Sankei Shimbun

Last updated
The Sankei Shimbun
Sankei Shimbun logo.svg
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet (54.6 cm × 40.65 cm)
Owner(s)Sankei Shimbun Co., Ltd.
mostly owned by Fuji Media Holdings
PublisherTakamitsu Kumasaka
FoundedMarch 1, 1882 (as Jiji News); June 20, 1933 (as Nihon Kogyo Shimbun)
Political alignment Conservative [1] [2] [3] [4] [5]
Right-wing [6] [7] [8] [9] [10]
Pro-LDP and Restoration
Language Japanese
Headquarters Tokyo
Osaka
Circulation Morning edition: 2,191,587
Evening edition: [11] 635,988
(ABC Japan, October 2005)
Website 産経ニュース(sankei news): News Site
産経新聞社: Corporate Site

Sankei Shimbun (産経新聞, Sankei Shinbun, short for Sangyō Keizai Shinbun (産業経済新聞) lit. "Industrial and Economic News") is a daily newspaper in Japan published by the Sankei Shimbun Co., Ltd.  [ ja ] It has the sixth highest circulation for newspapers in Japan. It is a metropolitan newspaper along with the Chunichi Shimbun , and was once one of the national newspapers along with the Yomiuri Shimbun , Asahi Shimbun , Mainichi Shimbun , and the Nikkei .

Contents

As of October 2020, it announced it would cease print publication outside Tokyo and the Kansai region. [12]

Corporate profile

Tokyo Sankei Building Tokyo Sankei Building 001.jpg
Tokyo Sankei Building
Namba Sankei Building Sankei Shimbun Osaka headquarters in 201909 005.jpg
Namba Sankei Building

The Sankei Shimbun is part of the Fujisankei Communications Group and is 40% owned by Fuji Media Holdings. The company is also the owner of Osaka Broadcasting Corporation (OBC, Radio Osaka).

History

Source: [13]

The Sankei Shimbun was created by the merger of two older newspapers: Jiji News and Nihon Kogyō Shimbun. Jiji News was founded in 1882 by author, translator, and journalist Fukuzawa Yukichi, who also founded Keio University. Nihon Kogyō Shimbun, founded in 1933 by Hisakichi Maeda, specialized in business and was published by the Minami-OSAKA Shimbun (the South Osaka Evening newspaper). In 1941 Osaka Shimbun (renamed from Minami-Osaka Shimbun) merged with Osaka Jiji shimpō (Jiji-shimpō Osaka edition). The following year, Nihon Kogyō Shimbun merged with other business newspapers in Western Japan, and changed its name to the Sangyō Keizai Shimbun (or the Sankei). In 1955 the Sankei merged with Jiji shimpō. In 1959, the Sankei and Jiji shimpō were placed under the Sankei Shimbun masthead.

In 1958, the Sankei was acquired by Shigeo Mizuno and Nobutaka Shikanai. After financial difficulties, it changed direction from being liberal to being conservative (Tenkō).

In 1959, Mizuno and Shikanai founded Fuji Television [14]

The Sankei Shimbun started two online newspapers in 1996: Sankei Web, in website style, and E-NEWS, in personal digital assistant style. In 2001, the Sankei Shimbun started a new electronic newspaper delivery edition, NEWSVUE. In 2002 the Sankei Shimbun merged with Osaka Shimbun. Both editions were placed under the Sankei Shimbun masthead. In 2005 the Sankei Shimbun added video to its digital edition, suitable for smartphone, and renamed it as Sankei NetView. In 2007, the Sankei Shimbun started a new online newspaper, MSN Sankei News, in collaboration with Microsoft. In 2014 the Sankei Shimbun rebranded its online news as Sankei News.

Ownership

Political stance

The Sankei Shimbun is a nationalist [15] [16] [17] [18] [19] and conservative [1] [2] [3] [4] newspaper. Some media outlets have called the Sankei Shimbun a far-right newspaper. [20] [21]

Sankei Award, Sankei Prize

Philanthropy

Offices

Sankei Group affiliate companies

Notable corporate alumni

Controversy

In August 2014, South Korea filed suit against Sankei for insults against Park Geun-hye, the president of South Korea, and demanded Tatsuya Kato, head of the Seoul Bureau, present himself for questioning. [23] [24] [25] [26] [27] The article was about several rumors about Park during the Sinking of the MV Sewol, referring to Korean news reports. Sankei referred to Chosun Ilbo ; however, only Sankei was charged with defamation. Sankei was considered an anti-Korean newspaper in Korea. [28] Thus, Japanese media assumed the suit was a warning to Sankei. [29] [30] Kato, who was eventually acquitted of defamation charges in December 2015, was under prosecution without detention for a year and two months. [31] The South Korean court said press freedoms were taken into consideration in arriving at Kato's acquittal.

In December 2014, the newspaper apologized after running Richard Koshimizu's ad promoting anti-Semitic books. [32] [33]

On February 11, 2015, regular columnist Ayako Sono wrote an opinion piece suggesting that while it will be necessary for Japan to accept more immigrants in order to bolster a decreasing workforce, Japan should take steps to ensure the separation of immigrants in regards to living conditions, citing South African apartheid as an example of how to achieve this goal. [34] [35] [36]

See also

Related Research Articles

Osaka Designated city in Kansai, Japan

Osaka is a designated city in the Kansai region of Honshu in Japan. It is the capital city of Osaka Prefecture and as of 1 January 2012, has an estimated population of 2,668,586. Osaka is also the largest component of the Keihanshin Metropolitan Area, the second-largest metropolitan area in Japan and the 10th largest urban area in the world with more than 19 million inhabitants.

<i>The Nikkei</i> Japanese newspaper

The Nikkei, formally the The Nihon Keizai Shimbun, is the flagship publication of Nikkei, Inc. and the world's largest financial newspaper, with a daily circulation exceeding three million. The Nikkei 225, a stock market index for the Tokyo Stock Exchange, has been calculated by the newspaper since 1950.

<i>The Asahi Shimbun</i> Japanese newspaper

The Asahi Shimbun is one of the five national newspapers in Japan. Its circulation, which was 5.16 million for its morning edition and 1.55 million for its evening edition as of June 2020, was second behind that of Yomiuri Shimbun and subsequently is the second largest circulating newspaper in the world behind Yomiuri.

<i>Mainichi Shimbun</i> Japanese newspaper

The Mainichi Shimbun is one of the major newspapers in Japan, published by The Mainichi Newspapers Co.

Naniwa-ku, Osaka

Naniwa-ku (浪速区) is one of 24 wards of Osaka, Japan. It has an area of 4.37 km², and a population of 51,567.

JR Namba Station Railway station in Osaka, Japan

JR Namba Station is a railway station in Namba, Naniwa Ward, Osaka, Japan, adjacent to Namba Station and Ōsaka Namba Station operated by the West Japan Railway Company.

Sankei Sports is a Japanese language daily sports newspaper published by Sankei Shimbun. In 2002, it had a circulation of 1,360,000. The newspaper is known by its nickname Sanspo.

<i>Chunichi Shimbun</i>

The Chunichi Shimbun is a Japanese daily "broadsheet" newspaper published in mostly Aichi Prefecture and neighboring regions by Chunichi Shimbun Co., Ltd. Based in Nagoya, one of Japanese three major metropolitan areas, it boasts the third circulation after the group newspaper Total Yomiuri Shimbun and The Asahi Shimbun. Even the Chunichi Shimbun alone exceeds the number of copies of the Sankei Shimbun. The newspaper is dominant in its region, with a market penetration approaching 60 percent of the population of Aichi Prefecture. The Chunichi Shimbun group also publishes the Tokyo Shimbun the Chunichi Sports, and the Tokyo Chunichi Sports newspapers. The group's combined circulation is more than 4 million, In 2020, the number of circulations was 2,724,823. meaning it ranks third in Japan behind the Yomiuri Shimbun and the Asahi Shimbun.

Mass media in Japan

The mass media in Japan include numerous television and radio networks as well as newspapers and magazines in Japan. For the most part, television networks were established based on capital investments by existing radio networks. Variety shows, serial dramas, and news constitute a large percentage of Japanese evening shows.

Yoshimoto Kogyo Co., Ltd. is a major Japanese entertainment conglomerate. It was founded in 1912, Osaka, as a traditional theatre, and has since grown to be one of the most influential companies in Japan, employing most of Japan's popular owarai (comedy) talent, producing and promoting the shows they appear in. The two main headquarters are stationed in Osaka and Tokyo.

Kansai Telecasting Corporation TV station in Osaka, Japan

JODX-DTV, virtual channel 8, branded as Kansai TV or Kantele (カンテレ), is the Kansai region key station of the Fuji News Network (FNN) and Fuji Network System (FNS), operated by the Kansai Television Company Limited. Kansai TV is a company affiliated in Hankyu Hanshin Holdings Group of Hankyu Hanshin Toho Group.

Yomiuri Telecasting Corporation Television station in Kansai region, Japan

JOIX-DTV, branded as Yomiuri TV, is the Kansai region flagship station of the Nippon Television Network System, owned-and-operated by the Yomiuri Telecasting Corporation subsidiary of the eponymous Yomiuri Shimbun Holdings, Japan's largest media conglomerate; Yomiuri TV forms part of Yomiuri's main television broadcasting arm alongside Kantō region flagship Nippon TV, which owns a 15.89% share in the company. Founded as New Osaka Television Co. on February 13, 1958, and renamed Yomiuri Telecasting Corporation on August 1, the station started broadcasting on August 28 as the first TV station to be affiliated with Nippon Television Network Corporation. Its studios are located in the Osaka Business Park district of Osaka.

Osaka Broadcasting Corporation is an AM radio station of National Radio Network (NRN) in Osaka, Japan, and it is known as "Radio Osaka ". It is also a company of Sankei Shimbun Group in Fujisankei Communications Group. Radio Osaka started broadcasting on July 1, 1958.

Sun Television Television station in Hyogo Prefecture, Japan

Sun Television Co. is a commercial television station headquartered in Kobe, Hyōgo Prefecture, Japan, and a member of the Japanese Association of Independent Television Stations (JAITS).

Shinhiroshima Telecasting Television station in Hiroshima Prefecture, Japan

TSS-TV Co., Ltd., named Shinhiroshima Telecasting Co., Ltd. until 2008, is a TV station serving in Hiroshima Prefecture and eastern Yamaguchi Prefecture, affiliated with of Fuji News Network (FNN) and Fuji Network System (FNS).

Fujisankei Communications Group, abbreviated FCG, is a keiretsu in Japan. In 1991, it was the fourth-largest media company in the world and the largest one in Japan. In the same year, the company's yearly revenue was $5 billion. Many of its affiliates are owned by Fuji Media Holdings, itself a member of the Fujisankei Communications Group.

Neyagawakōen Station Railway station in Neyagawa, Osaka Prefecture, Japan

Neyagawakōen Station is a railway station in Neyagawa, Osaka, Japan. The station changed its name to the present one on March 16, 2019. It was named Higashi-Neyagawa Station until March 15, 2019.

Kagawa Marugame Half Marathon

The Kagawa Marugame Half Marathon is an annual road running competition which takes place in early February in Marugame, Japan. It currently holds IAAF Silver Label Road Race status and the professional races attract over 1000 entries each year, and hosted by the Sankei Shimbun, Sankei Sports, Okayama Broadcasting, BS Fuji.

Rie Shibata is a Japanese actress and comedian who has appeared in a number of television programmes, feature films and stage productions. She is also the special deputy mayor of Toyama, Toyama.

References

  1. 1 2 Associated Press says "the conservative Sankei Shimbun" https://www.apnews.com/ecf1711daab94bcc9486a5c30e3d5a48
  2. 1 2 Reuters says "the conservative daily newspaper Sankei Shimbun" https://www.reuters.com/article/japan-hotel-sale-idUSL4N0WF3CO20150313
  3. 1 2 AFP says "the conservative Sankei Shimbun newspaper" https://www.yahoo.com/news/japan-pm-abe-attend-olympics-despite-sex-slave-013130699.html
  4. 1 2 "Tokyo protests Beijing's exclusion of Sankei Shimbun reporter from covering diplomatic meeting". The Japan Times. The Japan Times. 30 August 2018. Retrieved 17 October 2018.
  5. Harvard University's Reischauer Institute of Japanese Studies published an analysis of the Japanese media's political spectrum, as part of an analysis of the constitutional reform issue. According to Harvard: "The Sankei Shimbun has generally been recognized as a “conservative” newspaper".
  6. "Nationalism, nuclear power and Japans fragile media opposition". East Asia Forum. 1 October 2014. "But the newspaper world has become polarised into two ideological camps: the pro-nuclear camp led by Yomiuri Shimbun and the right-wing Sankei Shimbun ..."
  7. "Court Acquits Journalist Accused of Defaming South Korean President". The New York Times . 17 December 2015. Retrieved 20 February 2020. Tatsuya Kato, a former Seoul bureau chief of Japan’s right-wing Sankei Shimbun newspaper ...
  8. "Summit collapse breaks hearts in South Korea, leaves Moon losing face". The Washington Post . 1 March 2019. Retrieved 12 June 2020. The right-wing Sankei Shimbun paper argued that Kim’s “top-down strategy” had backfired, leading to the worst crisis for his leadership since he took over in North Korea in 2011.
  9. "Japan's government tries to free its soldiers from pacifist shackles". The Economist. 26 February 2017. Retrieved 12 June 2020. “We must respond to America first-ism with Japan first-ism,” says Masato Inui, executive editor of the Sankei Shimbun, a right-wing newspaper.
  10. Alexis Dudden, ed. (23 June 2008). Troubled Apologies Among Japan, Korea, and the United States. Columbia University Press. p. 52. ISBN   9780231512046.
  11. Evening edition is published only for Kansai region.
  12. https://facta.co.jp/article/201812031.html 「全国紙」の看板下ろす産経
  13. "History : COMPANY". sankei.jp. Archived from the original on 2014-07-31. Retrieved 29 Jan 2017.
  14. http://kigyoka.com/news/magazine/magazine_20130508.html
  15. "The Struggle for the Japanese Soul: Komori Yoshihisa, Sankei Shimbun, and the JIIA controversy". The Asia-Pacific Journal. 4 September 2006.
  16. "Japan's New Nationalism". Foreign Affairs . Retrieved 21 February 2020. ... And such sentiments appear regularly in Sankei Shimbun, Japan's nationalist daily ...
  17. "Japanese right muzzling liberal media: Analysts". The Straits Times. 9 December 2014. Retrieved 21 February 2020. The Sankei Shimbun, a robustly nationalistic paper, and the right-wing Yomiuri Shimbun -- the world's biggest newspaper with 10 million copies sold daily -- devoted acres of coverage to the episode.
  18. "Japan mulls revision of comfort women apology". Philippine Daily Inquirer. 24 February 2014. Retrieved 21 February 2020. Suga's comment came after a weekend opinion poll, jointly conducted by the nationalistic Sankei Shimbun daily and Fuji TV, in which 59 ...
  19. Duncan Bartlett (20 November 2019). "Japan and South Korea: Headaches and Headlines". The Diplomat . Retrieved 4 July 2020. This suggestion is rejected outright by the conservative Japanese newspaper the Sankei, which is noted for its nationalism.
  20. "Japanese Gov't to Restrict Chemical Material Exports to S. Korea". BusinessKorea. 1 August 2019. Retrieved 3 July 2020. Even the Sankei Shimbun, a far-right newspaper, criticized the Japanese government for the possible repercussions of the restrictions.
  21. "Japan May Be Moving Right Politically, But Its Communist Party Still Holds Some Sway With Voters". Forbes . 30 October 2017. Retrieved 3 July 2020. They are subject to constant surveillance and harassment. Yet, their popularity has not waned. The party's newspaper, Akahata (赤旗), has over 1.12 million readers and one weekly magazine predicts they may eclipse Japan's far right newpaper, Sankei Shimbun in the near future.
  22. "Reopening the Abduction Case Files – Part Five: "Something strange is happening along the Sea of Japan" | JAPAN Forward". Japan Forward. 2017-02-24. Retrieved 2018-10-23.
  23. http://www.koreaherald.com/view.phpōud=20140810000273%5B%5D
  24. http://english.donga.com/srv/service.php3ōbiid=2014081155588%5B%5D
  25. "Sankei Seoul bureau chief grilled over Park article". 18 August 2014 via Japan Times Online.
  26. "Archived copy". Archived from the original on 2014-08-19. Retrieved 2014-08-18.CS1 maint: archived copy as title (link)
  27. Gale, Alastair (10 October 2014). "Korean Prosecutors Indict Japanese Journalist on Defamation Charge" via online.wsj.com.
  28. "Sankei Shimbun's defamation of Korea goes too far". Dong-a Ilbo . South Korea. 2014-08-11. Retrieved 2014-10-27.[ permanent dead link ]
  29. "EDITORIAL: South Korea's suppression of press freedom undermines democracy". Asahi Shimbun . Japan. 2014-09-03. Archived from the original on 2014-10-27. Retrieved 2014-10-27.
  30. "Seoul court acquits Japanese reporter of defaming president".
  31. "Report: Park Geun-hye's office intervened in trial of Japanese journalist". UPI. Retrieved 2018-10-23.
  32. Obe, Mitsuru (6 December 2014). "Japan Newspaper Apologizes Over Advertisement for 'Jewish Conspiracy' Books".
  33. The Japan Times http://www.japantimes.co.jp/news/2014/12/06/national/conservative-daily-sankei-apologizes-for-running-anti-semitic-ad/.Missing or empty |title= (help)
  34. Johnston, Eric; Osaki, Tomohiro (12 February 2015). "Author Sono calls for racial segregation in op-ed piece" via Japan Times Online.
  35. Hayashi, Yuka (13 February 2015). "Author Causes Row With Remarks on Immigration, Segregation".
  36. Lies, Elaine. "Japan PM ex-adviser praises apartheid in embarrassment for Abe".