NZ On Air

Last updated
NZ On Air
Irirangi te Motu  (Māori)
NZ On Air logo.svg
Commission overview
Formed1989 (1989)
Jurisdiction New Zealand Government
Headquarters Wellington, New Zealand
Commission executive
  • Cameron Harland [1] , Chief Executive
Parent department Ministry for Culture and Heritage
Key document
Website nzonair.govt.nz

NZ On Air (NZOA; Māori : Irirangi te Motu), formally the Broadcasting Commission, is an autonomous Crown entity and commission of the New Zealand Government responsible for funding support for broadcasting and creative works. The commission operates largely separate from government policy but must follow directions from the Minister of Broadcasting. NZOA is responsible for the funding of public broadcasting content across television, radio and other media platforms. It is also a major investor in New Zealand independent producers.

Contents

NZ On Air is the operating name of the Broadcasting Commission formed in the Broadcasting Act 1989 alongside the Broadcasting Standards Authority, meant to encourage individuals to pay the historical Broadcasting Fee that funded public broadcasters. In 1999 the Broadcasting Fee was abolished, and NZOA now receives funding directing from the Ministry for Culture and Heritage. [2] [3]

Activities

NZ On Air's activities can be broken up into several areas:

Public broadcasting

NZOA funds New Zealand-focused radio, television, New Zealand music and digital media production for a range of public and private broadcasters and platforms. This includes drama, documentary, children's programmes, and programmes for special-interest groups.

Programmes funded by NZOA often have an announcement about the commission's support for the programme. Initially the announcement was: "This programme was made with the help of your Broadcasting Fee – so you can see more of New Zealand on air". After the abolition of the Broadcasting Fee, the announcement often said: "This programme was made with funding from NZ On Air". More commonly, at the end of a broadcast, a programme will say: "Thank you, NZ On Air, for helping us make (name of the show)."

The agency funds Radio New Zealand, and the independently-owned Access Radio Network, Student Radio Network and Pacific Media Network.

Cultural promotion

NZ On Air focuses on "local content" – New Zealand programmes that are expensive or risky to make which the broadcaster market cannot fully pay for. These programmes are primarily drama, documentary, children's programmes and special-interest programmes.

Archiving

Funding for audiovisual archiving is now administered directly by the Ministry for Culture and Heritage. Centralising such archiving funding was a key recommendation of the seminal Horrocks review led by NZ On Air and published in 2009. In 2008 NZOA funded the establishment of NZ on Screen to enable easy online access for past New Zealand screen production. NZOA has since funded a similar NZ music history site Audio Culture, which launched in 2013.

Promotion of New Zealand music

Aimed at increasing the diversity of New Zealand music on diverse platforms including radio.

Broadcasting fee

NZOA was established under the Broadcasting Act 1989, initially funded by an annual NZ$110 licence fee known as the Public Broadcasting Fee, paid by each household with a television set. [2]

A strong campaign developed in the late 1990s from a section of the public against the Broadcasting Fee. [3] The reason behind the campaign was to prove "whether the broadcasting fee is a tax and the legality of applying GST to this tax".[ citation needed ] In the end the fee was scrapped in 1999, and the Commission has since been directly funded by the government. The fee was collected from those people who owned a television set although the fee was funding much more than television work, especially radio. Some campaigners believed this was unfair.

Music production

NZ on Air produces and distributes the Kiwi Hit Disc to showcase new funded music. NZOA provides "Making Tracks" funding for recording songs and their associated music videos. Funded music is chosen by a monthly, rotating panel of broadcast and music professionals.

Controversies and criticism

NZ on Air has attracted criticism over claims of misuse of its funds. In mid-2010 it spent $75,000 on two events celebrate 21 years of activity [4] and between 2006 and 2011 it gave $80,000 in funding to help produce recordings and music videos for Annabel Fay, daughter of one of New Zealand's richest men, Sir Michael Fay. [5] [6] [7] The Fay controversy contributed to the scrapping of the NZ on Air Album funding scheme in December 2010. [8] NZ on Air was also criticised in 2012 for helping fund the production of The GC , a TV3 documentary series about young Māori New Zealanders living on Australia's Gold Coast [9] and for granting $30,000 to assist recording by Titanium, the winner of a radio competition to create a boy band. [10]

In early 2012, Labour MPs accused NZ on Air of a potential conflict of interest when NZ on Air board member and Prime Minister John Key's electorate chairman Stephen McElrea questioned the timing of the NZ on Air-funded documentary Inside Child Poverty, broadcast four days before the 2011 New Zealand general election. [11] Two days after the broadcast, NZ on Air CEO Jane Wrightson had written to broadcaster TV3, expressing her disappointment with the show being broadcast days before the election. Complaints were laid with the Electoral Commission, which found the documentary did not come under its jurisdiction so it could not rule. The Broadcasting Standards Authority also received a complaint, but found the documentary did not break its rules on fairness, and law and order. [12] [13]

See also

Related Research Articles

Public broadcasting involves radio, television and other electronic media outlets whose primary mission is public service. In many countries of the world, funding comes from governments, especially via annual fees charged on receivers.

Television in New Zealand was introduced in 1960 as a state-run service. The broadcasting sector was deregulated in 1989, when the Government allowed competition to the state-owned Television New Zealand (TVNZ). There are currently three forms of broadcast television: a terrestrial (DVB-T) service provided by Freeview; satellite services provided nationwide by both Freeview and Sky; and an internet television service delivered over cable and fibre broadband provided by Vodafone.

TVNZ State-owned television network that is broadcast throughout New Zealand

Television New Zealand, more commonly referred to as TVNZ, is a free-to-air public broadcasting television network that is broadcast throughout New Zealand and parts of the Pacific region. Although the network identifies as a national part-public broadcaster, it is commercially funded.

Radio New Zealand Public-service radio broadcast network

Radio New Zealand, commonly known as Radio NZ or simply RNZ, is a New Zealand public-service radio broadcaster and Crown entity that was established under the Radio New Zealand Act 1995. It operates a news and current-affairs network, RNZ National, and a classical-music and jazz network, RNZ Concert, with full government funding from NZ on Air. Since 2014, the organisation's focus has been to transform RNZ from a radio broadcaster to a multimedia outlet, increasing its production of digital content in audio, video, and written forms.

Sky (New Zealand)

Sky Network Television Limited, more commonly known as Sky is a New Zealand broadcasting company that provides pay television services via satellite, media streaming services and broadband internet services. It is also a wholesale channel provider to New Zealand IPTV provider Vodafone. As at 31 December 2020, Sky had 926,530 subscribers consisting of 566,497 satellite subscribers and 360,033 streaming subscribers. Despite the similarity of name, branding and services, such as Sky Go and MySky shared with its European equivalent, Sky, there is no connection between the companies.

Radio broadcasting began in New Zealand in 1922, and is now dominated by almost thirty radio networks and station groups. The Government has dominated broadcasting since 1925, but through privatisation and deregulation has allowed commercial talk and music stations to reach large audiences. New Zealand also has several radio stations serving Māori tribes, Pacific Island communities, ethnic minorities, evangelical Christians and special interests.

Mix (radio station) Radio station

Mix was a greatest hits radio station in New Zealand, broadcasting music from the 70s, 80s and 90s. Mix was owned and operated by New Zealand Media and Entertainment. Mix is targeted at 35 to 54-year-olds. Its head office and studios were located in central Auckland, alongside New Zealand Media and Entertainment's seven other radio networks. In September 2020, Mix was replaced with Gold.

Paul Holmes (broadcaster)

Sir Paul Scott Holmes was a New Zealand broadcaster who gained national recognition through his high-profile radio and television journalism. Holmes fronted the first prime time current affairs show of the time, Holmes, which ran on TV One from 1989 to 2004. Holmes hosted the Newstalk ZB breakfast show from 1985 to 2008, and the Saturday morning show from 2009 to 2012.

Te Māngai Pāho is the New Zealand Crown entity responsible for the promotion of the Māori language and Māori culture by providing funding for Māori-language programming on radio, and television.

World TV

World TV is a New Zealand television, radio and print media company specialising in media for Asian migrants and Asian language communities. It operates two free-to-air television channels on the Freeview platform and three 24-hour radio networks through terrestrial radio and Sky.

TVNZ 7

TVNZ 7 was a commercial-free New Zealand 24-hour news and information channel on Freeview digital television platform and on Sky Television from 1 July 2009. It was produced by Television New Zealand, which received Government funding to launch two additional channels. The channel went to air just after 10 am on 25 March 2008 with a looped preview reel. The channel was officially launched at noon on 30 March 2008 with a special "kingmaker" political debate held within the Parliament building and featuring most of the elected minor party leaders. The channel went off air at midnight on 30 June 2012 to the Goodnight Kiwi.

The mass media in New Zealand include television stations, radio stations, newspapers, magazines, and websites. Most outlets are foreign-owned, with media conglomerates like NZME, Stuff, MediaWorks, Discovery and Sky dominating the media landscape. Most media organisations operate Auckland-based newsrooms with Parliamentary Press Gallery reporters and international media partners, but most broadcast programmes, music and syndicated columns are imported from the United States and United Kingdom.

Michael Noel James Hosking IV is a New Zealand television and radio broadcaster who has worked for Radio New Zealand and TVNZ and from 2008 has been the weekday breakfast host on Newstalk ZB with "The Mike Hosking Breakfast". He is a supporter of the centre-right National party and is often openly critical of the Labour-led government. He has lived and worked as a broadcaster in Wellington, Christchurch and currently resides in Auckland.

Association of Community Access Broadcasters New Zealand radio station association

The Association of Community Access Broadcasters (ACAB), also known as the Access Radio Network, is a group of twelve New Zealand community radio stations. The stations were established between 1981 and 2010 and have received government funding since 1989 to broadcast community programming and provide facilities, training and on-air time for individuals and community groups to produce programming.

Annabel Charlotte Fay is a pop recording artist from Auckland, New Zealand; and the daughter of merchant banker Sir Michael Fay. She first appeared on the New Zealand music scene in late 2006 as a nineteen-year-old with her debut single, "Lovin' You Baby". The single peaked at No. 9 and spent 8 weeks on the New Zealand Top 40 Singles Chart.

Pacific Media Network Radio station

The Pacific Media Network is a New Zealand radio network and pan-Pasifika national broadcasting network, currently owned and operated by the National Pacific Radio Trust and partly funded by the Government. It includes the PMN 531 radio network, PMN News and Auckland-only broadcast station PMN NIU combined are accessible to an estimated 92 percent of the country's Pacific population. The network targets both first-generation Pacific migrants and New Zealand-born people with Pacific heritage. As of 2009, it was the only specifically pan-Pacific broadcaster in New Zealand.

Te Whakaruruhau o Ngā Reo Irirangi Māori New Zealand indigenous radio network

Te Whakaruruhau o Ngā Reo Irirangi Māori is a New Zealand radio network consisting of radio stations that serve the country's indigenous Māori population. Most stations receive contestable government funding from Te Māngai Pāho, the Māori Broadcast Funding Agency, to operate on behalf of affiliated iwi (tribes) or hapū (sub-tribes). Under their funding agreement, the stations must produce programmes in the Māori language, and must actively promote Māori culture.

Only quite recently political funding in New Zealand has become an issue of public policy. Now there is direct and indirect funding by public money as well as a skeleton regulation of income, expenditure and transparency.

Chinese Voice is a Cantonese, Mandarin and English language radio network based in Auckland, New Zealand. It is a wholly owned subsidiary of World TV, an Asian language television, print and radio company, and consists of three station set up between 2003 and 2010. It produces more than 80 hours of local content each week, including live talkback on news stories, migrant issues, political developments and dealing with New Zealand Government agencies. The stations also broadcast imported talk and music programmes from China and Hong Kong.

Shine TV is a New Zealand Christian television channel operated by Rhema Media and broadcast on Freeview Channel 25 and Sky TV channel 201. The station promotes Christian lifestyles, traditional Christian values, Gospel teachings and interdenominational Christian unity. From its outset, it has focused primarily on children, young people and family audiences.

References

  1. "Cameron Harland, New Zealand on Air Ltd: Profile and Biography - Bloomberg Markets". Bloomberg L.P. Bloomberg L.P. Retrieved 15 December 2020.
  2. 1 2 "No more broadcasting fee - but thousands still owe". The New Zealand Herald . 1 July 2000. Retrieved 8 November 2019.
  3. 1 2 Debrett, Mary (2010). Reinventing Public Service Television for the Digital Future. Intellect Books. p. 169. ISBN   9781841503219.
  4. "NZ on Air under fire after 50k party". 3news.co.nz. Retrieved 2012-07-08.
  5. "NZ on Air music". NZ on Air. Archived from the original on 25 January 2013. Retrieved 6 June 2013.
  6. Sweetman, Simon. "The Annabel Fay debacle". Stuff. Retrieved 6 June 2013.
  7. Greive, Duncan. "Media Feature: The Power and the Story for North & South". North & South. Retrieved 6 June 2013.
  8. Drinnan, John. "NZ on Air report points to lax oversight". NZ Herald. Retrieved 6 June 2013.
  9. "Spending taxpayers's money on The GC..." Red Alert. Retrieved 6 April 2013.
  10. "The joke that is NZ on Air funding: IV". stuff.co.nz. Retrieved 2013-03-14.
  11. "Political round-up: January 18". NZ Herald. 18 January 2012. Retrieved 6 April 2013.
  12. "Child poverty film did not breach election rules". NZ Herald. 7 May 2012. Retrieved 6 April 2013.
  13. "Stoush over poverty documentary screening". Stuff. Retrieved 6 June 2013.

Further reading