RTP Internacional

Last updated

RTP Internacional
RTP Internacional 2016 (Reduced Version).svg
CountryPortugal
Broadcast area Europe
North America
South America
Australia
Asia
Middle East
Programming
Picture format 576i (16:9 SDTV)
Ownership
Owner Rádio e Televisão de Portugal
Sister channels RTP1
RTP2
RTP3
RTP Desporto
RTP Memória
RTP Açores
RTP Madeira
RTP África
History
Launched10 June 1992;28 years ago (1992-06-10)
Links
Website RTPi
Availability
Terrestrial
TDT (Andorra)Channel 28
Streaming media
RTP Play rtp.pt/play/direto/rtpinternacional

RTP Internacional (abbreviated as RTPi) is the international television service of Rádio e Televisão de Portugal, the Portuguese public broadcaster. It shows a mix of programming from RTP's domestic channels, together with special Contacto programmes aimed at Portuguese migrant communities in Europe, Africa, South America and North America, as well as Macao and East Timor.

Contents

History

It first started broadcasting via satellite in Europe on 10 June 1992 (Portugal Day). It soon expanded into Africa, where it reached audiences in Portuguese-speaking countries, as well as Canada, United States, Brazil and into Asia. It is also available on the Internet, via a subscription to the service JumpTV or with Octoshape .

On 7 January 1998, RTPi ceased terrestrial broadcasting to Portuguese-speaking countries in Africa, and was replaced by a new separate service, called RTP África, which was available as a terrestrial TV service in some countries, as well as being available via satellite, but RTPi continues to broadcast in Angola and Mozambique. RTPi is carried by satellite television services across Africa in various countries such as South Africa, Namibia or Zimbabwe.

RTPi programming is also retransmitted by Teledifusão de Macau (TdM) in Macao, and by Televisão Timor Leste (TVTL) in East Timor, together with local broadcasts. In March 2005 it began 'time-shifting' its programming, with three separate schedules for the Americas, Europe, and Asia, so that viewers in different time zones could watch programmes at more convenient times.

The former RTP International logo. RTPInternacional logo.png
The former RTP International logo.

In 2017, the TV and radio service – RTP Internacional and RDP, respectively – of RTP, as well as the Portuguese news agency Lusa, were suspended from operating in Guinea-Bissau. The measure was announced by Bissau-Guinean minister for the media, Vítor Pereira. He justified the decision with end of the contracts with RTP and Lusa. The Portuguese government considered the decision to be "unacceptable" and an "attack on freedom of expression, [1] while Reporters Without Borders condemned that same decision. Lusa was eventually allowed to operate in the country, but RTP Internacional and RDP were not. [2]

Distribution

RTP Internacional is available across all of North America for free via Galaxy 19 and Intelsat 805 . It is also available as a pay service via Dish Network in the United States and Rogers Cable and NexTV (IPTV Platform) in Canada.

For years, the channel was carried in Australia and New Zealand via UBI World TV. In 2013, RTP Internacional returned to these countries via Luso Vision, which focuses on Portuguese, Brazilian and Chilean programming.

Related Research Articles

Telecommunications in Guinea-Bissau include radio, television, fixed and mobile telephones, and the Internet.

Bissau Capital of Guinea-Bissau

Bissau is the capital city of Guinea-Bissau. In 2015, Bissau had a population of 492,004. Bissau is located on the Geba River estuary, off the Atlantic Ocean, and is Guinea-Bissau's largest city, major port, and its administrative and military centre.

Portugal has a modern and flexible telecommunications market and a wide range of varied media organisations. The regulatory body overseeing communications is called ANACOM.

Public broadcasting involves radio, television and other electronic media outlets whose primary mission is public service. In many countries of the world, funding comes from governments, especially via annual fees charged on receivers. In the United States, public broadcasters may receive some funding from both federal and state sources, but generally most of their financial support comes from underwriting by foundations and businesses, along with audience contributions via pledge drives. The great majority operate as private not-for-profit corporations.

Luís Cabral

Luís Severino de Almeida Cabral was a Bissau-Guinean politician who was the first President of Guinea-Bissau. He served from 1974 to 1980, when a military coup d'état led by João Bernardo Vieira deposed him. Luís Cabral was a half-brother of Amílcar Cabral, with whom he co-founded the African Party for the Independence of Guinea and Cape Verde (PAIGC) in 1956.

Rádio e Televisão de Portugal Portuguese public broadcasting company

RTP, formally Rádio e Televisão de Portugal, is the public service broadcasting organisation of Portugal. It operates four national television channels and three national radio channels, as well as several satellite and cable offerings.

Manuel Saturnino da Costa was a Bissau-Guinean politician who served as Prime Minister of Guinea-Bissau from 26 October 1994 to 6 June 1997.

RTP África is a Portuguese pay television channel available in the Portuguese-speaking African countries, where it is available as a basic cable and satellite channel. It is owned by RTP with programming from the Portuguese public and private television channels and African public networks, RTP África also airs its own news, food and music TV shows. The channel is especially developed for the African communities and the cultural interchange between them and Portugal and for the Portuguese populations of Lusophone Africa. Due to a protocol, the channel also transmits programs from the United Nations dubbed in Portuguese.

RTC (Cape Verde)

The Radiotelevisão Caboverdiana is Cape Verde's first radio and television station broadcasting local programs from Cape Verde, Portugal and Brazil as well as the rest of the world especially France. It is a publicly owned company and enterprise and is located in the Capeverdean capital city of Praia, in the southern part in the middle of Achada Santo António RTC also has a few buildings, it also has offices in São Vicente, Sal, São Filipe on Fogo Island and Assomada in Santa Catarina. The building size is very small, only like local affiliates in North America as well as Latin America, Australia and Europe. The radio building is in the south on Rua 13 de Janeiro and the television station is in the north. Its current president is José Emanuel Tavares Moreira/

Guinean Portuguese Dialect

Guinean Portuguese is the variety of Portuguese spoken in Guinea-Bissau, where it is the official language.

RTP3 is a Portuguese 24-hour public-service news channel owned-and-operated by Rádio e Televisão de Portugal (RTP). The channel is available on basic cable and satellite, as well as a free-to-air channel on terrestrial television.

Television in Portugal was introduced in 1956 by Radiotelevisão Portuguesa, which held the nationwide television monopoly until late 1992. Regular broadcasting was introduced on March 7, 1957. Colour transmissions were introduced on March 10, 1980.

Cipriano Cassamá is a politician in Guinea-Bissau and a member of the African Party for the Independence of Guinea and Cape Verde (PAIGC). He was Minister of the Interior from August 2008 to January 2009. He has been President of the National People’s Assembly since June 2014.

RDP Internacional - Rádio Portugal, is an international radio broadcasting station of Rádio e Televisão de Portugal. It aims at overseas Portuguese communities in Europe, Africa, South America, North America, India/Middle East as well as East Timor.

RDP África is a terrestrial radio station owned by Rádio e Televisão de Portugal broadcasting to Lusophone African countries with programming such as Lusophone African music, as well as Portuguese music and Brazilian music, with update reports from the Lusophone African recording world.

RTP Desporto is the sports division of the Rádio e Televisão de Portugal (RTP). It is controlled by News division of RTP. Its flagship programming is the National Football Team matches.

The sport of football in the country of Guinea-Bissau is run by the Football Federation of Guinea-Bissau. The association administers the national football team, as well as the national league. Association football (soccer) is the most popular sport in the country. Since the Portuguese navigator Nuno Tristão reached the local coast in 1446, but at the latest since the official foundation of the colony Bissau in 1753, the country was a Portuguese colony, and became officially independent only in 1975. To this day, football in Guinea-Bissau is therefore characterized by its Portuguese origins and relationships, for example through a number of affiliates of the Portuguese clubs Sporting Lisbon and Benfica Lisbon. Also, many Guinea-Bissau footballers play in Portugal.

Zamora Induta is a Guinea-Bissauan lieutenant general. He was the Chief of Staff of the Military of Guinea-Bissau from October 27, 2009 to April 1, 2010.

References

  1. "RTP é suspensa na Guiné-Bissau | A Televisão". A Televisão (in Portuguese). 1 July 2017. Retrieved 19 July 2017.
  2. Group, Global Media (4 July 2017). "Repórteres Sem Fronteiras condena suspensão da RTP e RDP na Guiné-Bissau". O Jogo (in Portuguese). Retrieved 19 July 2017.