Czechoslovak Television

Last updated

Czechoslovak Television
Type Public television
Country
Availability Czechoslovakia
Headquarters Prague, Czechoslovakia
Owner Government of Czechoslovakia
Launch date
1 May 1953
Dissolved31 December 1992
Former names
  • Czech: Československá televize
  • Slovak: Československá televízia and Česko-slovenská televízia
Replaced by

Czechoslovak Television (ČST) was the state television broadcaster of Czechoslovakia. Founded on 1 May 1953, it was known by three names over its lifetime: Czech : Československá televize, Slovak : Československá televízia (until 1990) and Slovak : Česko-slovenská televízia (from 1990 until 1992). ČST ended its broadcast with the Dissolution of Czechoslovakia at the end of 1992, with two public television stations established in its place: Česká televize and Slovenská televízia, both successors of ČST.

Contents

ČST originally consisted of a single channel and limited experimental broadcasting in 1953. Regular broadcasts began on 25 February 1954 and on 10 May 1970, a second channel was launched. The broadcast language of ČST was predominantly Czech in the first channel, Slovak for selected programming, and both for news. The second channel was split into two, broadcasting various "national" language programming in the two parts of the country.

The main headquarters of ČST was located in Prague, but it also had main studios in Bratislava, Košice, Ostrava and Brno.

History

The first public broadcasting was a short performance by František Filipovský on 1 May 1953. On 11 February 1955, the first live broadcast was made, an ice hockey match from Prague. [1]

Like all other media in the Communist Czechoslovakia, the station was subject to heavy censorship. However, as part of the process of social liberation in 1968, for a few days ČST aired broadcasts about the Prague Spring. However, in 1969, it became part of the normalisation efforts on the national media.

Launch of second channel

On 10 May 1970, Czechoslovak Television began broadcasting a second channel, ČST TV2. [2]

Move to colour broadcasting

Color television broadcasting studio Ceskoslovenska televize, 1971 (03).jpg
Color television broadcasting studio
Color projection equipment (1971) Ceskoslovenska televize, 1971 (01).jpg
Color projection equipment (1971)

Further technical improvements were made on 9 May 1973, when the first regular broadcasts in colour started on TV2, followed two years later by colour transmission on the first channel as well.

At the end of the decade, in 1979, a building and a studio based in Prague's Kavčí hory was opened, which became the home of ČST's news department.

Division of ČST TV2

After November 1989, lineup changes were made, with the first channel being renamed F1 for the federal district, and the second channel being split into the Czech ČTV and the Slovak S1, the first such division of channels by ČST. A third channel for Czech audiences, previously used by Soviet broadcasting was launched on 14 May 1990, called OK3 (Czech: Otevřený kanál tři, English: Open Channel three). A replacement channel for Slovak audiences called TA3 was created on 6 June 1991 (broadcasting from August 1991 until July 1992).

Velvet Revolution

During the Velvet Revolution, ČST staff very quickly joined the side of the protesters and allowed them to spread important messages and broadcasts of the demonstrations.

Velvet divorce ends Czechoslovak Television

ČST disappeared along with Czechoslovakia on 31 December 1992. Its successor in the Czech Republic is Czech television, and in Slovakia Slovenská televízia.

Around its dissolution into the Czech Republic and Slovakia in the end of 1992, ČST was abolished, and the new companies, public service broadcasters, emerged:

Directors of ČST

See also

Related Research Articles

Alexander Dubček Czechoslovak and Slovak politician

Alexander Dubček was a Slovak politician who served as the First Secretary of the Presidium of the Central Committee of the Communist Party of Czechoslovakia (KSČ) from January 1968 to April 1969. He attempted to reform the communist government during the Prague Spring but was forced to resign following the Warsaw Pact invasion in August 1968.

The mass media in Communist Czechoslovakia was controlled by the Communist Party of Czechoslovakia (KSČ). Private ownership of any publication or agency of the mass media was generally forbidden, although churches and other organizations published small periodicals and newspapers. Even with this informational monopoly in the hands of organizations under KSČ control, all publications were reviewed by the government's Office for Press and Information. Censorship was lifted for three months during the 1968 Prague Spring but afterward was reimposed under the terms of the 1966 Press Law. The law states that the Czechoslovak press is to provide complete information, but it must also advance the interests of socialist society and promote the people's socialist awareness of the policy of the communist party as the leading force in society and state.

Czech Social Democratic Party Czech political party

The Czech Social Democratic Party is a social-democratic political party in the Czech Republic. It holds 15 seats in the Chamber of Deputies following the 2017 legislative election in which the party lost 35 seats. The party has been led by Jan Hamáček since 2018. It has been a junior coalition party within a minority cabinet since June 2018, and was a senior coalition party from 1998 to 2006 and from 2013 to 2017.

Czech National Social Party Political party

Czech National Social Party is a civic nationalist political party in the Czech Republic, that once played an important role in Czechoslovakia during the interwar period. It was established in 1897 by break-away groups from both the national liberal Young Czech Party and the Czech Social Democratic Party, with a stress on achieving independence of the Czech lands from Austria-Hungary. Its variant of socialism was moderate and reformist rather than a Marxist one. Its best-known member was Edvard Beneš, a co-founder of Czechoslovakia and the country's second President during the 1930s and 1940s.

The Dissolution of Czechoslovakia took effect on January 1, 1993 and was the self-determined split of the federal republic of Czechoslovakia into the independent countries of the Czech Republic and Slovakia. Both mirrored the Czech Socialist Republic and the Slovak Socialist Republic, which had been created in 1969 as the constituent states of the Czechoslovak Federal Republic.

Slovenská televízia Former state-owned public television organization in Slovakia

Slovenská televízia or STV was a state-owned public television organization in Slovakia. It was created in 1991 as the Slovak part of the former Czechoslovak Television and was headquartered in Bratislava. It was funded from a combination of television licence fees, advertising, and government funding. It ceased to existed on 1 January 2011, when it was merged with the state-owned public radio organization Slovenský rozhlas (Slovak Radio) to create Rozhlas a televízia Slovenska (Radio and Television of Slovakia).

Czech and Slovak Federative Republic

After the Velvet Revolution in late-1989, Czechoslovakia adopted the official name Czech and Slovak Federative Republic during the period from 23 April 1990 until 31 December 1992, after which the country was dissolved into the Czech Republic and the Slovak Republic.

Czech Television Public television broadcaster in the Czech Republic

Czech Television is a public television broadcaster in the Czech Republic, broadcasting seven channels. It is the successor to Czechoslovak Television, founded in 1953.

The Hyphen War was the political conflict over what to call Czechoslovakia after the fall of the Communist government in 1989.

Television was introduced in Czechoslovakia in 1953. Experimental projects with DVB-T started in 2000. Finally on 21 October 2005, multiplex A (DVB-T) was launched with three channels of Česká televize and one of TV Nova and radio channels of Český rozhlas.

The Czechoslovak Academy of Sciences was established in 1953 to be the scientific center for Czechoslovakia. It was succeeded by the Czech Academy of Sciences and Slovak Academy of Sciences in 1992.

ČT1

ČT1 is the Czech public television channel, operated by Česká televize. ČT1 is a general purpose channel, showing family-oriented television, Czech movies, children's programming, news and documentaries.

Slovenský rozhlas(Slovak Radio) or SRo was a state-owned nationwide public-service radio broadcaster in Slovakia. It was headquartered in Bratislava in a building shaped like an inverted pyramid.

ČT2

ČT2 is Czech public television channel, operated by Česká televize. ČT2 broadcasts documentaries nature-oriented shows, frequently showing foreign films in the original versions with Czech subtitles, including many English-language movies and features some of the important sports events.

ČT art is a Czech national television channel, operated by Česká televize specialising in cultural content. The channel began broadcasting on 31 August 2013, with Tomáš Motl as its first executive director.

Jan Stráský's Cabinet was in power from 2 July 1992 to 31 December 1992. It was the last government of Czechoslovakia. It consisted of Civic Democratic Party, Movement for a Democratic Slovakia and Christian and Democratic Union – Czechoslovak People's Party. Leader of Civic Democratic Party Václav Klaus was originally authorised by President to form government. He instead decided to form Government of the Czech Republic.

The 1992 Czechoslovak presidential election was held from July to October 1992, but parliament failed to elect a new President, foreshadowing the breakup of Czechoslovakia. The incumbent president Václav Havel participated in the first ballot held on 3 July 1992. He ran unopposed but didn't receive enough votes from Slovak MPs to be re-elected. Havel resigned on 17 July due to his failure.

Iveta Malachovská Slovak television presenter and actress (born 1965)

Iveta Malachovská is a Slovak television presenter and actress. She has presented television programmes on stations including Czechoslovak Television, Slovenská televízia (STV) and Markíza. Malachovská has hosted the Slovak versions of The Biggest Loser and Who Wants to Be a Millionaire?.

Czechoslovak Indoor Athletics Championships

The Czechoslovak Indoor Athletics Championships was an annual indoor track and field competition organised by the Czechoslovak Athletics Federation, which served as the national championship for the sport in Czechoslovakia. Held over two days in February during the Czechoslovak winter, it was added to the national calendar in 1969 following the creation of a suitable indoor athletics venue in Jablonec nad Nisou. A Czech-only championship was held at the venue a year earlier.

References

  1. "Analýza mediálneho trhu v Slovenskej republike" (PDF) (in Slovak). 2014. p. 42. Retrieved 16 April 2019.
  2. "Ceska Televize Prehistorie". Česka Televize. Retrieved 21 August 2014.

Commons-logo.svg Media related to Československá televize at Wikimedia Commons