Bugün

Last updated
Bugün
Type Daily newspaper
Format Berliner
Owner(s) Koza İpek Holding
Editor Erhan Başyurt [1]
Founded 6 September 2005 [1]
Political alignment Gülenism
Language Turkish
Ceased publication 29 February 2016
City İstanbul
Country Turkey
Circulation 110,000 (2013) [2]
Website www.bugun.com.tr [ dead link ]

Bugün (English: Today) was a Turkish daily newspaper. It was established in 2005. Columnists have included Cengiz Çandar, Ahmet Almaz and Toktamış Ateş.

Turkey Republic in Western Asia

Turkey, officially the Republic of Turkey, is a transcontinental country located mainly in Western Asia, with a smaller portion on the Balkan Peninsula in Southeast Europe. East Thrace, located in Europe, is separated from Anatolia by the Sea of Marmara, the Bosphorous strait and the Dardanelles. Turkey is bordered by Greece and Bulgaria to its northwest; Georgia to its northeast; Armenia, the Azerbaijani exclave of Nakhchivan and Iran to the east; and Iraq and Syria to the south. Ankara is its capital but Istanbul is the country's largest city. Approximately 70 to 80 per cent of the country's citizens identify as Turkish. Kurds are the largest minority; the size of the Kurdish population is a subject of dispute with estimates placing the figure at anywhere from 12 to 25 per cent of the population.

Cengiz Çandar Turkish journalist

Cengiz Çandar is a Turkish journalist, senior columnist, and a Middle East expert. He is the author of bestseller Mezopotamya Ekspresi- Bir Tarih Yolculugu (2012), which has been translated into various languages, including Kurdish (Sorani) and Arabic.

Ahmet Almaz is a Turkish journalist, translator, and non-fiction writer.

Bugün was founded in January 2003 as Dünden Bugüne Tercüman, an attempt to resurrect Tercüman . It was renamed in 2005. The paper belonged to the Koza Ipek Holding, a conglomerate considered to belong to the network of followers of the U.S.-based preacher Fethullah Gülen. [3] During the 2010s, the paper was aligned with the conservative positions of the governing Justice and Development Party (AKP), [4] but after a rift in 2013 it started criticizing the AKP and in 2015 was perceived to suffer pressure as part of the media opposed to the Government. [5]

Tercüman: Halka ve Olaylara was a Turkish daily newspaper. It was founded in 1955 by Kemal Ilıcak (1932–1993), and associated with the center-right. The newspaper closed after Ilıcak's death, and the name was acquired by the Çukurova Media Group in 1997.

Fethullah Gülen Muslim theologian and Turkish dissident

Muhammed Fethullah Gülen is a Turkish Islamic scholar and preacher and, after 2013, an informal political opponent to Recep Tayyip Erdoğan, the president of Turkey. An influential Ottomanist, Turkish nationalist, Islamic poet, writer, social critic, and activist–dissident developing a Nursian theological perspective that embraces democratic modernity, Gülen was a citizen of Turkey, where he was also a local state imam from 1959 to 1981. Since 1999, Gülen has lived in self-exile in the United States near Saylorsburg, Pennsylvania.

Justice and Development Party (Turkey) social conservative political party in Turkey

The Justice and Development Party, abbreviated officially AK Parti in Turkish, is an Islamist political party in Turkey. Developed from the conservative tradition of Turkey's Ottoman past and its Islamic identity, the party is the largest in Turkey. Founded in 2001 by members of a number of existing conservative parties, the party has won pluralities in the six most recent legislative elections, those of 2002, 2007, 2011, June 2015, November 2015, and 2018. The party held a majority of seats for 13 years, but lost it in June 2015, only to regain it in the snap election of November 2015 but then lose it again in 2018. Its electoral success has been mirrored in the three local elections held since the party's establishment, coming first in 2004, 2009 and 2014 respectively. The current party leader is Recep Tayyip Erdoğan, the incumbent President of Turkey.

Related Research Articles

The media of Turkey includes a wide variety of domestic and foreign periodicals expressing disparate views, and domestic newspapers are extremely competitive. However, media ownership is concentrated in the hands of a few large private media groups which are typically part of wider conglomerates controlled by wealthy individuals, which limits the views that are presented. In addition, the companies are willing to use their influence to support their owners' wider business interests, including by trying to maintain friendly relations with the government. The media exert a strong influence on public opinion. Censorship in Turkey is also an issue, and in the 2000s Turkey has seen many journalists arrested and writers prosecuted. On Reporters Without Borders' Press Freedom Index it has fallen from being ranked around 100 in 2005 to around 150 in 2013.

<i>Milliyet</i> Turkish newspaper (daily)

Milliyet is a major pro-government Turkish daily newspaper published in Istanbul, Turkey.

<i>Hürriyet</i> Turkish newspaper

Hürriyet is one of the major Turkish newspapers, founded in 1948. As of January 2018, it had the highest circulation of any newspaper in Turkey at around 319,000. Hürriyet has a mainstream, liberal and conservative outlook. Hürriyet's editorial line may be considered middle-market, combining entertainment value with comprehensive news coverage and a strong cadre of columnists.

<i>Hürriyet Daily News</i> An English-language newspaper headquartered in Istanbul, Turkey

The Hürriyet Daily News, formerly Hürriyet Daily News and Economic Review and Turkish Daily News, is the oldest current English-language daily in Turkey, founded in 1961. The paper was bought by the Doğan Media Group in 2001 and has been under the media group's flagship Hürriyet from 2006; both papers were sold to Demirören Holdings in 2018.

Censorship in Turkey

Censorship in Turkey is regulated by domestic and international legislation, the latter taking precedence over domestic law, according to Article 90 of the Constitution of Turkey.

Kanaltürk was a TV channel in Turkey.

Tuncay Özkan Turkish journalist, writer and politician

Ahmet Tuncay Özkan is a Turkish journalist, writer and politician. He was arrested on September 27, 2008, in relation to the odatv case of the Ergenekon trials, and in August 2013 he was sentenced to aggravated life imprisonment.

<i>Sözcü</i> Turkish newspaper

Sözcü is a popular Turkish daily newspaper. Sözcü was first published on 27 June 2007 and is distributed nationwide. As of June 2018, it is one of the top-selling newspapers in Turkey, with around 300,000 copies sold daily.

Koza İpek Holding is a Turkish conglomerate. It includes the mining companies Koza Altın and Koza Anadolu. Koza Davetiye is a marketing arm for its print business. Media assets include the widely read Bugün newspaper, the smaller Millet daily, and two TV / radio stations, Bugün TV and Kanaltürk TV, the latter one having been bought by the holding in 2008.

The following is a timeline of the Gezi Park protests in Turkey of citizens and supporters against actions and plans of the government of Turkey. The timeline is segmented into days.

The 2013 Gezi Park protests in Turkey saw massive amounts of censorship and disinformation by the mainstream media, especially by those supporting Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan and his Justice and Development Party (AKP). A poll done by Istanbul Bilgi University in the first week of the protests showed that 84% of the demonstrators cited the lack of media coverage as a reason to join the protests, higher than the 56% of protesters who referred to the destruction of Gezi Park.

The 2013 corruption scandal in Turkey refers to a criminal investigation that involves several key people in the Turkish government. All of the 52 people detained on 17 December were connected in various ways with the ruling Justice and Development Party (AKP). Prosecutors accused 14 people – including Suleyman Aslan, the director of state-owned Halkbank, Iranian businessman Reza Zarrab, and several family members of cabinet ministers – of bribery, corruption, fraud, money laundering and gold smuggling.

Nazlı Ilıcak is a prominent Turkish journalist and writer. She was a deputy of the Virtue Party, elected in the Turkish general election, 1999, losing her seat when the party was banned in 2001.

Daily Sabah is a Turkish pro-government daily, published in Turkey. Available in English, German, Arabic and Russian and owned by Turkuvaz Media Group, Daily Sabah published its first issue on 24 February 2014. The editor-in-chief is Serdar Karagöz.

November 2015 Turkish general election

The Turkish general election of November 2015 was held on 1 November 2015 throughout the 85 electoral districts of Turkey to elect 550 members to the Grand National Assembly. It was the 25th general election in the History of the Republic of Turkey and elected the country's 26th Parliament. The election resulted in the Justice and Development Party (AKP) regaining a Parliamentary majority following a 'shock' victory, having lost it five months earlier in the June 2015 general election.

Turkish government–Gülen movement conflict

The political conflict between the AKP-ruled Turkish government and the Gülen Movement of Fethullah Gülen began in 2013.

2015 Ankara bombings

On 10 October 2015 at 10:04 local time (EEST) in Ankara, the capital city of Turkey, two bombs were detonated outside Ankara Central railway station. With a death toll of 109 civilians, the attack surpassed the 2013 Reyhanlı bombings as the deadliest terror attack in modern Turkish history. Another 500 people were injured. Censorship monitoring group Turkey Blocks identified nationwide slowing of social media services in the aftermath of the blasts, described by rights group Human Rights Watch as an "extrajudicial" measure to restrict independent media coverage of the incident.

Controversies during the Turkish general election of November 2015 mainly centred on the escalating violence in the south-east and the rise in domestic terrorist attacks linked to both the Kurdistan Workers' Party (PKK) and the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL). International concerns also grew over an increase in media censorship, with the government being accused of specifically targeting news outlets known to be close to the Gülen Movement such as Kanaltürk and Bugün TV. Safety concerns due to the escalating conflict resulted in the government proposing to merge ballot boxes in affected areas and to transport them to safer locations, though the opposition criticised the move as an attempt to decrease the votes of the Peoples' Democratic Party (HDP), which polled strongly in the June 2015 general election.

Hamdi Akin Ipek is the Chairman of Koza Ipek Holdings, a Turkish conglomerate that spans different industries and sectors in Turkey and internationally.

References