Süddeutsche Zeitung

Last updated

Süddeutsche Zeitung
Suddeutsche Zeitung.svg
Suddeutsche Zeitung 090520 M.jpg
The 20 May 2009 front page of Süddeutsche Zeitung
Type Daily newspaper
Format Nordisch
Owner(s) Südwestdeutsche Medien Holding  [ de ]
EditorKurt Kister
Founded6 October 1945 (1945-10-06)
Political alignment Progressive liberalism, [1] Centre-left [2] [3]
Headquarters Munich, Germany
Circulation 345,156 (Print, 2018)
46,500 (Digital, 2018) [4]
ISSN 0174-4917
Website www.sueddeutsche.de

The Süddeutsche Zeitung ( [ˈzyːtˌdɔʏtʃə ˈtsaɪtʊŋ] ; German for South German Newspaper), published in Munich, Bavaria, [5] is one of the largest daily newspapers in Germany.

Contents

History

On 6 October 1945, [6] [7] five months after the end of World War II in Germany, the SZ was the first newspaper to receive a license from the US military administration of Bavaria. The first issue was published the same evening, allegedly printed from the same (repurposed) presses that had printed Mein Kampf. [8] The first article begins with:

For the first time since the collapse of the brown rule of terror, a newspaper run by Germans is published in Munich. It is limited by the political necessities of our days, but it is not bound by censorship, nor gagged by constraints of conscience.

The front page of the first issue can be read here (PDF).

Declines in ad sales in the early 2000s was so severe that the paper was to the brink of bankruptcy in October 2002. The Süddeutsche survived through a 150 million euro investment by a new shareholder, a regional newspaper chain called Südwestdeutsche Medien. Over a period of three years, the newspaper underwent a reduction in its staff, from 425, to 307, the closing of a regional edition in Düsseldorf, and the scrapping of a section devoted to news from Berlin. [9]

In spring 2004, SZ launched the Süddeutsche Bibliothek. Each week, one of 50 famous novels of the 20th century was made available in hardcover at certain newsstands and in book shops. Later a series of 50 influential movies on DVD followed. In late 2004 the daily also launched a popular science magazine, SZ Wissen. [10] In late 2005 a series of children's books continued this branch of special editions.

In early 2015, the newspaper received a 2.6-terabyte data set from an anonymous source. The dataset contained confidential information of a law firm offering the management of offshore companies. The newspaper in conjunction with the International Consortium of Investigative Journalists reviewed the data from the Panama Papers for over a year before publishing stories from it on 3 April 2016. [11]

In the late 2017, the newspaper released snippets from a 1.4-terabyte data set to be known as the Paradise Papers containing about 13.4 million documents, throwing light on the financial offshore jurisdictions, whose workings are unveiled, including Bermuda, the HQ of the main company involved, Appleby, corporate services provider Estera, corporate registries in Caribbean and Singapore-based international trust and corporate services provider, Asiaciti Trust. It contains the names of more than 120,000 people and companies. [12] The newspaper called in the International Consortium of Investigative Journalists to oversee the investigation. BBC Panorama and The Guardian are among the nearly 100 media groups investigating the papers. The leaked data covers seven decades, from 1950 to 2016. [13]

Profile

The paper, often abbreviated SZ, is read throughout Germany by 1.1 million readers daily and boasts a relatively high circulation abroad. The editorial stance of the newspaper is liberal and generally of centre-left, [2] [3] leading some to joke that the SZ is the only opposition in the state of Bavaria, which has been governed by the conservative Christian Social Union of Bavaria almost continuously since 1949. In the 2013 elections the paper was among the supporters of the SPD. [14]

SZ is published in Nordisch format. [15]

Contents

Sections

The national edition features four sections: Politics, Culture, Economy and Sports. Editions sold in Munich and its surrounding counties include local news inserts.

The SZ is well known for its daily frontpage column Streiflicht (searchlight) of 72 lines, which is published anonymously.

Supplements

Articles in English

Between 2004 and 2017, SZ published a weekly supplement containing articles in English from The New York Times .

Website

Süddeutsche.de (formerly sueddeutsche.de) is the newspaper's website. It contains articles from the paper's own online staff, articles that originally appeared in the print version of the paper and agency reports. The paper's first incarnation on the web was launched on the paper's 50th anniversary. It was called "SZonNet". The project was directed by Hella Schmitt of the SZ Text Archive (now DIZ - Documentation and Information Center Munich). Initially, it had no journalistic staff of its own, it simply used content from the print edition. Oliver Bantle, from SZ Science came up with ideas for publishing original science content online in 1996. The content went online in the fall of that year with Angelika Jung-Huettl as editor. Editorial responsibility lay with the then leader of SZ Science, Martin Urban. In the spring of 1998, travel-related content began to be published online. Wenke Hess originated the concept and implemented it as an editor.

In 2017 online version of the "Süddeutsche Zeitung" was among the ten most cited sources in the German Wikipedia. [16] Currently it is on the 110th place in the ranking of the most visited websites in Germany. [17]

Süddeutsche.de employs 25 journalists.

Circulation

During the third quarter of 1992 SZ had a circulation of 397,000 copies. [5] The 1993 circulation of the paper was 304,499 copies. [18] In the period of 1995-96 the paper had a circulation of 407,000 copies. [19]

Its 2001 circulation was 436,000 copies and it was one of the top 100 European newspapers. [15] In 2003 SZ had a circulation of 433,000 copies. [20] In the fourth quarter of 2004, the paper sold an average of 441,955 copies. [21] The circulation of the paper was 429,345 copies in the first quarter of 2006. [22] During the first quarter of 2012 it had a circulation of 432,000 copies. [6]

Notable writers

Some of Germany's best-known journalists either work for the SZ or spent considerable parts of their careers working for the paper. Heribert Prantl, head of the national desk, is a lawyer by education, a former public prosecutor, and the most cited author of editorial commentaries in German press. Hans Leyendecker is one of Germany's best known investigative journalists. Leyendecker formerly worked for the magazine Der Spiegel , unveiling various political and economic scandals, such as the widespread illegal party financing during the 1980s, and that of the CDU in 1999. He also unveiled the smuggling of Russian plutonium into Germany with the help of the foreign intelligence service Bundesnachrichtendienst in 1994, bribery at arms deals, the German Visa Affair 2005 and corruption of the staff council at Volkswagen. Another well-known journalist working for the SZ was Rudolph Chimelli, a political reporter who was working for the paper from 1 January 1957 to his death in 2016.

Martin Süßkind also worked with the SZ and eventually became the editor of the Berliner Zeitung . Giovanni di Lorenzo, who was responsible for the SZ's full page documentary Seite 3 (Page 3) from 1994 to 1998, and who was later editor-in-chief of the Tagesspiegel , also worked for the paper. He is now editor-in-chief of the weekly German newspaper Die Zeit .

The investigative reporters Frederik Obermaier and Bastian Obermayer in 2016 initiated and coordinated the worldwide Panama Papers revelations.

Controversy

In May 2018, the German Press Council opened an inquiry to determine whether a Süddeutsche Zeitung cartoon which depicted Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu was anti-Semitic; readers had complained that the image "reminded them of the anti-Semitic language of Nazi times." Süddeutsche Zeitung ended its decades-long collaboration with the cartoonist and apologized to readers, calling the cartoon a mistake. [23]

See also

Related Research Articles

<i>Bild</i> German tabloid published by Axel Springer AG

Bild is a German tabloid newspaper published by Axel Springer SE. The paper is published from Monday to Saturday; on Sundays, its sister paper Bild am Sonntag is published instead, which has a different style and its own editors. Bild is tabloid in style but broadsheet in size. It is the best-selling European newspaper and has the sixteenth-largest circulation worldwide. Bild has been described as "notorious for its mix of gossip, inflammatory language, and sensationalism" and as having a huge influence on German politicians. Its nearest English-language stylistic and journalistic equivalent is often considered to be the British national newspaper The Sun, the second highest selling European tabloid newspaper, with which it shares a degree of rivalry.

<i>Frankfurter Allgemeine Zeitung</i> German daily newspaper

The Frankfurter Allgemeine Zeitung, abbreviated FAZ, is a centre-right, liberal-conservative German newspaper, founded in 1949. It is published daily in Frankfurt am Main. Its Sunday edition is the Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

<i>Neue Zürcher Zeitung</i> Swiss German-language daily newspaper

The Neue Zürcher Zeitung is a Swiss, German-language daily newspaper, published by NZZ Mediengruppe in Zürich. The paper was founded in 1780. It has a reputation as a high-quality newspaper and as the Swiss newspaper of record. The NZZ is known for its objectivity and detailed reports on international affairs.

<i>Kronen Zeitung</i> austrian newspaper

The Kronen Zeitung, commonly known as the Krone, is Austria's largest newspaper. It is known for being Eurosceptic.

Der Standard is an Austrian daily newspaper published in Vienna.

<i>Frankfurter Rundschau</i> German daily newspaper

The Frankfurter Rundschau (FR) is a German daily newspaper, based in Frankfurt am Main. It is published every day but Sunday as a city, two regional and one nationwide issues and offers an online edition as well as an e-paper. Local major competitors are the conservative-liberal Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), the local edition of the conservative tabloid Bild-Zeitung, the best-selling newspaper in Europe, and the smaller local conservative Frankfurter Neue Presse. The Rundschau's layout is modern and its editorial stance is social liberal. It holds that "independence, social justice and fairness" underlie its journalism.

<i>Blick</i> newspaper

Blick is a Swiss German-language daily newspaper, published by Ringier in Zürich.

Berner Zeitung, also branded as BZ, is a Swiss German-language daily newspaper, published by Tamedia in Bern.

<i>Kleine Zeitung</i> newspaper

Kleine Zeitung is an Austrian newspaper based in Graz and Klagenfurt. As the largest regional newspaper in Austria, covering the federal states Styria and Carinthia with East Tyrol, the paper has around 800,000 readers.

Tages-Anzeiger, also abbreviated Tagi or TA, is a Swiss German-language national daily newspaper published in Zurich, Switzerland.

<i>Nürnberger Nachrichten</i> daily newspaper

The Nürnberger Nachrichten (NN) was originally a local daily in the Nuremberg-Erlangen-Fürth area. With its regional editions, it covers the whole of Middle Franconia and parts of Upper Franconia and the Upper Palatinate and is one of Germany's large regional newspapers. The Nürnberger Zeitung belongs to the same group but is editorially independent.

<i>Rheinische Post</i> Major daily German regional newspaper

The Rheinische Post is a major German regional daily newspaper, published since 1946 by the Rheinische Post Verlagsgesellschaft GmbH company. With its headquarters in Düsseldorf the paper is especially dominant in the western part of North Rhine-Westphalia.

Gruner + Jahr German publisher

Gruner + Jahr is one of the largest publishing houses in Europe. It is headquartered in Hamburg.

<i>Abendzeitung</i> newspaper

The Abendzeitung, sometimes abbreviated to AZ, is a liberal morning tabloid newspaper from Munich, Germany. A localized edition is published in Nuremberg. The paper is published six days a week; the masthead of the Saturday edition is held in light blue. Rivals on the Munich tabloid market are tz and a localized edition of the national mass circulation phenomenon Bild-Zeitung.

<i>Augsburger Allgemeine</i> periodical literature

The Augsburger Allgemeine Zeitung is a major German regional daily newspaper published since 1945.

International Consortium of Investigative Journalists International network of investigative reporters

The International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) is an independent, Washington, D.C.-based international network of more than 200 investigative journalists and 100 media organizations in over 70 countries.. Launched in 1997 by the Center for Public Integrity, ICIJ was spun off in February 2017 into a fully independent organization working on "issues such as "cross-border crime, corruption, and the accountability of power." The ICIJ has exposed smuggling and tax evasion by multinational tobacco companies (2000), "by organized crime syndicates; investigated private military cartels, asbestos companies, and climate change lobbyists; and broke new ground by publicizing details of Iraq and Afghanistan war contracts."

Neue Osnabrücker Zeitung is a German language regional daily newspaper published in Osnabrück, Germany.

Bastian Obermayer is a Pulitzer Prize-winning German investigative journalist with the Munich-based newspaper Süddeutsche Zeitung (SZ) and the reporter who received the Panama Papers from an anonymous source as well as later on the Paradise Papers, together with his colleague Frederik Obermaier. Obermayer is also author of several books, among them the best selling account of the Panama Papers: The Panama Papers: Breaking the Story of How the Rich and Powerful Hide Their Money, co-authored by his colleague Frederik Obermaier.

Frederik Obermaier German journalist

Frederik Obermaier is an investigative journalist for the Munich-based newspaper, Süddeutsche Zeitung, and author. Together with his colleague Bastian Obermayer in 2016 he initiated and coordinated the Panama Papers-revelations.

References

  1. News Der Spiegel.
  2. 1 2 "The Substance of What S&P Is Saying Is Quite Right". Spiegel Online. Retrieved 20 August 2012.
  3. 1 2 Ruud Koopmans; Barbara Pfetsch (May 2007). "Towards a Europeanised Public Sphere? Comparing Political Actors and the Media in Germany" (PDF). Oslo: Centre for European Studies. Archived from the original (Report) on 19 December 2014. Retrieved 19 December 2014.
  4. "Suddeutsche Zeitung media kit 2015" (PDF). October 2015. Archived from the original (PDF) on 1 August 2016. Retrieved 22 July 2016.
  5. 1 2 Georg Hellack (1992). "Press, Radio and Television in the Federal Republic of Germany" (Report). Inter Nationes. Retrieved 3 April 2015.
  6. 1 2 "Media Landscape Media Claims" (PDF). European Social Survey. May 2014. Archived from the original (PDF) on 16 August 2014. Retrieved 12 January 2015.
  7. Sigurd Hess (2009). "German Intelligence Organizations and the Media". Journal of Intelligence History. 9 (1–2). doi:10.1080/16161262.2009.10555166.
  8. Zerofsky, Elisabeth (11 November 2017). "How a German Newspaper Became the Go-To Place for Leaks Like the Paradise Papers". The New Yorker. Retrieved 11 November 2017.
  9. Mark Landler (19 January 2004), MEDIA; Woes at Two Pillars of German Journalism New York Times .
  10. "New trend in Germany: scientific magazines by Die Zeit and Süddeutsche Zeitung". Editors Weblog. 3 December 2004. Retrieved 5 October 2013.
  11. "Panama Papers. The secrets of dirty money". April 2016. Retrieved 3 April 2016.
  12. "Paradise Papers: Your guide to four years of offshore revelations Archived 7 November 2017 at the Wayback Machine ".
  13. "Paradise Papers: Everything you need to know about the leak Archived 9 November 2017 at the Wayback Machine ".
  14. Juan P. Artero (February 2015). "Political Parallelism and Media Coalitions in Western Europe" (PDF). Reuters Institute for the Study of Journalism. Archived from the original (Working paper) on 16 April 2015. Retrieved 8 April 2015.
  15. 1 2 Adam Smith (15 November 2002). "Europe's Top Papers". campaign. Retrieved 5 February 2015.
  16. Lewoniewski, Włodzimierz; Węcel, Krzysztof; Abramowicz, Witold (23 September 2017). "Analysis of References Across Wikipedia Languages". Communications in Computer and Information Science. 756: 561–573. doi:10.1007/978-3-319-67642-5_47 . Retrieved 26 September 2019.
  17. sueddeutsche.de Competitive Analysis, Marketing Mix and Traffic - Alexa Rank
  18. Peter Humphreys (1996). Mass Media and Media Policy in Western Europe. Manchester University Press. p. 82. Retrieved 29 October 2014.
  19. Media Policy: Convergence, Concentration & Commerce. SAGE Publications. 24 September 1998. p. 10. ISBN   978-1-4462-6524-6 . Retrieved 3 February 2014.
  20. "World Press Trends" (PDF). World Association of Newspapers. Paris. 2004. Retrieved 15 February 2015.
  21. "The New York Times of Munich – Portrait of the Süddeutsche Zeitung". Goethe-Institut . Retrieved 2 August 2013.
  22. "European Publishing Monitor" (Report). Turku School of Economics (Media Group). March 2007. Retrieved 27 March 2015.
  23. Riham Alkousaa (May 18, 2018), German newspaper drops cartoonist after Netanyahu drawing Reuters .

Further reading