Radio Moscow

Last updated

Radio Moscow
Type Radio network
Country
History
Launch date29 October 1929
Closed1993
Replaced by Voice of Russia
Coverage
AvailabilityInternational
Radio Moscow QSL card of 1969 Radio Moscow logo.png
Radio Moscow QSL card of 1969
Radio Moscow pennant from late 1980s RADIOMOSCOWPENNANTLATE80s.JPG
Radio Moscow pennant from late 1980s
Stamp of 1979 1979 stamp Radio Moscow.png
Stamp of 1979
A sample of a Radio Moscow shortwave broadcast from the late 1980s.

Radio Moscow (Russian:Pадио Москва, tr. Radio Moskva), also known as Radio Moscow World Service, was the official international broadcasting station of the Union of Soviet Socialist Republics until 1993. It was reorganized with a new name: Voice of Russia, [1] which has also since been reorganized and renamed Radio Sputnik. [2] At its peak, Radio Moscow broadcast in over 70 languages using transmitters in the Soviet Union, Eastern Europe, and Cuba.

Contents

Radio Moscow's interval signal was "Wide Is My Motherland" (Russian:Широка́ страна́ моя́ родна́я, tr. Shiroká straná moyá rodnáya).

History

Early years

Radio Moscow's first foreign language broadcast was in German on 29 October 1929; English and French services soon followed. [3] Previously, Radio Moscow broadcast in 1922 with a transmitter station RV-1 in the Moscow region, and a second broadcasting centre came on air at Leningrad in 1925. [3] By 1939, Radio Moscow was broadcasting (on mediumwave and shortwave) in English, French, Indonesian, German, Italian and Arabic. During the 1930s, Radio Moscow expressed concern about Nazi Germany and its dictator Adolf Hitler, while its Italian mediumwave service was jammed under the orders of Italy's fascist dictator Benito Mussolini during the late 1930s.

During World War II, Radio Moscow operated an effective international service to Germany and occupied Europe. [4]

The Cold War years

The United States was first targeted by Radio Moscow during the early 1950s, with transmitters in the Moscow region. Later Western North America was targeted by the newly constructed Vladivostok and Magadan relay stations.

The first broadcasts to Africa went on the air in the late 1950s in English and French.

In 1961, Radio Moscow for the first time began to transmit broadcasts in three African languages: Amharic, Swahili and Hausa. Over time, speakers of another eight African languages were able to listen to services from Radio Moscow .

The first centralized news bulletin went on the air in August 1963 and reached out to listeners all over the world. In the years of the Cold War, most news reports and commentaries focused on the relations between the United States and Soviet Union.

In the 1970s, Radio Moscow's commentators broadcast in the "News and Views" program. The participants were Viktor Glazunov, Leonid Rassadin, Yuri Shalygin, Alexander Kushnir, Yuri Solton and Vladislav Chernukha.

Changes late 1970s–1980s

In the late 1970s, the English language service was renamed Radio Moscow World Service. The project was launched and supervised by a long-time Radio Moscow journalist and manager Alexander Evstafiev. Later, North American, African and British Isles services (all in English) operated for a few hours per day alongside the regular (24 Hour) English World Service.

At one time in 1980, Radio Moscow had transmissions on the Medium Wave broadcast on 600 kHz (later 1040 kHz) from Havana, Cuba which reached the Caribbean islands and US State of Florida. [5]

One of the most popular programmes on air in the 1980s, due to its informal presentation that contrasted with most other shows, was the "Listeners' Request Club", hosted by prominent radio presenter Vasily Strelnikov. Another popular feature which began on Radio Moscow was Moscow Mailbag, which answered listeners' questions in English about the Soviet Union. Since 1957, the programme was presented by Joe Adamov, who was known for his command of the English language and his good humour.

End

On 22 December 1993, the Russian president Boris Yeltsin issued a decree which reorganized Radio Moscow with a new name: Voice of Russia. [1]

Languages

Languages of Radio Moscow

By 1931, when Radio Moscow came under the control of the newly established Gosteleradio, the service comprised eight languages: English, French, German, Czech, Hungarian, Italian, Spanish, Swedish. [6]

By the 1970s there were 64 languages:

In 1989 Russian, Malay and Tagalog were added.

Complementing services

Radio Peace and Progress

The union republics

In 10 of the 14 union republics besides the RSFSR there were foreign broadcasting services.

Russian language services

Until 1988 there was no Russian service of Radio Moscow. Instead there were several other services for Russians abroad like the Fifth programme of the All-Union Radio (since 1960), Radio Motherland (Радиостанция Родина) of the Soviet Committee for Cultural Relations with Fellow-Countrymen Abroad or for fishermen Radio Pacific Ocean (Радиостанция Тихий Океан, 1963–2001) from Vladivostok and Radio Atlantic (Радиостанция Атлантика, 1965–2004) from Murmansk.

USSR Shortwave broadcasting innovations

The USSR pioneered the use of HRS 8/8/1 antennas (horizontal dipole curtain, eight columns, eight rows, with electrically steerable pattern) for highly targeted shortwave broadcasting long before HRS 12/6/1 technology became available in the west. HRS 8/8/1 curtain arrays create a 10-degree beam of shortwave energy, and can provide a highly audible signal to a target area some 7,000 km away.

See also

Related Research Articles

BBC World Service International radio division of the BBC

The BBC World Service is an international broadcaster owned and operated by the BBC. It is the world's largest of any kind. It broadcasts radio news, speech and discussions in more than 40 languages to many parts of the world on analogue and digital shortwave platforms, internet streaming, podcasting, satellite, DAB, FM and MW relays. In 2015, The World Service reached an average of 210 million people a week. In November 2016, the BBC announced that it would start broadcasting in additional languages including Amharic and Igbo, in its biggest expansion since the 1940s.

International broadcasting, in a limited extent, began during World War I, when German and British stations broadcast press communiqués using Morse code. With the severing of Germany's undersea cables, the wireless telegraph station in Nauen was the country's sole means of long-distance communication.

Deutsche Welle International German public radio and television channel

Deutsche Welle or DW is a German public state-owned international broadcaster funded by the German federal tax budget. The service is available in 30 languages. DW's satellite television service consists of channels in English, German, Hindi, Spanish, and Arabic. The work of DW is regulated by the Deutsche Welle Act, meaning that content is intended to be independent of government influence. DW is a member of the European Broadcasting Union (EBU).

Radio Canada International (RCI) is the international broadcasting service of the Canadian Broadcasting Corporation (CBC). Prior to 1970, RCI was known as the CBC International Service. The broadcasting service was also previously referred to as the Voice of Canada, broadcasting on shortwave from powerful transmitters in Sackville, New Brunswick. "In its heyday", said Radio World magazine, "Radio Canada International was one of the world's most listened-to international shortwave broadcasters". However, as the result of an 80 percent budget cut, shortwave services were terminated in June 2012, and RCI became accessible exclusively via the Internet. It also reduced its services to five languages and ended production of its own news service.

Radio Havana Cuba International broadcasting station of Cuba

Radio Havana Cuba is the official government-run international broadcasting station of Cuba. It can be heard in many parts of the world including the United States on shortwave frequencies. Radio Havana, along with Radio Rebelde, Cubavision Television and other Cuban ,radio and television broadcasts to North, Central and South America via free-to-air programming from the Hispanisat satellite over the Atlantic Ocean and via Internet streaming.

Voice of Russia, commonly abbreviated VOR, was the Russian government's international radio broadcasting service from 1993 until 2014, when it was reorganised as Radio Sputnik. Its interval signal was a chime version of 'Majestic' chorus from the Great Gate of Kiev portion of Pictures at an Exhibition by Mussorgsky.

The Voice of Greece, also known as ERA 5, is the international service of Greek state radio on shortwave and via satellite and the internet. On 11 June 2013, the Greek government announced the closure of the state broadcaster ERT from 12 June 2013 as an austerity measure.

Shortwave listening He hobby of listening to shortwave radio broadcasts located on frequencies between 1700 kHz and 30 MHz

Shortwave listening, or SWLing, is the hobby of listening to shortwave radio broadcasts located on frequencies between 1700 kHz and 30 MHz. Listeners range from casual users seeking international news and entertainment programming, to hobbyists immersed in the technical aspects of radio reception and collecting official confirmations that document their reception of distant broadcasts (DXing). In some developing countries, shortwave listening enables remote communities to obtain regional programming traditionally provided by local medium wave AM broadcasters. In 2002, the number of households that were capable of shortwave listening was estimated to be in the hundreds of millions.

Vatican Radio External radio service of the Holy See, located at Vatican City

Vatican Radio is the official broadcasting service of Vatican City.

Radio jamming is the deliberate jamming, blocking or interference with authorized wireless communications.

Kol Yisrael

Kol Yisrael was Israel's public domestic and international radio service. It operated as a division under the Israel Broadcasting Authority, until 14 May 2017, and the following day the frequencies were handed over to the Israeli Broadcasting Corporation.

Radio Monte Carlo

Radio Monte Carlo (RMC) is the name of radio stations owned and managed by several different entities:

Radio Taiwan International

Radio Taiwan International is the English name and call sign of the international radio service, the Central Broadcasting System (CBS) of the Republic of China, commonly known as Taiwan. It is a government-owned station that broadcasts in 13 languages around the world, with a majority emphasis on Mandarin and Taiwanese-language broadcasts over shortwave into China.

Radio France Internationale French international public radio service

Radio France Internationale, usually referred to as RFI, is a French public radio service that broadcasts in Paris and all over the world. With 35.6 million listeners in 2008, it is one of the most listened to international radio stations in the world, along with BBC World Service, Voice of America and China Radio International.

Radio Nacional de España

Radio Nacional de España (RNE) is Spain's national public radio service. Since 1973 it has formed, together with Televisión Española (TVE), a part of Radiotelevisión Española (RTVE), the corporation responsible for managing national public-service broadcasting in Spain.

The International Radio of Serbia was the official international broadcasting station of Serbia.

Radio Sweden is Sweden's official international broadcasting station. It is a non-commercial and politically independent public service broadcasting company.

United Nations Radio was created on 13 February 1946. In 2017, United Nations Radio and the UN News Centre merged to form UN News, producing daily news and multimedia content in Arabic, Chinese, English, French, Swahili, Portuguese, Russian, Spanish, and Hindi. In its new iteration, UN News Audio continues to produce daily news and feature stories about the work of the UN and its member countries in eight languages for more than 2,000 partner radio stations around the world.

World Christian Broadcasting is a non-profit Christian organization that operates international shortwave radio shortwave stations. The station's transmitters are in Alaska and the Indian Ocean, and all of its programs are produced at the company headquarters and broadcast operations center in Franklin, Tennessee, a suburb of Nashville.

Radio Peace and Progress was a foreign broadcasting radio station of the Soviet Union besides Radio Moscow and the external services of the union republics.

References

  1. 1 2 "Boris Yeltsin's decree in Russian language" (in Russian). 22 December 1993.
  2. "Voice of Russia becomes Sputnik". Voice of Russia. 10 November 2014. Archived from the original on 29 November 2014. Retrieved 18 November 2014.
  3. 1 2 Wood, James (2000). History of International Broadcasting, Volume 2. United Kingdom: Institution of Engineering and Technology (IET). pp. 109–110. ISBN   0-85296-920-1.
  4. https://books.google.com/books?id=Hgek_ojjBx4C&pg=PA58&dq=Radio+Moscow+German&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiX0PidodjnAhX0QUEAHY6QCvwQ6AEIKTAA#v=onepage&q=Radio%20Moscow%20German&f=false page 58
  5. Tiede, Tom (7 April 1981). "Radio Moscow comes in loud and clear from Cuba". Sarasota Journal. 29 (249). Jacksonville, Florida. p. 8.
  6. СССР в мировом информационном пространстве (1917-1945 гг.) , p. 73, at Google Books (1995)