Moscow Programme

Last updated

The Moscow Programme (Московская программа ЦТ) was a television channel in the Soviet Union. It had a political focus and discussed events in Moscow. Now it is a television station broadcast by the Moscow City Government named TV Center.

History

The Moscow Programme was established in March 1965, as Programme Three, with a focus on educational programming. It broadcast from the Shabolovka television building in Moscow.

As part of the celebrations of the 50th anniversary of the October Revolution in 1967, the new television headquarters was established at Ostankino in Moscow. At this point, all central television programmes in the USSR emanated from there.

In 1982 Programme Three was renamed Moscow Programme, following Programme 2's upgrading as a national channel. Moscow-centric programming, previously aired on Programme 2 was transferred to Programme 3.

The Moscow Programme transmitted its channel over the SECAM D/K band. In the 1980s it also expanded via the Gorizont satellite across much of Europe and Asia.

When the Soviet Union dissolved in December 1991, the Moscow Television Company (Московский телевизионный канал, MTK) took over operations of this channel. It aired programmes from 2x2 in the evening. This channel became TV Center in 1997.

See also

Related Research Articles

A television network or broadcaster is a telecommunications network for distribution of television program content, whereby a central operation provides programming to many television stations or pay television providers. Until the mid-1980s, television programming in most countries of the world was dominated by a small number of terrestrial networks. Many early television networks evolved from earlier radio networks.

Yle Finnish national public broadcaster

Yleisradio Oy (Finnish), literally General Radio or General Broadcast; Swedish: Rundradion Ab; abbr. Yle, is Finland's national public broadcasting company, founded in 1926. It is a joint-stock company which is 99.98% owned by the Finnish state, and employs around 3,200 people in Finland. Yle shares many of its organizational characteristics with its UK counterpart, the BBC, on which it was largely modelled.

Radio Television of Serbia public broadcaster in Serbia

Radio Television of Serbia is the public broadcaster in Serbia. It broadcasts and produces news, drama, and sports programming through radio, television and the Internet. RTS is a member of the European Broadcasting Union.

The Radio-télévision belge de la Communauté française is a public-service broadcasting organisation delivering radio and television services to the French-speaking Community of Belgium, in Wallonia and Brussels. Its counterpart in the Flemish Community is the Dutch-language VRT, and in the German-speaking Community it is BRF.

Television in the Soviet Union overview of television in the Soviet Union

Television in the Soviet Union was owned, controlled and censored by the state. The body governing television in the era of the Soviet Union was the Gosteleradio committee, which was responsible for both the Soviet Central Television and the All-Union Radio.

Rádio e Televisão de Portugal Portuguese public broadcasting company

RTP, formally Rádio e Televisão de Portugal, is the public service broadcasting organisation of Portugal. It operates four national television channels and three national radio channels, as well as several satellite and cable offerings.

Television has a long history in Ukraine, with regular television broadcasting started during the former USSR years in 1951. However the first ever TV broadcast took place on 1 February 1939 in Kyiv. Since then TV broadcasting has expanded, particularly after the fall of Communism in 1989, and now there are many different channels and groups in the Ukrainian TV market.

Broadcasting in the Soviet Union was owned by the Soviet state, and was under its tight control and Soviet censorship. Through the development of satellites and SECAM, controlled broadcasting was initialized as the main frequency for distributing information and entertainment. Under the control of the Soviet Union, censorship and limitation on information was filtered for the citizens to ensure the common culture and socialist ideals were maintained.

<i>Vremya</i> 1968 television programme

Vremya is the main evening newscast in Russia, airing on Channel One Russia and previously on Programme One of the Central Television of the USSR. The programme has been on the air since 1 January 1968 and was broadcast in color since 1974.

TVS (Russia) Russian TV Channel

TVS Television was a private Russian television network which was shut down by the Press Ministry of Russia on June 22, 2003.

All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company Russian state-controlled television program company

The All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company, in short VGTRK is a state-controlled broadcaster which operates many television and radio channels in 53 of Russia's languages. The company was founded in 1990 and is based in Moscow.

Russia-1 television station

Russia-1 is a state-owned Russian television channel first aired on 14 February 1956 as Programme Two in the Soviet Union. It was relaunched as RTR on the 13 May 1991, and is known today as Russia 1. It is the flagship channel of the All-Russia State Television and Radio Company (VGTRK). Russia-1 has the second largest audience in Russian television. In a typical week, it is viewed by 75% of urban Russians, compared to 83% for the leading channel, Channel One. The two channels are similar in their politics, and they compete directly in entertainment. Russia-1 has many regional variations and broadcasts in many languages.

Public Television of Armenia, Hayastani Hanrayin Herrustaynkerut’yun; also known as Armenia 1, ARMTV or APMTV, is Armenia's public television station that began transmissions in 1956.

Metro TV (Indonesian TV network) Indonesian television station

Metro TV is an Indonesian free-to-air television news network based in West Jakarta. It was established on 25 November 2000 and now has over 53 TV repeater stations all over the country. It is owned by Surya Paloh who also owns the Media Indonesia daily. These two, along with other newspapers distributed in different parts of Indonesia, are part of the Media Group.

2×2 (TV channel) Russian television channel

2x2 is a Russian television channel. Founded in 1989, it was the first commercial TV station in the Soviet Union (USSR). Since then, the channel predominantly broadcasts foreign animated TV series, including anime and Adult Swim shows.

Television is the most popular medium in Russia, with 74% of the population watching national television channels routinely and 59% routinely watching regional channels. There are 3300 television channels in total. 3 channels have a nationwide outreach : Channel One, Russia-1 and NTV.

The Central Television of the USSR was the state television broadcaster of the Soviet Union.

Programme One was a television channel produced and transmitted by Soviet Central Television, the television broadcasting organization of the USSR. It had a mixed schedule of news and entertainment, with the emphasis on events in the USSR, and also included regional programming.

Television in North Korea

Television in North Korea is subject to the Korean Central Broadcasting Committee and controlled by the Propaganda and Agitation Department of the Workers' Party of Korea. A study in 2017 found that 98% of households had a television set.

New Hellenic Radio, Internet and Television

New Hellenic Radio, Internet and Television or NERIT (ΝΕΡΙΤ) was the state-owned public broadcaster for Greece from 4 May 2014 to 11 June 2015. Antonis Samaras's coalition government established NERIT to replace the Hellenic Broadcasting Corporation (ERT) in 2013: NERIT began broadcasting under their identity on 4 May 2014, replacing the transitional service Dimosia Tileorasi.