Le Monde diplomatique

Last updated

Le Monde diplomatique
Le Monde diplomatique front page.jpg
TypeMonthly newspaper
Format Berliner
Owner(s)Groupe Le Monde
PublisherMaurice Lemoine
Editor Serge Halimi
Founded1954;69 years ago (1954)
Political alignment Alter-globalization [1] [2] [3] [4] [5]
Language French, translated editions in English and 25 other languages
Headquarters Paris, France
Circulation 179,943
(2020, French edition) [6]
Website monde-diplomatique.fr

Le Monde diplomatique (meaning "The Diplomatic World" in French) is a French monthly newspaper offering analysis and opinion on politics, culture, and current affairs.

Contents

The publication is owned by Le Monde diplomatique SA, a subsidiary company of Le Monde which grants it complete editorial autonomy. Worldwide there were 71 editions in 26 other languages (including 38 in print for a total of about 2.2 million copies and 33 electronic editions). [7]

History

1954–1989

Le Monde diplomatique was founded in 1954 by Hubert Beuve-Méry, founder and director of Le Monde , the French newspaper of record. Subtitled the "organ of diplomatic circles and of large international organisations, [8] " 5,000 copies were distributed, comprising eight pages, dedicated to foreign policy and geopolitics. Its first editor in chief, François Honti, developed the newspaper as a scholarly reference journal. Honti attentively followed the birth of the Non-Aligned Movement, created out of the 1955 Bandung Conference, and the issues of the "Third World".

Claude Julien became the newspaper's second editor in January 1973. At that time, the circulation of Le Monde diplomatique had jumped from 5,000 to 50,000 copies, and would reach, with Micheline Paulet, 120,000 in under 20 years. [9] Without renouncing its "Third-worldism" position, it extended the treatment of its subjects, concentrating on international economic and monetary problems, strategic relations, the Middle-East conflict, etc. One of the contributors was Samir Frangieh, a leftist Lebanese journalist. [10]

Le Monde diplomatique took an independent stance, criticising both the neoliberal ideology of the left and conservative policies represented by UK Prime Minister Margaret Thatcher and US President Ronald Reagan in the 1980s.[ citation needed ]

1989–present

After the November 1989 Fall of the Berlin Wall following the dissolution of the Soviet Union, and the 1990-1991 Gulf War, the newspaper began to criticise what it described as an "American crusade". [9] Ignacio Ramonet was elected director or editor-in-chief in January 1991, serving until 2008.

Under his leadership, Le Monde diplomatique analysed the post-Cold War world, paying specific attention to "ethnic" conflicts that arose in this period: the wars in former Yugoslavia, the 1994 Rwandan genocide, the conflicts in the Caucasus, etc., as well as to the new information technology.

Ramonet has also published books about the media and their relationship to national societies. As noted by François Cusset, French universities have not developed an interdisciplinary approach to media studies. He notes that leftist journals including Le Monde Diplomatique have had an editorial approach that is committed to "critique of dominant media", both in terms of their roles in setting agendas and in enjoying status perks. [11] Both Ramonet and his successor, Serge Halimi, published books that critiqued the media from outside academic circles. [12]

The newspaper established financial and editorial independence from Le Monde in 1996, forming its own company. Le Monde owns 51%; the Friends of Le Monde diplomatique and Gunter Holzmann Association, comprising the paper’s staff, together own 49%. [13]

In an editorial in January 1995, Ignacio Ramonet coined the term "pensée unique" ("single thought") to describe the supremacy of the neoliberal ideology. [14] The newspaper supported the November–December 1995 general strike in France against Prime minister Alain Juppé's (RPR) plan to cut pensions.

Three years later, after a proposal in a 1997 editorial by Ramonet, Le Monde diplomatique took a founding role in the creation of ATTAC, an alter-globalisation NGO. It was founded to advocate the Tobin tax, and chapters have been started throughout the world. It now supports a variety of left-wing causes. The newspaper also took an important role in the organisation of the 2001 Porto Alegre World Social Forum.

After the Second Gulf War, started in 2003 under the George W. Bush administration, Le Monde diplomatique continued to criticise the US policy of "violent intervention" in the Middle East and the neoconservative project to "reshape" the so-called "Greater Middle East" region.[ citation needed ]

Ramonet devoted considerable space to reporting on Hugo Chávez, with whom he was said to have developed a close relationship, and his Bolivarian Revolution. [15] [16]

Ramonet was succeeded by Serge Halimi who had a PhD in Political Science from the University of California Berkeley. [12] In 2018, LMD publishes a total of 37 print and online editions, in a total of 20 languages. [13]

The August 2017 issue of the monthly was not marketed in Algeria. According to sources close to the distributor, the newspaper did not get permission to do so. Algerian authorities gave no explanation. The heads of the newspaper claim that it was "banned" from sale in the country because of a report by journalist Pierre Daum. He is best known for writing a book about the harkis who stayed in Algeria after Independence, and about the difficult social and economic situation of some young Algerians. [17]

Le Monde diplomatique SA

André Fontaine, the director of Le Monde, signed a 1989 convention with Claude Julien which guaranteed the monthly's autonomy. But it gained complete statutory, economic and financial independence in 1996 with the creation of Le Monde diplomatique SA. With a donation from Günter Holzmann, a German antifascist exiled before World War II to Bolivia, the monthly's employees acquired approximately one-quarter of the capital, while Les Amis du Monde diplomatique, a 1901 Law association of readers, bought another quarter.

Thus, since the end of 2000, the newspaper's employees and readers retain 49% of Le Monde diplomatique SA's capital, largely above the control stock [18] necessary to control the direction and editorial line of the Monde diplo. The remaining 51% is owned by Le Monde. [9]

Controversies

Criticism

Jean-Marie Colombani, former editor of the daily Le Monde, was attributed by Le Monde diplomatique's former director general Bernard Cassen as saying: "Le Monde diplomatique is a journal of opinion; Le Monde is a journal of opinions." [19]

9/11 conspiracy theories

The Norwegian version of the July 2006 Le Monde diplomatique sparked interest when the editors ran, on their own initiative, a three page main story on the September 11, 2001 attacks and summarised the various types of 9/11 conspiracy theories (which were not specifically endorsed by the newspaper, only reviewed). [20]

In December 2006, the French version published an article by Alexander Cockburn, co-editor of CounterPunch , which strongly criticised the endorsement of conspiracy theories by the US left-wing, alleging that it was a sign of "theoretical emptiness." [21] The Norwegian Le Monde diplomatique, did again however mark its difference from the mother edition by allowing David Ray Griffin's response to Cockburn to be published in their March 2007 issue. [22]

Advertising

Although Le Monde diplomatique publishes few advertisements in order to retain its editorial independence, it has sometimes been criticised for the quantity and nature of the published advertisements [23] In November and December 2003, two-page advertisements by IBM and a car manufacturer were placed. The issues of February and March 2004 contained advertisements by Microsoft in a "social" atmosphere with a picture of children, which led to agitation. [24]

Meat Atlas

Le Monde diplomatique co-publishes the Meat Atlas Meat Atlas 2014 - Cover.jpg
Le Monde diplomatique co-publishes the Meat Atlas

Le Monde diplomatique co-publishes the Meat Atlas , which is an annual report on meat production and consumption. [25]

Overseas

The Friends of Le Monde diplomatique are a London-based society that promotes the English edition. It organises regular talks at The Gallery in Cowcross Street, Farringdon.

Related Research Articles

<i>Cahiers du Cinéma</i> French film journal

Cahiers du Cinéma is a French film magazine co-founded in 1951 by André Bazin, Jacques Doniol-Valcroze, and Joseph-Marie Lo Duca. It developed from the earlier magazine Revue du Cinéma involving members of two Paris film clubs—Objectif 49 and Ciné-Club du Quartier Latin.

<span class="mw-page-title-main">Association for the Taxation of Financial Transactions and for Citizens' Action</span> French tax advocacy group

The Association pour la Taxation des Transactions financières et pour l'Action Citoyenne is an activist organisation originally created to promote the establishment of a tax on foreign exchange transactions.

<i>Le Figaro</i> French daily newspaper

Le Figaro is a French daily morning newspaper founded in 1826. It is headquartered on Boulevard Haussmann in the 9th arrondissement of Paris. The oldest national newspaper in France, Le Figaro is one of three French newspapers of record, along with Le Monde and Libération.

<i>Le Monde</i> French daily newspaper

Le Monde is a French daily afternoon newspaper. It is the main publication of Le Monde Group and reported an average circulation of 323,039 copies per issue in 2009, about 40,000 of which were sold abroad. It has had its own website since 19 December 1995, and is often the only French newspaper easily obtainable in non-French-speaking countries. It is considered one of the French newspapers of record, along with Libération, and Le Figaro. It should not be confused with the monthly publication Le Monde diplomatique, of which Le Monde has 51% ownership, but which is editorially independent. A Reuters Institute poll in 2021 in France found that "Le Monde is the most trusted national newspaper".

<i>Libération</i> French daily newspaper founded in 1973

Libération, popularly known as Libé, is a daily newspaper in France, founded in Paris by Jean-Paul Sartre and Serge July in 1973 in the wake of the protest movements of May 1968. Initially positioned on the far-left of France's political spectrum, the editorial line evolved towards a more centre-left stance at the end of the 1970s, where it remains as of 2012.

<span class="mw-page-title-main">Ignacio Ramonet</span> Spanish academic, journalist and writer (born 1943)

Ignacio Ramonet Miguez is a Spanish academic, journalist and writer who has been based in Paris for much of his career. After becoming first known for writing on film and media, he became editor-in-chief of Le Monde diplomatique, serving from 1991 until March 2008. Under his leadership, LMD established editorial independence in 1996 from Le Monde, with which it had been affiliated since 1954.

<span class="mw-page-title-main">Serge Latouche</span> French economist and philosopher

Serge Latouche is a French emeritus professor of economics at the University of Paris-Sud. He holds a degree in political sciences, philosophy and economy.

<span class="mw-page-title-main">André Gorz</span> Austrian philosopher

André GorzFrench: [ɑ̃dʁe ɡɔʁts], more commonly known by his pen names Gérard Horst[ʒeʁaʁ ɔʁst] and Michel Bosquet[miʃɛl bɔskɛ], was an Austrian and French social philosopher and journalist and critic of work. He co-founded Le Nouvel Observateur weekly in 1964. A supporter of Jean-Paul Sartre's existentialist version of Marxism after the Second World War, he became in the aftermath of the May '68 student riots more concerned with political ecology.

Les Temps Modernes is a French journal, founded by Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre, and Maurice Merleau-Ponty. It first issue was published in October 1945. It was named after the 1936 film by Charlie Chaplin.

<span class="mw-page-title-main">Daniel Schneidermann</span> French journalist (born 1958)

Daniel Schneidermann is a French journalist who focuses on the analysis of televised media. He is mainly active in weekly columns—in the past in Le Monde and presently in Libération and on a video channel: Arrêt sur images (Freeze-frame), formerly broadcast by the public TV channel France 5, but currently financed by subscription. The television show was canceled in 2007 by France 5 direction, an incident that led to the creation of the Arret Sur Images web site.

<span class="mw-page-title-main">Claude Julien (journalist)</span> French journalist

Claude Julien was a French journalist. He joins the foreign department of French newspaper of record Le Monde in 1951. In 1973, he became editor-in-chief then director of Le Monde diplomatique.

<span class="mw-page-title-main">Serge Halimi</span> French journalist

Serge Halimi is a French journalist working at Le Monde diplomatique since 1992. In March 2008 he became the editorial director. He is also the author of Le Grand Bond en Arrière.

Rebelión is a nonprofit news site, started in Spain at the end of 1996 by a group of journalists. It contains scientific and opinion articles covering topics such as current affairs, free knowledge, culture, ecology, economics, and resistance to globalization. Texts by and translations to Spanish of authors like Heinz Dieterich, Noam Chomsky, Marta Harnecker, Eduardo Galeano, José Saramago, Gabriel García Márquez, Julio Anguita, Vicenç Navarro and Ralph Nader have been included in Rebelión.

WOZ Die Wochenzeitung,, is a Swiss, German-language weekly newspaper, published in Zürich (Switzerland).

CNews is a free French daily newspaper. Launched in Île-de-France on February 6, 2007, it was also known as MatinPlus, Direct Matin Plus, Direct Matin, CNews Matin, and CNews. It is owned by Bolloré, principally held by Vincent Bolloré.

Maja Solar is a Serbian poetress and Marxist-feminist philosopher.

Éditions Galilée is a French publishing house located in Paris, founded in 1971 by Michel Delorme. It specialises in philosophy, French literature, arts and human sciences. Focusing on deconstructionist thought of Jacques Derrida, Galilée also publishes works on postmodernist thought.

La Vigie Marocaine (1908–1971) was a francophone daily newspaper published by colons in Casablanca, Morocco. It became one of the most important French publications in the period of the French Protectorate.

Sahara Occidental indépendance ou génocide?, is a 1976 Western Saharan documentary film co-directed by Bruno Muel, Théo Robichet, and Miguel Ibarrondo. The film is produced by Théo Robichet for Unicité. The film explains the struggle of the Saharawi people and Polisario Front for the independence of Western Sahara and the guerrilla war against the Moroccans.

Groupe Le Monde or Société éditrice du Monde is a French mass media company that publishes Le Monde newspaper. Their headquarters are located in Paris, France.

References

  1. Martell, Luke (2010). The sociology of globalization (Repr ed.). Cambridge: Polity. p. 243. ISBN   9780745636740.
  2. Harvey, Nicolas. "Alternative Mass Media and Worldwide Mobilization: The Difficult Crusade of Le Monde Diplomatique against Neoliberalism". International Political Science Association. Université Rennes. Retrieved 8 February 2015.
  3. Le lustre retrouvé du « Monde diplo »
  4. Qui sommes-nous ?
  5. Le Monde diplomatique passé au crible
  6. Archived (Date missing) at acpm.fr (Error: unknown archive URL). OJD
  7. To check the latest figures, see * (in French) « International editions »
  8. « organe des cercles diplomatiques et des grandes organisations internationales »
  9. 1 2 3 Numbers given in "Le Monde diplomatique depuis 1954...", Les Amis du Monde diplomatique, 1901 law association, 26 September 2006 (in French)
  10. Who's Who in Lebanon (19th ed.). Beirut: Publitec Publications. 2007. p. 132. doi:10.1515/9783110945904.476. ISBN   978-3-598-07734-0.
  11. François Cusset, "Media Studies: A French Blind Spot", InMedia, 1/2012; accessed 01 October 2018
  12. 1 2 Serge Halimi and Christine Larrazet, "At the Crossroads of Media, Media Critique, and the Critique of Media critics – An Interview with Serge Halimi, Editor-in-Chief of 'Le Monde Diplomatique' ", InMedia, 2/2012 (Interview 25 July 2012); accessed 01 October 2018 (in English)
  13. 1 2 "About LMD", Le Monde diplomatique, October 2018
  14. Ignacio Ramonet, "Editorial: La pensée unique", Le Monde diplomatique, Janvier 1995 (in French)
  15. Gonzalez, Angel (August 2003). "Chavez's Remarkable Staying Power Chavez in Person: The President As a Master of Improvisation". PBS. Retrieved 19 February 2015.
  16. Clark, A.C. (2009). The Revolutionary Has No Clothes /Hugo Chávez's Bolivarian Farce. New York: Encounter Books. p. 126. ISBN   978-1594034459.
  17. Aghiles, Rania (19 August 2017). "Le Monde diplomatique interdit en Algérie". Algérie Focus (in French). Retrieved 20 August 2017.
  18. minorité de blocage
  19. Cassen, Bernard (interviewee) (January–February 2003). "On the attack". New Left Review. II (19).
    Interview with Le Monde diplomatique's former director general Bernard Cassen. (in English)
  20. 11.September - an innsidde jobb?, Norwegian edition of Le Monde diplomatique, July 2006. See also English translation: Kim Bredesen, Was 9/11 an inside job? Archived 13 August 2006 at the Wayback Machine and other links
  21. "Konspirasjonsteorien om 11. september" . Retrieved 6 December 2018.
  22. "A propos de la publicité". Le Monde diplomatique (in French). 1 March 2002. Retrieved 29 January 2018.
  23. Heinrich Böll Foundation, Meat Altas, download Meat Atlas as pdf