China News Service

Last updated
China News Service
中国新闻社
Founded1952;70 years ago (1952)
Type Broadcast radio, television and online
Location
  • China
Area served
Worldwide
Owner United Front Work Department of the Chinese Communist Party
Parent organization
Overseas Chinese Affairs Office
Website chinanews.com
chinanews.com.cn

China News Service (CNS; Chinese :中国新闻社) is the second largest state news agency in China, after Xinhua News Agency. China News Service was formerly run by the Overseas Chinese Affairs Office, which was absorbed into the United Front Work Department of the Chinese Communist Party (CCP) in 2018. Its operations have traditionally been directed at overseas Chinese worldwide and residents of Hong Kong, Macau and Taiwan. [1] [2] [3] [4]

Contents

History

CNS was established in 1952 as a successor to the CCP's International News Agency. [5] [1] It has news offices and stations in every province in mainland China, as well as in Hong Kong and Macau. CNS also has news offices in foreign countries, including the United States, Japan, France, Thailand, New Zealand, and Australia. [6] [7] According to the Jamestown Foundation, CNS is "the CCP’s main propaganda organ targeting overseas Chinese." [8]

In 1990, CNS personnel were dispatched to the U.S. to found SinoVision and The China Press to counter negative perceptions of the Chinese government following the 1989 Tiananmen Square protests and massacre. [5]

Since 2001, CNS has held a biannual Global Chinese Language Media Forum in China. [9] In 2007, CNS established the China News Service Overseas Center, which provides news reports, editorials, and layout for overseas Chinese media outlets. [5]

In 2014, CNS published an editorial which derided outgoing American ambassador to China Gary Locke. The editorial was widely criticized both within China and internationally for referring to the Chinese American ambassador as a banana which was interpreted as a racial slur. The article also mocked his Mandarin Chinese abilities and said that his ancestors would disown him if they knew about his loyalties. [10] [11]

In 2018, CNS became part of the United Front Work Department (UFWD) when its host organization, the Overseas Chinese Affairs Office, was folded into the UFWD. [12] The same year, a deputy head of the UFWD stated that "[a]s an important propaganda unit of the United Front, CNS must adhere to the concept of ‘newspapers run by politicians’ and thoroughly carry out political awareness work. CNS's important mission is to do good united front propaganda work within Overseas Chinese affairs.” [13]

In 2019, CNS began a campaign to increase its influence on overseas social media. [14] [15] [16] According to the Australian Strategic Policy Institute, CNS was involved in targeted disinformation and propaganda campaigns during the 2019–20 Hong Kong protests. [17] According to a 2020 investigation by ProPublica, CNS hired a third-party firm to create fake Twitter accounts to spread conspiracy theories and disinformation related to the COVID-19 pandemic. [16] [18]

In June 2020, the United States Department of State designated China News Service, along with other Chinese state media outlets, as a foreign mission. [19] [20]

During the 2022 Russian invasion of Ukraine, CNS repeated unsubstantiated Russian state media claims that the Bucha massacre was staged. [21]

Affiliates

CNS controls the Chinese New Zealand Herald, which is co-owned by New Zealand Media and Entertainment. [7]

Personnel

The editor-in-chief of CNS until February 2015 was Liu Beixian, who was later charged with bribery offenses during the anti-corruption campaign under Xi Jinping. [22]

See also

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">China Central Television</span> State-owned broadcaster of the Peoples Republic of China

China Central Television (CCTV) is a Chinese state-owned broadcaster controlled by the Chinese Communist Party (CCP). CCTV has a network of 50 channels broadcasting different programmes and is accessible to more than one billion viewers in six different languages. Most of its programmes are a mixture of news, documentary, social education, comedy, entertainment, and drama, the majority of which consists of Chinese soap operas and entertainment. However, news reporting about topics which are sensitive to the CCP is distorted and often used as a weapon against the party's perceived enemies, according to Freedom House and other media commentators. CCTV is operated by the National Radio and Television Administration which reports directly to the Publicity Department of the Chinese Communist Party.

<span class="mw-page-title-main">State Council Information Office</span>

The State Council Information Office is the chief information office of the State Council of the People's Republic of China. In 2014, SCIO was absorbed into the Propaganda Department of the Chinese Communist Party.

The mass media in China consists primarily of television, newspapers, radio, and magazines. Since the start of the 21st century, the Internet has also emerged as an important form of communication by media, and is placed under the supervision of the Chinese government.

<span class="mw-page-title-main">Xinhua News Agency</span> Official press agency of the Peoples Republic of China

Xinhua News Agency, or New China News Agency, is the official state news agency of the People's Republic of China. Xinhua is a ministry-level institution subordinate to the State Council and is the highest ranking state media organ in China.

<span class="mw-page-title-main">United Front Work Department</span> A functional department of the Central Committee of the Chinese Communist Party

The United Front Work Department of the Central Committee of the Chinese Communist Party is a department of the Central Committee of the Chinese Communist Party (CCP) which is officially tasked with "united front work". For this endeavor, it gathers intelligence on, manages relations with, and attempts to influence elite individuals and organizations inside and outside China, including in Hong Kong and Taiwan. The UFWD focuses its work on people or entities that are outside the CCP, especially in overseas Chinese communities, who hold political, commercial, or academic influence, or who represent interest groups. Through its efforts, the UFWD seeks to ensure that these individuals and groups are supportive of or useful to CCP interests and that potential critics remain divided.

China Daily is an English-language daily newspaper owned by the Publicity Department of the Chinese Communist Party.

<span class="mw-page-title-main">Propaganda in China</span> Use of media in support of Chinese government policies

Propaganda in China refers to the use of propaganda by the Chinese Communist Party (CCP) or (historically) the Kuomintang (KMT) to sway domestic and international opinion in favor of its policies. Domestically, this includes censorship of proscribed views and an active promotion of views that favor the government. Propaganda is considered central to the operation of the CCP government. The term xuanchuan can have either a neutral connotation in official government contexts or a pejorative connotation in informal contexts. Some xuanchuan collocations usually refer to "propaganda", others to "publicity", and still others are ambiguous.

<i>The Epoch Times</i> Far-right media company affiliated with Falun Gong

The Epoch Times is a far-right international multi-language newspaper and media company affiliated with the Falun Gong new religious movement. The newspaper, based in New York City, is part of the Epoch Media Group, which also operates New Tang Dynasty (NTD) Television. The Epoch Times has websites in 35 countries but is blocked in mainland China.

The United Front is a political strategy of the Chinese Communist Party (CCP) involving networks of groups and key individuals that are influenced or controlled by the CCP and used to advance its interests. It has historically been a popular front that has included eight legally-permitted political parties which have nominal representation in the National People's Congress and the Chinese People's Political Consultative Conference (CPPCC). Under CCP General Secretary Xi Jinping, the United Front and its targets of influence have expanded in size and scope.

The State Administration for Religious Affairs (SARA) was an executive agency directly under the State Council of the People's Republic of China which oversaw religious affairs in the country. Originally created in 1951 as the Religious Affairs Bureau, SARA was closely connected with the United Front Work Department of the Central Committee of the Chinese Communist Party and charged with overseeing the operations of China's five officially sanctioned religious organizations:

The Overseas Chinese Affairs Office (OCAO) is an administrative office previously under the State Council of the People's Republic of China responsible for liaising with overseas Chinese residing abroad or returning to China. In 2018, OCAO and its functions were absorbed into the United Front Work Department of the Chinese Communist Party (CCP).

The Global Times is a daily tabloid newspaper under the auspices of the Chinese Communist Party's flagship newspaper, the People's Daily, commenting on international issues from a nationalistic perspective. The publication has been labelled as "China's Fox News" by some scholars and writers for its propagandistic slant and the monetization of nationalism.

The Chinese People's Association for Friendship with Foreign Countries is one of the major foreign affairs organizations of the People's Republic of China. The organization manages China's sister city relationships. Its stated aim is to promote friendship and mutual understanding between the Chinese people and foreign nations but observers have pointed out that it functions as a front organization in the United Front system used to influence and co-opt elites to promote the interests of the Chinese Communist Party (CCP) while downplaying its association with the CCP.

The China Council for the Promotion of Peaceful National Reunification (CCPPNR) is an umbrella organization, founded in 1988, by the United Front Work Department of the Chinese Communist Party (CCP) to promote unification between mainland China and Taiwan on terms defined solely by the People's Republic of China. Unification is couched in a one country, two systems framework, though critics categorize it as annexation. According to scholar Anne-Marie Brady, in addition to promoting unification, "the organization also engages in a range of activities which support Chinese foreign policy goals, including block-voting and fund-raising for ethnic Chinese political candidates who agree to support their organization's agenda." The main council oversees over 200 chapters in multiple countries.

State-sponsored Internet propaganda is Internet manipulation and propaganda that is sponsored by a state.

<span class="mw-page-title-main">Political Work Department of the Central Military Commission</span> Political control office of the Chinese army

The Political Work Department of the Central Military Commission is the chief political organ under the Central Military Commission. It was created in January 2016 following the 2015 People's Republic of China military reform. Its predecessor was the People's Liberation Army General Political Department.

China Global Television Network (CGTN) is the international division of state media outlet China Central Television (CCTV), headquartered in Beijing, China. CGTN broadcasts six news and general interest channels in six languages. CGTN is registered under the State Council of the People's Republic of China and is under the control of the Propaganda Department of the Chinese Communist Party.

The China Association for International Friendly Contact (CAIFC) is a united front organization subordinate to the Liaison Department of the Political Work Department of the Central Military Commission. CAIFC was founded in 1984 and is active in overseas influence operations to promote the interests of the Chinese Communist Party (CCP).

The All-China Federation of Returned Overseas Chinese is a people's organization in the People's Republic of China for returned overseas Chinese and their relatives. It is a United Front organization that functions as a point of contact and influence of the Chinese Communist Party (CCP) with overseas Chinese. ACFROC has 27 seats in the national committee of the Chinese People's Political Consultative Conference.

<i>NewsFront</i> (website) Crimean disinformation website

NewsFront is a website based in Russia-occupied Crimea. It describes itself as "a news agency that runs news in ten languages including Russian, German, English, Bulgarian, Georgian, French, and Spanish." In 2021, the United States Department of the Treasury described it as "a Crimea-based disinformation and propaganda outlet...particularly focused on supporting Russia-backed forces in Ukraine." According to owner Konstantin Knyrik, however, NewsFront is fighting an "information war" against unfair attacks on Russia.

References

  1. 1 2 Scotton, James Francis; Hachten, William A. (2010). New media for a new China. Malden, Mass.: Wiley-Blackwell. p. 117. ISBN   9781405187978. OCLC   435422517.
  2. Joske, Alex (June 9, 2020). "The party speaks for you: Foreign interference and the Chinese Communist Party's united front system". Australian Strategic Policy Institute. Archived from the original on June 9, 2020. Retrieved June 9, 2020.
  3. O’Keeffe, Kate (2020-06-08). "China Steps Up Moves to Influence Diaspora Communities". The Wall Street Journal. ISSN   0099-9660 . Retrieved 2020-06-09.
  4. Allen-Ebrahimian, Bethany (December 21, 2017). "Beijing Builds Its Influence in the American Media". Foreign Policy . Archived from the original on August 11, 2019. Retrieved 2019-08-21.
  5. 1 2 3 Diamond, Larry; Schell, Orville (2019-08-01). China's Influence and American Interests: Promoting Constructive Vigilance. Hoover Press. pp. 100, 106, 107, 112, 120. ISBN   978-0-8179-2286-3. OCLC   1104533323 . Retrieved September 4, 2022.{{cite book}}: CS1 maint: url-status (link)
  6. Walters, Laura (2019-06-10). "Chinese-language media told to promote Govt initiatives". Newsroom . Retrieved 2019-06-16.
  7. 1 2 Walters, Laura (September 23, 2019). "Chinese NZ Herald under Chinese state 'control' - experts". Newsroom . Archived from the original on September 22, 2019. Retrieved September 23, 2019.
  8. Hála, Martin; Jirouš, Filip; Ševčíková, Petra. "How the CCP Mobilized a Cross-Border Disinformation Campaign Against the Czech Senate Speaker". Jamestown Foundation. Archived from the original on 2021-04-12. Retrieved 18 May 2021.
  9. "China's Outward Propaganda Strategy Undermines Independence of Overseas Chinese Media Outlets". Center for International Media Assistance . 11 April 2018. Archived from the original on 2018-08-21. Retrieved 2021-11-15.
  10. Catherine Chomiak, Tracy Connor and. "Chinese Government Media Calls U.S. Ambassador Racial Slur". www.nbcnews.com. NBC. Archived from the original on 6 April 2020. Retrieved 30 January 2020.
  11. "Official Chinese media outlet uses racial slur 'banana' to insult departing US envoy". South China Morning Post. March 1, 2014. Archived from the original on 30 January 2020. Retrieved 30 January 2020.
  12. Joske, Alex (May 9, 2019). "Reorganizing the United Front Work Department: New Structures for a New Era of Diaspora and Religious Affairs Work". Jamestown Foundation . Archived from the original on July 21, 2019. Retrieved 2019-08-21.
  13. Jirouš, Filip; Ševčíková, Petra (2021-07-30). "Covert propaganda operations in plain sight: The CCP united front system's media network in Europe" (PDF). Sinopsis. p. 9. Archived (PDF) from the original on 2021-07-30. Retrieved 2021-09-05.
  14. "China's propaganda machine is spending over $1 million to buy influence on foreign social media". Quartz . August 21, 2019. Archived from the original on February 1, 2020. Retrieved January 25, 2020.
  15. Mudie, Luisetta, ed. (August 22, 2019). "Chinese State Media Hire Digital Firms to Boost Followers on Facebook, Twitter". Radio Free Asia . Archived from the original on January 26, 2020. Retrieved January 25, 2020.
  16. 1 2 Kao, Jeff; Li, Mia Shuang (March 26, 2020). "How China Built a Twitter Propaganda Machine Then Let It Loose on Coronavirus". ProPublica . Archived from the original on March 30, 2020. Retrieved March 31, 2020.
  17. Elise Thomas & Dr Jacob Wallis, Tom Uren. "Tweeting through the Great Firewall". Australian Strategic Policy Institute. Archived from the original on 14 October 2019. Retrieved 4 September 2019.
  18. Ao, Jia (March 30, 2020). "Army of PRC Twitter Bots Peddles Disinformation About Virus Origins". Radio Free Asia . Archived from the original on March 31, 2020. Retrieved March 31, 2020.
  19. Wong, Edward (2020-06-22). "U.S. Designates Four More Chinese News Organizations as Foreign Missions". The New York Times. ISSN   0362-4331 . Retrieved 2020-06-23.
  20. Ruwitch, John; Kelemen, Michele (June 22, 2020). "Trump Administration Labels 4 More Chinese News Outlets 'Foreign Missions'". NPR . Retrieved June 22, 2020.
  21. McCarthy, Simone; Xiong, Yong (6 April 2022). "As the world reacts in horror to Bucha, China's state media strikes a different tone". CNN . Retrieved 9 April 2022.
  22. "Former head of Chinese news agency expelled from party for graft". Reuters . 2017-11-13. Archived from the original on 2020-01-26. Retrieved 2020-01-26.