Népszabadság

Last updated

Népszabadság
Nepszabadsag logo.svg
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s)Mediaworks Hungary Zrt. (99.9%) → Vienna Capital Partners
EditorAndrás Murányi
Founded2 November 1956
Political alignmentLeft-wing
Language Hungarian
Ceased publication8 October 2016
Headquarters Budapest
Website www.nol.hu

Népszabadság (Hungarian:  [ˈneːpsɒbɒtt͡ʃaːɡ] ; [1] means "Liberty of the People") was a major left-leaning Hungarian newspaper.

Contents

History and profile

Front page of the first issue from 2 November 1956 Nepszabadsag 1956-11-02.jpg
Front page of the first issue from 2 November 1956

Népszabadság was founded on 2 November 1956 during the Hungarian Revolution [2] as successor of Szabad Nép (meaning Free People in English) which was established in 1942 as the central organ of the dissolved Hungarian Working People's Party. [3] Népszabadság was also the organ of the party. [4]

At the beginning of the 1990s, following the collapse of the communist regime, the paper was privatized and the owners became Bertelsmann AG Germany (50%), the Free Press Foundation (Szabad Sajtó Alapítvány in Hungarian), a foundation of the Socialist Party (MSZP) (26%), the First Hungarian Investment Fund (16.8%), and the Editorial Staff Association (6%). [2] [5] In 2005, the paper was acquired by Ringier; in 2014, after the Hungarian Competition Authority prevented the merger of Ringier and Axel Springer partly because of their ownership of Népszabadság, it was sold to Vienna Capital Partners, which created a subsidy, Mediaworks Hungary Zrt., for its Hungarian media interests. [6] [7] MSZP sold its shares to Mediaworks in 2015. [8]

The paper was published in broadsheet format [9] and had its main office in Budapest. [3] In 2004, the newspaper secured sufficient funds to build an entirely new, high-capacity, full-color printing facility for its own exclusive use, which was unusual for the Hungarian press. The expanded use of color was meant as a means to help Népszabadság's competitive position among daily newspapers. It had more copies circulated than all of its Hungarian competitors combined, although circulation was already in the process of decline (see below).

The paper was close to the MSZP and Alliance of Free Democrats (SZDSZ) parties and its editorials often supported, though frequently also criticized, the socialist-liberal government. Its international agenda was usually supportive of the EU's and the USA's policies, though rare criticism included U.S. President George W. Bush's "democracy export" initiative. [10] Népszabadság followed the USA in calling certain countries rogue states or part of the axis of evil and is somewhat critical of Arab countries, both on political and human rights grounds.[ citation needed ]

Marcell Murányi was appointed as editor-in-chief in July 2014. [11] He resigned in May 2015 after being charged with a fatal hit and run, and was replaced in August by his brother András Murányi. [12] Murányi Marcell was eventually sentenced to a jail term suspended for two years; he continued to serve as an advisor for the Népszabadság. [13]

The paper was suddenly closed by its owner Mediaworks on 8 October 2016. The journalists were preparing for a move to a new headquarters; on Friday they vacated their old office and were still planning a Sunday opening party in the new office; on Saturday they were told they were all suspended and not allowed to enter the building. Publication ceased and its website was disconnected. The departure of former Mediaworks CEO Balázs Rónai was announced on the same day. Mediaworks announced that the closure was a business decision due to the paper suffering losses. [14] The liquidation of the paper was performed by acting CEO Viktor Katona, who himself resigned (claiming health reasons) on the following Monday, making it impossible for the journalists to negotiate with anyone in charge. [15]

The closure was considered by the political left to be the work of governing party Fidesz acting behind the scenes. [16] Alleged meetings between prime minister Viktor Orbán and Mediaworks owner Heinrich Pecina over the transfer of Népszabadság were reported as early as June. [17] Contrary to the owner's assertion of unprofitability, portal 'The Budapest Beacon' commented that after the previous losses, the paper turned a profit of HUF 130 million (USD 480,000) in 2015, but does not provide any source or proof for this information. [14] Heinrich Pecina, the owner of the Mediaworks Hungary Zrt said that the decision was based merely on a financial basis: in the last few years the Népszabadság had a 5 billion Forints loss in total. He also added that he had offered to sell the Népszabadság to the Hungarian Socialist Party, but this later "had no courage to buy it". [18] [19]

Circulation

Népszabadság had the largest circulation in Hungary until 2002 when it was overtaken by Blikk , a tabloid newspaper and Metropol, a free newspaper. The circulation of Népszabadság then declined [20] and the number of readers fell significantly in the period between 2005 and 2010. [20] Even so, it had the highest circulation amongst political dailies (the next largest, Magyar Nemzet , had a circulation of 17,390 in the second quarter of 2016). [21]

The following circulation numbers are based on audited data: [22]

Scandals

In 2003, Népszabadság was subject to a high-profile scandal after the paper published a letter on the front page purportedly from Edward Teller. The letter, later proved to be a fake, appeared in Népszabadság shortly after the death of the Hungarian-born physicist and known Fidesz-sympathiser Teller, claiming to express dissatisfaction with antisemitism and anti-US sentiments in the party. The letter turned out to be written by the retired journalist László Zeley, Teller's Hungarian editor, who tried but failed to convince Teller to sign it. [24] Népszabadság published the letter without verifying its authenticity, and had to retract it the following day, prompting an ethical reprimand from MÚOSZ (Association of Hungarian Journalists). [25] The editor-in-chief resigned following the affair, and got elected to the head of the Ethical Committee of the MÚOSZ between 2004 and 2011.

Related Research Articles

The Alliance of Free Democrats – Hungarian Liberal Party was a liberal political party in Hungary.

Democratic Coalition (Hungary)

The Democratic Coalition is a social-liberal political party in Hungary led by former Prime Minister Ferenc Gyurcsány. Founded in 2010 as a faction within the Hungarian Socialist Party (MSZP), the Democratic Coalition split from the MSZP on 22 October 2011 and became a separate party. It has nine MPs in the National Assembly and four MEPs in the European Parliament.

Gyula Horn Hungarian politician

Gyula Horn was a Hungarian politician who served as the third Prime Minister of the Republic of Hungary from 1994 to 1998.

Péter Boross Hungarian politician

Péter Boross is a Hungarian politician, former member of the Hungarian Democratic Forum (MDF), who served as Prime Minister of Hungary from December 1993 to July 1994. He assumed the position upon the death of his predecessor, József Antall, and held the office until his right-wing coalition was defeated in election by the Hungarian Socialist Party (MSZP), which was led by his successor Gyula Horn. Prior to his premiership, Boross functioned as Minister of Civilian Intelligence Services (1990) and Minister of the Interior (1990–1993). He was also a Member of Parliament from 1994 to 1998 and from 2006 to 2009.

Christian Democratic Peoples Party (Hungary)

The Christian Democratic People's Party is a Christian rightist political party in Hungary. It is officially a coalition partner of the ruling party, Fidesz, but is in reality a satellite party of Fidesz and has been unable to get into the Parliament on its own since 1998. For several elections prior to the pact, they had been unable to pass the election threshold of 5% of the vote. Without Fidesz, its support cannot be measured, and even a leading Fidesz politician, János Lázár, stated that Fidesz does not consider the government to be a coalition government.

Magyar Nemzet is a major Hungarian newspaper published in Hungary.

György Ekrem-Kemál

György Ekrem-Kemál was a Hungarian nationalist, "Hungarist", far-right political figure, and leader of several organizations associated with Neo-Nazism and anti-Semitism.

Világgazdaság is the leading Hungarian business daily newspaper, operating as part of Mediaworks Hungary Zrt.The newspaper is traditionally issued on every Budapest Stock Exchange trading day.

LMP – Hungarys Green Party

LMP – Hungary's Green Party is a green-liberal political party in Hungary. Founded in 2009, it was one of four parties to win seats in the National Assembly in the 2010 parliamentary election. The party is a member of the European Green Party.

<i>Népszava</i> Hungarian language newspaper

Népszava is a social-democratic Hungarian language newspaper published in Hungary.

Gergely Karácsony

Gergely Szilveszter Karácsony is a Hungarian political scientist, politician, member of the National Assembly (MP) from 2010 to 2014 and current Mayor of Budapest. He was elected Mayor of Zugló in 2014. His research areas are electoral systems and electoral behaviors.

2014 European Parliament election in Hungary

The European Parliament election, 2014 for the election of the delegation from Hungary to the European Parliament was held on 25 May 2014.

<i>Napi Gazdaság</i>

Napi Gazdaság was a Budapest-based daily newspaper published in Hungary from 1991 to 2015. The daily focused on financial and business news. It was succeeded by Magyar Idők, a conservative political daily on 1 September 2015.

<i>The Budapest Beacon</i>

The Budapest Beacon was an online newspaper that reported on current events in Hungary. It was published by United States-based Real Reporting Foundation, a news organization.

2014 Hungarian Internet tax protests

In late October 2014, anti-government demonstrations were held in Hungary, which were triggered by the government's announcement of a proposal to include the taxation of Internet usage in the Taxation Law, to be in effect from 2015. The ruling right-wing coalition's larger party, Fidesz made their proposal public on October 21, which is meant to extend the existing telecommunications tax to Internet usage. The proposal designated a 150 HUF/GB tax rate paid by the internet service providers. Later, a cap was proposed: HUF 700 per month (individuals) or HUF 5,000 (companies).

<i>Mai Nap</i>

Mai Nap was a tabloid newspaper published daily in Budapest, Hungary. It began publishing early in the country's post-communist era.

2016 Hungarian migrant quota referendum Nation-wide referendum

A referendum related to the European Union's migrant relocation plans was held in Hungary on 2 October 2016. The referendum was initiated by the government, under the provision of article 8 of the new constitution of 2012. It was commonly referred to as the kvótanépszavazás or kvótareferendum in the Hungarian media.

Winter ice cream

Winter ice cream is a Hungarian confectionary similar in appearance to ice cream in a cone, but traditionally having ganache or a similar kind of sweet cream filling with usually a chocolate-cocoa flavoring. It gained popularity in the 1970s in communist Hungary, being produced as a winter alternative to "summer" ice creams, which were deemed to be too cold for winter sweets. Apart from grocery shops, it was frequently sold as part of the national railway's catering service. The confectionary's popularity faded in the early 1990s, when, after the end of communism, foreign candy manufacturers and their products appeared on the Hungarian market. However, along with some other snack foods and soft drinks of communist-era Hungary, winter ice cream garnered renewed interest in the late 2000s and 2010s.

János Süli is a Hungarian electrical engineer, business executive and politician. He served as CEO of the Paks Nuclear Power Plant from 2009 to 2010, and the mayor of Paks from 2014 to 2017. On 2 May 2017, he was appointed Minister without Portfolio in the Third Orbán Government, responsible for the planning, construction and commissioning of the two new blocks at Paks Nuclear Power Plant. He is also Chairman of the Paksi FC and President of the Tolna County branch of the Hungarian Football Federation (MLSZ).

The Yes Solidarity for Hungary Movement is a social-democratic political party in Hungary that was founded by Tibor Szanyi in 2020.

References

  1. How to pronounce "népszabadság" in Hungarian
  2. 1 2 3 Marina Popescu; Gábor Tóka (April 2000). "Campaign Effects in the 1994 and 1998 Parliamentary Elections in Hungary" (PDF). ECPR. Retrieved 26 November 2014.
  3. 1 2 3 "Communicating Europe: Hungary Manual" (PDF). European Stability Initiative. December 2010. Retrieved 26 November 2014.
  4. Carter R. Bryan (December 1962). "Communist Advertising: Its Status and Functions". Journalism and Mass Communication Quarterly. Retrieved 7 April 2015.
  5. (in Hungarian) The history and ownership of Népszabadság
  6. "Gazdaság: Új tulajdonoshoz kerül a Népszabadság - NOL.hu" (in Hungarian). 27 October 2015. Archived from the original on 27 October 2015. Retrieved 15 October 2016.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  7. Zrt., HVG Kiadó (1 October 2014). "Óriási magyar médiabiroldalom megalakulását jelentették be". hvg.hu (in Hungarian). Retrieved 15 October 2016.
  8. "Népszabadság sold to Mediaworks Hungary Zrt". The Budapest Beacon. 24 June 2015. Archived from the original on 29 December 2016. Retrieved 10 October 2016.
  9. 1 2 "World Press Trends" (PDF). World Association of Newspapers. Paris. 2004. Retrieved 15 February 2015.
  10. (in Hungarian) Collection of examples at a website on antisemitism Archived 15 July 2006 at the Wayback Machine
  11. Csaba Toth (1 July 2014). "Blikk's Marcell Muranyi named Nepszabadsag editor-in-chief". The Budapest Beacon. Retrieved 19 January 2015.
  12. "Murányi András kerül a Népszabadság élére | 24.hu". 24.hu (in Hungarian). 3 August 2015. Retrieved 15 October 2016.
  13. Szalay Dániel (1 July 2014). "After condemned the former editor-in-chief works as advisor for Nepszabadsag". 24.hu. Retrieved 21 October 2016.
  14. 1 2 "Mediaworks Hungary suspends publication of Népszabadság and nol.hu - The Budapest Beacon". The Budapest Beacon. 8 October 2016. Archived from the original on 16 October 2016. Retrieved 15 October 2016.
  15. "Lemondott a Mediaworks vezérigazgatója". Origo (in Hungarian). Retrieved 15 October 2016.
  16. Bienvenu, Helene (11 October 2016). "Newspaper Closes in Hungary, and Hungarians See Government's Hand". The New York Times. ISSN   0362-4331 . Retrieved 15 October 2016.
  17. "A Népszabadságról tárgyalhat Orbán Viktor | 24.hu". 24.hu (in Hungarian). 15 June 2016. Retrieved 15 October 2016.
  18. Von Red (15 October 2016). "Interview: Heinrich Pecina on "Népszabadág"-suspension" (in German). Profil.at. Retrieved 17 October 2016.
  19. Pecina: A most hangoskodók közül senki sem akarja a Népszabadságot - Origo.hu, 2016.10.15.
  20. 1 2 Borbála Tóth (5 January 2012). "Mapping digital media. Hungary" (PDF). Open Society Foundation. Retrieved 27 November 2014.
  21. "A Népszabadság kétszer annyi példányszámban kelt el, mint a Magyar Nemzet". nyugat.hu (in Hungarian). 9 October 2016. Retrieved 15 October 2016.
  22. "Mass media and mass communications in Hungary". Elektronikus Könyvtárunk. Archived from the original on 13 December 2013. Retrieved 8 December 2013.
  23. Mihály Gálik; Beverly James (1999). "Ownership and control of the Hungarian press". The Public. 6 (2). Archived from the original on 12 November 2014. Retrieved 12 November 2014.
  24. Munkatársainktól. "Teller-levél: cáfolat és cáfolat". mno.hu (in Hungarian). Retrieved 15 October 2016.
  25. József, Spirk. "Teller-levél: etikai megrovást kapott Eötvös" (in Hungarian). Retrieved 15 October 2016.