Die Zeit

Last updated

Die Zeit
Die Zeit front page.png
The 7 October 2006 front page of Die Zeit
Type Weekly newspaper
Format Broadsheet
Owner(s)Zeit-Verlag Gerd Bucerius GmbH & Co. KG
(Holtzbrinck family through DvH Medien GmbH 50%, Holtzbrinck Publishing Group 50%)
Editor Giovanni di Lorenzo
Founded21 February 1946 (1946-02-21)
Political alignment Centrist
Liberal [1]
Headquarters Hamburg
Circulation 574,492 (Print, 2020)
186,062 (Digital, 2020) [2]
ISSN 0044-2070
Website www.zeit.de

Die Zeit (German pronunciation: [diː ˈtsaɪt] , literally "The Time") is a German national weekly newspaper published in Hamburg in Germany. [3] [4] The newspaper is generally considered to be among the German newspapers of record and is known for its long and extensive articles. [5]

Contents

History

The first edition of Die Zeit was first published in Hamburg on 21 February 1946. [6] [7] The founding publishers were Gerd Bucerius, Lovis H. Lorenz, Richard Tüngel and Ewald Schmidt di Simoni. Another important founder was Marion Gräfin Dönhoff, who joined as an editor in 1946. She became publisher of Die Zeit from 1972 until her death in 2002, together from 1983 onwards with former German chancellor Helmut Schmidt, later joined by Josef Joffe and former German federal secretary of culture Michael Naumann.

The paper's publishing house, Zeitverlag Gerd Bucerius in Hamburg, is owned by the Georg von Holtzbrinck Publishing Group and Dieter von Holtzbrinck Media. The paper is published weekly on Thursdays. [8]

As of 2018, Die Zeit has additional offices in Brussels, Dresden, Frankfurt, Moscow, New York, Paris, Istanbul, Washington, D.C. and Vienna. In 2018, it re-opened an office in Beijing. [9]

Orientation

The paper is considered to be highbrow. [10] Its political direction is centrist and liberal [7] or left-liberal. [11]

Die Zeit often publishes dossiers, essays, third-party articles and excerpts of lectures of different authors emphasising their points of view on a single aspect or topic in one or in consecutive issues. It is known for its very large physical paper format (Nordisch) and its long and detailed articles.

Sections and supplements

Die Zeit is divided into different sections, some of which are:

Appearance and printing

Hamburg crest used in edition 1 to 12 (1946) by C.O. Czeschka; closed gate ZEIT - Nr1-12-1946.jpg
Hamburg crest used in edition 1 to 12 (1946) by C.O. Czeschka; closed gate
Hamburg crest used in edition 13 to 18 (1946) by C.O. Czeschka; open gate Czeschka -ZEIT-Hbg-Wappen.jpg
Hamburg crest used in edition 13 to 18 (1946) by C.O. Czeschka; open gate
Zeit masthead edition 13 to 18 (1946) ZEIT-Kopfzeile - bis Nr. 18 1946.jpg
Zeit masthead edition 13 to 18 (1946)
Zeit masthead since edition 19 (1946) ZEIT-Kopfzeile - ab Nr. 19 1946.jpg
Zeit masthead since edition 19 (1946)

The masthead lettering in the weekly Die Zeit with its elegant font was designed by Carl Otto Czeschka in 1946. Czeschka was inspired by the British daily newspaper The Times which shows the British national coat of arms in between The and Times. This was not only for graphic reasons, it also represented the founder's self-conception which he published in an editorial called "Unsere Aufgabe" (English: "Our Mission") on February 21, 1946.

The very first version of Czeschka's design, which included the Hamburg crest, was used from the first edition (published on February 21, 1946) to the 12th edition (published on May 9, 1946). Other than the official coat of arms this crest featured peacock's feathers with little hearts on them. Additionally, the position of the lions' legs first resembled those of the old great coat of arms. The positions were changed in 1952. Regardless of this tiny difference, the crest was viewed as the great Hamburg coat of arms by the Hamburg Senate and was therefore considered a national emblem. Upon this, the crest was revised: An open gate was supposed to be incorporated to represent the cosmopolitanism of the hanseatic city. However, the Senate also declined this version that was printed in editions 13 to 18, as it was viewed a misuse of a national emblem for commercial purposes, which is still prohibited to this day. To avoid another prohibition, Zeit Magazin changed its masthead on June 27, 1946, into the Coat of arms of Bremen: The key and the golden crown of the city coat of arms, which was approved by Wilhelm Kaisen, the mayor of Bremen. This happened as a result of the mediation from Josef Müller-Marein who later became the editorial director of Die Zeit. The design with the Bremer Schlüssel in its masthead was also designed by Carl Otto Czeschka and is used as the logo of the whole publishing group today. With the demand from Ernst Samhaber, the Hamburg artist Alfred Mahlau had created the whole first edition which had a five-column break. The edition was printed in the printing house Broscheck in Hamburg. At the same time, Czeschka had also drawn the headlines of the first edition for the different sections of the newspaper. The articles of Die Zeit and, especially the leading articles on the first page, are traditionally longer and more detailed than the ones of a daily newspaper. However, in the past few years many articles have been noticeably shorter and include more pictures. Since the redesign by Mario Garcia in January 1998, the headlines have been printed in Tiemann-Antiqua. The running texts are printed in Garamond , a font that is very frequently used in books.

Die Zeit did not join the discussion about the return of the traditional German orthography, which was led by Der Spiegel, Süddeutsche Zeitung and Bild. Starting in 1999, the newspaper used its in-house orthography which derived from the traditional orthography as well as from the different versions of the reformed orthography, which were edited by Dieter E. Zimmer. Since 2007, Die Zeit refrained from using the in-house orthography and started following the recommendations of the Duden. The nordisch format, a trademark of the newspaper, has always been addressed in literature and cabaret—mostly in satirical form. According to Hanns Dieter Hüsche Die Zeit is "so groß, wenn man die aufschlägt, muss der Nachbar gleich zum Zahnarzt" (English literally: "so big, if you open it, the neighbour must go to the dentist immediately"). In reality however, the format is not bigger than that of a dozen other German newspapers. Die Zeit is printed by the Frankfurter Societäts-Druckerei GmbH in Mörfelden-Walldorf. The Deutscher Pressevertrieb, based in Hamburg, is in charge of the distribution of the newspapers.

Zeitmagazin

The Zeitmagazin was first published as a supplement in 1970 and later discontinued in 1999. Die Zeit then introduced the section Leben (English: Lifestyle). Since May 24 2007, Die Zeit reintroduced the Zeitmagazin. For the supplement's 40th birthday, Die Zeit published a 100-page anniversary issue, including 40 different covers - one for each year.

Circulation

The 1993 circulation of Die Zeit was 500,000 copies. [12] With a circulation of 504,072 for the second half of 2012 [13] and an estimated readership of slightly above 2 million, it is the most widely read German weekly newspaper. It reached 520,000 copies in the first quarter of 2013. [14]

Zeit Online

Logo Zeit Online 2017 Logo Zeit Online 2017.svg
Logo Zeit Online 2017

Zeit Online is run by Zeit Online GmbH, a fully owned subsidiary of the publishing company Zeitverlag. The independent editorial office consists of around 70 editors, graphic designers and technicians. Upon February 1, 2009, Zeit Online, Tagesspiegel Online and zoomer.de were merged into Zeit Digital with one joint editorial office in Berlin. Only some editors as well as the technology and the marketing departments remained in Hamburg. Zoomer.de was discontinued in February 2009, and the editorial office of Tagesspiegel Online was handed back to Tagesspiegel in September 2009. In 2017, Die Zeit was among the most quoted sources in German Wikipedia. At present, it is one of the 100 most visited websites in Germany.

Sections:

The content is categorized into four section groups that each consist of one or more sections, as follows:

- Politics, Economy and Society

- Culture and Discovery

- Knowledge & Digital

- Sports

Since April 2014, Zeit Online has also been publishing a local section for Hamburg.

In a survey of German literature blogs, the literature section of Zeit Online was rated as the best portal, better than the literature section of Der Spiegel, Süddeutsche Zeitung and Frankfurter Allgemeine Zeitung amongst others.

On 2 November 2012, Zeit Online launched a Content API which is available for software developers.

Website traffic:

Up to 2017, Die Zeit experienced a significant increase in clicks on their website. In March 2017, Z+ was launched and so was a payment model for the new product. Since then, some of the content has only been available after payment.

In January 2019, the website was visited 75.1 million times. On average, 2.34 pages were opened per visit.

Recent history:

Gero von Randow, a former Die Zeit editor, was the editor-in-chief until February 2008. The journalist Wolfgang Blau took over his position in March of that year. When Blau joined The Guardian in April 2013, Jochen Wegner subsequently took over, and has been in charge since 15 March 2013. Before that, he had been the editor-in-chief at Focus Online from 2006 to 2010.

Being part of the same publishing group, Die Zeit and Berliner Tagesspiegel decided to cooperate in September 2006. Since then, they have been exchanging and sharing some of their online content. Zeit has similar relationships with other German online news portals such as Handelsblatt and Golem.de.

Cooperations

In June 2008, Zeit Online started a cooperation with ZDF and broadcast their news in a display format called 100 Sekunden (English: 100 seconds). Starting 2018, the online presence of brand eins and Zeit Online were merged and are now marketed together.

Zuender

Between 2005 and 2009, Zeit Online introduced Zuender (English: igniter) which was an online platform for young adults in Germany between the ages of 16 and 25.

Zeit Campus Online

Zeit Campus Online started in 2006 as an online version of the printed magazine Zeit Campus.

Störungsmelder

In 2007, Zeit Online started a cooperation with the music magazine Intro, the union Gesicht Zeigen! (English: show face) and the agency WE DO as well as the moderators Markus Kavka, Ole Tillmann and Klaas Heufer-Umlauf. The project is called Störungsmelder (English: trouble report) and is directed against right-wing extremism.

Netz gegen Nazis

On 5 May 2008, Zeit Online started a project in cooperation with partners such as the German Football Association, the German Fire Department Association, the VZ-networks, the ZDF and the German Olympic Sports Confederation to start the online platform Netz gegen Nazis (English: web against Nazis). The web portal was subject to criticism from the journalists. This was based on the platform not providing new information and only arguing superficially. On 1 January 2009, Die Zeit withdrew their contribution to the project and handed over administration to the Amadeu Antonio Foundation. The project has since been renamed to Belltower.News .

ze.tt

On 27 July 2015, the publishing house started a new online format called ze.tt, aimed at young readers who spend a large amount of time on social-media.

Zeitmagazin International

Die Zeit has published Zeitmagazin International (sometimes also referred to as The Berlin State of Mind) twice a year since 2013. It contains articles from the weekly magazine which accompanies the newspaper, translated into English.

English-language online presence

A selection of stories are published in English at www.zeit.de/english/index. [15]

Controversy

Big Brother Award

In June 2019, the Zeit Online was awarded with the Big Brother Award in the category consumer protection. [16]

Related Research Articles

The Independent is a British online newspaper that was established in 1986 as a national morning printed paper. Nicknamed the Indy, it began as a broadsheet and changed to tabloid format in 2003. The last printed edition was published on Saturday 26 March 2016, leaving only the online edition.

<i>The Age</i> Melbourne daily newspaper

The Age is a daily newspaper in Melbourne, Victoria, Australia, that has been published since 1854. Owned and published by Nine Entertainment, The Age primarily serves Victoria, but copies also sell in Tasmania, the Australian Capital Territory and border regions of South Australia and southern New South Wales. It is delivered both in print and digital formats. The newspaper shares some articles with its sister newspaper The Sydney Morning Herald.

The New Straits Times is an English-language newspaper published in Malaysia. It is Malaysia's oldest newspaper still in print having been founded as The Straits Times in 1845, and was reestablished as the New Straits Times in 1974. The paper served as Malaysia's only broadsheet format English-language newspaper.

<i>Frankfurter Allgemeine Zeitung</i> German daily newspaper

The Frankfurter Allgemeine Zeitung is a liberal-conservative German newspaper founded in 1949. It is published daily in Frankfurt. Its Sunday edition is the Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

The South End is the official student newspaper of Wayne State University in Detroit, Michigan, published in print and online. It was founded in 1967, and its publication is funded partly from university funds and partly from advertising revenues. It is distributed free of charge.

<i>Berita Harian</i>

BH is a Malay-language daily newspaper published in Malaysia owned by the New Straits Times Press. It was first published on 1 July 1957 as the first mainstream newspaper in Malaysia. Its Sunday Edition, BH Ahad, was launched on 10 July 1960.

<i>The New Hampshire Gazette</i>

The New Hampshire Gazette is a non-profit, alternative, bi-weekly newspaper published in Portsmouth, New Hampshire. Its editors claim that the paper, which all but disappeared into other publications until the late 1900s, is the oldest newspaper in the United States. The paper trademarked the phrase "The Nation's Oldest Newspaper" after being revived as a small biweekly in 1989. This assertation is highly contested and the Hartford Courant is generally understood to be the nation's oldest newspaper by scholarly articles, standard journalism, and historical texts.

Der Spiegel is the largest German news website. Before the renaming in January 2020, the website's name was Spiegel Online.

<i>Handelsblatt</i> German business newspaper

The Handelsblatt is a German-language business newspaper published in Düsseldorf by Verlagsgruppe Handelsblatt.

Broadside was the name of the student newspaper of George Mason University, published from 1963 to 2013. In 2014, it merged with the website Connect2Mason to form the new student run newspaper, Fourth Estate.

<i>Backstage</i> (magazine)

Backstage is an entertainment-industry brand aimed at people working in film and the performing arts, with a special focus on casting, job opportunities, and career advice.

<i>Zeit Wissen</i>

Zeit Wissen is a bi-monthly popular science magazine published in Germany. The magazine is spun off from the German weekly newspaper Die Zeit. The German phrase "Zeit Wissen" literally translates to "Time-Knowledge," and refers to the up-to-the-minute nature of the magazine's subject matter and focus.

<i>Montreal Gazette</i> English-language newspaper in Montreal, Canada

The Montreal Gazette, formerly titled The Gazette, is the only English-language daily newspaper published in Montreal, Quebec, Canada. Three other daily English-language newspapers shuttered at various times during the second half of the 20th century. It is one of the French-speaking province's last two English-language dailies; the other is the Sherbrooke Record, which serves the anglophone community in the Eastern Townships southeast of Montreal.

<i>Focus</i> (German magazine) German weekly news magazine

Focus is a German-language news magazine published by Hubert Burda Media. Established in 1993 as an alternative to the Der Spiegel weekly news magazine, since 2015 the editorial staff has been headquartered in Germany's capital of Berlin. Alongside Spiegel and Stern, Focus is one of the three most widely circulated German weeklies. The concept originated from Hubert Burda and Helmut Markwort, who went from being Editor-in-chief to become publisher in 2009 and since 2017 has been listed in the publication's masthead as Founding Editor-in-chief. The current Editor-in-chief of Focus as of March 2016 is Robert Schneider.

<i>Rheinische Post</i> Major daily German regional newspaper

Rheinische Post is a major German regional daily newspaper published since 1946 by the Rheinische Post Verlagsgesellschaft GmbH company, and headquartered in Düsseldorf. The Post is especially dominant in the western part of North Rhine-Westphalia. The Post's online platforms are called RP ONLINE and Tonight.de.

Newspaper Scheduled publication containing news of events, articles, features, editorials, and advertising

A newspaper is a periodical publication containing written information about current events and is often typed in black ink with a white or gray background.

<i>Süddeutsche Zeitung</i> German newspaper published in Munich

The Süddeutsche Zeitung, published in Munich, Bavaria, is one of the largest daily newspapers in Germany.

<i>Der Freitag</i> German weekly newspaper

Der Freitag is a German weekly newspaper established in 1990. It is published in Rhenish format. The place of publication is Berlin. Its publisher and editor-in-chief is Jakob Augstein.

Volker Ullrich

Volker Ullrich is a German historian, journalist and author.

Elisabeth Eleonore Büning is a German music journalist and writer, known for her opera reviews in the Frankfurter Allgemeine Zeitung.

References

  1. Michael Kohler (May 2012). "Die Zeit" – Erfolg mit Qualität . Retrieved 5 May 2018.
  2. Informationsgemeinschaft zur Feststellung der Verbreitung von Werbeträgern (December 2020). "Die Zeit" (woe) . Retrieved 20 March 2020.
  3. "Marion Gräfin Dönhoff – Obituaries, News". The Independent . 12 March 2002. Retrieved 30 October 2010.
  4. "The yin and yang of human rights in China". The Japan Times Online. 5 September 2010.
  5. https://www.nytimes.com/2011/03/14/business/global/14bild.html
  6. Catherine C. Fraser; Dierk O. Hoffmann (1 January 2006). Pop Culture Germany!: Media, Arts, and Lifestyle. ABC-CLIO. p. 200. ISBN   978-1-85109-733-3 . Retrieved 1 November 2014.
  7. 1 2 Sigurd Hess (2009). "German Intelligence Organizations and the Media". Journal of Intelligence History. 9 (1–2): 75–87. doi:10.1080/16161262.2009.10555166. S2CID   154195583.
  8. Milton Hollstein (March 1982). "Springer-Germany's Most Remorselessly Criticized Publishing Giant". Journalism & Mass Communication Quarterly. 59 (1). Retrieved 7 April 2015.
  9. Andrea Shalal (May 7, 2018), German official voices concern over limits on foreign press in China Reuters
  10. "Divided on unification". The Economist. 4 October 2010. Retrieved 3 February 2015.
  11. Hans-Ulrich Wehler (2008). Deutsche Gesellschaftsgeschichte Bd. 5: Bundesrepublik und DDR 1949-1990. C.H.Beck. p. 401.
  12. Peter Humphreys (1996). Mass Media and Media Policy in Western Europe. Manchester University Press. p. 82. Retrieved 29 October 2014.
  13. "The Die Zeit Universe" (PDF). ZEITmagazin. 1 January 2013. Archived from the original (PDF) on 12 June 2013. Retrieved 5 October 2013.
  14. Eric Pfanner (29 April 2013). "As One German Weekly Falters, Another Celebrates Big Gains". The New York Times. Serraval. Retrieved 1 November 2014.
  15. "Zeit Online Homepage". Zeit Online. Retrieved 6 February 2020.
  16. "ZEIT ONLINE erhält den Negativpreis "Big Brother Award"". Die Zeit (in German). 8 June 2019. Archived from the original on 20 July 2019. Retrieved 20 April 2020.