Global Television (Peruvian TV network)

Last updated
Global Television
Global TV 2019.png
Country Peru
Broadcast area Peru
Headquarters Lima
Programming
Language(s) Spanish
Picture format 1080i 16:9 HDTV (NTSC)
Ownership
Owner Grupo ATV (Albavision)
History
Launched1 July 1986;35 years ago (1986-07-01) (original channel)
1 December 2019;21 months ago (2019-12-01) (relaunched channel)
Closed27 March 2017;4 years ago (2017-03-27) (original channel)
Former namesRed Global, Global Televisión
Availability
Terrestrial
Analog VHF channel 13 (Lima, listings may vary)
Digital VHF channel 13.1 (Lima, listings may vary)

Global Television is a television network owned by Grupo ATV that transmits to all of Peru. It was founded in 1986 and is one of the six networks with national coverage.

History

The Channel 13 frequency ranging between 210 and 216 MHz (NTSC-M system) in Lima was initially operated by Panamericana Televisión that remained at that frequency until 1965, when it changed to frequency of channel 5 (76-82 MHz). Later that frequency was assigned to the University of Lima and donation of equipment by Panamericana Televisión, "Panamericana de Teleducación - Canal 13" is founded, which operated the frequency until 1974, when the military government of Juan Velasco Alvarado decided to close.

In 1983, with a discrete advertising campaign in Lima, Favorita de Televisión - Canal 13 announced the start of its operations for 1984 but never materialized.

By late 1985 and early 1986, Compañía Radiodifusora Univisión S.A. (unrelated to US Hispanic network Univisión), which was then known as SIN) launched a test signal for a few months. Due to problems in importing their equipment, the Peruvian government withdraws the operating license to the nascent corporation in 1989 to finally assign it to Empresa Radiodifusora 1160 S.A. who initially operated UHF channel 33 (Stereo 33) and moved it to 13 (now Red TV).

On July 1, 1986, it started broadcasting on UHF channel 33 as Stereo 33 Televisión, using the then-new stereo technology. The switch to VHF 13 happened at the start of 1989 and, in 1990, it was sold to Vittorio de Ferrari. During this transitory phase, it was known as Canal 13.

The name Global Televisión was adopted in 1991 in time for the launch of their satellite connections in order to cover the whole country. It wasn't considered a "hot" channel and most of their programming was imported content. In 1995, Vittorio de Ferrari signs a deal with Antena 3 and started to show their productions as well as imported films and cartoons. Following the death the channel's owner, his son, Roberto de Ferrari, revokes the contract with Antena 3 and sold it to Genaro Delgado Parker. The name changed to Red Global. At this stage, it showed programming from his production company, Astros. Said production company and Julio Vera Abad entered a dispute over the ownership of the channel over payment issues. In July of that year, Genaro and Vera Abad confronted each other at the entrance of Astros, suspending all newscasts on the channel.

In 1997, Global Televisión vía Channels 13 from Lima, 45 from Arequipa and 30 from Cuzco are broadcast live or delayed & exclusive Copa Libertadores with Sporting Cristal matches only (only for Perú).

Cesar Hildebrandt briefly involved with the channel in 2001, but after discovering a Vladivideo (home videos where Vladimiro Montesinos bribed politicians and owners of companies) where Genaro negotiated Hildebrandt's maintenance with Montesinos, he quickly left.

The channel was sold in 2006 to CORPECON, a company associated with Albavisión-owned ATV, under the intention to revert the channel's crisis. Genaro Delgado Parker left Red Global by selling the remaining 50% to Grupo ATV. Having assumed complete control of the channel, their headquarters move to a location adjacent to the main headquarters of ATV, and rebranded it in November 2010 as Global TV.

In April 2015, the channel teased a rebrand, revealed on April 13, where the channel became known as Red TV.

On March 27, 2017, the channel was replaced by NexTV . Due to Grupo ATV’s brand license with América Televisión being expired and the network being faced with low ratings. The network which was currently known as América Next became Global Televisión on December 1, 2019. However, America and ATV's syndication deal (which included Televisa programs licensed to channel 4) expired one year later.


Related Research Articles

Vladimiro Montesinos

Vladimiro Lenin Ilich Montesinos Torres is a former long-standing head of Peru's intelligence service, National Intelligence Service (SIN), under President Alberto Fujimori. In the year 2000, the infamous "Vladi-videos" came to light through the television: they were secret videos recorded by Montesinos that showed him bribing elected congressmen into leaving the opposition and joining the pro-Fujimori group of the Congress. The ensuing scandal caused Montesinos to flee the country and prompted Fujimori's resignation.

Gisela Valcárcel

Sonia Mercedes Gisela Valcárcel Álvarez is a Peruvian television hostess, actress, and businesswoman.

ATV (Peruvian TV channel) Peruvian broadcast television network

ATV, is a Peruvian television network founded in 1959 and relaunched in 1983. The network is the flagship property of Grupo ATV one of Peru's largest media and broadcasting companies.

América Televisión Peruvian broadcast television network

América Televisión is a Peruvian television network, founded in 1958. The network is owned by Plural TV, which is a joint venture of the El Comercio and La República daily newspapers. It was the second television channel to be founded in Peru, the first commercial station with regular broadcasts, and Peru's highest-rated network.

The mass media in Peru includes a variety of different types of media, including television, radio, cinema, newspapers, magazines, and Internet-based web sites. Much of the print-based media in Peru is over a century old, with some newspapers even dating back to the time of independence.

Television in Spain was launched in October 1956, when the state broadcaster Televisión Española (TVE) started regular broadcasts. The first private channels started in 1990. Colour transmissions started in 1972 after two years of test transmissions, with all programming transmitted in color from 1977, and colour commercials, which started in 1978. Currently, television is one of the leading mass media of the country, and by 2008 was in 99.7% of households in Spain according to INE statistics.

The National Radio Television of Colombia is Colombia's state-owned national broadcaster, controlled by the Ministry of Information Technologies and Communications.

Television in Latin America currently includes more than 1,500 television stations and more than 60 million TV sets throughout the 20 countries that constitute Latin America. Due to economic and political problems television networks in some countries of this region have developed less than the North American and European networks, for instance. In other countries like Colombia or Chile, television broadcasting has historically been public-broadcast dominated until the 1990s. The largest commercial television groups are Mexico-based Televisa, Brazil-based Globo and Canada-based Canwest Latin American Group. Due to the shared language of Spanish by two thirds of Latin Americans a lot of programmes and broadcasters operate throughout the region, offering both United States television and Spanish-language television.

Media of Latin America includes a range of media groups across television, radio and the press. Pan-Latin American television networks include the US-based CNN en Español, Univision, and MundoVision, as well as Spain's Canal 24 Horas. In 2005 TeleSUR, headquartered in Caracas, Venezuela, was launched with the support of regional governments, with the objective of providing information to promote the integration of Latin America and as a counterweight to existing large international media.

Panamericana Televisión Peruvian television network

Panamericana Televisión is a Peruvian television network, which was founded on July 21, 1957 and had later begun its official broadcast on October 16, 1959.

Television in Peru has a history of more than 60 years. There are 105 television broadcasters in Peru, 22 of which are in Lima. In regard to television receivers, in 2003 there were 5,470,000 — that is 200 televisions for every thousand inhabitants. The number of cable subscribers was 967,943 in 2011.

Grupo RPP

The Grupo RPP is a Peruvian media conglomerate that owns several chains of radio stations, television channels and other businesses that are run by businessman Manuel Delgado Parker.

Grupo ATV is a media conglomerate Peruvian television communication company created in 2006, which is owned by the conglomerate Albavisión television, owned by Remigio Angel González.

Manuel Delgado Parker

Manuel Delgado Parker was a Peruvian entrepreneur who founded the media conglomerate Grupo RPP.

La Tele is a minor television network operated by Grupo ATV, in turn owned by Albavisión, airing exclusively imported programming.

Mávila Huertas

Mávila Milagros Huertas Centurión is a Peruvian journalist, writer, actress, and radio and television presenter.