RIA Novosti

Last updated

55°44′15.38″N37°35′24.92″E / 55.7376056°N 37.5902556°E / 55.7376056; 37.5902556

Contents

RIA Novosti
Company type Federal State Unitary Enterprise
Industry News agency
Founded24 June 1941;82 years ago (1941-06-24) (as Sovinformburo)
Successor Rossiya Segodnya
HeadquartersZubovsky Boulevard 4, Moscow, Russia
Key people
Products Wire service
Owner Rossiya Segodnya (owned and operated by federal government, as unitary enterprise)
Parent Government of Russia
Website ria.ru

RIA Novosti (Russian : РИА Новости), sometimes referred to as RIAN (РИАН) or RIA (РИА), is a Russian state-owned domestic news agency. On 9 December 2013 by a decree of Vladimir Putin it was liquidated and its assets and workforce were transferred to the newly created Rossiya Segodnya agency. [1] On 8 April 2014, RIA Novosti was registered as part of the new agency. [2]

RIA Novosti is headquartered in Moscow. The chief editor is Anna Gavrilova.

Content

RIA Novosti was scheduled to be closed down in 2014; starting in March 2014, staff were informed that they had the option of transferring their contracts to Rossiya Segodnya or sign a redundancy contract. [3] On 10 November 2014, Rossiya Segodnya launched the Sputnik multimedia platform as the international replacement of RIA Novosti and Voice of Russia. Within Russia itself, however, Rossiya Segodnya continues to operate its Russian language news service under the name RIA Novosti with its ria.ru website.

The agency published news and analyses of social-political, economic, scientific and financial subjects on the Internet and via e-mail in the main European languages, as well as in Persian, Japanese and Arabic. [4] [5] It had a correspondent network in the Russian Federation, CIS and over 40 non-CIS countries. [4] Its clients include the presidential administration, Russian government, Federation Council, State Duma, leading ministries and government departments, administrations of Russian regions, representatives of Russian and foreign business communities, diplomatic missions, and public organizations. [4]

The last editor-in-chief of RIA Novosti was Svetlana Mironyuk, [4] the first woman appointed to the role in the agency's history. According to the organisation's Charter, enterprise's property was federally owned (because federal unitary enterprise) and was indivisible. [6] [7] According to the agency, it was partially government-subsidized (2.7–2.9 billion roubles in 2013 [8] ), but maintained full editorial independence. [9]

History

Soviet Union

RIA Novosti's history dates back to 24 June 1941, when by a resolution of the USSR Council of People's Commissars and the Communist Party Central Committee, "On the Establishment and Tasks of the Soviet Information Bureau", the Soviet Information Bureau (Sovinformburo) was set up under the USSR Council of People's Commissars and the Central Committee. Its main task was to oversee work to cover international, military events and the events of the country's domestic life in periodicals and on the radio (from 14 October 1941, to 3 March 1942, was based in Kuibyshev – modern-day Samara). [4]

The bureau's main task was to compile reports on the situation on the frontline of the war, work on the home front, and the partisan movement for the radio, newspapers and magazines. Sovinformburo directed the activity of the All-Slavonic Committee, Anti-Nazi Committee of Soviet Women, Anti-Nazi Committee of the Soviet Youth, Anti-Nazi Committee of Soviet Scientists, and the Jewish Anti-Nazi Committee. In 1944, a special bureau on propaganda for foreign countries was set up as part of Sovinformburo. [4]

Through 1,171 newspapers, 523 magazines and 18 radio stations in 23 countries, Soviet embassies abroad, friendship societies, trade unions, women's, youth and scientific organizations, Sovinformburo informed readers and listeners about the struggle of the Soviet people against Nazism and in the post-war years about the main areas of Soviet domestic and foreign policies. [4]

Sovinformburo heads included A.S. Shcherbakov (1941–45), S. A. Lozovsky (1945–48) and Y.S. Khavinson, D.A. Polikarpov. [4]

Novosti operated this East Berlin news stall in 1984. Newspaper stall and women in East Berlin, with person in wheelchair, 1984.jpg
Novosti operated this East Berlin news stall in 1984.

In 1961, the Novosti Press Agency (APN) succeeded Sovinformburo. It became the leading information and press body of Soviet public organizations. The constituent conference was held on 21 February 1961. The conference of representatives of Soviet public organizations adopted a decision to create a press agency of public organizations named Novosti. The agency's guiding body was the Council of the Agency's Founders. [4]

The APN founders were the USSR Journalists Union, USSR Writers Union, Union of Soviet Societies of Friendship and Cultural Relations with Foreign Countries, and the Znaniye Society. On 3 April 1961, the Agency charter was adopted. Under its charter, APN's aim was "to contribute to mutual understanding, trust and friendship among peoples in every possible way by broadly publishing accurate information about the USSR abroad and familiarizing the Soviet public with people's lives of foreign countries." APN's motto was "Information for Peace, for the Friendship of Nations". APN had bureaus in over 120 countries. The Agency published 60 illustrated newspapers and magazines in 45 languages with a one-time circulation of 4.3 million copies. With the Union of Soviet Friendship Societies, APN published the newspaper, Moscow News, which in September 1990 became an independent publication. APN Publishing House put out over 200 books and booklets with a total annual circulation of 20 million copies and book series such as ABC Political Science. [10] In 1989, a TV center opened in APN. Later, it was transformed into the TV-Novosti TV company, [4] which, since 2005, operates RT media network.

The APN heads included Boris Burkov (1961–70), Ivan Udaltsov (1970–75), Lev Tolkunov (1975–83), Pavel Naumov (1983–86), Valentin Falin (1986–88), Albert Vlasov (1988–90). [4]

The newsroom of the agency, 2008 Newsroom RIA Novosti, Moscow 2.jpg
The newsroom of the agency, 2008

By a decree of USSR President Mikhail Gorbachev, "On the Establishment of the Information Agency Novosti", the Information Agency Novosti (IAN) succeeded APN on 27 July 1990. "To provide information support for the USSR's state domestic and foreign policies and proceeding from the interests of the democratization of the mass media," the Novosti Press Agency was renamed the Information Agency Novosti (IAN). IAN's tasks remained the same – "preparing and publishing printed, TV and radio materials in the USSR and abroad; studying public opinion on Soviet foreign and domestic policies in the USSR and abroad." A computer databank was created in the Agency. Initially, it contained over 250,000 documents. In 1991, the Infonews hotline started operating in the Agency. IAN had bureaus in 120 countries. It published 13 illustrated magazines and newspapers. The chairman of the IAN Board was Albert Ivanovich Vlasov. [4]

Russian Federation

RIA Novosti bureau in Washington DC Information Office - Embassy of Russia in Washington, D.C.JPG
RIA Novosti bureau in Washington DC

The Russian Information Agency Novosti was created in September 1991 on the basis of IAN and the Russian Information Agency. By a Presidential decree of the Russian president dated 22 August 1991, RIA Novosti was placed within the competence of the Press and Information Ministry. RIA Novosti had about 80 bureaus and news offices abroad, over 1,500 subscribers in CIS countries and about a hundred in non-CIS countries. A Presidential decree of the Russian president of 15 September 1993 "On the Russian Information Agency Novosti", transformed RIA Novosti to a state news-analytical agency. RIA Novosti's radio channel – RIA-Radio worked in 1996. In August 1997, the TV channel Kultura was set up on the basis of the RIA TV channel under the sponsorship of the VGTRK TV and radio broadcasting company. By a decree of the Russian president, "On Improving the Work of the State Electronic Media", the VGTRK information holding was created in May 1998, which RIA Novosti joined. [4]

In May 1998, the agency was renamed the Russian Information Agency Vesti. As a mass media body, it retained the name of RIA Novosti on 1 April 2004, after making changes in the founding documents. [4] In 2005, RIA Novosti launched RT (originally Russia Today) a global multilingual television news network, which is a government-funded but autonomous, non-profit organization. RIA Novosti asserts that it "merely participated in establishing the channel" which retained "complete legal, editorial and operational independence." [11]

Reorganization

On 9 December 2013 Russian President Vladimir Putin signed the liquidation of RIA Novosti "On some measures to improve the effectiveness of the state mass media" [12] and merging it with the international radio service Voice of Russia to create Rossiya Segodnya. [13] [14] [15] Dmitry Kiselyov, a former anchorman of the Channel One Russia is appointed as the president of the new information agency. [16] [17] According to her interview, the editor-in-chief of the TV network RT, Margarita Simonyan was completely unaware about the reorganization of the information agency and got the information from listening to competitor radio station Kommersant-FM. [18] The reorganization created concerns that RIA Novosti would become a propaganda outlet. [19] [13]

On 8 April 2014 RIA Novosti was registered by Roskomnadzor as a news agency [20] and online newspaper. [21]

Notable incidents

On 26 February 2022, during the Russian invasion of Ukraine, RIA Novosti by mistake published an article titled "The arrival/attack of Russia and the new world" ("Наступление России и нового мира"), which was prepared ahead of the time anticipating the Russian victory. In particular, it announced that Russia had won the Russo-Ukrainian War and that "Ukraine has returned to Russia". [22] [23] In the article, author Petr Akopov condemned "Anglo-Saxons who rule the West" for allegedly attempting to "steal Russian lands", described the 1991 dissolution of the Soviet Union as a "terrible catastrophe", and asserted that Russian President Vladimir Putin's launch of the invasion resolved the "Ukrainian question" to establish a "new world order" with "Russia, Belarus and Ukraine, acting in geopolitical terms as a single whole" against the remainder of Europe. [22] [24] [25] [26] The article was promptly removed by RIA Novosti, but not before it was republished by the state-owned news agency Sputnik and translated by the Pakistani newspaper The Frontier Post into English under the title "The new world order". [22] [25] [27]

On 3 April 2022, RIA published "What Russia should do with Ukraine", an article condemned for genocidal intent. [28]

In August 2022 Twitter blocked 4 profiles of RIA in 27 countries. Twitter is banned in Russia. [29]

Sanctions

In February 2023 Canada sanctioned RIA Novosti for being involved in Russian propaganda and spreading misinformation relating to the 2022 war in Ukraine. [30]

Notable journalists

See also

Related Research Articles

Voice of Russia, commonly abbreviated VOR, was the Russian government's international radio broadcasting service from 1993 until 2014, when it was reorganised as Radio Sputnik. Its interval signal was a chime version of 'Majestic' chorus from the Great Gate of Kiev portion of Pictures at an Exhibition by Mussorgsky.

<i>The Moscow News</i> Russian newspaper

The Moscow News, which began publication in 1930, was Russia's oldest English-language newspaper. Many of its feature articles used to be translated from the Russian language Moskovskiye Novosti.

Moskovskiye Novosti was a Russian-language daily newspaper in Russia relaunched in 2011. The paper - by then a 'youth-oriented' free sheet handed out at more than 850 places around Moscow - on 23 January 2014 announced that it would cease publication on 1 February that year.

<span class="mw-page-title-main">All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company</span> Russian national state-owned TV and radio broadcaster

The All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company or Russian Television and Radio Broadcasting Company, also known as Russian Television and Radio, is a national state-owned broadcaster which operates many television and radio channels in 53 of Russia's languages. The company was founded in 1990 and is based in Moscow.

Lenta.ru is a Russian-language online newspaper. Based in Moscow, it is owned by Rambler Media Group. In 2013, the Alexander Mamut-owned companies "SUP Media" and "Rambler-Afisha" merged to form "Afisha.Rambler.SUP", which owns Lenta.ru. The online newspaper is one of the most popular Russian language online resources with over 600 thousand visitors daily.

inoSMI is an internet media project that monitors and translates articles published in foreign and Western media into Russian, and is part of the state media group Russia Today.

<span class="mw-page-title-main">Mass media in Russia</span> Overview of mass media in Russia

Television, magazines, and newspapers have all been operated by both state-owned and for-profit corporations which depend on advertising, subscription, and other sales-related revenues. Even though the Constitution of Russia guarantees freedom of speech, the press has been plagued by both government censorship and self-censorship.

<span class="mw-page-title-main">Igor Shchyogolev</span> Russian politician (born 1965)

Igor Olegovich Shchyogolev is a Russian politician. From May 2008 to 20 May 2012, he has served as the Russian Minister of Telecommunications. He has the federal state civilian service rank of 1st class Active State Councillor of the Russian Federation.

<span class="mw-page-title-main">Rossiya Segodnya</span> Russian state-controlled media group

MIA Rossiya Segodnya is a media group owned and operated by the Russian government, created on the basis of RIA Novosti. The group owns and operates Sputnik, RIA Novosti, inoSMI and several other entities. The head of the organisation is Dmitry Kiselyov. Margarita Simonyan is the chief editor.

<span class="mw-page-title-main">Svetlana Mironyuk</span>

Svetlana Vasiliyevna Mironyuk is a Russian top manager who is currently a Professor of Business Practice, Innovation catalyst and Dean for Operations and Digital at SKOLKOVO School of Management. Former media executive, head and editor-in-chief of the RIA Novosti news agency, having been appointed chair of the board in 2003 and director general in 2004. A graduate of Moscow State University.

<span class="mw-page-title-main">Dmitry Kiselyov</span> Russian television presenter (born 1954)

Dmitry Konstantinovich Kiselyov is a Russian TV presenter and propagandist. In 2013, Kiselyov was appointed by Russian President Vladimir Putin to head Rossiya Segodnya, a Russian state-controlled media group. He also serves as deputy director of the All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company.

<span class="mw-page-title-main">Sputnik (news agency)</span> Russian state-owned news agency

Sputnik is a Russian state-owned news agency and radio broadcast service. It was established by the Russian government-owned news agency Rossiya Segodnya on 10 November 2014. With headquarters in Moscow, Sputnik maintains regional editorial offices in Washington, D.C., Cairo, Beijing, Paris, Berlin, Madrid, Montevideo and Rio de Janeiro. Sputnik describes itself as being focused on global politics and economics and aims for an international audience.

<span class="mw-page-title-main">Propaganda in Russia</span>

The propaganda of the Russian Federation promotes views, perceptions or agendas of the government. The media include state-run outlets and online technologies, and may involve using "Soviet-style 'active measures' as an element of modern Russian 'political warfare'". Notably, contemporary Russian propaganda promotes the cult of personality of Vladimir Putin and positive views of Soviet history. Russia has established a number of organizations, such as the Presidential Commission of the Russian Federation to Counter Attempts to Falsify History to the Detriment of Russia's Interests, the Russian web brigades, and others that engage in political propaganda to promote the views of the Russian government.

<span class="mw-page-title-main">Block of Wikipedia in Russia</span>

The free online encyclopedia Wikipedia was briefly blocked in Russia in August 2015. Some articles of Wikipedia were included into various censorship lists disseminated by the government. Further threats to block were made following the 2022 Russian invasion of Ukraine.

<span class="mw-page-title-main">Kirill Vyshinsky</span> Ukrainian-Russian journalist (born 1967)

Kirill Valeryevich Vyshinsky is a journalist. He was the director of RIA Novosti's Ukraine branch (2014-2018). In 2018, Vyshinsky was arrested in Ukraine on charges of treason. In September 2019 he was exchanged to Russia where he continued his journalistic career.

On the Historical Unity of Russians and Ukrainians is an essay by Russian president Vladimir Putin published on 12 July 2021.

Alexey Andreevich Kovalev is a Russian journalist, translator, media manager and commentator. He is the head of investigative desk at Meduza, former editor-in-chief of Russian Coda Media and former editor-in-chief of inoSMI.

"What Russia Should Do with Ukraine", is an article written by Timofey Sergeytsev and published by the Russian state-owned news agency RIA Novosti. The article calls for the full destruction of Ukraine as a state, as well as the full destruction of the Ukrainian national identity in accordance with Russia's aim to accomplish the "denazification" of the latter. The article contrasts the views that Russian president Vladimir Putin expressed in the speech announcing the invasion, where he stated there were no plans to occupy Ukraine, and the Ukrainian people's right to self-determination would not be infringed upon.

<span class="mw-page-title-main">Main Military-Political Directorate of the Russian Armed Forces</span> Military unit

The Main Military-Political Directorate of the Armed Forces of the Russian Federation is the central military-political organization of the Russian Armed Forces, responsible for instilling ideological loyalty to the ruling government within the military. A revival of the Soviet Main Political Directorate, it is informally referred to as GlavPuR (ГлавПУР), the Russian abbreviation for the latter.

Petr Akopov is a Russian propagandist working for RIA Novosti, a Russian state-owned news agency. Akapov was the author of the prematurely published and then retracted article titled "The arrival/attack of Russia and the new world", which was written in advance anticipating the Russian victory in the 2022 invasion of Ukraine. In the ominous article, Akapov announced that "Ukraine has returned to Russia" and condemned "Anglo-Saxons who rule the West" for "attempting to steal Russian land", and asserted that Russian President Vladimir Putin's launch of the invasion resolved the "Ukrainian question" to establish a "new world order" with "Russia, Belarus and Ukraine". Before the news agency retracted the article, it was republished by another Russian state-owned news agency Sputnik and published by the Pakistani newspaper The Frontier Post in English.

References

  1. "Международное агентство "Россия сегодня" создается на базе РИА Новости" (in Russian)
  2. РИА Новости at Roskomnadzor (in Russian)
  3. "Ria Novosti Preps For Change". The St. Petersburg Times. 12 March 2014. Archived from the original on 28 December 2014. Retrieved 24 April 2014.
  4. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 "RIA Novosti". RIA Novosti. Archived from the original on 28 September 2013. Retrieved 10 March 2014.
  5. "RIA Arabic". Anbamoscow.com. 14 December 2012. Archived from the original on 14 December 2012. Retrieved 10 March 2014.
  6. "Роспечать – официальный сайт: Федеральное государственное унитарное предприятие Российское агентство международной информации "РИА НОВОСТИ"". Fapmc.ru. Archived from the original on 3 December 2013. Retrieved 10 March 2014.
  7. "Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on 4 December 2013. Retrieved 15 June 2013.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)
  8. "Комитет Госдумы поддержал увеличение финансирования информагентств | РИА Новости". Ria.ru. 8 November 2012. Retrieved 10 March 2014.
  9. 11 March 2014 0:18. "RIA Novosti | RIA Novosti". En.rian.ru. Archived from the original on 1 October 2013. Retrieved 10 March 2014.{{cite web}}: CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  10. ABC Political Science series (Novosti Press Agency) - Book Series List, publishinghistory.com. Retrieved 20 November 2022.
  11. Nikolaus von Twickel. Russia Today courts viewers with controversy. The Moscow Times . 23 March 2010.
  12. "Указ о мерах по повышению эффективности деятельности государственных СМИ". Президент России (in Russian). 9 December 2013. Retrieved 14 October 2020.
  13. 1 2 "Putin's RIA Novosti revamp prompts propaganda fears". BBC News . 9 December 2013. Retrieved 28 February 2022.
  14. "Указ о мерах по повышению эффективности деятельности государственных СМИ". Kremlin.ru. 9 December 2013.
  15. "FROM OBJECTIVE REPORTING TO MYTHS AND PROPAGANDA: THE STORY OF RIA NOVOSTI". EUvsDisinfo. East StratCom Task Force. 12 February 2018.
  16. "Путин ликвидировал РИА Новости". Lenta . 9 December 2013.
  17. "RIA Novosti to Be Liquidated in State-Owned Media Overhaul". RIA Novosti. 9 December 2013. Retrieved 10 December 2013.
  18. "Маргарита Симоньян узнала о создании агентства "Россия сегодня" из СМИ". Lenta.
  19. Herpen, Marcel H. Van (1 October 2015). Putin's Propaganda Machine: Soft Power and Russian Foreign Policy. Rowman & Littlefield. p. 11. ISBN   978-1-4422-5362-9. OCLC   907204949.
  20. "Перечень наименований зарегистрированных СМИ" [List of names of registered media]. Roskomnadzor . 8 April 2014. Retrieved 10 December 2020.
  21. "Перечень наименований зарегистрированных СМИ" [List of names of registered media]. Roskomnadzor . 8 April 2014. Retrieved 10 December 2020.
  22. 1 2 3 Coleman, Alistair (28 February 2022). "Ukraine crisis: Russian news agency deletes victory editorial". BBC News . Retrieved 7 March 2022.
  23. Akopov, Petr (26 February 2022). "Наступление России и нового мира" [The arrival/attack of Russia and the new world]. RIA Novosti (in Russian). Archived from the original on 26 February 2022. Retrieved 7 March 2022.
  24. Fink, Andrew (1 March 2022). "Russia's Propaganda Flop". The Dispatch . Retrieved 7 March 2022.
  25. 1 2 Bradley, Jane (28 February 2022). "Ukraine-Russia conflict: Russian state news agency appears to accidentally publish article claiming war victory". The Scotsman . Retrieved 7 March 2022.
  26. Lozano, Sergio (1 March 2022). "Una agencia de noticias rusa publica por error el editorial de la victoria sobre Ucrania" [A Russian news agency mistakenly publishes editorial of victory over Ukraine]. La Vanguardia (in Spanish). Retrieved 7 March 2022.
  27. Akopov, Petr (26 February 2022). "The new world order". The Frontier Post . Retrieved 7 March 2022.
  28. Nazaryan, Alexander (5 April 2022). "'Genocide masterplan': Experts alarmed after Kremlin intellectual calls for 'cleansed' Ukraine". Yahoo! News. Retrieved 9 May 2022.
  29. "Twitter blocks another Russian propaganda outlet in EU, Britain". 5 August 2022. Retrieved 6 August 2022.
  30. "Canada sanctions Russian propagandists, singers, actors, musicians, and Wagner Group media" . Retrieved 5 February 2023.
  31. "Всеволод Кукушкин: "У каждого игрока есть свое место в истории хоккея"". chitaem-vmeste.ru (in Russian). 1 March 2018. Retrieved 14 August 2019.