ERT Digital

Last updated
ERT Digital
ERT Digital.png
ERT Digital logo.
CountryGreece
NetworkERT
History
Launched2006 (2006)

ERT Digital (Greek : ΕΡΤ Ψηφιακή) was a pilot project by ERT, the public broadcaster of Greece. It was the first legal attempt at digital television broadcasting in Greece, featuring four new channels: Cine+, Prisma+ Sport+ and Info+. It was officially launched in early 2006 as part of the digital television transition mandated by the European Union. The project was funded through ERT's budget and had no advertising.

Contents

In the initial phase of the program, each channel was to broadcast between six and ten hours of original programming. This would last approximately 1–2 years in which time it was anticipated that new programming would be produced for each channel. ERT also hoped to launch at least two more digital channels at some point in the future, a lifestyle channel and a children's channel. The programming on the four digital channels was separate and distinct from that featured on ERT's three traditional analogue services - ΕΤ1, ΝΕΤ and ΕΤ3.

ERT Digital was available to approximately 65% of the population, mainly in Athens, Thessaloniki and some other major cities. It broadcast free-to-air without any subscription cost, requiring only a generic DVB-T set-top box. The issue of paying for the four digital channels had been a bone of contention for many Greek citizens as ERT was funded by a fee levied on all Greek households through their electricity bills. Some contended that they should not have to pay for a service they might not be able to receive or did not want to watch.

Programming

Cine+

Cine+ (Σινέ+) features international & Greek films, cultural programmes and documentaries, mainly taken from ERT's vast programming archive. It also houses Studio+, a music show featuring Greek and international videos, that is planned to later reform to a full separate channel. Upon the launch of ERT HD in April 2011, Cine+ was merged with Sport+ before being replaced by BBC World News in March 2012.

Prisma+

Prisma+ (Πρίσμα+) focused on entertainment as well as news & education. It is the fifth channel in Greece (it launched on 20 March 2006). It had been planned to be the first TV channel that was fully accessible to people with disabilities. Prisma+ broadcasts a programme with a variety of emissions and films. The majority of its programmes, unlike its sister channels is subtitled via teletext service. Prisma+ broadcasts 24 hours a day, but its main programming is from 1:00 p.m. to 12:00 at midnight. The rest of the programming are revisions. It was replaced on its frequency by Deutsche Welle in March 2012.

Sport+

Sport+ (Σπορ+) was a sports channel covering live sporting events - mainly association football and basketball, but also other less popular sports. NBA TV programmes were regularly featured. Sport+ was merged with Cine+ in April 2011.

Info+

Info+ was a news channel and the final addition to ERT Digital. It occupied the same frequency as Sport+, in alternating timeslots. Info+ also functioned as a testbed for DVB-MHP.

RIK Sat

RIK Sat was also offered on the same frequency, accounting as the temporary fourth channel of the bouquet.

Related Research Articles

Public broadcasting involves radio, television and other electronic media outlets whose primary mission is public service. In many countries of the world, funding comes from governments, especially via annual fees charged on receivers. In the United States, public broadcasters may receive some funding from both federal and state sources, but generally most of their financial support comes from underwriting by foundations and businesses, along with audience contributions via pledge drives. The great majority operate as private not-for-profit corporations.

Television broadcasting in Greece began in 1966 and this was preceded in 1951 by statute 1963 permitting television broadcasting.

Hellenic Broadcasting Corporation Greek public broadcasting corporation

The Hellenic Broadcasting Corporation is the state-owned public radio and television broadcaster for Greece.

BBC Television BBC Service

BBC Television is a service of the BBC. The corporation has operated in the United Kingdom under the terms of a royal charter since 1927. It produced television programmes from its own studios from 1932, although the start of its regular service of television broadcasts is dated to 2 November 1936.

Multimedia Home Platform (DVB-MHP) is an open middleware system standard designed by the DVB project for interactive digital television. The MHP enables the reception and execution of interactive, Java-based applications on a TV-set. Interactive TV applications can be delivered over the broadcast channel, together with audio and video streams. These applications can be for example information services, games, interactive voting, e-mail, SMS or shopping. MHP applications can use an additional return channel that has to support IP.

Television in New Zealand was introduced in 1960 as a state-run service. The broadcasting sector was deregulated in 1989, when the Government allowed competition to the state-owned Television New Zealand (TVNZ). There are currently three forms of broadcast television: a terrestrial (DVB-T) service provided by Freeview; satellite services provided nationwide by both Freeview and Sky; and an internet television service delivered over cable and fibre broadband provided by Vodafone.

TVNZ State-owned television network that is broadcast throughout New Zealand

Television New Zealand, more commonly referred to as TVNZ, is a state-owned television network that is broadcast throughout New Zealand and parts of the Pacific region. Although the network identifies as a national, part-public broadcaster, it is commercially funded.

Digital terrestrial television is a technology for terrestrial television in which land-based (terrestrial) television stations broadcast television content by radio waves to televisions in consumers' residences in a digital format. DTTV is a major technological advance over the previous analog television, and has largely replaced analog which had been in common use since the middle of the 20th century. Test broadcasts began in 1998 with the changeover to DTTV beginning in 2006 and is now complete in many countries. The advantages of digital terrestrial television are similar to those obtained by digitising platforms such as cable TV, satellite, and telecommunications: more efficient use of limited radio spectrum bandwidth, provision of more television channels than analog, better quality images, and potentially lower operating costs for broadcasters.

The Radio-télévision belge de la Communauté française is a public service broadcaster delivering radio and television services to the French-speaking Community of Belgium, in Wallonia and Brussels. Its counterpart in the Flemish Community is the Dutch-language VRT, and in the German-speaking Community it is BRF.

Cyprus Broadcasting Corporation Public radio and television outlet

Cyprus Broadcasting Corporation, or CyBC, is Cyprus' public broadcasting service. It transmits island-wide on four radio and two domestic television channels, and uses one satellite channel for the Cypriot diaspora. It also transmits on a separate high definition channel.

Digital terrestrial television in the United Kingdom encompasses over 100 television, radio and interactive services broadcast via the United Kingdom's terrestrial television network and receivable with a standard television set. The majority of digital terrestrial television (DTT) services, including the five former analogue channels, are broadcast free-to-air, and a further selection of encrypted pay TV services are also available.

Mediaset Italian mass media company

Mediaset S.p.A., also known as Gruppo Mediaset in Italian, is an Italian-based mass media company which is the largest commercial broadcaster in the country. Founded in 1987 by former Italian prime minister Silvio Berlusconi and still controlled today with a 38.6% stake by his family's holding company Fininvest, the group competes primarily against the public broadcaster RAI, the privately owned La7 and Comcast's Sky Italia.

Television in Germany began in Berlin on 22 March 1935, broadcasting for 90 minutes three times a week. It was the first public television station in the world, named Fernsehsender Paul Nipkow. The German television market had approximately 36.5 million television households in 2000, making it the largest television market in Europe. Nowadays, 95% of German households have at least one television receiver. All the main German TV channels are free-to-air.

ERT1, is the flagship television network of state-owned broadcaster ERT. It was launched in 1966 as a television service of the National Radio Foundation (EIR). In 1970 it was transformed into the National Radio Television Foundation (EIRT).

DVB-T2 is an abbreviation for "Digital Video Broadcasting — Second Generation Terrestrial"; it is the extension of the television standard DVB-T, issued by the consortium DVB, devised for the broadcast transmission of digital terrestrial television. DVB has been standardized by ETSI.

Television in Switzerland was introduced in 1950. People who live in Switzerland and receive television services are required by law to pay a television licence fee, which is used to finance the public radio and television service SRG SSR. Licence fee-payers in all the linguistic regions of Switzerland all pay the same amount and, in return, are entitled under the law to services of equal quality.

ERT B is the second multiplexer of ERT. It started broadcasting in 2010. During 2010-2011, it broadcast its channels exclusively on the DVB-T / MPEG-4 system. In the beginning, it included only the then three main channels of ERT and the Parliament channel.

ERT A is the first multiplexer of ERT and started broadcasting in March 2006 by ERT Digital. The first digital terrestrial television of its kind in Greece started through this multiplexer. Today it covers 80% of the country's population.

New Hellenic Radio, Internet and Television or NERIT (ΝΕΡΙΤ) was the state-owned public broadcaster for Greece from 4 May 2014 to 11 June 2015. Antonis Samaras' coalition government established NERIT to replace the Hellenic Broadcasting Corporation (ERT) in 2013: NERIT began broadcasting under their identity on 4 May 2014, replacing the transitional service Dimosia Tileorasi.

The Sri Lanka Rūpavāhinī Corporation (SLRC), also known as Jathika Rupavahini, is the national television network of Sri Lanka.