Chicago Reader

Last updated
Chicago Reader
Chicago Reader logo.jpg
Reader cover.jpg
Type Alternative weekly
Format Tabloid
Owner(s)private investment group
PublisherTracy Baim
EditorKaren Hawkins and Sujay Kumar
FoundedOctober 1, 1971;48 years ago (1971-10-01)
Headquarters2930 S. Michigan Ave.
Suite 102
Chicago, Illinois 60616
United States
Circulation 87,142 weekly in 2011 [1]
ISSN 1096-6919
Website chicagoreader.com

The Chicago Reader, or Reader (stylized as ЯEADER), is an American alternative weekly newspaper in Chicago, Illinois, noted for its literary style of journalism and coverage of the arts, particularly film and theater. It was founded by a group of friends from Carleton College. [2]

Contents

The Reader is recognized as a pioneer among alternative weeklies for both its creative nonfiction and its commercial scheme. Richard Karpel, then-executive director of the Association of Alternative Newsweeklies, wrote:

[T]he most significant historical event in the creation of the modern alt-weekly occurred in Chicago in 1971, when the Chicago Reader pioneered the practice of free circulation, a cornerstone of today's alternative papers. The Reader also developed a new kind of journalism, ignoring the news and focusing on everyday life and ordinary people. [3]

The Reader is dated every Thursday and distributed free on Wednesday and Thursday via street boxes and cooperating retail outlets. As of March 2009, the paper claimed more than 1,900 locations in the Chicago metropolitan area [4] and an audited circulation of 100,000. [5]

In July 2007, the paper and its sibling, Washington City Paper , were sold to Creative Loafing, publisher of alternative weeklies in Atlanta, Georgia; Charlotte, North Carolina; and Tampa and Sarasota, Florida. Creative Loafing filed for bankruptcy in September 2008. [6] In August 2009, the bankruptcy court awarded the company to Creative Loafing's chief creditor, Atalaya Capital Management, [7] which had loaned $30 million to pay for most of the purchase price for the Reader and the Washington City Paper. [8]

Publication history

19711995

The Chicago Reader was founded by Robert A. Roth, who grew up in the Chicago suburb of Arlington Heights. His ambition was to start a weekly publication for young Chicagoans like Boston's The Phoenix and Boston After Dark. Those papers were sold on newsstands but were also given away, mostly on campuses, to bolster circulation. Roth believed that 100-percent free circulation would work better, and he persuaded several friends from Carleton College, including Robert E. McCamant, Thomas J. Rehwaldt and Thomas K. Yoder, to join him in his venture. They scraped together about $16,000 in capital [9] and published the first issue, 16 pages, on October 1, 1971. [2] [10]

One year later, in its first anniversary issue, the Reader published an article titled "What Kind of Paper is This, Anyway?" in which it answered "Questions we've heard over and over in the past year." This article reported that the paper had lost nearly $20,000 in its first ten months of operation but that the owners were "confident it will work out in the end." It explained the rationale behind free circulation and the paper's unconventional editorial philosophy: "Why doesn't the Reader print news? Tom Wolfe wrote us, 'The Future of the newspaper (as opposed to the past, which is available at every newsstand) lies in your direction, i.e., the sheet willing to deal with "the way we live now."' That sums up our thoughts quite well: we find street sellers more interesting than politicians, and musicians more interesting than the Cubs. They are closer to home." [11]

In its early years the Reader was published out of apartments shared by the owner-founders, Roth, McCamant, Rehwaldt and Yoder. The first apartment was in Hyde Park—the University of Chicago neighborhood on the south side of Chicago—and the second was in Rogers Park on the far north side. Working for ownership in lieu of pay, the owner-founders ultimately owned more than 90% of the company. [2] [12] In 1975 the paper began to earn a profit, incorporated, and rented office space in the downtown area that later came to be known as River North.

In 1979, a reporter for the Daily Herald of Arlington Heights, Illinois, called the Reader "the fastest growing alternative weekly in the U.S." [2] In 1986, an article in the Chicago Tribune estimated the Reader's annual revenues at $6.7 million. [9] In 1996, Crain's Chicago Business projected revenue of $14.6 million. [13] The National Journal's Convention Daily (published during the 1996 Democratic National Convention in Chicago) reported that the Reader was "an enormous financial success. It's now as thick as many Sunday papers and is published in four sections that total around 180 pages." This report put the circulation at 138,000. [14]

1995present

The Reader began experimenting with electronic distribution in 1995 with an automated telephone service called "SpaceFinder", which offered search and "faxback" delivery of the paper's apartment rental ads, one of its most important franchises. Later in 1995 the paper's "Matches" personal ads were made available on the Web, and in early 1996 the SpaceFinder fax system was adapted for Web searching. Also in 1996 the Reader partnered with Yahoo to bring its entertainment listings online and introduced a Web site and an AOL user area built around its popular syndicated column "The Straight Dope".

The Reader became so profitable in the late 1990s that it added a suburban edition, The Reader's Guide to Arts & Entertainment, but by 2006 it was operating at a loss. [15] It faced severe competitive pressure starting near the turn of the century, as some of its key elements became widely available online. Numerous websites offered entertainment listings, schedules, and reviews. Classified ads, a major source of revenue in the 1990s, migrated to Craigslist and other online services that published ads for free and made them easily searchable.

By 2000 much of the paper's content was available online, but the Reader still resisted publishing a Web version of the entire paper. It concentrated on database information like classifieds and listings, leaving the long cover stories and many other articles to be delivered in print only. [16] In 2005, when many similar publications had long been offering all their content online, the Reader began offering its articles in PDF format, showing pages just as they appeared in print — an attempt to provide value to the display advertisers who accounted for much of the paper's revenue. By 2007 the PDFs were gone and all of the paper's content was available online, along with a variety of blogs and Web-only features.

The precipitous decline in profits from 2004 to 2006 prompted owner-founder Tom Rehwaldt to file a lawsuit against the company. This lawsuit led to the sale of the Reader to Creative Loafing in July 2007. [12]

A 2008 article in the Columbia Journalism Review by Edward McClelland, a former Reader staff writer (then known as Ted Kleine), faulted the Reader for being slow to embrace the Web and suggested that it had trouble appealing to a new generation of young readers. "Alternative weeklies are expected to be eternally youthful," McClelland wrote. "The Reader is finding that a tough act to pull off as it approaches forty." [17] He also suggested the Reader had grown complacent "because it was still raking in ad profits through the early 2000s" and its troubles were aggravated by a 2004 makeover that included "features on fashion" and a "tattooed, twenty-seven-year-old stripper" writing a late-night party column. [18] "The feeling was the Reader had to be reinvented ... and change its character." [18]

In late 2007, under a budget cutback imposed by the new owners at Creative Loafing, the Reader laid off several of its most experienced journalists, including John Conroy, Harold Henderson, Tori Marlan and Steve Bogira. [19] The paper had de-emphasized the tradition of offbeat feature stories in favor of theme issues and aggressive, opinionated reporting on city government, for example its extensive coverage of tax increment financing (TIFs) by Ben Joravsky, who has been a staff writer since the 1980s. Though the staff is much smaller than it was before the sale, many other key figures remained as of June 2010, including media critic Michael Miner, film critic J.R. Jones, arts reporter Deanna Isaacs, food writer Mike Sula, theater critic Albert Williams, and music writers Peter Margasak and Miles Raymer. In November 2009, James Warren, former managing editor for features at the Chicago Tribune, was named president and publisher. [20] In March, 2010, Warren resigned. [21] In June, longtime editor Alison True was fired by acting publisher Alison Draper and Creative Loafing CEO Marty Petty, sparking outrage among the paper's remaining audience. [22] In July, Draper was named publisher, managing editor Kiki Yablon was promoted to editor, and Geoff Dougherty was named associate publisher. Dougherty had founded and subsequently closed the online Chi-Town Daily News and its successor, the print-and-online Chicago Current, which he closed to take the Reader job. [23]

In 2012, the Chicago Reader was acquired by Wrapports LLC, parent company of the Chicago Sun-Times . [24]

Managing editor Jake Malooley was formally named Editor-in-Chief in July 2015. [25] In February 2018 Malooley was fired by phone at O'Hare Airport as he returned from his honeymoon [26] by newly appointed Executive Editor Mark Konkol. [27] Konkol was fired by Sun-Times Media only 19 days after his appointment, following the publication of a controversial editorial cartoon that was deemed to be race baiting. [28]

On July 13, 2017, it was reported that a consortium, consisting of private investors & the Chicago Federation of Labor, led by businessman & former Chicago alderman Edwin Eisendrath, through Eisendrath's company, ST Acquisition Holdings, had acquired the Chicago Sun-Times and the Chicago Readerfrom Wrapports, beating out Chicago-based publishing company Tronc for ownership. [29] [30] Effective October 1, 2018, Sun-Times Media sold the Reader to a private investment group that formed an L3C to make the purchase. The major investors are Elzie Higginbottom and Leonard Goodman. Tracy Baim was named publisher and Anne Elizabeth Moore editor. [31] Moore's tenure as editor was short-lived; she abruptly departed in March 2019. [32] In June 2019 Karen Hawkins and Sujar Kumar were announced as new editors in chief, previously managing editors who had been serving as interim editors in chief following Moore's departure. [33]

Content

The Reader was designed to serve young readers, mostly singles in their 20s, who in the early 1970s lived in distinct neighborhoods along Chicago's lakefront: Hyde Park, Lincoln Park, Lake View, et al. [2] Later this demographic group moved west, to neighborhoods like Wicker Park, Bucktown, and Logan Square, and the Reader moved with them. The paper's appeal was based on a variety of elements. Most obvious early on was a focus on pop culture for a generation who were not served by the entertainment coverage of daily newspapers. Like many alternative weeklies, the Reader relied heavily on coverage and extensive listings of arts and cultural events, especially live music, film, and theater.

As the paper prospered and its budget expanded, investigative and political reporting became another important part of the mix. Reader articles by freelance writer David Moberg are credited with helping to elect Chicago's first black mayor, the late Harold Washington. [17] Staff writer John Conroy wrote extensively, over a period of more than 17 years, on police torture in Chicago; his reporting [34] was instrumental in the ouster and prosecution of Commander Jon Burge, the leader of a police torture ring, and in the release of several wrongly convicted prisoners from death row. [35]

The Reader was perhaps best known for its deep, immersive style of literary journalism, publishing long, detailed cover stories, often on subjects that had little to do with the news of the day. An oft-cited example is a 19,000-word article on beekeeping by staff editor Michael Lenehan. [36] This article won the AAAS Westinghouse Science Journalism Award, awarded by the American Association for the Advancement of Science, in 1978. [2] [37] Steve Bogira's 1988 article "A Fire in the Family" used an apartment-building fire as the starting point for a 15,000-word chronicle of life among the underclass, following three generations of a west-side family and touching on urban issues such as addiction, discrimination, crime, and teen pregnancy. [38] It won the Peter Lisagor Award for Exemplary Journalism, awarded by the Chicago Headline Club. Ben Joravsky's "A Simple Game" followed a public high school basketball team for a full year. [39] Published in two parts, a total of 40,000 words, it was reprinted in the anthology Best American Sportswriting 1993. The Reader has won 30 Alternative Newsweekly Awards since 1996. [40]

Another element of the Reader's appeal was its free classified ads to individuals. [2] Ads were seen as another source of information alongside the journalism and listings. [2]

Design and format

The original look of the Chicago Reader in 1971 was devised by owner-founder Bob McCamant. In 2004, a redesign by the Barcelona, Spain, firm of Jardi + Utensil introduced a new logo and extensive use of color, including a magazine-style cover. [41] In 2007, under the ownership of Creative Loafing, the paper was converted to a single-section tabloid. [42] In 2010, Publisher Alison Draper hired Chicago-based redesign consultant Ron Reason to help revamp the publication. Among changes introduced were a revitalized and rebranded music section titled B Side, [43] an improvement in the paper's advertising design, quality glossy paper stock for covers and key inside spreads, and editorial destinations shepherded primarily by new editor Mara Shalhoup. A post-redesign checkup several months later revealed a robust page count, innovations in social media and reader engagement, and strong commitment from advertisers. [44]

"The Straight Dope", by the pseudonymous [45] Cecil Adams, was the Chicago Reader's first weekly column and one of the first features to be widely syndicated in the alternative press, at one time appearing in 35 papers. [46] It was started in 1973 by Michael Lenehan [47] and later written by Dave Kehr. [45] In 1978 it was taken over by Ed Zotti, [48] who continued to serve as Cecil's "assistant" as of January 2010. In 1984, Chicago Review Press published The Straight Dope, a compilation of columns; the cover named Cecil Adams as author and Zotti as editor. The title was picked up and republished by Ballantine, which published four more volumes between 1988 and 1999. In 1996, The Straight Dope became a user area on AOL; a short-lived TV series, produced by Andrew Rosen, on the A&E Network; [49] and a Web site, Straightdope.com, which was named one of PC Magazine 's Top 101 Web Sites [50] and as of January 2010 was drawing nearly 1.2 million users per month.

The Los Angeles Reader began publishing in 1978 as a wholly owned subsidiary of Chicago Reader, Inc. It was the first newspaper to publish Matt Groening's comic strip Life in Hell and David Lynch's strip The Angriest Dog in the World. In 1989, the paper was sold to a company headed by its founding editor, James Vowell. [51] In 1996, it was sold to and closed by New Times Media, which later became Village Voice Media. [52]

The San Diego Reader was founded in 1972 by Jim Holman, who attended Carleton College and was one of the original group who established the Chicago Reader. Although Holman briefly owned shares in the Chicago paper, none of the Chicago owners had an interest in the San Diego paper. Holman used the Reader format and nameplate with the blessings of his friends in Chicago.

Various other Readers have been published, but the San Diego and Los Angeles papers are the only ones affiliated with the Chicago Reader. In the late 1970s, Chicago Reader, Inc. (CRI) sued the Twin Cities Reader for trademark infringement, arguing that the Chicago Reader had given special meaning to the name "Reader". The federal appeals court ultimately ruled that the term was "merely descriptive" and thus could not be protected as a trademark. [53]

The East Bay Express , which serves the San Francisco Bay area, was co-founded in 1978 by Nancy Banks, a co-founder of the Chicago Reader, and editor John Raeside. Chicago Reader owners invested in the paper and eventually CRI held a major stake. The paper was sold in 2001 to New Times Media, which became Village Voice Media and in 2007 sold it to editor Stephen Buel and a group of investors. [54]

Washington City Paper was founded in 1981 by Russ Smith and Alan Hirsch, who had founded Baltimore City Paper in 1977. Originally named 1981, the name was changed the following year. [55] Owners of the Chicago Reader invested in the Washington paper in 1982 and eventually controlled 100 percent of the stock. In 2007, they sold their interest in both papers to Creative Loafing, Inc.

The Reader's Guide to Arts & Entertainment was published as a suburban extension of the Chicago Reader in 1996. Before then, the Reader had avoided distribution in all but the closest suburbs of Chicago. The Reader's Guide was a scaled-down version of the Reader, printed as a one-section tabloid meant to satisfy suburban demand for Reader content and advertising. In 2007, it was closed and distribution of the complete Chicago Reader was expanded to the suburbs. [56]

The Ruxton Group, originally called the Reader Group, was formed by CRI in 1984 as a national advertising representative for the Reader, Washington City Paper, and other large-market alternative weeklies. In 1995 the company was sold to New Times Media, which became Village Voice Media and renamed Ruxton as the Voice Media Group. [57]

Index Newspapers is the company that publishes The Stranger in Seattle, Washington, and the Portland Mercury in Portland, Oregon. In 2002, CRI invested in Index and took a minority interest. [58]

Quarterfold, Inc. is a company formed by most of the former owners of Chicago Reader, Inc. to succeed that company and hold assets that were not included in the sale to Creative Loafing. Quarterfold's chief asset is its ownership interest in Index Newspapers. [12]

Amsterdam Weekly was a free, English-language weekly published in the Netherlands from May 2004 through December 2008. As of May 2010, it exists in limited form online. [59] The paper was started by Todd Savage, who had been a writer and typesetter for the Chicago Reader in the late 1990s. The Reader was a major investor. [60] In 2008, the paper was sold to Yuval Sigler, publisher of Time Out Tel Aviv, who with assets and staff including Savage launched Time Out Amsterdam in October 2008. [61]

Related Research Articles

<i>Chicago Tribune</i> Major daily newspaper based in Chicago, Illinois, United States

The Chicago Tribune is a daily newspaper based in Chicago, Illinois, United States, owned by Tribune Publishing. Founded in 1847, and formerly self-styled as the "World's Greatest Newspaper", it remains the most-read daily newspaper of the Chicago metropolitan area and the Great Lakes region. It had the 6th highest circulation for American newspapers in 2017.

<i>Verdens Gang</i> Norwegian daily newspaper

Verdens Gang, generally known under the abbreviation VG, is a Norwegian tabloid newspaper. In 2016, circulation numbers stood at 93,883, having declined from a peak circulation of 390,510 in 2002. VG is nevertheless the most read online newspaper in Norway, with about 2 million daily readers.

<i>Chicago Sun-Times</i> newspaper

The Chicago Sun-Times is a daily newspaper published in Chicago, Illinois, United States. It is the flagship paper of the Sun-Times Media Group, with the second biggest circulation in Chicago.

<i>The Baltimore Sun</i> Daily broadsheet newspaper in the city of Baltimore, Maryland, United States

The Baltimore Sun is the largest general-circulation daily newspaper based in the American state of Maryland and provides coverage of local and regional news, events, issues, people, and industries. Founded in 1837, the newspaper is owned by Tribune Publishing.

<i>Tampa Bay Times</i> American daily newspaper

The Tampa Bay Times, previously named the St. Petersburg Times through 2011, is an American newspaper published in St. Petersburg, Florida, United States. It has won twelve Pulitzer Prizes since 1964, and in 2009, won two in a single year for the first time in its history, one of which was for its PolitiFact project. It is published by the Times Publishing Company, which is owned by The Poynter Institute for Media Studies, a nonprofit journalism school directly adjacent to the University of South Florida St. Petersburg campus. Many issues are available through Google News Archive. A daily electronic version is also available for the Amazon Kindle and iPad.

<i>LA Weekly</i> American weekly alternative newspaper

LA Weekly is a free weekly alternative newspaper in Los Angeles, California. It was founded in 1978 by Jay Levin, who served as president and editor until 1991. Voice Media Group sold the paper in late 2017 to Semanal Media LLC.

An alternative newspaper is a type of newspaper that eschews comprehensive coverage of general news in favor of stylized reporting, opinionated reviews and columns, investigations into edgy topics and magazine-style feature stories highlighting local people and culture. Its news coverage is more locally focused, and their target audiences are younger than those of daily newspapers. Typically, alternative newspapers are published in tabloid format and printed on newsprint. Other names for such publications include alternative weekly, alternative newsweekly, and alt weekly, as the majority circulate on a weekly schedule.

Creative Loafing is an Atlanta-based publisher of a monthly arts and culture newspaper/magazine. The company publishes a 60,000 circulation monthly publication which is distributed to intown locations and neighborhoods on the first Thursday of each month. www.creativeloafing.com is the website for the company and it also has a YouTube Channel featuring its video work over the years and a weekly "Live from the Archives" program featuring local musicians and bands. The company has historically been a part of the alternative weekly newspapers association in the United States.

<i>Malayala Manorama</i> Indian newspaper

Malayala Manorama is a morning newspaper, in Malayalam language, published from Kottayam, Kerala, India by Malayala Manorama Company Limited, Headed by Mammen Mathew; it was first published as a weekly on 22 March 1890, and currently has a readership of over 20 million. It is also the second oldest Malayalam newspaper in Kerala in circulation, after Deepika, which is also published from Kottayam.

Village Voice Media or VVM began in 1970 as a weekly alternative newspaper in Phoenix, Arizona. The company, founded by Michael Lacey (editor) and Jim Larkin (publisher), was then known as New Times Inc. (NTI) and the publication was named New Times. The company was later renamed New Times Media.

<i>Fairbanks Daily News-Miner</i> Daily newspaper in Fairbanks, Alaska

The Fairbanks Daily News-Miner is a morning daily newspaper serving the city of Fairbanks, Alaska, the Fairbanks North Star Borough, the Denali Borough, and the Yukon-Koyukuk Census Area in the U.S. state of Alaska. It is the farthest north daily in the United States, and one of the farthest north in the world. The oldest continuously operating daily in Alaska, by circulation it is the second-largest daily in the state. It was purchased by the Helen E. Snedden Foundation in 2016. The Snedden family were longtime owners of the News-Miner, selling it to a family trust for Dean Singleton and Richard Scudder, founders of the Media News Group in 1992.

<i>Indy Week</i> newspaper

Indy Week, formerly known as the Independent Weekly and originally the North Carolina Independent, is a tabloid-format alternative weekly newspaper published in Durham, North Carolina, United States, and distributed throughout the Research Triangle area and counties. Its first issue was published in April 1983.

<i>Tulsa World</i> Daily newspaper in Tulsa, Oklahoma

The Tulsa World is the daily newspaper for the city of Tulsa, Oklahoma, and primary newspaper for the northeastern and eastern portions of Oklahoma. Tulsa World Media Company is part of BH Media Group, a Berkshire Hathaway company owned by Warren Buffett. The printed edition is the second-most circulated newspaper in the state, after The Oklahoman. It was founded in 1905 and locally owned by the Lorton family for almost 100 years until February 2013, when it was sold to BH Media Group. In the early 1900s, the World fought an editorial battle in favor of building a reservoir on Spavinaw Creek, in addition to opposing the Ku Klux Klan in the 1920s. The paper was jointly operated with the Tulsa Tribune from 1941 to 1992.

<i>Baltimore City Paper</i> weekly newspaper published in Baltimore, Maryland

Baltimore City Paper was a free alternative weekly newspaper published in Baltimore, Maryland, founded in 1977 by Russ Smith and Alan Hirsch. The most recent owner was the Baltimore Sun Media Group, which purchased the paper in 2014 from Times-Shamrock Communications, which had owned the newspaper since 1987. It was distributed on Wednesdays in distinctive yellow boxes found throughout the Baltimore area. The paper folded in 2017, due to the collapse of advertising revenue income to print media.

The San Diego Reader is an alternative press newspaper with the second highest circulation paper in the county of San Diego, with a four-week readership of more than 700,000 adults. distributed free in stands and private businesses throughout the county, funded by advertisements. Averaging 90,000 copies per issue, it reportedly has one of the largest circulations of any alternative weekly publication in the nation. It frequently presents an opposing viewpoint to the San Diego Union Tribune, the primary printed newspaper in the city.

The Boca Raton News, owned by the South Florida Media Company, was the local community newspaper of Boca Raton, Florida. The paper began publication December 2, 1955, with a startup circulation of 1200, published by Robert and Lora Britt, and edited by Margert Olsson. Initially a weekly publication, it later began daily operation.

<i>Washington City Paper</i> newspaper in Washington, D.C., District of Columbia

The Washington City Paper is a U.S. alternative weekly newspaper serving the Washington, D.C., metropolitan area. The City Paper is distributed on Thursdays; its average circulation in 2006 was 85,588. The paper's editorial mix is focused on local news and arts. 2018 circulation is 47,000.

Mark Konkol is a Pulitzer Prize-winning writer from Chicago.

Wrapports LLC was the American-based privately owned publisher of the Chicago Sun-Times and the Chicago Reader. It was headquartered in the Sun-Times building in Chicago.

Robert A. "Bob" Roth is an American publisher and art collector who lives in Chicago. He was the founder and publisher of the Chicago Reader, one of the most influential and successful newspapers of its type. He was also one of the founders and the first president of Intuit: The Center for Intuitive and Outsider Art, located in Chicago. Intuit is the only nonprofit organization in the U.S. dedicated solely to presenting "outsider" art by self-taught artists.

References

  1. "Annual Audit Report, December 2011". Larkspur, Calif.: Verified Audit Circulation . Retrieved April 30, 2012.
  2. 1 2 3 4 5 6 7 8 Valeo, Tom (November 4, 1979). "The Chicago Reader: A '70s Success Story" (PDF). Daily Herald (Arlington Heights, IL). Retrieved January 21, 2010.
  3. Sisson, Richard; Zacher, Christian; Cayton, Andrew, eds. (2006). The American Midwest: An Interpretive Encyclopedia. Bloomington, IN: Indiana University Press.
  4. "Where can you find the Reader?". Chicago Reader. Retrieved December 31, 2009.
  5. "About the Chicago Reader". Chicago Reader. Retrieved December 31, 2009.
  6. Sugg, John F. (September 29, 2008). "Creative Loafing files for bankruptcy protection". Creative Loafing. Archived from the original on August 26, 2009. Retrieved December 31, 2009.
  7. Shalhoup, Mara (August 25, 2009). "In the auction for Creative Loafing, the winning bidder is ..." Creative Loafing. Archived from the original on August 26, 2009. Retrieved December 31, 2009.
  8. Thorner, James (2009-08-26). "Tampa's Creative Loafing chain taken over by hedge fund Atalaya". St. Petersburg Times. Archived from the original on 2009-09-29. Retrieved 2010-03-08.
  9. 1 2 Anderson, Jon (March 14, 1986). "A publisher who is proud of his readers" (PDF). Chicago Tribune. Retrieved January 21, 2010.
  10. Nemanic, Jerry (April 29, 1985). "Writing Chicago" (PDF). WBEZ Radio. Retrieved January 21, 2010.
  11. "What Kind of Paper Is This, Anyway?" (PDF). Chicago Reader. September 29, 1972. Retrieved January 21, 2010.
  12. 1 2 3 Miner, Michael (August 23, 2007). "The Suit Behind the Sale". Chicago Reader. Retrieved January 3, 2010.
  13. Borden, Jeff (September 30, 1996). "Uneasy Reader: A quest for youth". Crain's Chicago Business.
  14. Wildavsky, Ben (August 25, 1996). "The Reader: Not for Political Junkies" (PDF). National Journal Convention Daily. Retrieved January 21, 2010.
  15. Miner, Michael (August 27, 2009). "That Didn't Work Out So Well, Did It?". Chicago Reader. Retrieved July 3, 2010.
  16. Carmichael, Matt (July 27, 1998). "Chicago Sites Hit Middle Ground". Advertising Age. Retrieved June 22, 2010.
  17. 1 2 McClelland, Edward (September–October 2008). "Hope I Die ... Will the Chicago Reader Finally Grow Up? Should it?". Columbia Journalism Review. Archived from the original on February 21, 2010. Retrieved December 31, 2009.
  18. 1 2 McClelland, Edward (September–October 2008). "Hope I Die ..." Columbia Journalism Review. Archived from the original on February 21, 2010. Retrieved July 3, 2010.
  19. Miner, Michael (December 6, 2007). "Through muscle, into bone". Chicago Reader. Archived from the original on August 31, 2009. Retrieved January 5, 2010.
  20. Rosenthal, Phil (October 27, 2009). "Ex-Tribune M.E. Jim Warren named Chicago Reader's publisher". Chicago Tribune. Retrieved January 5, 2010.
  21. Marek, Lynne (March 8, 2010). "Jim Warren resigns as Reader publisher". Crain's Chicago Business. Retrieved March 8, 2010.
  22. Michael Miner (June 25, 2010). "Alison True Fired as Reader Editor". Chicago Reader. Retrieved June 28, 2010.
  23. Michael Miner (July 22, 2010). "Geoff Dougherty Comes Over to the Reader; Kiki Yablon Is Named Editor, Alison Draper Publisher". Chicago Reader. Archived from the original on July 26, 2010. Retrieved July 28, 2010.
  24. Miner, Michael (May 25, 2012). "Wrapports Buys the Reader", Chicago Reader. Retrieved November 30, 2015.
  25. Miner, Michael. "Jake Malooley named editor of the Reader". Chicago Reader. Retrieved 2018-02-13.
  26. "Honeymoon's over for Chicago Reader editor Jake Malooley". Robertfeder.com. Retrieved 2018-02-13.
  27. "Pulitzer winner Mark Konkol to lead Chicago Reader". Chicago Sun-Times. Retrieved 2018-02-13.
  28. "Chicago Reader Editor Konkol out after controversy over cartoon". ABC7 Chicago. 18 February 2018. Retrieved 18 February 2018.
  29. Ember, Sydney (13 July 2017). "The Chicago Sun-Times Is Wrenched Away From a Rival Publisher". The New York Times.
  30. Armentrout, Mitchell. "Union group led by Eisendrath outduels Trib owner to acquire Sun-Times". Chicago Sun-Times. Archived from the original on 12 July 2017. Retrieved 12 July 2017.
  31. "Reader announces Anne Elizabeth Moore as editor in chief, Karen Hawkins as digital managing editor". Chicago Reader. 1 October 2018. Retrieved 10 December 2018.
  32. "Robservations: Kris Kridel stepping back at WBBM Newsradio". Robertfeder.com. Retrieved 23 March 2019.
  33. "Chicago Reader names editors in chief, theater and dance editor". Chicago Reader. 20 June 2019. Retrieved 9 August 2019.
  34. Conroy, John. "Police Torture in Chicago". Chicago Reader.
  35. Brown, Mark (October 22, 2008). "Reporter kept the focus on police torture". Chicago Sun-Times.
  36. "theessenceofbeeing - mikelenehan". sites.google.com.
  37. "About AAAS: History & Archives". American Association for the Advancement of Science. Retrieved January 31, 2010.
  38. Bogira, Steve. "A Fire in the Family". Chicago Reader.
  39. Joravsky, Ben. "A Simple Game". Chicago Reader.
  40. "Association of Alternative Newsweeklies". Association of Alternative Newsweeklies. Archived from the original on June 16, 2006. Retrieved July 3, 2010.
  41. Johnson, Steve (September 24, 2004). "Reader updates design, sticks with what works". Chicago Tribune.
  42. "Fund Buys Chicago Reader, Will Keep It Running". CBS. August 25, 2009. Retrieved June 22, 2010.[ dead link ]
  43. "Chicago Reader redesign: A music section to flip for | Design With Reason".
  44. "6 Things to Learn from the Chicago Reader (print edition) | Design With Reason".
  45. 1 2 Larry Kart (November 15, 1984). "'Straight Dope': Insight from a smart aleck". Chicago Tribune.
  46. "Newspapers Carrying The Straight Dope". Chicago Reader, Inc via Internet Archive. Archived from the original on January 14, 1997. Retrieved February 5, 2010.
  47. Colander, Pat (November 23, 1975). "The Reader: The free weekly pays the price" (PDF). Chicago Tribune. Retrieved June 22, 2010.[ dead link ]
  48. "Who is this man called Cecil Adams?". The Straight Dope. Retrieved July 15, 2010.
  49. "The Straight Dope is on TV!". Chicago Reader, Inc via Internet Archive. Archived from the original on January 14, 1997. Retrieved February 5, 2010.
  50. "PC Magazine - The Top 101 Web Sites". Press Release Network. Retrieved February 5, 2010.
  51. Williams, Linda (February 16, 1989). "Publisher-Led Group Buys Reader, Plans New Look". Los Angeles Times.
  52. Brooks, Nancy Rivera (August 3, 1996). "Phoenix firm buys Los Angeles Reader". Los Angeles Times.
  53. Borchard, William M. (November 12, 1984). "Court rules the name can be the same". Advertising Age.
  54. Garofoli, Joe (May 18, 2007). "Express editor buys weekly paper from chain". San Francisco Chronicle. Retrieved May 5, 2010.
  55. Lowman, Stephen (August 9, 2009). "City Talk: The key players of Washington's influential and controversial weekly paper look back on its legacy". Washington Post. Retrieved June 22, 2010.
  56. Loerzel, Robert (August 8, 2007). "Chicago Reader ends suburban edition". Crain's Chicago Business. Retrieved May 5, 2010.
  57. "Who we are: history". Voice Media Group. Archived from the original on January 24, 2010. Retrieved February 12, 2010.
  58. "Chicago Reader Invests in The Stranger". Association of Alternative Newsweeklies. May 2, 2002. Archived from the original on July 1, 2012. Retrieved May 5, 2010.
  59. "Amsterdam Weekly - Inside: Music, Film, Arts, Theatre, Clubs - Home". August 30, 2007. Archived from the original on August 30, 2007.
  60. "Amsterdam Weekly Debuts with Help from Chicago Reader". Association of Alternative Newsweeklies. March 11, 2004. Archived from the original on July 9, 2012. Retrieved June 22, 2010.
  61. Farsaci, Liz (June 24, 2008). "I'm a stranger here myself". European Journalism Centre Magazine. Archived from the original on May 11, 2011. Retrieved June 22, 2010.