Last updated
Hurriyet ilk sayi.jpg
First issue, dated 1 May 1948
TypeDaily newspaper
Format Berliner (Broadsheet prior to 15 October 2012)
Owner(s) Demirören Holding
EditorHasan Kılıç
Founded1948 (1948)
Political alignment Mainstream
Secularism [1]
Language Turkish
HeadquartersGüneşli, Bağcılar
City İstanbul
Circulation Decrease2.svg 319,273 (8 January 2018 - 14 January 2018) [2]
Website www.hurriyet.com.tr

Hürriyet (Turkish pronunciation:  [hyɾːiˈjet] ( Loudspeaker.svg listen ), Liberty) is one of the major Turkish newspapers, founded in 1948. As of January 2018, it had the highest circulation of any newspaper in Turkey at around 319,000. [2] Hürriyet has a mainstream, liberal and conservative outlook. [1] Hürriyet's editorial line may be considered middle-market, combining entertainment value with comprehensive news coverage and a strong cadre of columnists.

Mainstream is current thought that is widespread. It includes all popular culture and media culture, typically disseminated by mass media. It is to be distinguished from subcultures and countercultures, and at the opposite extreme are cult followings and fringe theories.

A middle-market newspaper is one that attempts to cater to readers who want some entertainment from a newspaper as well as the coverage of important news events. Middle-market status is the halfway point of a three-level continuum of journalistic seriousness; uppermarket or "quality" newspapers generally cover hard news and down-market newspapers favour sensationalist stories. In the United Kingdom, since the demise of Today (1986–1995), the only national middle-market papers are the Daily Mail and the Daily Express, distinguishable by their black-top masthead, as opposed to the red-top mastheads of down-market tabloids.


Hürriyet has regional offices in Istanbul, Ankara, Izmir, Adana, Antalya and Trabzon, as well as a news network comprising 52 offices and 600 reporters in Turkey and abroad, all affiliated with Doğan News Agency, which primarily serves newspapers and television channels that are under the management of Doğan Media Group (Doğan Yayın Holding). Hürriyet is printed in six cities in Turkey and in Frankfurt, Germany. [3] As of January 2017, according to Alexa, its website was the tenth most visited in Turkey, the second most visited of a newspaper and the fourth most visited news website. [4] On 21 March 2018, Doğan Yayın Holding, the parent company of Hürriyet, was sold to Demirören Holding for $1.2 billion. [5] The Demirören Group is known for its pro-goverment stance. [6]

Istanbul Metropolitan municipality in Marmara, Turkey

Istanbul, formerly known as Byzantium and Constantinople, is the most populous city in Turkey and the country's economic, cultural and historic center. Istanbul is a transcontinental city in Eurasia, straddling the Bosporus strait between the Sea of Marmara and the Black Sea. Its commercial and historical center lies on the European side and about a third of its population lives in suburbs on the Asian side of the Bosporus. With a total population of around 15 million residents in its metropolitan area, Istanbul is one of the world's most populous cities, ranking as the world's fourth largest city proper and the largest European city. The city is the administrative center of the Istanbul Metropolitan Municipality. Istanbul is viewed as a bridge between the East and West.

Ankara Metropolitan municipality in Central Anatolia, Turkey

Ankara, historically known as Ancyra and Angora, is the capital of Turkey. With a population of 4,587,558 in the urban center (2014) and 5,150,072 in its province (2015), it is Turkey's second largest city after Istanbul, having outranked İzmir in the 20th century.

Adana Metropolitan municipality in Mediterranean, Turkey

Adana is a major city in southern Turkey. The city is situated on the Seyhan river, 35 km (22 mi) inland from the Mediterranean, in south-central Anatolia. It is the administrative seat of the Adana Province and has a population of 1.75 million, making it the 5th most populated city in Turkey. The Adana-Mersin polycentric metropolitan area, with a population of 3 million, stretches over 70 km (43 mi) east-west and 25 km (16 mi) north-south; encompassing the cities of Mersin, Tarsus and Adana.


Hürriyet was founded by Sedat Simavi on 1 May 1948 with a staff of 48. Selling 50,000 in its first week, [7] Hürriyet was Simavi's 59th and last publication.

Sedat Simavi Turkish journalist, writer and film director

Sedat Simavi was a Turkish journalist, writer and film director. He co-founded the Turkish Journalists' Association in 1946, and the Hürriyet newspaper in 1948. He was also a political cartoonist, and as well as plays and screenplays he also wrote a novel, Fuji-Yama (1944), and non-fiction books. He published around 60 books in total.

It is considered a high-circulation newspaper in Turkey. [8] [9]

Tax fine controversy

In February 2009, the newspaper received an 826.2 million TL (US$523 million) fine for tax evasion by Doğan Group/Petrol Ofisi. Following this, the Istanbul Stock Exchange suspended Doğan Holding's shares, [10] [11] [12] and Fitch downgraded Hürriyet to 'BB-'. [13]

Executives at the Doğan Group expressed the opinion that the tax fine was politically motivated "intimidation", caused by Hürriyet's linking of Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan and his political party, AKP, to a charity scandal in Germany. In March 2009, Jose Manuel Barroso, president of the European Commission, expressed public concern about the fine, saying that it threatened "pluralism and freedom of the press." [14]

Recep Tayyip Erdoğan 12th President of Turkey from 2014

Recep Tayyip Erdoğan is a Turkish politician serving as the 12th and current President of Turkey since 2014. He previously served as Prime Minister from 2003 to 2014 and as Mayor of Istanbul from 1994 to 1998. He founded the Justice and Development Party (AKP) in 2001, leading it to general election victories in 2002, 2007 and 2011 before standing down upon his election as President in 2014. Coming from an Islamist political background and as a self-described conservative democrat, he has promoted socially conservative and liberal economic policies in his administration. Under his administration, Turkey has experienced democratic backsliding.

Justice and Development Party (Turkey) conservative political party in Turkey

The Justice and Development Party, abbreviated officially AK Parti in Turkish, is a conservative political party in Turkey. Developed from the conservative tradition of Turkey's Ottoman past and its Islamic identity, the party is the largest in Turkey. Founded in 2001 by members of a number of existing conservative parties, the party has won pluralities in the six most recent legislative elections, those of 2002, 2007, 2011, June 2015, November 2015, and 2018. The party held a majority of seats for 13 years, but lost it in June 2015, only to regain it in the snap election of November 2015 but then lose it again in 2018. Its electoral success has been mirrored in the three local elections held since the party's establishment, coming first in 2004, 2009 and 2014 respectively. The current party leader is Recep Tayyip Erdoğan, the incumbent President of Turkey.

European Commission executive institution of the European Union

The European Commission (EC) is an institution of the European Union, responsible for proposing legislation, implementing decisions, upholding the EU treaties and managing the day-to-day business of the EU. Commissioners swear an oath at the European Court of Justice in Luxembourg City, pledging to respect the treaties and to be completely independent in carrying out their duties during their mandate. Unlike in the Council of the European Union, where members are directly and indirectly elected, and the European Parliament, where members are directly elected, the Commissioners are proposed by the Council of the European Union, on the basis of suggestions made by the national governments, and then appointed by the European Council after the approval of the European Parliament.

In September 2009, Doğan Group was fined a record US$2.5 billion, related to alleged past tax irregularities. [14] [15]

The September fine caused further expressions of public concern from the European Commission, as well as the Organization for Security and Co-operation in Europe. [16] It also caused some critics and global investors [17] to compare the fines to then-Russian President Vladimir Putin's use of tax-evasion charges to bankrupt oil company Yukos for allegedly political reasons. In an interview, Erdoğan denied this charge, calling it "very ugly" and "disrespectful" to both himself and Putin. [16]

Notable people

See also

Related Research Articles

Aydın Doğan Turkish businessman

Aydın Doğan is a Turkish billionaire media tycoon, business magnate, entrepreneur, philanthropist, and investor - best known as the founder of Doğan Holding, one of Turkey's largest conglomerates.

The media of Turkey includes a wide variety of domestic and foreign periodicals expressing disparate views, and domestic newspapers are extremely competitive. However, media ownership is concentrated in the hands of a few large private media groups which are typically part of wider conglomerates controlled by wealthy individuals, which limits the views that are presented. In addition, the companies are willing to use their influence to support their owners' wider business interests, including by trying to maintain friendly relations with the government. The media exert a strong influence on public opinion. Censorship in Turkey is also an issue, and in the 2000s Turkey has seen many journalists arrested and writers prosecuted. On Reporters Without Borders' Press Freedom Index it has fallen from being ranked around 100 in 2005 to around 150 in 2013.

<i>Milliyet</i> Turkish newspaper (daily)

Milliyet is a major pro-government Turkish daily newspaper published in Istanbul, Turkey.

OMV Petrol Ofisi A.Ş. is a Turkish fuel products distribution and lubricants company. It is owned by Austria's OMV.

İsmail Safa Giray was a Turkish civil engineer and politician from the Motherland Party. He was a member of the Turkish parliament and served as Minister of Public Works and Housing, Minister of National Defense, and Minister of Foreign Affairs.

<i>Hürriyet Daily News</i> An English-language newspaper headquartered in Istanbul, Turkey

The Hürriyet Daily News, formerly Hürriyet Daily News and Economic Review and Turkish Daily News, is the oldest current English-language daily in Turkey, founded in 1961. The paper was bought by the Doğan Media Group in 2001 and has been under the media group's flagship Hürriyet from 2006; both papers were sold to Demirören Holdings in 2018.

Republic Protests

The Republic Protests were a series of peaceful mass rallies that took place in Turkey in 2007 in support of a strict principle of state secularism.

Doğan Holding

Doğan Holding is amongst the biggest conglomerates in Turkey operating in the energy, media, industry, trade, insurance and tourism industries. Founded by Aydın Doğan who still is a major shareholder, the company is led by his daughter Begümhan Doğan Faralyalı. Main operating activity of the Holding is to invest in various sectors via associates, to provide all necessary support to its subsidiaries and joint ventures in order to develop their activities.

Doğan Media Group was a Turkish media conglomerate, part of the Doğan Holding conglomerate. The company was established in 1997 to bring together Doğan's media properties. These include the Posta, Hürriyet, and Radikal newspapers, the television channels Kanal D and CNN Türk, and the Doğan News Agency. It also operated Doğan Kitap, a major book publisher, and Doğan Music Company, a major music label. Doğan also operated print facilities and media distribution, for other newspapers and magazines as well as its own.

Mersin İdmanyurdu Sports Club; located in Mersin, east Mediterranean coast of Turkey in 1976–77. Mersin İdmanyurdu has promoted from Second League 1975–76, after two season break to first division. It was the second time the team promoted to first division. In the first time, they have remained at the league for seven season. This second promotion had let the team to stay two more seasons. The 1976–77 season was the eighth season of Mersin İdmanyurdu (MİY) football team in Turkish First Football League in total. They finished seventh in the league.

Operation Sledgehammer is the name of an alleged Turkish secularist military coup plan dating back to 2003, in response to the Justice and Development Party (AKP) gaining office.

Çetin Emeç, was a prominent Turkish journalist and columnist, who was assassinated.

Soner Yalçın is a Turkish journalist and writer. The co-founder of the news website odatv, he was arrested in February 2011 along with other odatv journalists and charged with links to the Ergenekon organization. He was released pending trial in December 2012.

Demirören Group is a Turkish conglomerate company. Its properties include Milangaz, the Demirören İstiklal shopping mall in Beyoğlu, as well as several newspapers, television and radio stations.

The Turkish Journalists' Association is an association for journalists in Turkey.

Yalçın Akdoğan Turkish politician, academic and journalist

Yalçın Akdoğan is a Turkish politician who served as Deputy Prime Minister of Turkey from 2014 to 2016. A member of the ruling Justice and Development Party (AKP), Akdoğan became a Member of Parliament representing Ankara's first electoral district at the 2011 general election and was re-elected in June 2015. Prior to being elected Akdoğan was an academic and a journalist, having taught at the Bahçeşehir Üniversitesi and Anadolu University and written for Yeni Şafak and Star among others. He named Traditionalist authors René Guénon and Seyyed Hossein Nasr as his favourite writers.

TGC Press Media Museum Media museum, technology museum in Istanbul, Turkey

The TGC Press Media Museum, aka Istanbul Press Media Museum, is a history and technology museum dedicated to mass communication in Turkey featuring exhibitions about journalism. It is located in the Çemberlitaş neighborhood of Fatih district in İstanbul, Turkey. Established in 1988, it is owned and operated by the Journalists Association of Turkey.

Amine Gülşe is a Swedish-Turkish actress, model and beauty pageant titleholder born and raised in Sweden. She was crowned Miss Turkey 2014 and represented her country at the Miss World 2014 pageant. She can speak fluently Turkish, English, Swedish and Spanish at a good level. She graduated from the International High School of The Gothenburg Regione. She is now in a relationship with German footballer Mesut Özil and lives with him in London, England.

Turkish government–Gülen movement conflict

The political conflict between the AKP-ruled Turkish government and the Gülen Movement of Fethullah Gülen began in 2013.

Wonderland Eurasia, previously known as Ankapark, is an amusement park in Ankara, Ankara, Turkey. Upon opening, the park hosts 17 roller coasters becoming the second ranked amusement park in the world with the most number of roller coasters tied with Cedar Point located in Sandusky, Ohio.


  1. 1 2 Esra Özyürek Archived 2012-04-22 at the Wayback Machine , Nostalgia for the Modern: State Secularism and Everyday Politics in Turkey, 2006, p. 197, Duke University Press, 2006, ISBN   0822338955
  2. 1 2 "08 Ocak 2018 - 14 Ocak 2018 haftası Tiraj Tablosu" . Retrieved 27 March 2018.
  3. Throughout 60 years, Hürriyet from past to present Archived 2008-09-04 at the Wayback Machine . Hürriyet Kurumsal.
  4. "Top Sites in Turkey". Alexa. Retrieved 4 January 2017.
  5. https://tr.sputniknews.com/turkiye/201803211032726855-dogan-medya-grubu-satildi-iddiasi/
  6. New York Times. "Turkish Media Group Bought by Pro-Government Conglomerate" . Retrieved 4 April 2019.
  7. "HÜRRİYET'İN KİLOMETRE TAŞLARI". Hürriyet Kurumsal (in Turkish). 2005. Archived from the original on 2008-03-23. Retrieved 2008-10-09.
  8. Finkel, Andrew (2007-08-16). "News fit to print?". Today's Zaman . Archived from the original on 2015-05-27. Retrieved 2008-08-03. I am no great fan of Hürriyet as a newspaper. I believe it abuses the considerable authority it wields.
  9. Görmüş, Alper (2008-12-19). "Konu: Ergenekon haberciliği... Soru: Hürriyet bunu neden göze alıyor?". Taraf (in Turkish). Archived from the original on 2013-04-18. Retrieved 2008-12-19. ...Türkiye’nin en etkili gazetesi...
  10. "Archived copy". Archived from the original on 2009-02-23. Retrieved 2009-05-06.CS1 maint: Archived copy as title (link)
  11. "Archived copy". Archived from the original on 2009-04-29. Retrieved 2009-05-06.CS1 maint: Archived copy as title (link)
  12. "Turkish index suspends Dogan group, Petrol Ofisi shares". Reuters. 2009-03-18.
  13. "Archived copy". Archived from the original on 2010-12-06. Retrieved 2009-09-08.CS1 maint: Archived copy as title (link) Archived 2011-07-22 at the Wayback Machine
  14. 1 2 Dogan Hit by $2.5 Billion Tax Fine in Erdogan Feud, Seda Sezer and Ben Holland, Bloomberg, September 8, 2009
  15. Turkey gov't hits media group Dogan with tax fine, Reuters, September 8, 2009
  16. 1 2 Turkish Premier Defends Media Tax Battle, Marc Champion, The Wall Street Journal , October 5, 2009
  17. Feud Shaking Turkey Pits Erdogan Against Dogan Newspaper Baron Archived 2012-11-03 at the Wayback Machine , Ben Holland and Firat Kayakiran, Bloomberg, June 23, 2009