Das Erste

Last updated
Das Erste
Das Erste 2014.svg
Country Germany
Headquarters Munich, Germany
Programming
Language(s) German
Picture format 1080p HDTV
(downscaled to 16:9 576i for the SDTV feed)
Ownership
Owner ARD
History
Launched25 December 1952;68 years ago (1952-12-25)
Former namesNWDR-Fernsehen (1952–1954)
Deutsches Fernsehen (1954–1984)
Erstes Deutsches Fernsehen (1984–1996)
Links
Website www.daserste.de
Availability
Terrestrial
Digital terrestrial television Channel slots vary on each city
Cable
Kabel Deutschland Channel 101 (SD)
Channel 112 (HD)
Unitymedia Channel 301 (SD)
Channel 1 (HD)
UPC Cablecom (Switzerland)Channel 5
Naxoo (Switzerland)Channel 153
Ziggo (Netherlands)Channel 54 (HD)
Channel 950 (SD)
YouSee (Denmark)Channel 91 (HD)
Caiway (Netherlands)Channel 38 (HD)
DELTA (Netherlands)Channel 450
Kabel Noord (Netherlands)Channel 110
Sky (United Kingdom)Channel 753
Satellite
Astra 19.2°E (Europe)11494 H 22000 2/3 (HD)
11836 H 27500 3/4 (SD)
Canal Digitaal (Netherlands)Channel 111 (HD)
Channel 651 (SD)
Sky Deutschland Channel 181 (SD)
Channel 161 (HD)
IPTV
MagentaTV Channel 1 (HD)
A1 TV (Austria)Channel 18 (SD)
Channel 318 (HD)
KPN (Netherlands)Channel 45 (HD)
Tele2 (Netherlands)Channel 37
T-Mobile (Netherlands)Channel 391 (HD)
Orange (France) [1] Channel 421
Streaming media
DasErste.de Watch live
Ziggo GO (Netherlands) ZiggoGO.tv (Europe only)
Horizon Horizon.tv (Switzerland only)

Das Erste (German: [das ˈʔeːɐ̯stə] ; "The First") is the flagship national television channel of the ARD association of public broadcasting corporations in Germany. ARD and ZDF – "the Second" German Television Channel – together comprise the public service television broadcasters in the German television system. Das Erste is jointly operated by the nine regional public broadcasting corporations that are members of the ARD. [2]

Contents

The channel was officially launched on 25 December 1952 as NWDR-Fernsehen and renamed to Deutsches Fernsehen in 1954. [3] Since 1996, the official brand is Das Erste; the full name Erstes Deutsches Fernsehen (First German Television) is still used before every major news edition. In colloquial speech, the station is usually called Erstes Programm ("First Channel"), or by its metonym, ARD.

History

Former studio of the news programme Tagesschau Tagesschau kulissen.JPG
Former studio of the news programme Tagesschau
The Maus, the popular children's series Erfurt Maus und Elefant1.jpg
The Maus, the popular children's series

The channel's first experimental broadcast was on 27 November 1950 as the TV channel of the then NWDR, which in 1956 split into NDR and WDR. The regular NWDR television service started on 25 December 1952. Nationwide transmission began on 1 November 1954 within the ARD framework, under the name Deutsches Fernsehen ("German Television"). It was West Germany's only television channel prior to the establishment of ZDF in 1963. [4]

The new channel consisted of jointly-produced shows such as the nightly news programme Tagesschau (on the air since 26 December 1952), as well as broadcasts produced individually by ARD member stations. The programs were coordinated by the Programmdirektion based in Munich. Besides several entertaining shows, ARD went political in 1957 when it launched its first political TV magazine, Panorama. Germany's first political TV show adopted the slogan "What is being talked about and what should be talked about" and pictured all aspects of postwar West German society—including conflict-laden topics, scandals, and other taboo topics, such as former Nazis who had held important roles. [5]

ARD nevertheless produced a provisional second TV channel (de: ARD 2) from 1 June 1961 until ZDF started its transmissions on 1 April 1963. Colour television was introduced on 25 August 1967. From 1 September 1995 Das Erste broadcasts 24 hours a day.

The channel's name was changed to Erstes Deutsches Fernsehen ("First German Television") on 30 September 1984. At the same time, a new corporate design was introduced, designed by Hans Bacher, along with new CGI idents produced by Cranston/Csuri Productions in Columbus, Ohio. The previous logo, with stylized waves, was replaced by a new logo showing a stylized number "1" which is still in use today. It changed its name to Das Erste on 1 January 1997, but the long name Erstes Deutsches Fernsehen is still used for some purposes (e.g. the introduction to the main editions of the Tagesschau). Informally, it is also known under the metonym ARD among viewers.

In addition to its SD broadcast, a 720p50 HD version of the channel, Das Erste HD, is also broadcast. Broadcast of Das Erste HD began in February 2010 with the coverage of the 2010 Winter Olympics in Vancouver, British Columbia, Canada. [6] Das Erste HD is available via satellite (DVB-S2 on Astra 19.2°E), cable (all cable providers in Germany and some providers throughout Europe), IPTV (MagentaTV), encoded using H.264 AVC, and on digital terrestrial television in 1080p50, encoded using H.265 HEVC.

Member broadcasting organizations

All nine of Germany's regional public-broadcasting organizations contribute to the output of Das Erste and broadcast its programming in a common schedule.

Time assigned

Each regional member of ARD (themselves informally referred to as "Die Dritten", "the Thirds") contributes programming to the channel's schedule in proportion to the population of the area it serves. As of 2006, the time allocations as percentage shares of total broadcast hours were:[ citation needed ]

Broadcasting organisation % of total
Bayerischer Rundfunk (BR)15.25
Hessischer Rundfunk (HR)7.35
Mitteldeutscher Rundfunk (MDR)11.45
Norddeutscher Rundfunk (NDR)17.45
Radio Bremen (RB)1.00
Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB)7.00
Saarländischer Rundfunk (SR)1.30
Südwestrundfunk (SWR)17.95
Westdeutscher Rundfunk (WDR)21.25

Broadcasting

Before 1990, Das Erste was only distributed in West Germany, and was almost exclusively broadcast using transmitters owned by the Deutsche Bundespost. However, the transmitters were powerful enough that Das Erste could easily be seen in nearly all of East Germany as well. Indeed, Das Erste's broadcasts, particularly its newscasts, were far more popular in East Germany than those of state broadcaster Deutscher Fernsehfunk. Exceptions included Dresden, located in a deep valley in southeastern East Germany, and the area around Rügen. One popular nickname for ARD in East Germany was Außer Rügen und Dresden (except Rügen and Dresden).

Areas with ARD and Das Erste reception in East Germany in gray with black areas having no reception (often jokingly referred to as Ausser (except) Rugen und Dresden), and broadcasting transmitters near the inner German border. Ard-reichweite-ddr.png
Areas with ARD and Das Erste reception in East Germany in gray with black areas having no reception (often jokingly referred to as Außer (except) Rügen und Dresden ), and broadcasting transmitters near the inner German border.

On 15 December 1990 following reunification, programming from ARD was distributed by Deutsche Post of the GDR for the first time. The GDR-transmitters were later taken over by the Bundespost and merged organizationally with the West German transmitters. The transmitters of the Bundespost were transferred in 1995 to Deutsche Telekom, and then in turn to T-Systems. [7]

Between 2002 and 2008 the transmission facilities in Germany were successively converted from the analogue terrestrial PAL standard to the new digital terrestrial DVB-T television standard.

Das Erste is available throughout Europe on free-to-air digital satellite television via Astra, as well as on many cable providers. Transmission via the Hot Bird satellite was stopped on 1 April 2017.

Logo history

Programmes

Children

Entertainment

Information

  • ARD-Morgenmagazin (WDR) (1992–present)
  • ARD-Mittagsmagazin (RBB) (1989–present)
  • Berliner Runde (SFB/RBB) (1999–present)
  • Bonner Runde (WDR) (1972–1999)
  • Brennpunkt (multiple) (1971–present)
  • Brisant (MDR) (1994–present)
  • Fakt (MDR) (1992–present)
  • Kontraste (SFB/RBB) (1968–present)
  • Monitor (WDR) (1965–present)
  • Nachtmagazin  [ de ] (ARD Aktuell, NDR) (1995–present)
  • Panorama (NDR) (1957–present)
  • Plusminus (multiple) (1975–present)
  • Presseclub (WDR) (1987–present)
  • Presseschau (SFB) (1969–2002)
  • Report(Report Mainz/Report München) (SWF/SWR/BR) (1960–present)
  • Tagesschau (ARD Aktuell, NWDR/NDR) (1952–present)
  • Tagesthemen (ARD Aktuell, NDR) (1978–present)
  • Umschau  [ de ] (SFB/RBB/MDR) (1969–present)
  • Weltspiegel (multiple) (1963–present)

Series

Sport

Talk

Former programmes

Audience share

Germany

JanuaryFebruaryMarchAprilMayJuneJulyAugustSeptemberOctoberNovemberDecemberAnnual average
1990 [8] ------------30.8%
1991 [9] ------------Decrease2.svg 24.5%
1992 [10] ------------Decrease2.svg 22.0%
1993 [11] ------------Decrease2.svg 17.0%
1994 [12] ------------Decrease2.svg 16.3%
1995 [13] ------------Decrease2.svg 14.6%
1996 [14] 14.8%15.2%14.4%14.1%13.6%18.2%15.8%14.5%14.5%14.3%13.9%14.2%Increase2.svg 14.8%
1997 [15] 14.3%15.2%13.3%15.0%13.7%14.9%15.0%16.0%15.6%14.3%14.6%14.6%Decrease2.svg 14.7%
1998 [16] 14.8%15.8%14.8%14.2%15.1%19.9%18.1%15.2%14.8%14.3%14.1%14.0%Increase2.svg 15.4%
1999 [17] 14.8%15.3%14.8%14.1%13.7%14.8%14.5%13.9%13.7%13.1%13.4%14.3%Decrease2.svg 14.2%
2000 [18] 14.4%14.4%14.1%13.5%14.3%15.7%15.1%14.1%15.9%13.3%13.7%13.5%Increase2.svg 14.3%
2001 [19] 12.9%14.3%13.3%12.7%13.2%14.1%14.7%13.8%14.8%13.4%13.7%14.2%Decrease2.svg 13.7%
2002 [20] 13.6%15.9%13.7%13.8%13.6%17.1%13.9%14.9%13.8%13.4%13.5%13.5%Increase2.svg 14.2%
2003 [21] 14.0%14.9%14.2%13.6%13.2%14.0%14.8%14.1%14.6%13.3%13.7%13.6%Decrease2.svg 14.0%
2004 [22] 13.1%13.8%13.7%13.7%13.8%17.4%13.3%16.0%12.6%13.1%13.8%13.4%Decrease2.svg 13.9%
2005 [23] 13.2%14.3%13.4%13.8%12.3%13.8%13.5%13.8%13.3%12.9%13.2%14.0%Decrease2.svg 13.5%
2006 [24] 13.9%15.4%13.7%13.3%13.6%18.4%14.2%14.1%13.7%13.5%13.5%13.7%Increase2.svg 14.2%
2007 [25] 13.8%14.3%13.9%13.1%13.0%12.9%12.2%13.9%13.4%13.3%13.4%13.1%Decrease2.svg 13.4%
2008 [26] 13.6%13.8%12.5%12.5%12.9%18.0%12.6%15.1%12.7%12.4%12.6%12.7%13.4%
2009 [27] 12.5%13.3%13.1%12.7%12.5%12.5%12.0%13.1%12.6%12.7%12.8%12.5%Decrease2.svg 12.7%
2010 [28] 13.4%14.0%12.8%12.8%12.9%17.1%14.0%12.2%12.5%11.9%12.2%12.7%Increase2.svg 13.2%
2011 [29] 12.5%12.9%13.2%12.6%12.8%13.1%12.1%12.3%11.8%11.8%11.6%11.9%Decrease2.svg 12.4%
2012 [30] 12.9%11.8%12.2%11.2%11.2%15.9%11.4%13.5%11.5%11.7%11.7%12.2%Decrease2.svg 12.3%
2013 [31] 12.2%12.4%12.5%12.1%11.7%12.3%11.7%12.0%12.0%11.7%11.7%12.3%Decrease2.svg 12.1%
2014 [32] 11.7%13.4%12.3%11.4%12.0%17.4%15.0%11.3%11.3%11.1%11.8%11.5%Increase2.svg 12.5%
2015 [33] 11.3%11.8%11.6%12.2%11.8%12.1%10.9%11.2%10.9%11.2%11.9%11.9%Decrease2.svg 11.6%
2016 [34] 12.2%11.6%11.3%11.5%12.1%16.0%13.1%14.0%11.0%10.7%11.2%11.2%Increase2.svg 12.1%
2017 [35] 10.6%11.8%12.0%11.8%11.4%10.7%10.7%11.0%11.2%10.9%11.3%11.8%Decrease2.svg 11.3%
2018

The average age of the viewers is 61 years (as of 2016). [36]

Related Research Articles

ZDF German public-service television broadcaster

ZDF is a German public-service television broadcaster based in Mainz, Rhineland-Palatinate. It is run as an independent nonprofit institution, which was founded by all federal states of Germany (Bundesländer). ZDF is financed by television licence fees and advertising revenues.

ProSieben is a German free-to-air television network owned by ProSiebenSat.1 Media.

ARD (broadcaster) Group of German public broadcasters

ARD is a joint organisation of Germany's regional public-service broadcasters. It was founded in 1950 in West Germany to represent the common interests of the new, decentralised, post-war broadcasting services – in particular the introduction of a joint television network.

Westdeutscher Rundfunk Köln is a German public-broadcasting institution based in the Federal State of North Rhine-Westphalia with its main office in Cologne. WDR is a constituent member of the consortium of German public-broadcasting institutions, ARD. As well as contributing to the output of the national television channel Das Erste, WDR produces the regional television service WDR Fernsehen and six regional radio networks.

n-tv German television news channel

n-tv is a German free-to-air television news channel owned by the Bertelsmann Media's RTL Group. n-tv broadcasts news and weather every hour and half-hour in the morning. It also broadcasts magazine shows and documentaries.

RTL Zwei German television station

RTL Zwei, formerly spelled RTL 2 and RTL II, is a German-language television channel that is operated by RTL2 Television GmbH & Co. KG. RTL Two is a private television broadcaster with a full program (Vollprogramm) according to the Interstate Broadcasting Agreement (Rundfunkstaatsvertrag). For Austria and Switzerland, variants of the main programme are produced with nationally inserted advertising islands; these variants can be received via the cable networks in these two countries as well as via digital satellite. RTL Zwei is the second subsidiary of RTL Group in Germany.

3sat German cultural television channel

3sat is a free-to-air German-language public service television channel. It is a generalist channel with a cultural focus and is jointly operated by public broadcasters from Germany, Austria (ORF) and Switzerland. The coordinating broadcaster is ZDF, at whose Mainz facility the broadcasting centre with studios for in-house productions is located.

Television in Germany began in Berlin on 22 March 1935, broadcasting for 90 minutes three times a week. It was the first public television station in the world, named Fernsehsender Paul Nipkow. The German television market had approximately 36.5 million television households in 2000, making it the largest television market in Europe. Nowadays, 95% of German households have at least one television receiver. All the main German TV channels are free-to-air.

Norddeutscher Rundfunk Public service broadcaster in Northern Germany

Norddeutscher Rundfunk is a public radio and television broadcaster, based in Hamburg. In addition to the city-state of Hamburg, NDR broadcasts for the German states of Lower Saxony, Mecklenburg-Vorpommern and Schleswig-Holstein. NDR is a member of the ARD organisation.

Radio Bremen Smallest public radio and television broadcaster in Germany

Radio Bremen (RB), Germany's smallest public radio and television broadcaster, is the legally mandated broadcaster for the city-state Free Hanseatic City of Bremen. With its headquarters sited in Bremen, Radio Bremen is a member of the consortium of German public broadcasting organizations, ARD.

Rundfunk Berlin-Brandenburg German national broadcaster based in Berlin and Potsdam

Rundfunk Berlin-Brandenburg is an institution under public law for the German states of Berlin and Brandenburg, based in Berlin and Potsdam. RBB was established on 1 May 2003 through the merger of Sender Freies Berlin (SFB) and Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg (ORB), based in Potsdam, and is a member of the Association of PSBs in the Federal Republic of Germany (ARD).

Sender Freies Berlin Public radio and television service by ARD

Sender Freies Berlin was the ARD public radio and television service for West Berlin from 1 June 1954 until 1990 and for Berlin as a whole from German reunification until 30 April 2003. On 1 May 2003 it merged with Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg to form Rundfunk Berlin-Brandenburg.

Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg Television station in Potsdam, Germany

Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg, based in Potsdam, was the public broadcaster for the German federal state of Brandenburg from 12 October 1991 until 30 April 2003. It was a member organization of the consortium of public-law broadcasting organizations in Germany, ARD.

Phoenix (German TV station) German free-to-air television channel

Phoenix is a German free-to-air television channel which is operated jointly by public-service broadcasters ARD and ZDF. It broadcasts documentaries, news, special events coverage and discussion programmes. Phoenix's headquarters are in Bonn, the former West German capital.

NDR Fernsehen Free-to-air regional television channel for northern Germany

NDR Fernsehen is a German free-to-air regional television channel targeting northern Germany, specifically the states of Schleswig-Holstein, Lower Saxony, Mecklenburg-Vorpommern, Hamburg and Bremen.

One is a German free-to-air television channel owned and operated by the German public-broadcasting consortium ARD. Managed since October 2005 by Westdeutscher Rundfunk on behalf of ARD as a whole, the channel was originally launched on 30 August 1997.

Tagesschau24 is a German free-to-air television channel owned by ARD and managed by Norddeutscher Rundfunk. It was launched on 30 August 1997 as "EinsExtra" before the introduction of its current name on 1 May 2012.

ZDFkultur was a German free-to-air television channel owned by ZDF. It was launched on 7 May 2011, replacing ZDF theaterkanal. It mainly broadcast music shows, such as Later... with Jools Holland, pop concerts and series from the ZDF archive, but also movies and theatre plays. On 1 May 2012, a high-definition simulcast was launched on satellite. On 22 February 2013, ZDF director Thomas Bellut announced that ZDFkultur would close in the near future, due to cost-saving measures at ZDF. The channel council agreed Bellut's proposal on 8 March 2013. The programming after the closure announcement consisting mostly of old ZDF archive content from the 1970s and 80s, with an annual budget of around €2 million. The channel was finally closed down on 30 September 2016.

Nitro is a German free-to-air television channel owned by the RTL Group.

ProSieben Maxx is a German free-to-air channel owned by ProSiebenSat.1. The channel started broadcasting on 3 September 2013 with the movie Captain America: The First Avenger at 8:15 p.m. On 30 July 2013 ProSieben Maxx received a DVB-T broadcasting licence for the region of Munich. On 13 August 2013 the channel started a test program on these frequencies and broadcast some program trailers. It is ProSiebenSat.1's sixth channel.

References

  1. "Bouquet Allemand".
  2. "About us. ARD" (PDF).
  3. "ARD-Pressemitteilung: 50 Jahre Erstes Deutsches Fernsehen - Symposium und Sondersendungen zum ARD-Jubiläum". presseportal.de. Retrieved 2016-06-12.
  4. "Jahresrückblick 1952: Neues Rundfunkhaus in Lokstedt". tagesschau . Retrieved 2016-06-12.
  5. "60 Jahre ARD - Ein "Dinosaurier" und seine Zukunft". Norddeutscher Rundfunk . Retrieved 2016-06-12.
  6. "HDTV im Ersten". daserste.de. Archived from the original on 3 March 2010. Retrieved 2 March 2010.
  7. "Chronik der ARD". ARD . Retrieved 2016-06-12.
  8. "KEK/Zuschaueranteile 1990" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  9. "KEK/Zuschaueranteile 1991" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  10. "KEK/Zuschaueranteile 1992" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  11. "KEK/Zuschaueranteile 1993" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  12. "KEK/Zuschaueranteile 1994" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  13. "KEK/Zuschaueranteile 1995" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  14. "KEK/Zuschaueranteile 1996" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017.
  15. "KEK/Zuschaueranteile 1997" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  16. "KEK/Zuschaueranteile 1998" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  17. "KEK/Zuschaueranteile 1999" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017.
  18. "KEK/Zuschaueranteile 2000" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  19. "KEK/Zuschaueranteile 2001" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  20. "KEK/Zuschaueranteile 2002" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  21. "KEK/Zuschaueranteile 2003" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 11 August 2017. Retrieved 30 June 2017.
  22. "KEK/Zuschaueranteile 2004" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 11 August 2017. Retrieved 30 June 2017.
  23. "KEK/Zuschaueranteile 2005" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  24. "KEK/Zuschaueranteile 2006" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  25. "KEK/Zuschaueranteile 2007" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  26. "KEK/Zuschaueranteile 2008" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  27. "KEK/Zuschaueranteile 2009" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  28. "KEK/Zuschaueranteile 2010" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017.
  29. "KEK/Zuschaueranteile 2011" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 30 June 2017.
  30. "KEK/Zuschaueranteile 2012" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 11 August 2017. Retrieved 30 June 2017.
  31. "KEK/Zuschaueranteile 2013" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 4 March 2016. Retrieved 30 June 2017.
  32. "KEK/Zuschaueranteile 2014" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 7 February 2016. Retrieved 30 June 2017.
  33. "KEK/Zuschaueranteile 2015" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 17 May 2017. Retrieved 30 June 2017.
  34. "KEK/Zuschaueranteile 2016" (PDF). kek-online.de. Retrieved 30 June 2017.
  35. "KEK/Zuschaueranteile 2017" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 17 November 2017. Retrieved 30 January 2018.
  36. Mantel, Uwe (14 March 2017). "Langzeit-Entwicklung des TV-Markts: Wie die Sender gealtert sind - und wer sich dagegen stemmt". dwdl.de. Retrieved 3 November 2017.