The mass media in Belarus are mass-media outlets based in Belarus. Television, magazines, and newspapers are operated by state-owned and for-profit corporations and depend on advertising, subscriptions, and other sales-related revenue. The Constitution of Belarus guarantees freedom of speech, but this is contradicted in practice by repressive and restrictive laws. Arbitrary detention, arrests, and harassment of journalists are frequent in Belarus. Anti-extremism legislation targets independent journalism, including material considered unfavourable to the president.

ITV News Channel

The ITV News Channel was a 24-hour television news channel in the United Kingdom which broadcast from 1 August 2000 to 23 December 2005. It was available on Sky, NTL:Telewest, ITV Digital, Freeview and analogue cable, presenting national and international news plus regular business, sport, entertainment and weather summaries. Priority was usually given to breaking news stories. There was also an added focus on British stories, drawing on the resources of the ITV network's regional newsrooms.

Turkish Radio and Television Corporation National public broadcaster of Turkey

The Turkish Radio and Television Corporation is the national public broadcaster of Turkey, founded in 1964. Around 70% of TRT's funding comes from a tax levied on electricity bills and a license tax on television and radio receivers. As these are hypothecated taxes, as opposed to the money coming from general government funds, the principle is similar to that of the television licence levied in a number of other countries, such as the BBC in the United Kingdom. The rest of TRT's funding comes from government grants, with the final 10% coming from advertising.

Dave is a British free-to-air television channel owned by UKTV, which is available in the United Kingdom and Ireland. The channel took the name Dave in October 2007, but it had been on air under various identities and formats since October 1998.

News broadcasting is the medium of broadcasting of various news events and other information via television, radio, or internet in the field of broadcast journalism. The content is usually either produced locally in a radio studio or television studio newsroom, or by a broadcast network. It may also include additional material such as sports coverage weather forecasts, traffic reports, commentary, and other material that the broadcaster feels is relevant to their audience.

Deutschlandfunk is a public-broadcasting radio station in Germany, concentrating on news and current affairs. It is one of the four national radio channels produced by Deutschlandradio.

Radio Poland is the official international broadcasting station of Poland.

ABC News (Australia) News services produced by the Australian Broadcasting Corporation

ABC News, or ABC News and Current Affairs, is the general name for the various news and current affairs services across several platforms produced by the Australian Broadcasting Corporation (ABC) for broadcast within Australia as well as throughout Asia and the Pacific region via ABC Australia. The name of the division and director responsible has changed over the years: until around 2015 it was the News and Current Affairs Division, while since 2015, the head of the division is known as the Director, News, Analysis & Investigations.

VTV3

VTV3 is a Vietnamese television station operated and owned by government-owned Vietnam Television. Launched on 31 March 1996 as the country's first sports and entertainment integrated channel, its programs contained sporting events and entertainment-oriented programs including music, variety shows, leisure & lifestyles, nationally produced dramas, as well as American and Asian series.

Radio Belarus was the official international broadcasting station of Belarus. The station has ceased broadcasting on shortwave, mediumwave and longwave as of 1 April 2016.

Belteleradio

The National State TV and Radio Company of the Republic of Belarus, Belteleradiocompany, is the state television and radio broadcasting service in Belarus. Since 1993, it has been a full active member of the European Broadcasting Union (EBU) under the name Belarusian Television and Radio Company (BTRC). In May 2021, the EBU Executive Board agreed to suspend BTRC as a member of the broadcasting union effective 11 June 2021.

DZOZ-DTV is a UHF digital television station of ZOE Broadcasting Network. DZOZ-TV studios are located at Strata 2000 Bldg., F. Ortigas Jr. Road, Ortigas Center, Pasig. Its transmitter is located at ZOE Compound Center, Crestview Heights Subdivision, Barangay San Roque, Antipolo, Rizal. Light TV Channel 33 operates Mondays thru Saturdays 8:00 AM to 8:00 PM and Sundays 7:00 AM to 8:00 PM

Nickelodeon is a Belgian television channel that is derived from the Dutch Nickelodeon. The channel started in the summer of 2009 when it got its own programming. Via the satellite, the Dutch version is still being broadcast.

Belsat TV

Belsat is a Polish free-to-air satellite television channel aimed at Belarus. The channel is a subsidiary of TVP S.A. From the outset, it has been co-funded by the Polish Ministry of Foreign Affairs and international donors.

All-National TV

All-National Television is Belarus's second state-owned television station. It was established on 15 February 2002 by decree of the President of Belarus. It replaced relays of Channel One and currently broadcasts most of the channel's content.

Belarus 24 International broadcaster of Belarus

Belarus 24 is the state television and radio channel of Belarus. It was launched on 1 February 2005. It broadcasts primarily in Russian language programmes of other Belarusian state TV channels Belarus 1, Belarus 2, Belarus 3 and Belarus 5.

Viva (British and Irish TV channel) Free-to-air music television channel

Viva was a British free-to-air music television channel owned by Viacom International Media Networks Europe. The channel launched on 26 October 2009, replacing TMF, and ceased broadcasting on 31 January 2018.

Belarus participated in the Eurovision Song Contest 2015 with the song "Time", written by Uzari, Gerylana and Maimuna. The song was performed by the duo Uzari and Maimuna; Uzari is a singer-songwriter, while Maimuna is a violist. Belarusian broadcaster National State Television and Radio Company of the Republic of Belarus (BTRC) organised a national final in order to select the Belarusian entry for the 2015 contest. In a field of fifteen songs, "Time" performed by Uzari and Maimuna won the right to represent Belarus in Vienna, Austria. In the first of the Eurovision semi-finals, Belarus failed to qualify to the final, placing twelfth out of the 16 participating countries with 39 points.

Belarus participated in the Eurovision Song Contest 2016 with the song "Help You Fly" written by Viktor Drobysh, Alexander Ivanov, Timofei Leontiev and Mary Susan Applegate. The song was performed by Ivan, which is the artistic name of singer Alexander Ivanov. The Belarusian entry for the 2016 contest in Stockholm, Sweden was selected through a national final organised by the Belarusian broadcaster National State Television and Radio Company of the Republic of Belarus (BTRC). The national final consisted of ten competing acts participating in a televised production where public televoting selected the winner. "Help You Fly" performed by Ivan was selected as the winner with 23,167 votes.

Belarus participated in the Eurovision Song Contest 2017 with the song "Story of My Life" written by Arciom Lukjanienka. The song was performed by Naviband. The Belarusian entry for the 2017 contest in Kyiv, Ukraine was selected through a national final organised by the Belarusian broadcaster National State Television and Radio Company of the Republic of Belarus (BTRC). The national final consisted of thirteen competing acts participating in a televised production where the winner was determined by a 50/50 combination of votes from jury members made up of music professionals and a public telephone vote. "Historyja majho žyccia" performed by NAVI was selected as the winner. The song's title was later translated from Belarusian to English for the Eurovision Song Contest and was titled "Story of My Life".

References