Panamericana Televisión

Last updated
Panamericana Televisión
Logo panamericana tv 2020 2.png
Type Broadcast Television Network
Country Flag of Peru.svg Peru
Slogan Más Que Televisión (More Than Television)
Ownership
OwnerTelespectra S.A.C.
Global Corporation & Consulting S.A.C.
Key peopleErnesto Schütz Freundt (chairman)
Leonardo Bigott (general manager)
History
FoundedJuly 21, 1957;63 years ago (1957-07-21)
LaunchedOctober 16, 1959;61 years ago (1959-10-16)
FounderGenaro Delgado Brandt
Links
Website www.panamericana.pe
Availability
Terrestrial
AnalogChannel 5 (NTSC/480p) (listings may vary)
DigitalChannel 5.1 (NTSC/1080p) (listings may vary)

Panamericana Televisión (sometimes shortened to Panamericana and formerly known as PANTEL) is a Peruvian television network, which was founded on July 21, 1957 and had later begun its official broadcast on October 16, 1959.

Contents

History

Early years

The family of Genaro Delgado Brandt had owned radio stations in Peru since 1937. In 1953, Delgado Brandt founded Empresa Radiodifusora Panamericana S.A. ("Panamerican Radio Broadcasting Company"), whose primary station was Radio Panamericana.

Three of Delgado Brandt's kids—Genaro, Héctor and Manuel—became part of the family business. In 1956, Genaro Delgado Parker began to study the possibility of starting a television station to cover Lima, traveling to the United States, Mexico and Cuba to see the latest in television technology, and to bring it to his home country, Delgado Parker enlisted the help of Don Isaac Lindley, owner of the Inca Kola bottling plant and financial backer for the new station, and Cuban television magnate Goar Mestre, who offered him technical expertise as well as a relationship with CBS in the United States. In 1997, they established a television station called Panamericana Televisión, S.A., and a production company called Producciones Panamericana S.A.

The station had first begun its test broadcast on July 21, 1959, and then, later than two years, it begun its official broadcasts on October 16, 1959, when OBXY-TV channel 13 took to the air for the first time. The launch program was hosted by Spanish actress Carmen Sevilla, while the new TV station drew on Radio Panamericana's brand by using the same ID music.

In 1963, Genaro and Héctor Delgado Parker, in association with Johnny E. Lindley, founded Radio Programas del Perú, a radio network, of which Manuel (the youngest of the three sons) was named manager. RPP would grow to be the largest radio station operator in the country.

In 1965, Panamericana Televisión moved from channel 13 to channel 5, taking on the callsign OAY-4A and improving signal reach and reception. Soon after, Panamericana had assembled a repeater network, with five affiliate stations and 60 retransmitters to serve the rest of Peru.

The early years also saw Panamericana define itself as the market leader; news programs such as El Panamericano, hosted by Humberto Martínez Morosini and Ernesto García Calderón among others, became highly rated, while telenovelas such as Simplemente María and Natacha found success in the Latin American market. In 1966, the variety show Trampolín a la Fama , hosted by converted radio personality Augusto Ferrando would be launched, staying on the air for thirty years and becoming one of the most popular programs in the country.

1970s and 1980s

The 1970s began with military dictatorship. On November 9, 1971, the state took over all television stations; the next day, Peru's President Juan Velasco Alvarado decreed the expropriation of 51% of all television stations and 25% of all radio stations. Genaro Delgado Parker did not accept these terms; he fled to Buenos Aires with his family, living there until the late 1970s. While in Argentina, he bought Buenos Aires station LS 86 TV, and while he hoped to use both the station and his connections to Mestre to build a successful television center producing programs for the Spanish-speaking world, signal-quality problems there as well as the arrival of Argentina's own military dictatorship impeded his efforts, ending with his Argentine venture's expropriation in 1976. The Delgado Parker family would not return to Peru until 1978.

Back in Peru, the station came under the management of military government entities such as OCI and later Telecentro, which also operated competitor América Televisión on channel 4. The major development of the Telecentro era was a new newscast: 24 Horas (Peru) , which launched in 1973, soon supplanting El Panamericano as the station's flagship news program and becoming Peru's most watched newscast.

In 1978, preparations began for the switch to color. Experimental transmissions included complete color for the 1978 FIFA World Cup, using the NTSC system. Color would be adopted across the network by May 1980, coinciding with the completion of a microwave link that consolidated Panamericana's programming across the country. On July 28, 1980, democratically elected president Fernando Belaúnde Terry returned Panamericana to Genaro and Héctor Delgado Parker. Slowly, programming changes began, such as the first morning program in the country (Buenos Días, Perú, launched in 1981) and the relaunch of its drama productions unit in 1983. In 1981, Panamericana also bought the Coliseo Amauta, a 20,000-seat venue in Lima that would be used as a site to host large events and even to film various programs.

Through the economic instability of the presidency of Alan García Pérez, Panamericana continued to grow. In 1987, Gisela Valcárcel, then a dancer on the program Risas y Salsas , got her own program, Aló Gisela, which would last five years and be the first of many in a successful television career. In 1989, Panamericana upgraded from a microwave link to a satellite one, while the Lindley family sold its remaining stake in the station to the Delgado Parker family, leading to a reorganization of the various holdings of the group. With these changes, Genaro Delgado Parker reduced his role, remaining only as the largest shareholder in the new holding company, DELPARK S.A., and leaving Héctor and Manuel in charge.

In September 1989, Héctor became wrapped up in a lengthy police case against the Túpac Amaru Revolutionary Movement, leaving Manuel in charge. Meanwhile, Genaro was founding Tele 2000 S.A.A., which would become the first cell phone company in Peru.

1990s

The 1990s began with the creation of one of Panamericana's most successful programs, the children's show Nubeluz , hosted by Almendra Gomelsky and Mónica Santa María. Nubeluz would remain on the air until 1996, a success on the international market. However, it saw a serious ratings decline when Santa María died in 1994. The ratings decline, plus the cancellation of the program El Baúl de la Felicidad and resulting debts, triggered by the insolvency of the company that provided the prizes, caused some financial problems for Panamericana; on top of that, some personalities switched channels, causing Panamericana to fall from its customary first place in the ratings. In 1995, Panamericana produced the telenovela Canela , the first to be produced completely outside of Lima (in this case, in Arequipa).

In 1997, Ernesto Schütz Landázuri, the father of one of Manuel's children-in-law, acquired the majority of the stake in Grupo Pantel S.A. He poured investments into Panamericana, helping it return to first place and continue its national productions.

On February 1, 1999, Augusto Ferrando, host of Trampolín a la Fama, died at the age of 80, a sad note on which Panamericana would end the 1990s.

2000-2004: The long shadow of crisis

The new millennium, however, would not be much better at the outset. In the ratings, Panamericana would be number one from 2000-2003, mostly thanks to imports from Brazil's TV Globo, Colombia's Yo soy Betty, la fea and the national production Mil oficios .

However, the crisis set in with the discovery of the Vladivideos in 2001—videos showing Vladimiro Montesinos bribing important political and business leaders. Genaro Delgado Parker was caught looking for the government's support to finish the sale of Tele 2000 to American firm BellSouth, while Schütz was seen receiving bribes to support the reelection of Alberto Fujimori. Genaro went before a judge, where the Supreme Court ruled that he could not be tried due to his advanced age, while Schütz publicly denied any manipulation of Panamericana's editorial line.

Schütz immediately fled the country, driving to Chile and being arrested to Argentina, where Peru hoped to begin an extradition process. Schütz then gave his shares in various businesses to his son, Ernesto Schütz Freundt. Meanwhile, after paying bail in Argentina, Schütz received house arrest, which was enough to send him to Switzerland, a country where he had citizenship and could not be extradited. Genaro Delgado Parker asked that he be named judicial administrator of Panamericana, and he succeeded, taking control on February 24, 2003.

On July 11 of that year, the low point of the crisis came. Schütz's administrators had received a writ of protection, which they perceived gave them the ability to take control of the primary facilities of the station, la esquina de la televisión ("Television Corner"). The result was a massive brawl, in which fire extinguishers were used as weapons, desks and chairs were thrown, and yellow paint was splattered throughout the facilities. One week later, Panamericana's license was revoked for a week, putting the station off air for the first time in its history and for a full eight days. Eventually, a new equilibrium came about: Delgado Parker's administration took control of the Lima signal and the news room, while the Schütz administration would operate the main facilities and the repeater stations, dividing Panamericana in two. After eleven months, the Superior and Supreme Courts ruled in favor of Delgado Parker and evicted Schütz Freundt from the main building, which was remodeled. On October 28, 2004, the divided Panamericana network was reconnected, launching with new equipment and a new logo.

2004-2008: Parker's channel once more

While Genaro Delgado Parker had won the latest round of legal wars, poor management left Panamericana in budgetary shortfalls. Among the creditors of the network were its workers and the Peruvian state. The budget issues constrained Panamericana's ability to acquire new series, and its own productions mostly fell flat in the ratings. One of the few successes was the 2008 program Bailando por un sueño (Dancing for a Dream), featuring Gisela Válcarcel. By 2008, labor officials were threatening the network over a debt of 490,000 nuevos soles owed to its employees.

2008-2009: The second crisis

On December 18, 2008, a new round of uncertainty faced Panamericana, as a judge approved a resolution that stripped Genaro Delgado Parker of the network; a cautionary measure remained in place to keep him at the position for several more months. Legal tangles were joined by action from SUNAT, the Peruvian tax agency, which in April put the physical and intellectual property of Panamericana up for auction. This auction, however, did not meet with any potential suitors. In May, Delgado Parker was forced out when the cautionary measure was lifted.

On Delgado Parker's final day at Panamericana, May 31, 2009, he surprisingly announced that he had accepted an offer from SUNAT that declared it insolvent and handed it over to its creditors. After the announcement, Panamericana employees insulted Parker and threw eggs at him as he left the headquarters. [1]

On June 1, 2009, SUNAT took control of Panamericana Televisión, and it designated Alberto Cabello as financial administrator; he was to spend the next six months evaluating the financial and legal status of the business. However, this decision had serious consequences. Peruvian law does not have such a concept, and as SUNAT is a government agency, Panamericana had passed into government control, a potentially dangerous precedent. On June 3, Cabello resigned, sparking legal chaos. Rumors began to fly, with potential outcomes including the shutdown of the network and a sale to Universidad San Martín de Porres. Panamericana employees met that night and declared in a resolution that they had taken control of the network and would continue normal programming.

On June 8, judges awarded Panamericana to Ernesto Schütz Freundt. Immediately, programming stopped and was replaced with Popeye cartoons while the workers were forced out to conduct an inventory of the property in the building. For another month, all commercials were replaced with footage of Peruvian landscapes until a new logo and programming were ready for air. The insolvency process ended on October 16, 2009, Panamericana's 50th anniversary, and in February 2010 Panamericana entered voluntary insolvency programs to pay off debts incurred during the judicial administration of the mid-2000s.

2009-present: A new Panamericana

Panamericana has since seen many changes and improvements. While new programs have been launched, they have not fared well in the ratings; on the other hand, technological improvements have been made, such as the acquisition of new transmitters and equipment and the 2012 launch of an ISDB-T high definition digital television signal on RF channel 26.

2018 - Present : Panamericana

With the Schutz administration taking over Panamericana Television, the ratings have risen compared to the last few years. According to their viewer statistics, it is more popular than what it was in their most successful years of broadcasting. This is mainly because of Panamericana Panorama; a new news program on Sundays that receives millions of viewers.

Related Research Articles

Laura Bozzo Peruvian talk show hostess

Laura Cecilia Bozzo Rotondo is a Peruvian talk show hostess, best known for her Spanish-language talk show Laura that is being broadcast in the United States on the Univision television network.

Gisela Valcárcel

Sonia Mercedes Gisela Valcárcel Álvarez is a Peruvian television hostess, actress, and businesswoman.

<i>Dancing with the Stars</i> International celebrity talent show franchise

Dancing with the Stars is the name of various international television series based on the format of the British TV series Strictly Come Dancing, which is distributed by BBC Studios, the commercial arm of the BBC. Currently the format has been licensed to 60 territories.

América TV Argentine television station and network

América TV is a television station broadcasting on channel 2 in La Plata, Buenos Aires Province, Argentina, and one of Argentina's five national television networks. It is owned by América TV S.A.

Latina Televisión

Latina is a Peruvian television network, founded on January 23, 1983.

América Televisión Peruvian broadcast television network

América Televisión is a Peruvian television network, founded in 1958. The network is owned by Plural TV, which is a joint venture of the El Comercio and La República daily newspapers. It was the second television channel to be founded in Peru, the first commercial station with regular broadcasts, and Peru's highest-rated network.

Ricardo Belmont Peruvian TV network owner and politician

Ricardo Pablo Belmont Cassinelli is a Peruvian TV network owner and politician. He was the Mayor of Lima serving from 1990 to 1995 and as a Congressman for the Center Front, representing Lima between 2009 to 2011, replacing Alberto Andrade, who died in office. He was popularly known as "El Hermanón" for his friendliness and also as "El Colora'o" (Ginger) because of his reddish hair.

Radio Programas del Perú Radio station in Lima, Peru

Radio Programas del Perú (RPP) is a radio and television broadcasting company in Peru within the Grupo RPP formed in Lima in 1963 by Manuel Delgado Parker and Emilio Checa. RPP has the largest radio coverage in Peru, covering 97 percent of the country.

WRRE is a Religious radio station licensed in Juncos, Puerto Rico, United States, the station serves the Puerto Rico area. The station is owned by Hector Delgado, through licensee Maranatha Radio Ministries. Hector Delgado, known as Hector "El Father", former Puerto Rican singer of reggaeton and is considered one of the most prominent singers in the history of reggaetón, winner of important awards such as the Billboard. In 2008 he retired from the genre to become to the gospel. WRRE is part of the Maranatha Radio Ministries Network.

The Peruvian version of Bailando por un Sueño premiered its first season on June 7, 2008, hosted by Gisela Valcárcel, who returned to Peruvian television after spending three years away. The programs, in a format called "galas", transmitted on Saturdays at 10 pm for Panamericana Television live from the Monitor Studios, located in the Lima district of San Borja.

Cartoon Network (Latin American TV channel)

Cartoon Network is a Latin American pay television channel distributed by AT&T for the Latin American audience and the Caribbean. It is the Latin American version of the original Cartoon Network television channel in the United States. It is divided into five feeds, all originating from its central headquarters in Atlanta, Georgia, United States; four are in Spanish and the other is in Portuguese for Brazil. The feeds have different schedules.

Daniel Tuccio is a Peruvian-American television reporter/news anchor. He was born in Anaheim, California and grew up in Lima, Peru.

The Constituent Assembly was the tenth Constituent Assembly of Peru, convened by the government of General Francisco Morales Bermudez to facilitate the return of democracy following a decade of the self-styled Revolutionary Government of the Armed Forces. It was settled on 28 July 1978 and was led by Víctor Raúl Haya de la Torre, historical leader of the American Popular Revolutionary Alliance. Its main mission was to develop a new constitution replacing the old 1933 Constitution. This new Constitution was enacted and promulgated on 12 July 1979, and entered into force on 28 July 1980, on the opening of the constitutional government of the architect Fernando Belaúnde Terry. It was replaced 14 years later by the 1993 Constitution.

Grupo RPP

The Grupo RPP is a Peruvian media conglomerate that owns several chains of radio stations, television channels and other businesses that are run by businessman Manuel Delgado Parker.

Grupo ATV is a media conglomerate Peruvian television communication company created in 2006, which is owned by the conglomerate Albavisión television, owned by Remigio Angel González.

Manuel Delgado Parker

Manuel Delgado Parker was a Peruvian entrepreneur who founded the media conglomerate Grupo RPP.

Global Television (Peruvian TV network) Peruvian national television network

Global Television is a television network that transmits to all of Peru. It was founded in 1986 and is one of the six networks with national coverage.

References

  1. "Panamericana Televisión se declara en insolvencia". El Comercio . June 1, 2009.