O Globo

Last updated

O Globo
O-globo-logo-principal.jpg
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Grupo Globo
Founder(s)Irineu Marinho
PublisherInfoglobo
EditorAscânio Seleme
Opinion editorAluízio Maranhão
Photo editorJosé Roberto Serra
Founded29 July 1925;95 years ago (1925-07-29)
Political alignment Liberal conservatism [1]
Language Portuguese
HeadquartersRua Irineu Marinho, 35, Rio de Janeiro, RJ 20230-023
CountryBrazil
Circulation 320,374 (average circulation in the first quarter of 2015) [2]
Website oglobo.globo.com

O Globo (Portuguese pronunciation:  [u ˈɡlobu] , The Globe) is a Brazilian newspaper based in Rio de Janeiro. O Globo is the most prominent print publication in the Grupo Globo media conglomerate. [3]

Contents

Founded by journalist Irineu Marinho, owner of A Noite , it was originally intended as a morning daily to extend the newspaper interests of the company. In time, it became the flagship paper of the group. When Irineu died weeks after the founding of the newspaper in 1925, it was inherited by his son Roberto. At age 21, he started working as a trainee reporter for the paper and later became managing editor.

Roberto Marinho developed Grupo Globo (the conglomerate of media companies consisting of O Globo, Rede Globo, Rádio Globo, Editora Globo and other subsidiaries) as Brazil's largest media group, entering radio in the 1940s and TV in the 1960s, and picking up other interests.

An active supporter of the military dictatorship that lasted from 1964 to 1985 in Brazil, O Globo is still considered a right-wing, conservative newspaper. [4]

Awards

Censorship

In 1994, just a day before the premiere in Brazil of the British documentary Beyond Citizen Kane, at the Rio de Janeiro Modern Art Museum, the Military Police confiscated the copy of the film, obeying a court warrant in response to a suit filed by Globo. The film explored the establishment of Rede Globo, the largest television broadcaster in the country, and its ties to the military dictatorship of the period. The director of the museum was threatened with a heavy fine in case of disobedience. Due to the public outcry about the censorship, the Secretary of Culture of Rio de Janeiro was fired three days after the incident. [5]

In 1995, Globo requested in court the confiscation of copies available at the library of the University of São Paulo, but the claim was overruled. The film was restricted to University groups until the 2000s. Globo's attempt to prevent release of the film in Brazil proved to be a failure following the Internet boom in the 2000s. Through the 1990s, the film was illegally screened in universities and political groups without public notice, and later it went "viral" on the Internet.

Printing plant located in Duque de Caxias. Parque grafico de O Globo.JPG
Printing plant located in Duque de Caxias.

On 20 August 2009, the newspaper Folha de S. Paulo reported that Rede Record bought the broadcasting rights of the documentary for less than US$20,000. This followed a series of mutual attacks between Globo and Record because of Globo's reporting of a Public Ministry investigation of Edir Macedo and other high-profile members of the Universal Church of the Kingdom of God. Macedo has owned Rede Record since 9 November 1989.

Related Research Articles

TV Globo, formerly known as Rede Globo is a Brazilian free-to-air television network, launched by media proprietor Roberto Marinho on 26 April 1965. It is owned by media conglomerate Grupo Globo, being by far the largest of its holdings. Globo is the largest commercial TV network in Latin America and the second-largest commercial TV network in the world behind the American Broadcasting Company and the largest producer of telenovelas. All of this makes Globo renowned as one of the most important television networks in the world and Grupo Globo one of the largest media groups.

Folha de S.Paulo, also known as Folha de São Paulo, or simply Folha, is a Brazilian daily newspaper founded in 1921 under the name Folha da Noite and published in São Paulo by the Folha da Manhã company.

Beyond Citizen Kane is a 1993 British documentary film directed by Simon Hartog, produced by John Ellis, and first broadcast on Channel 4. It details the dominant position of the Globo media group, the largest in Brazil, and discusses the group's influence, power, and political connections. Globo's president and founder Roberto Marinho was criticised and compared to the fictional newspaper tycoon Charles Foster Kane, created by Orson Welles for the 1941 film Citizen Kane. According to the documentary, Marinho's media group engages in manipulation of news to influence public opinion.

Roberto Marinho

Roberto Pisani Marinho was a Brazilian businessman who was the owner of media conglomerate Grupo Globo from 1925 to 2003, and during this period expanded the company from newspapers to radio and television.

MTV Brasil Former Brazilian television network

MTV Brasil was a Brazilian free-to-air television network owned by Grupo Abril focused on the youth. The network was launched on 20 October 1990, as the first specialty television network to broadcast over free-to-air, becoming the local version of MTV. It was the third MTV version launched in the world, and the first to broadcast via terrestrial television.

RecordTV Brazilian television network

RecordTV is a Brazilian free-to-air commercial television network established on September 27, 1953 as TV Record by the businessman and media personality Paulo Machado de Carvalho.

Grupo Silvio Santos

Grupo Silvio Santos, is a Brazilian holding led by the Brazilian billionaire media-man Silvio Santos.

<i>Jornal Nacional</i>

Jornal Nacional is a Brazilian Emmy-winning primetime news program aired by Rede Globo since September 1, 1969. It was the first news program broadcast live by a television network throughout Brazil.

Rede Tupi Defunct Brazilian broadcast television network

Rede Tupi was a Brazilian television network free-to-air. Its parent broadcaster, located in São Paulo city, was the first TV station to operate in the country, being inaugurated on 18 September 1950 by journalist Assis Chateaubriand. He belonged to Diários Associados, one of the largest media conglomerates of the 20th century, owner of several newspapers, magazines and radio. The national network was formed in the 1970s, with members as co-brothers of the Diários Associados and affiliates. The generating stations were TV Tupi São Paulo and TV Tupi Rio de Janeiro. Due to a history of management problems, which resulted in a financial crisis, Tupi had part of its concessions revoked by the Government of Brazil in July 1980, extinguishing the network.

Operation Saucer was an investigation carried out between 1977 and 1978 by the Brazilian Air Force following alleged UFO sightings in the city of Colares. The investigation was closed after finding no unusual phenomena.

Globo (conglomerate) Brazilian media group

Grupo Globo, also known as Organizações Globo, is the largest mass media group of Latin America, founded in Rio de Janeiro, Brazil, in 1925 by Irineu Marinho. It also formerly owned companies in the food industry, real estate and financial markets. The majority subsidiaries and brands of the company are O Globo, TV Globo, Rádio Globo and CBN. It also formerly owned the record label Som Livre.

Lily Monique de Carvalho Marinho was a Brazilian television arts patron, philanthropist and socialite. Marinho, the widow of media mogul and Rede Globo founder Roberto Marinho, served as a UNESCO Goodwill Ambassador for peace beginning in 1999.

João Roberto Marinho Brazilian businessman

João Roberto Marinho is a Brazilian businessman, chairman of the Editorial Board and vice president of the Globo Organizations. He is the third of four children of the deceased communications tycoon Roberto Marinho (1904–2003).

The Instituto Millenium, also known by the acronym Imil, is a Brazilian "advocacy think tank" based in Rio de Janeiro. It was created in 2005 by the economist Patrícia Carlos de Andrade and the Philosophy professor Denis Rosenfield, to disseminate a world view based on economic liberalism. According to Observatório da Imprensa, it has the support of large corporations and media groups, with the aim of influencing the Brazilian society through the diffusion of ideas of its representatives, experts and columnists.

Carla Camurati Brazilian actress and filmmaker

Carla Camurati is a Brazilian actress and filmmaker. She became notorious for acting in several Rede Globo telenovelas in the 1980s. She also acted on children's theater, starred in films—including Eternamente Pagú for which she won the Best Actress Award of Festival de Gramado—and was cover of the Brazilian edition of Playboy. In 1995, she debuted as a director with Carlota Joaquina, Princess of Brazil, an important mark in the period of Cinema of Brazil known as "Retomada". She was the director of Fundação Theatro Municipal do Rio de Janeiro that administers the Teatro Municipal from 2007 to 2014.

Criticism of Rede Globo

Criticism of TV Globo refers to the extensive history of controversies involving the Brazilian television network and Brazilian society in partnership with José Hawilla. The broadcaster has an unparalleled ability to influence Brazil's culture and to shape the country's public opinion. Globo's owners enriched themselves with government favors until they became billionaires.

Roberto Irineu Marinho Brazilian billionaire businessman (born 1947)

Roberto Irineu Marinho is a Brazilian billionaire businessman. He is the co-owner, chairman and CEO of Grupo Globo.

José Roberto Marinho is a Brazilian businessman and one of the three sons of the late communications tycoon Roberto Marinho (1904–2003). He is the president of Roberto Marinho Foundation and vice-president of Grupo Globo.

Grupo Bloch, also known as Empresas Bloch, is a Brazilian media conglomerate, founded by Ukrainian businessman Adolpho Bloch's family after their arrival in Rio de Janeiro in 1922, when they created Joseph Bloch & Filhos company. The company, which published pamphlets and other printed material, also started to print magazines. Thus, in 1953, the company launched Manchete magazine. With its successful launch, the publishing division of Bloch Editores was established.

José Luiz de Magalhães Lins

José Luiz de Magalhães Lins is a former Brazilian banker.

References

  1. https://www.researchgate.net/publication/295247794_Protesting_the_Paradigm_A_Comparative_Study_of_News_Coverage_of_Protests_in_Brazil_China_and_India Research Gate - A Comparative Study of News Coverage of Protests in Brazil, China and India
  2. Sacchitiello, Barbara (26 May 2015). "Circulação dos cinco grandes jornais cresce". Meio&Mensagem (in Portuguese). Retrieved 26 May 2015.
  3. "Analysis". www.alexa.com. Retrieved 2020-01-21.
  4. https://www.researchgate.net/publication/295247794_Protesting_the_Paradigm_A_Comparative_Study_of_News_Coverage_of_Protests_in_Brazil_China_and_India Research Gate - A Comparative Study of News Coverage of Protests in Brazil, China and India
  5. "Documentário polêmico sobre a Globo completa dez anos" Archived 24 February 2010 at the Wayback Machine , O Estado de S. Paulo (8 August 2003).