NU.nl

Last updated
NU.nl
NU.nl logo.jpg
Type of site
Online daily newspaper
Available in Dutch
Headquarters Hoofddorp
Owner DPG Media
Editor Gert-Jaap Hoekman
URL www.nu.nl
Launched1999;22 years ago (1999)
Current statusonline

NU.nl (Dutch pronunciation: [ny pʏnt nl] ) is a Dutch online newspaper. NU.nl writes their own news articles and employs several reporters to gather news in the field. The website has two full-time political editors in The Hague. Gert-Jaap Hoekman is the editor-in-chief of NU.nl.

Contents

NU.nl is part of the Finnish media group Sanoma Media, which aside from several printed publications and websites also owns Dutch web portal Startpagina.nl. On December 10, DPG Media announced that it had acquired Sanoma Digital Netherlands, with the exclusion of the firms educational activities. The sale is pending approval from the Netherlands Authority for Consumers and Markets.

History

The site was founded in 1999 was the first Dutch news website that published news 24 hours a day. Kees Zegers, Sacha Prins, Merien ten Houten and Robert Klep were the site's founders and Joost Boermans and Charlotte van Berne were its first editors. The site was a joint venture of Ilse Media Groep b.v. and Virtual Industries Online Marketing Solutions b.v. In 2001 Nu.nl changed hands to Sanoma, when Ilse Media Groep was bought by VNU.[ citation needed ]

In 2002 Rogier Swagerman became editor-in-chief. Together with Wiggers (publisher) he started collecting pictures from readers. These pictures were offered to news agencies. In 2002 NU.nl made a mobile version of its site available for use. In 2006 Swagerman was replaced by Laurens Verhagen (up to then editor at Webwereld).

In 2007 the website got several subpages or extensions. NUsport for sports news and NUzakelijk for financial and business news. The site started collecting readers' commentaries. On NUjij people could comment on news stories and upload their own. On NUfoto (amateur) photographers could send in photographs of recent events.

In 2008 a map was added (NUkaart) and later more expansions followed, of which NU&toen and NUlive were the most important. NU&toen is a continually expanding historical image library where events from the past are recalled via old photographs. NUlive was made to filter news from the big number of Dutch tweets that are published daily.

In 2009 a German version of NU.nl was launched (dnews.de), based on the Dutch site. This site was cancelled in 2011 however, because of disappointing visitor numbers. The site published a free printed newspaper to commemorate its 10th anniversary.

In 2011 NU.nl's appearance was altered. The alterations were made to make NU.nl more readable on bigger monitors and to stay with the times. The most important NU websites (NUzakelijk, NUsport et cetera) are since then displayed on the top of the website.

On November 18, 2011, editor-in-chief Laurens Verhagen suddenly left NU.nl due to an internal disagreement, and was succeeded on May 11, 2012, by Wouter Bax, who came from the Dutch newspaper Trouw . On June 25, 2013, it became public that Bax would be leaving NU.nl. He was succeeded on July 1, 2013, by Gert-Jaap Hoekman, who until that point had been deputy editor-in-chief.

Websites

Related Research Articles

Helsingin Sanomat, abbreviated HS and colloquially known as Hesari, is the largest subscription newspaper in Finland and the Nordic countries, owned by Sanoma. Except after certain holidays, it is published daily. Its name derives from that of the Finnish capital, Helsinki, where it is published. It is considered a newspaper of record for Finland.

<i>The Moscow Times</i> Russias English-language newspaper

The Moscow Times is an independent English-language online newspaper based in Moscow. It was in print from 1992 until 2017 and was distributed free of charge at places frequented by English-speaking tourists and expatriates such as hotels, cafés, embassies, and airlines, and also by subscription. The newspaper is popular among foreign citizens residing in Moscow and English-speaking Russians. In November 2015 the newspaper changed its design and type from daily to weekly and increased the number of pages to 24, and it became online-only in July 2017.

Vedomosti is a Russian-language business daily newspaper published in Moscow.

SBS6 Commercial TV channel in the Netherlands

SBS6 is a Dutch commercial TV channel and is a part of Talpa TV, formerly known as SBS Broadcasting B.V. and now owned by Talpa Network. Other channels of the group in the Netherlands are Net5, Veronica, and SBS9.

Veronica TV Commercial TV channel in the Netherlands

Veronica is a Dutch commercial television channel currently a part of Talpa TV. The channel was launched as TV10 Gold on 1 May 1995, then became TV10, Fox, Fox 8 and V8, before becoming Veronica on 20 September 2003. The channel is dedicated to young adults and the male audience.

GeenStijl Dutch blog

GeenStijl is a Dutch blog founded on 10 April 2003. The logo is a pink coloured crown within a circle. In the Dutch language, the term "geen stijl" is used to describe an act by a person or organisation that lacks style or manners.

Hyves

Hyves was a social networking site in the Netherlands with mainly Dutch visitors and members, where it competed with sites such as Facebook and MySpace. Hyves was founded in 2004 by Raymond Spanjar and Floris Rost van Tonningen. The service was available in both Dutch and English.

DPG Media

DPG Media Group is a Belgian media company also active in the Netherlands and Denmark. It is owned by the Van Thillo family and employs some 6,000 people.

Mass media in the Netherlands – television, radio, newspapers, magazines – are characterised by a tradition of politico-denominational segregation ("pillarisation") on the one hand and an increasing degree of commercialism on the other.

Audax Groep Print media company

Audax Groep is a Dutch print media and retail company, active also in Belgium. Its headquarters are located in Gilze. Audax was founded in 1958 by Jacques de Leeuw. Jacques de Leeuw led the company until 2017 when he was replaced by his son, Hubert de Leeuw. In 2019 he was replaced by Casper de Nooijer. In 2020, Hubert de Leeuw took over the lead again. In May 2021 Audax published an intention to sell off the Marskramer, Novy and Prima stores it had acquired in 2019.

According to research done by the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), the Netherlands is ranked with Switzerland in having the most broadband subscriptions per 100 inhabitants, has no bandwidth caps, and has the most homes passed in Europe in terms of connection speeds of 50 Mbit/s and higher.

The Nieuwe Revu is a weekly general interest magazine from the Netherlands, published on Wednesdays and written in Dutch.

The Party for Freedom is a nationalist, right-wing populist political party in the Netherlands.

WNL is a broadcasting association which produces radio and television programmes within the framework of the Dutch public broadcasting system NPO. It was founded on 16 February 2009 as a right-wing conservative counterweight to a perceived leftist bias in Dutch public broadcasting, and its first programme was transmitted on 6 September 2010. Both WNL and PowNed have links to the media company Telegraaf Media Groep.

<i>Metro</i> (Dutch newspaper) Dutch newspaper

Metro is a free Dutch newspaper, distributed daily since 1999, mostly to commuters in high-traffic areas. Formerly owned by Metro International, in August 2012 the paper was taken over by the Telegraaf Media Group (TMG). At the time of acquisition, TMG already published another free Dutch newspaper, Spits. Later Spits merged into Metro.

The mass media in Belgium is characterized by its diversity due to the linguistic divide in the country.

Alexander Klöpping Dutch entrepreneur

Alexander Paul Klöpping is a Dutch internet entrepreneur specializing in consumer electronics, blogging, and is also a print and online journalist and speaker. Klöpping studies new media at the University of Amsterdam and is a self-described nerd. He is consulted by Dutch-language media for his expertise. He himself states that his expertise is "relative".

Dichtbij.nl is a Dutch news portal delivering nationwide local news which began as a "citizen journalism website". It grew to become a "hyper-local news platform", and is owned by the Telegraaf Media Groep (TMG). Its chief editor is Bart Brouwers, formerly chief editor of the daily newspaper Sp!ts.

GS Media BV v Sanoma Media Netherlands BV and Others (C-160/15) is a case decided by the European Court of Justice. The case regards a request for a Preliminary ruling by the Supreme Court of the Netherlands on whether hyperlinking to a public third-party website that contains work(s) published without the consent of the rightholder constitutes a "communication to the public" within the meaning of article 3 of the Copyright Directive.

<i>De Gooi- en Eemlander</i> Dutch newspaper

De Gooi- en Eemlander is a regional Dutch daily newspaper distributed in the Gooi region and some nearby towns and villages in Utrecht.

References