Rundfunk Berlin-Brandenburg

Last updated

Rundfunk Berlin-Brandenburg
TypeInstitution under public law
Country
AvailabilityRegional
National
International 
Founded1 May 2003;19 years ago (2003-05-01)
Headquarters Berlin and Potsdam
Key people
vacant
Affiliation(s) ARD
Webcast Watch Live
Official website
rbb-online.de
Replaced SFB and ORB
rbb complex of buildings at Theodor-Heuss-Platz Gebaude des RBB, Theodor-Heuss-Platz.jpg
rbb complex of buildings at Theodor-Heuss-Platz
The studio in Potsdam RBB Babelsberg.JPG
The studio in Potsdam

Rundfunk Berlin-Brandenburg (German: [ˈʁʊntfʊŋk bɛʁˌliːn ˈbʁandn̩bʊʁk] ( Loudspeaker.svg listen ); "Berlin-Brandenburg Broadcasting"; abbreviated:RBB [ˌɛʁbeːˈbeː] ( Loudspeaker.svg listen ), stylized as rbb) is an institution under public law (national broadcaster) for the German states of Berlin and Brandenburg, based in Berlin and Potsdam. RBB was established on 1 May 2003 through the merger of Sender Freies Berlin (SFB) and Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg (ORB), based in Potsdam, and is a member of the Association of PSBs in the Federal Republic of Germany (ARD).

Contents

Aside from its two main studios in Berlin and Potsdam, RBB also has regional studios in Cottbus and Frankfurt (Oder), and regional offices in Perleberg and Prenzlau. RBB also operates ARD's studio in Warsaw; the responsibility changes every five years between RBB and WDR (Westdeutscher Rundfunk). RBB also plays out ARD's digital channels from a center in Potsdam. RBB and WDR are jointly responsible for ARD's television studio in Berlin.

History

RBB was founded on 25 June 2002 on the basis of a treaty between Berlin and Brandenburg. As a result, RBB is required to treat both states equally "with respect to the regional content needs".

In 2022 there were complains about nepotism of rbb-director Patricia Schlesinger. The public prosecutor started an investigation and Schlesinger stepped back from the office as ARD-director and rbb-director. [1]

Organization and finances

RBB Directors-general

The first director-general of the RBB was Dagmar Reim, from 1 May 2003 to 30 June 2016, at an annual salary of €220,000. [2] Her successor Patricia Schlesinger has been in office since 1 July 2016 and the annual salary has risen to €257,000. [3]

Finances

Every household in Germany is legally required to pay a €17.50 licence fee per month -the "Rundfunkbeitrag" (broadcast contribution) to finance the public broadcast system. [4] The fee is collected by Beitragsservice von ARD, ZDF und Deutschlandradio . RBB's revenues from the licence fee amounted to

Number of employees

In 2016 RBB had an average number of 1,938 permanent employees. [6]

Channels

Television

Radio

Notable productions

RBB produces episodes of the crime series Tatort and Polizeiruf 110 for ARD. It also produces Kontraste, a political show and the satirical show Satiregipfel (formerly "Scheibenwischer") for ARD. From 2003 to 2005, RBB broadcast the Kurt Krömer Show, which attracted attention nationwide. RBB has produced the show's successor -Bei Krömers – for ARD since 2005.

The regional news show Abendschau has a high profile in the capital region. Since 1958, initially with a slot in ARD including nationwide transmission of the Berlin visit of John F. Kennedy, and later distributed under SFB-frequency, Abendschau reports on politics, economy, sports in Berlin and as well as news from the various districts and boroughs of the city.

RBB produces "Ohrenbär", aimed at an audience of four and eight-year-olds.

Logo history

Related Research Articles

ARD (broadcaster) Group of German public broadcasters

ARD is a joint organisation of Germany's regional public-service broadcasters. It was founded in 1950 in West Germany to represent the common interests of the new, decentralised, post-war broadcasting services – in particular the introduction of a joint television network.

Tagesschau is a German national and international television news service produced by the editorial staff of ARD-aktuell on behalf of the German public-service television network ARD.

Das Erste is the flagship national television channel of the ARD association of public broadcasting corporations in Germany. ARD and ZDF – "the Second" German Television Channel – together comprise the public service television broadcasters in the German television system. Das Erste is jointly operated by the nine regional public broadcasting corporations that are members of the ARD.

Westdeutscher Rundfunk Köln is a German public-broadcasting institution based in the Federal State of North Rhine-Westphalia with its main office in Cologne. WDR is a constituent member of the consortium of German public-broadcasting institutions, ARD. As well as contributing to the output of the national television channel Das Erste, WDR produces the regional television service WDR Fernsehen and six regional radio networks.

<i>Tatort</i> Long-running German/Austrian/Swiss crime television series

Tatort is a German language police procedural television series that has been running continuously since 1970 with some 30 feature-length episodes per year, which makes it the longest-running German TV drama. Developed by the German public-service broadcasting organisation ARD for their channel Das Erste, it is unique in its approach, in that it is jointly produced by all of the organisation's regional members as well as its partnering Austrian and Swiss national public-service broadcasters, whereby every regional station contributes a number of episodes to a common pool.

Television in Germany began in Berlin on 22 March 1935, broadcasting for 90 minutes three times a week. It was home to the first public television station in the world, named Fernsehsender Paul Nipkow. The German television market had approximately 36.5 million television households in 2000, making it the largest television market in Europe. Nowadays, 95% of German households have at least one television receiver. All the main German TV channels are free-to-air.

Norddeutscher Rundfunk Public service broadcaster in Northern Germany

Norddeutscher Rundfunk is a public radio and television broadcaster, based in Hamburg. In addition to the city-state of Hamburg, NDR broadcasts for the German states of Lower Saxony, Mecklenburg-Vorpommern and Schleswig-Holstein. NDR is a member of the ARD organisation.

Sender Freies Berlin Public radio and television service by ARD

Sender Freies Berlin was the ARD public radio and television service for West Berlin from 1 June 1954 until 1990 and for Berlin as a whole from German reunification until 30 April 2003. On 1 May 2003 it merged with Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg to form Rundfunk Berlin-Brandenburg.

Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg Television station in Potsdam, Germany

Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg, based in Potsdam, was the public broadcaster for the German federal state of Brandenburg from 12 October 1991 until 30 April 2003. It was a member organization of the consortium of public-law broadcasting organizations in Germany, ARD.

NDR Fernsehen Free-to-air regional television channel for northern Germany

NDR Fernsehen is a German free-to-air regional television channel targeting northern Germany, specifically the states of Schleswig-Holstein, Lower Saxony, Mecklenburg-Vorpommern, Hamburg and Bremen.

Deutscher Fernsehfunk State television broadcaster in the German Democratic Republic

Deutscher Fernsehfunk was the state television broadcaster in the German Democratic Republic from 1952 to 1991.

History of television in Germany Aspect of history

The first regular electronic television service in Germany began in Berlin on March 22, 1935, as Deutscher Fernseh Rundfunk. Broadcasting from the Fernsehsender Paul Nipkow, it used a 180-line system, and was on air for 90 minutes, three times a week. Very few receivers were ever privately owned, and viewers went instead to Fernsehstuben. During the 1936 Summer Olympics, broadcasts, up to eight hours a day, took place in Berlin and Hamburg. The Nazis intended to use television as a medium for their propaganda once the number of television sets was increased, but television was able initially to reach only a small number of viewers, in contrast to radio. Despite many technical improvements to camera technology, allowing for higher resolution imaging, by 1939, and the start of World War II, plans for an expansion of television programming were soon changed in favor of radio. The production of the TV receiver E1, that had just started was cancelled because of the war. Nevertheless, the Berlin station, along with one in occupied Paris, remained on the air for most of World War II. A special magazine called Fernsehen und Tonfilm was published.

RBB Fernsehen German television channel by Rundfunk Berlin-Brandenburg

RBB Fernsehen is a German free-to-air television channel owned and operated by Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB) and serving Berlin and Brandenburg. It is one of the seven regional "third programmes" that are offered within the federal ARD network.

Maren Niemeyer is a German journalist, author and documentary filmmaker.

Joco (duo) German music duo

Joco is a German music duo consisting of sisters Josepha Carl and Cosima Carl from Hamburg, Germany.

rbb24 Brandenburg aktuell is the television magazine of Rundfunk Berlin-Brandenburg (rbb) for the state of Brandenburg. The programme is broadcast daily on rbb Fernsehen at 7:30 p.m., while the viewers in Berlin receive the Abendschau. The magazine informs about political and cultural life in Brandenburg and provides background information on special events. Also the sport in Brandenburg as well as homeland stories from Brandenburg are topics of the show. In the early years, national and international reports were shown in Brandenburg aktuell, but these were abolished in 2000 when ORB Fernsehen began simulcasting the main 8:00pm edition of Tagesschau from Das Erste.

RBB Berlin was the third television channel for Berlin, Germany from October 1992 until March 2004. Until May 2003 it was owned by Sender Freies Berlin (SFB), then by its successor, Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB), under the provisional name RBB Berlin. On 1 March 2004, the two previous regional television channels RBB Berlin and RBB Brandenburg were replaced by the new rbb Fernsehen.

RBB Brandenburg was the third television channel for Brandenburg, (Germany) from January 1992 to March 2004. Until May 2003, it was organized by Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg (ORB), then by its successor, Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB). On 1 March 2004, the two regional television channels of RBB – RBB Brandenburg and RBB Berlin – were integrated into the new rbb Fernsehen.

Tina Hassel German broadcast journalist

Tina Hassel is a German broadcast journalist. Since July 2015 she has been director of the capital studio of ARD, the German public broadcasting association.

References

  1. tagesschau.de. "rbb stellt Leiterin der Intendanz frei". tagesschau.de (in German). Retrieved 10 August 2022.
  2. Ehrenberg, Markus (12 August 2010). "220 000 Euro für RBB-Intendantin Dagmar Reim" [€220,000 for RBB's general-director Dagmar Reim]. Der Tagesspiegel (in German). Retrieved 16 April 2018.
  3. "So viel verdienen Deutschlands Intendanten" [This is how much Germany's TV general-directors earn]. Frankfurter Allgemeine Zeitung (in German). 27 May 2017. Retrieved 16 April 2018.
  4. "Archived copy". Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 9 March 2016.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)
  5. 1 2 "Ertrags- und Aufwandsrechnung des RBB 2014" (PDF) (in German). ARD. Retrieved 15 April 2018.
  6. 1 2 3 "Zahlen und Fakten 2017" (PDF) (in German). Rundfunk Berlin-Brandenburg. p. 5. Retrieved 15 April 2018.