RTBF

Last updated

Radio-télévision belge de la Communauté française
Type Broadcast radio, television and online
Country
Headquarters Reyers Tour (fr)
Auguste Reyers Blvd (fr) 52
1044 Schaerbeek, Brussels-Capital Region
Owner French Community of Belgium
Launch date
  • 1930;91 years ago (1930) (radio)
  • 1953;68 years ago (1953) (television)
Former names
  • INR (1930–60)
  • RTB (1960–77)
Official website
rtbf.be

The Radio-télévision belge de la Communauté française (RTBF, Belgian Radio-television of the French Community, branded as rtbf.be) is a public service broadcaster delivering radio and television services to the French-speaking Community of Belgium, in Wallonia and Brussels. Its counterpart in the Flemish Community is the Dutch-language VRT (Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie), and in the German-speaking Community it is BRF (Belgischer Rundfunk).

Contents

RTBF operates five television channels – La Une, Tipik, La Trois, Arte Belgique and TipikVision together with a number of radio channels, La Première, RTBF Mix, VivaCité, Musiq3, Classic 21 , and Tipik.

The organisation's headquarters in Brussels, which is shared with VRT, is sometimes referred to colloquially as Reyers. [1] [2] [3] This comes from the name of the avenue where RTBF/VRT's main building is located, the Boulevard Auguste Reyers.

History

The communications tower at RTBF's headquarters in Brussels. Tour-RTBF Luc Viatour.JPG
The communications tower at RTBF's headquarters in Brussels.

Originally named the Belgian National Broadcasting Institute (French : INR, Institut national belge de radiodiffusion; Dutch : NIR, Belgisch Nationaal Instituut voor de Radio-omroep), the state-owned broadcasting organisation was established by law on 18 June 1930,[ citation needed ] and from 1938 was housed in Le Flagey, formerly known as the Maison de la Radio, a purpose-built building in the "paquebot" style of Art Deco architecture. [4] [5]

On 14 June 1940 the INR was forced to cease broadcasting as a result of the German invasion. The German occupying forces, who now oversaw its management, changed the INR's name to Radio Bruxelles. A number of INR personnel were able to relocate to the BBC's studios in London from where they broadcast as Radio Belgique / Radio België under the Office de Radiodiffusion Nationale Belge (RNB) established by the Belgian government in exile's Ministry of Information.[ citation needed ]

At the end of the war the INR and the RNB coexisted until 14 September 1945, when a Royal Decree merged the two and restored the INR's original mission. The INR was one of 23 broadcasting organisations which founded the European Broadcasting Union in 1950. Television broadcasting from Brussels began in 1953, with two hours of programming each day. In 1960 the INR was subsumed into RTB (Radio-Télévision Belge) and moved to new quarters at the Reyers building in 1967. RTB's first broadcast in colour, Le Jardin Extraordinaire (a gardening and nature programme), was transmitted in 1971. Two years later, RTB began broadcasting news in colour.[ citation needed ]

In 1977, broadcasting became a concern for Belgium's language communities, rather than the national government as a whole. Accordingly, the French-language section of RTB became RTBF (Radio-Télévision Belge de la Communauté française) and a second television channel was set up with the name RTbis. [6] In 1979 RTbis became Télé 2. [7] Along with French channels TF1 , Antenne 2 , FR3 and Swiss channel TSR, RTBF jointly established the European French-speaking channel TV5 in 1984. On 21 March 1988, Télé 2 became Télé 21. [7] On 27 September 1989 a joint-venture company of RTBF and Vivendi was set up with the name Canal Plus TVCF, which subsequently became Canal Plus Belgique in May 1995. In 1993, Télé 21 was replaced by Arte/21 and Sport 21.[ citation needed ]

In mid-January 2010, RTBF adopted the new branding of RTBF.be in its main logo. [8] The change was made because of the growing importance of new media; the ".be" suffix stresses these new developments.

On 11 June 2013, RTBF was one of the few European public broadcasters to join in condemning the closure of Greece's public broadcaster, ERT.[ citation needed ]

By 2011, the analogue systems for RTBF.be were planned to be phased out for Wallonia.

Logo history

Television channels

Television channels are transmitted:

Current channels

Video on demand

The Video on demand (VOD) offer of the RTBF is available on several platforms:

Radio channels

The RTBF broadcasts radio channels in either analogue format (FM and digital format (using DAB and DVB-T). All channels are also broadcast live over the Internet.

Analogue and digital

NameTypeVRT equivalent
La Première news, information, talk and culture Radio 1
VivaCité general pop music, regional news and sport Radio 2 and Sporza
Classic 21 classic rock and pop Studio Brussel
Tipik young and alternative pop music Studio Brussel and MNM
Musiq'3 classical and jazz music plus operaKlara
RTBF MixDAB station airing in Flanders, with a selection of programs from La Première, VivaCité and Classic 21None

Digital-only channels

They also have a TMC service transmitted on Classic 21.

Bye Bye Belgium

On 13 December 2006, at 20:21 CET (19:21 UTC), RTBF replaced an edition of its regular current affairs programme Questions à la Une with a fake special news report in which it was claimed that Flanders had proclaimed independence, effectively dissolving the Belgian state. The programme had been preceded by a caption reading "This may not be fiction", which was repeated intermittently as a subtitle to the images on screen. After the first half-hour of the 90-minute broadcast, however – by which point RTBF.be's response line had been flooded with calls – this was replaced with a caption reading "This is fiction".

The video featured images of news reporters standing in front of the Flemish Parliament, while Flemish separatists waved the flag of Flanders behind them. Off to the side, Francophone and Belgian nationalists were waving Belgian flags. The report also featured footage of King Albert and Queen Paola getting on a military jet to Congo, a former Belgian colony.

RTBF justified the hoax on the grounds that it raised the issue of Flemish nationalism, but others felt that it raised the issue of about how much the public can trust the press.

See also

Notes and references

  1. RTBF.be (in French)
  2. LaLibre.be (in French)
  3. LaLibre.be (in French)
  4. "Le Flagey, the former Maison de la Radio". Brusselslife.be. 5 July 2012. Retrieved 9 May 2021.
  5. "The Flagey Building". Flagey. Retrieved 8 May 2021.
  6. 1977 : La RTB devient RTBF
  7. 1 2 1988 : Naissance de Télé 21
  8. La RTBF devient RTBF.BE dès ce mercredi, La Libre Belgique , 12 January 2010
  9. Simon, Christine (28 August 1997). "La farceuse affaire du logo est classée". Le Soir.
  10. Bouquet Imagin
  11. Included channels, PostTV

Related Research Articles

TV5Monde, formerly known as TV5, is a French television network, broadcasting several channels of French-language programming. It is an approved participant member of the European Broadcasting Union.

VRT (broadcaster) Belgian national broadcaster for the Flemish community

The VRT, is the national public-service broadcaster for the Flemish Community of Belgium.

Belgischer Rundfunk (BRF) is the public-service broadcasting organisation serving the German-speaking Community of Belgium. Based in Eupen, with additional studio facilities in Sankt Vith and Brussels, BRF produces one television and three radio channels.

Belgium in the Junior Eurovision Song Contest

Belgium competed in every Junior Eurovision Song Contest until 2013. The country's best result was in 2009, when Laura Omloop came 4th with "Zo verliefd". Belgium's worst result was in 2007, with Trust coming 15th with "Anders".

European Broadcasting Area

The European Broadcasting Area (EBA) is defined by the International Telecommunication Union (ITU) as such:

La Une

La UneFrench pronunciation: [la yn] is a Belgian national television channel, owned and operated by the French-language public-service broadcasting organization RTBF. La Une is the equivalent of Flemish station Eén, of the Flemish broadcaster VRT.

Tipik (TV channel) TV channel

Tipik is a Belgian national television channel, owned and operated by the French-language public-service broadcasting organization RTBF.

Television in Belgium was introduced in 1953 and began with one channel each in Dutch and French. The country is heavily cabled, with 93% of households watching television through cable as of 2003.

Radio 1 (Belgium) Flemish radio station

Radio 1 is a Belgian radio channel operated by the Flemish public broadcaster Vlaamse Radio- en Televisieomroep (VRT).

Belgium were represented in the Eurovision Song Contest 2009 by the French-language broadcaster Radio Télévision Belge de la Communauté Française (RTBF), who choose the Belgian entry for the contest through an internal selection. The song did not progress from the first semi-final of the competition, finishing second to last with just one point.

Belgium participated at the Eurovision Song Contest 2010, with Vlaamse Radio- en Televisieomroep (VRT) having selected the 52nd Belgian entry for Eurovision. Tom Dice was selected by VRT to represent Belgium at the Contest, held in Oslo, Norway in May 2010, performed the song "Me and My Guitar", written by Dice, Jeroen Swinnen and Ashley Hickin. It ended 1st in the Semi-final 1, and brought Belgium's first ever qualification since the introduction of semi-finals. The song placed 6th in the grand final, marking the first top 10 result for Belgium since 2003 and for a Flemish act since 1977, and also at the time became the most successful entry brought by VRT since the introduction of semi-finals.

Musiq3 Radio station in Brussels

Musiq'3 is a Belgian public-service radio station operated by RTBF. Its output is centred on classical music. The current director is Bernard Meillat.

The mass media in Belgium is characterized by its diversity due to the linguistic divide in the country.

Pure (radio) Radio station in Brussels

Pure was a Belgian public radio station created in 2004, focused on music genres such as pop, rock, hip-hop, contemporary R&B, and electronic. It is operated by the Radio télévision belge de la communauté française (RTBF). Pure is the French language equivalent of the Flemish Studio Brussel.

Radio Belgique Radio station in London, England

Radio Belgique (French) and Radio België (Dutch) were radio broadcasts transmitted to German-occupied Belgium from London during World War II. It was produced with the support of the Belgian government in exile and formed part of the BBC's European Service.

Belgium participated in the Eurovision Song Contest 2015 with the song "Rhythm Inside", written by Loïc Nottet and Beverly Jo Scott. The song was performed by Loïc Nottet, who was selected by the Belgian broadcaster Radio Télévision Belge de la Communauté Française (RTBF) in November 2014 to represent the nation at the 2015 contest in Vienna, Austria. "Rhythm Inside" was internally selected as the song Loïc Nottet would perform at Eurovision and later premiered in March 2015. In the first of the Eurovision semi-finals "Rhythm Inside" placed second out of the 16 participating countries, securing its place among the 27 other songs in the final. In Belgium's fifty-seventh Eurovision appearance on 23 May, "Rhythm Inside" finished in fourth place, receiving 217 points and full marks from three countries.

Belgium participated in the Eurovision Song Contest 2016 with the song "What's the Pressure" written by Sanne Putseys, Louis Favre, Birsen Uçar and Yannick Werther. The song was performed by Laura Tesoro. The Belgian entry for the 2016 contest in Stockholm, Sweden was selected through the national final Eurosong 2016, organised by the Flemish broadcaster Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT). The competition featured five competing acts and consisted of two presentation shows and a final. In the final on 17 January 2016, the winner was selected over two rounds of voting: the first selected the top two via the votes of ten international jury groups and a public televote, while the second selected the winner solely by public televoting. "What's the Pressure" performed by Laura Tesoro was the winner after placing first during both rounds of voting.

Belgium participated in the Eurovision Song Contest 2017 with the song "City Lights", written by Pierre Dumoulin and Ellie Delvaux (Blanche). The song was performed by Blanche, who was selected by the Belgian broadcaster Radio Télévision Belge de la Communauté Française (RTBF) on 22 November 2016 to represent the nation at the 2017 contest in Kyiv, Ukraine. "City Lights" was internally selected as the song Blanche would perform at Eurovision and later premiered on 8 March 2017.

Belgium participated in the Eurovision Song Contest 2018. Sennek was internally selected by the Belgian broadcaster Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT) on 28 September 2017 to represent the nation at the 2018 contest in Lisbon.

Flagey Building Art Deco building, now a cultural centre, in Brussels, Belgium

The Flagey Building, often referred to as just Flagey, is a cultural centre located in the former headquarters of the Belgian National Institute of Radio Broadcasting on the south-western corner of Eugène Flagey Square, in Ixelles, in Brussels, with its main entrance on the Place Sainte-Croix/Heilig-Kruisplein.