Manila Bulletin

Last updated
Manila Bulletin
Manila Bulletin 2019 logo.svg
Manila Bulletin New Layout Newspaper (December 9, 2019).jpg
Front page of the newspaper on December 9, 2019
TypeDaily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s)Manila Bulletin Publishing Corporation
Founder(s)Carson Taylor [1]
PublisherAtty. Hermogenes P. Pobre
PresidentAtty. Hermogenes P. Pobre
Editor-in-chiefDr. Crispulo J. Icban, Jr.
Vicente Edgardo C. Bartilad (Assistant)
Associate editorJullie Yap-Daza
Sports editorTito Talao
FoundedFebruary 2, 1900;121 years ago (1900-02-02)
LanguageEnglish
HeadquartersMuralla cor Recoletos St.,
Intramuros, Manila 1002
P.O. BOX769
City Manila
Country Philippines
Sister newspapers Tempo, Balita
ISSN 0116-3086
OCLC number 42725386
Website www.mb.com.ph (English/ Regular Edition)
mbcn.com.ph (Chinese Edition, inactive/ dead link)

The Manila Bulletin (PSE :  MB), (also known as the Bulletin and previously known as the Manila Daily Bulletin from 1906 to September 23, 1972, and the Bulletin Today from November 22, 1972, to March 10, 1986) [2] is the Philippines' largest English language broadsheet newspaper by circulation. Founded in 1900, [3] it is the second oldest newspaper published in the Philippines and the second oldest English newspaper in the Far East. [4] It bills itself as "The Nation's Leading Newspaper", which is its official slogan.

Contents

History

The front page of Manila Bulletin, when it was still known as Bulletin Today, on the day after Benigno Aquino Jr.'s assassination. August 21, 1983 - Aquino Shot Dead!.JPG
The front page of Manila Bulletin, when it was still known as Bulletin Today, on the day after Benigno Aquino Jr.'s assassination.
Former Logo Used from 1991 to 2019. Manila Bulletin logo.svg
Former Logo Used from 1991 to 2019.

Manila Bulletin was founded in 1900 by Carlson Taylor as a shipping journal. In 1957, the newspaper was acquired by Swiss expatriate named Hans Menzi. [5]

From 1938 to his death in 2002, Jose Guevara wrote a column of political commentary for the newspaper.

On occasion the editorial policy of the Manila Bulletin has met objection from civil authorities. During World War II the newspaper's editor, Roy Anthony Cutaran Bennett, was imprisoned and tortured by the Japanese for his statements opposing the militarist expansion of the Japanese Empire. The Manila Bulletin (as Bulletin Today from 1972 to 1986) survived the martial law era of President Ferdinand Marcos as an alleged propaganda tool.

Following the Menzi's death in 1984, Chinese Filipino business mogul Emilio Yap became the new chairman of the Bulletin. Yap was invited by Menzi to become a shareholder in 1961. [6] [7] The company has been listed on the Philippine Stock Exchange since 1990, and had revenues of approximately US$45 million in 2004. Besides its flagship it publishes two other daily tabloids, Tempo and Balita , as well as nine magazines such as the Philippine Panorama , Bannawag , Liwayway , Bisaya and a host of other journals in English, Tagalog, Cebuano and other Philippine languages. It also publishes a number of lifestyle magazines such as Wedding Essentials, Style Weekend, GARAGE Magazine, Agriculture Magazine, Digital Gen, Going Places and Animal Scene.

The editorial is also featured in its sister papers Tempo (in English) and Balita (in Tagalog). To further enhance its image as a newspaper which presents positive news articles, the Bulletin recently introduced a new marketing tagline, "There's good news here". In 2015, they adopted the marketing tagline "Be Fully Informed" which is still being used throughout 2016.

In addition, it maintains the oldest news website in the Philippines.[ citation needed ] To date, it is the largest subscriber to the Philippine News Agency among newspapers.

MB Online Chinese Edition

Front page of the paper's Chinese edition Manila Bulletin Chinese Edition front page 06212020.png
Front page of the paper's Chinese edition

In June 2020, Manila Bulletin unveiled its Chinese-language online edition, thus becoming the first major Philippine print news outlet to have an online Chinese edition that would cater to the Filipino-Chinese population and the Chinese diaspora [i.e. Philippine Offshore Gaming Operations (POGO) workers] in the Philippines. However, due to the decline of POGO workers in the country and criticism, it has been stopped after the main Internet edition has adopted its design.

Reception

On December 22, 2007, survey results by Nielsen Media Research's Nielsen Media Index Study (Enhanced Wave 2), covering the whole year of 2007, showed that the Manila Bulletin was the choice of 47 "of those who said they had read a broadsheet" with 1.17 million readers. This was lower than rivals Philippine Daily Inquirer (53% with 1.3 million readers), and higher than The Philippine Star (42% or 1.05 million readers). Nielsen survey also showed that the Panorama came in second with 35% readership, below Sunday Inquirer Magazine (39% readership), and above Starweek (12%). [8]

Latest Q2 2016 Nielsen Consumer and Media View results put Manila Bulletin, with 48% share of the total Broadsheet market, as the most read Broadsheet in the Philippines. Philippine Daily Inquirer comes in second at 38%, followed by Philippine Star at 14%.

Results from the global survey 2020 Digital News Report, an annual project of the Reuters Institute for the Study of Journalism at Oxford University, revealed that Manila Bulletin, together with The Philippine Star and TV5, was the second most trusted brand at 68%, behind only GMA Network's 73%. [9] [10]

Controversy

On June 5, 2008, a Filipino blogger sued the Bulletin for copyright infringement. The photo blogger had discovered that photos that he had taken and posted online had been used by the Manila Bulletin in the "Travel & Tourism" section of its March 21, 2007 issue. Apparently, the photographs had been altered and used by the newspaper without the original photographer's consent and without attribution or compensation. [11] A month later, the newspaper filed a counter-suit against the blogger claiming "exemplary and moral damages". The Manila Bulletin claimed that its use (and alteration, creating derivative works) of the photographs constituted fair use. [12]

Manila Bulletin Publishing Corp. Group

Manila Bulletin Publishing Corporation
Type Public
PSE:  MB
Industry Media
Predecessor
  • Bulletin Publishing Company (19121959)
  • Bulletin Publishing Corporation (19591989)
Founded Manila, Philippines 22 June 1989
(32 years ago)
 (1989-06-22)
Headquarters,
Key people
Basilio S. Yap (CEO)
RevenueIncrease2.svg PHP2.956 billion (FY 2015) [13]
Decrease2.svg PHP81.631 million (FY 2015) [13]
Decrease2.svg PHP60.130 million (FY 2015) [13]
Total assets Decrease2.svg PHP6.579 billion (FY 2015) [13]
Total equity Increase2.svg PHP3.487 billion (FY 2015) [13]
Number of employees
467 (FY 2015) [13]

Tabloids

Magazines

Showbiz

Sports

  • Sports Digest

Lifestyle

  • Animal Scene
  • Going Places (previously known as Cruising)
  • Philippine Panorama
  • The Digital Generation
  • Agriculture
  • Wedding Essentials
  • Garage
  • Crosstrain.PH

Online Properties

See also

Related Research Articles

Tabloid (newspaper format) Type of newspaper format

A tabloid is a newspaper with a compact page size smaller than broadsheet. There is no standard size for this newspaper format.

<i>Philippine Daily Inquirer</i>

The Philippine Daily Inquirer, popularly known as the Inquirer, is an English-language newspaper in the Philippines.

Liwayway is a leading Tagalog weekly magazine published in the Philippines since 1923. It contains Tagalog serialized novels, short stories, poetry, serialized comics, essays, news features, entertainment news and articles, and many others. In fact, it is the oldest Tagalog magazine in the Philippines. Its sister publications are Bannawag, Bisaya Magasin, and Hiligaynon.

Bannawag is a Philippine weekly magazine published in the Philippines by Liwayway Publications Inc. It contains serialized novels/comics, short stories, poetry, essays, news features, entertainment news and articles, among others, that are written in Ilokano, a language common in the northern regions of the Philippines.

DZIQ Radio station in Metro Manila, Philippines

DZIQRadyo Inquirer was a news/talk radio station owned and operated by Trans-Radio Broadcasting Corporation, serving as the radio arm of the Philippine Daily Inquirer in the Philippines. The station's studio is located at the 2nd floor, Media Resources Plaza Building, Mola cor. Pasong Tirad sts., Brgy. La Paz, Makati, while its transmitter is located at Brgy. Panghulo, Obando, Bulacan. The station broadcasts 12 hours daily from 7:00 AM to 7:00 PM.

Cebuano literature includes both the oral and written literary forms Cebuano of colonial, pre-colonial and post-colonial Philippines.

Bisaya Magasin is a weekly Cebuano magazine now published by the Manila Bulletin Publishing Corporation, Philippines. It has the record of being the oldest magazine in Cebuano which is still published, and "the most successful periodical in Cebuano".

WikiPilipinas

WikiPilipinas is an online, free content website which bills itself as a combination "non-academic encyclopedia", web portal, directory and almanac for Philippine-based knowledge. Like Wikipedia, it contains various articles on Philippine-related topics. Unlike Wikipedia, many of the articles cover topics that would otherwise be deemed unencyclopedic by the stricter Wikipedia. The service for example, promotes the concept of original research and eschews the larger encyclopedia's neutral point-of-view principle.

<i>The Philippine Star</i> Philippine newspaper

The Philippine Star is an English-language print and digital newspaper in the Philippines and the flagship brand of the PhilStar Media Group. First published on 28 July 1986 by veteran journalists Betty Go-Belmonte, Max Soliven and Art Borjal, it is one of several Philippine newspapers founded after the 1986 People Power Revolution.

Ricardo F. Lo was a Filipino entertainment writer and commentator, and TV host.

Hiligaynon is the leading Ilonggo weekly magazine published in the Philippines since 1934. It contains Ilonggo serialized novels, short stories, poetry, serialized comics, essays, news features, entertainment news and articles, and many others. Hiligaynon is named after one of the most predominantly spoken language amongst the people of Western Visayas and Soccsksargen region. Hiligaynon closed during the notorious Martial Law era, but was resurrected in 1989.

Martin Andanar Filipino journalist

José Ruperto Martín Marfori Andanar is a former Filipino television news personality and news anchor, radio commentator, podcaster, and voice-over artist who last worked for News5. He is currently the Secretary of the Presidential Communications Office of the Philippines under the Duterte administration.

<i>Malaya</i> (newspaper)

Malaya, originally named Ang Pahayagang Malaya is a broadsheet newspaper in the Philippines, headquartered at Intramuros, Manila and owned by People's Independent Media Inc. The newspaper is known for being one of the publications that fought against the presidency of Ferdinand Marcos.

Letty Jimenez Magsanoc

Letty Jimenez-Magsanoc was a Filipino journalist and editor, notable for her role in overthrowing the dictatorship of Ferdinand Marcos. She was an icon of democracy. Magsanoc was editor of the crusading weekly opposition tabloid Mr & Ms Special Edition. She was editor in chief of the Philippine Daily Inquirer.

<i>Chinese Commercial News</i>

The Chinese Commercial News, colloquially called the Commercial News or Siong Po, is a daily broadsheet newspaper in the Philippines written in the Chinese language. Although it is not the Philippines' first Chinese-language newspaper, it is the Philippines' oldest existing Chinese-language newspaper, and the country's third-oldest existing newspaper overall.

Billie Mary "Betty" Velasco Go-Belmonte was a Filipina journalist and newspaper publisher. She established the STAR Group of Publications which publishes the national newspaper, The Philippine STAR and The Freeman, the tabloids Pilipino Star Ngayon, Pang-Masa, and Banat, as well as the magazines Starweek, People Asia, and The Fookien Times Yearbook.

Inquirer Bandera is a daily Taglish tabloid newspaper based in Metro Manila, Philippines. It is published by the Inquirer Publications, Inc with editorial and business offices located at the Media Resources Plaza Building, Mola cor. Pasong Tirad Streets, La Paz, Makati.

During the administration of former Philippine president and dictator Ferdinand Marcos (1965–1986) select businesses were favored and patronized by Marcos, receiving financial support, sole patronage, tax exemptions, and control over entire industries rendering these businesses as monopolies. Friends and relatives of Marcos acquired staggering wealth and economic power due to special favors and privileges extended by the administration. While Marcos associates enjoyed government bailout even during the decline of their firms, other businesses suffered high taxes, sanctions, and other unjust treatments that forced them to close up, or to sell their shares. The majority of monopolies linked to the Ferdinand Marcos are managed by his close associates, also regarded as cronies by critics. Former First Lady Imelda Marcos insinuated that the Marcoses controlled the majority of the industries in the Philippines. In a 1988 interview, she stated, "We practically own everything in the Philippines—from electricity, telecommunications, airline, banking, beer and tobacco, newspaper publishing, television stations, shipping, oil and mining, hotels and beach resorts, down to coconut milling, small farms, real estate and insurance."

References

  1. "Philippine Communication Centrum Foundation - Media Museum-Living History of Philippine Media". aijc.com.ph. Archived from the original on 28 July 2014.
  2. "The Manila Bulletin through the years". Manila Bulletin. 1 February 2010. Archived from the original on 7 February 2010. Retrieved 2 April 2020.
  3. Holland, Martin; Ryan, Peter; Chaban, Natalia (2009). Eu Through The Eyes Of Asia, The - Volume II: New Cases, New Findings. World Scientific. p. 24. ISBN   978-981-4466-27-1 . Retrieved 6 August 2020.
  4. "Company Profile of Manila Bulletin". Manila Bulletin. Archived from the original on 10 April 2020. Retrieved 6 August 2020.
  5. Henares, Larry. "Book 9: Give and Take, Part 2". Philippine Folio. Retrieved July 7, 2020.
  6. "Media Ownership Monitor: The Yap family". The Vera Files. Retrieved July 7, 2020.
  7. Pagulong, Charmie Joy (2014-04-08). "Emilio Yap, 88". The Philippine Star . Retrieved 2014-05-04.
  8. "Nielsen survey shows Inquirer is top newspaper". Inquirer.net. Philippine Daily Inquirer. Archived from the original on December 11, 2009.
  9. Newman, Nic; Fletcher, Richard; Schulz, Anne; Andı, Simge; Nielsen, Rasmus Kleis (2020). "Reuters Institute Digital News Report 2020" (PDF). Reuters Institute for the Study of Journalism. p. 100. Retrieved 6 August 2020.
  10. Chua, Yvonne T. (16 June 2020). "Interest in news high, but trust low in the Philippines—2020 Digital News Report". ABS-CBN News. Archived from the original on 17 June 2020. Retrieved 6 August 2020.
  11. Olandres, Abe (2008-06-11). "Filipino Photographer sues Manila Bulletin". Yugatech: Philippine Technology News and Reviews. Retrieved 2009-01-05.
  12. Olandres, Abe (2008-07-09). "Manila Bulletin files counter suit against Photoblogger". Yugatech: Philippine Technology News and Reviews. Retrieved 2009-01-05.
  13. 1 2 3 4 5 6 SEC FORM 17-A (PDF) (Report). Philippine Stock Exchange. 19 August 2016.

Commons-logo.svg Media related to Manila Bulletin at Wikimedia Commons