South African Broadcasting Corporation

Last updated

South African Broadcasting Corporation
TypeTerrestrial television and radio network
Founded1 August 1936;85 years ago (1936-08-01)
by the Government of South Africa
Slogan Vuka Sizwe
("Nation Arise")
Revenue Increase2.svg R 6.6 billion (2017/18 FY) [1]
Decrease2.svg R ~622 million loss (2017/18 FY) [1]
Broadcast area
Flag of South Africa.svg  South Africa
Owner Government of South Africa
Key people
Bongumusa Makhathini (chairman) [2]
Madoda Mxakwe [2]
Launch date
1936 (radio)
1976 (television)
19 radio stations
Official website

The South African Broadcasting Corporation (SABC) is the public broadcaster in South Africa, and provides 19 radio stations (AM/FM) as well as six television broadcasts to the general public. [3] It is one of the largest of South Africa's state-owned enterprises.


Opposition politicians and civil society often criticise the SABC, accusing it of being a mouthpiece for the ruling African National Congress; during the apartheid era it was accused of playing the same role for the then-National Party-led government. [4]

Company history

Early years

Radio broadcasting in South Africa began in 1923, under the auspices of South African Railways, before three radio services were licensed: the Association of Scientific and Technical Societies (AS&TS) in Johannesburg, the Cape Peninsular Publicity Association in Cape Town and the Durban Corporation, which began broadcasting in 1924. [5]

These merged into the African Broadcasting Company in 1927, owned by, I. W. Schlesinger, a wealthy businessman, but on 1 August 1936, they were sold to the SABC, established that year through an Act of Parliament. [6] The SABC took over the African Broadcasting Company's staff and assets. It maintained a state monopoly on radio until the launch in December 1979 of Capital Radio 604, then Radio 702 in 1980. [7] Although the subscription-funded television service M-Net launched in 1986, the SABC had a monopoly on free-to-air television until the launch of in 1998.

During National Party rule from 1948, it came under increasing accusations of being biased towards the ruling party. At one time most of its senior management were members of the Broederbond, the Afrikaner secret society and later from institutions like Stellenbosch University.

The SABC was a radio service until the introduction of television in 1976. There were three main SABC radio stations: the English Service (later known as Radio South Africa), the Afrikaans Service (later known as Radio Suid-Afrika and Afrikaans Stereo) and the commercial station, Springbok Radio. [8]

Programmes on the English and Afrikaans services mainly consisted of news; plays such as The Forsyte Saga , Story of an African Farm, and The Summons , written and produced in South Africa; serious talk shows; BBC radio shows; children's programmes, such as Sound Box; and light music featuring South African orchestras, arrangers, musicians and singers. Accomplished musicians such as pianist and composer Charles Segal featured on all three stations regularly in shows like Piano Playtime. Accordionist Nico Carstens was a regular on the Afrikaans programmes. [9]

Recent history

SABC offices in Sea Point, Cape Town SABC Sea Point.JPG
SABC offices in Sea Point, Cape Town

On 4 February 1996, two years after the ANC came to power, the SABC reorganised its three TV channels, so as to be more representative of different language groups. [10] This resulted in the downgrading of Afrikaans by reducing its airtime from 50% to 15%, a move that alienated many Afrikaans speakers. [11]

The SABC has since been accused of favouring the ruling ANC party, mostly in news. It remains dominant in the broadcast media.

Criticism intensified around 2003–2005, when it was accused of a wide range of shortcomings including self-censorship, lack of objectivity and selective news coverage.

On 20 October 2020, SABC and the government were in discussion to get TV and streaming providers in South Africa to collect TV licence on their behalf. [12]

On 27 March 2021, SABC and eMedia Investments expanded their partnership which allowed OpenView customers to receive 3 additional channels as well as their 19 radio stations. [13]


Director General of the SABC:

CapraraRené Silvio19361948
RoosGideon Daniel19481959
Meyer Pieter Johannes19591980
de VilliersSteve19801983

Chairman of the SABC Board:

Matsepe-CasaburriIvy Florence19941996
MaphaiThabane Vincent20002003
FundeSonwabo Eddie20032008
NgubaneBaldwin Sipho20102013
TshabalalaZandile Ellen20132014
MaguvheMbulaheni Obert20142017
MakhathiniBongumusa Emmanuel2017

Chief Executive Officer (CEO)

1994–1998 Sisulu, Z.
1998–2000Mbatha, H.
2000–2000Khuzwayo, C.
2000–2005Matlare, P.
2002–2008Mpofu, D.
2008–2009Mampone, G.
2009–2011Mokoetle, S.
2011–2014Mokhobo, L.
2014–2015 Motsoeneng, H.
2015–2015Matlala, F.
2015–2016Matthews, J.
2017–presentMadoda, M.



Following its establishment in 1936, the SABC established services in what were then the country's official languages, English and Afrikaans, with the Afrikaans service being established in 1937. [14] Broadcasts in languages such as Zulu, Xhosa, Sesotho and Tswana followed in 1940. [7]

Springbok Radio

Springbok Radio, the SABC's first commercial radio service, started broadcasting on 1 May 1950. [15] Bilingual in English and Afrikaans, it broadcast from the Johannesburg Centre for 113 and a half hours a week. [16] The service proved to be so popular with advertisers that at the time of its launch, commercial time had been booked well in advance. [6]

The station featured a wide variety of programming, such as morning talk and news, game shows, soap operas like Basis Bravo, [15] children's programming, music request programmes, top-ten music, talent shows and other musical entertainment. One popular Saturday noontime comedy show was Telefun Time, whose hosts would phone various people and conjure up situation comedy, a similar brand of humour to the films of Leon Schuster. [17]

By 1985, Springbok Radio was operating at a heavy loss. [18] After losing many listeners with the handing over of its shortwave frequencies to Radio 5 and facing competition from television, it ceased broadcasting on 31 December 1985. [19]

SABC News Service

The News Service was established in June 1950, replacing the programmes of the BBC. [20] Although this was because the BBC broadcasts were seen as giving a British viewpoint of current affairs, there were also concerns that the SABC service would become overly pro-government, or "Our Master's Voice". [21] By 1968, it had over 100 full-time reporters in the main cities and local correspondents all over the country, with overseas news provided by Reuters, AFP, AP and UPI. [22] There was a News Film Unit which, prior to television in 1976, produced films for news agencies and television organisations. [23]

SABC Symphony Orchestra

The SABC Symphony Orchestra has its origins in its three studio ensembles in Johannesburg, Durban and Cape Town and the Municipal Orchestra of the Johannesburg City Council. When the SABC centralised its broadcasting in Johannesburg, the future of the three ensembles were in doubt but at the same time, the Municipal Orchestra of the Johannesburg City Council had been disbanded. [24] The SABC was able to form an orchestra of 80 musicians from these groupings in 1954, and while its main base was at the Johannesburg City Hall, it would tour the country. [25] The orchestra would be led for many years by the SABC's head of music, Anton Hartman, but had other conductors as well, such as Franceco Mander and Edgar Cree. [26] There were also international composers such as Igor Stravinsky. [27] The SABC Junior Orchestra was also created and began in February 1966 under Walter Mony. [28]

Regional radio

Regional commercial FM music stations were started in the 1960s.

StationLaunch dateReplaced by
Radio Highveld1964 947
Radio Good Hope1965Good Hope FM
Radio Port Natal1967 East Coast Radio
Radio Jacaranda1986 Jacaranda FM
Radio Oranje1986 OFM
Radio Algoa1986 Algoa FM

Following the establishment of a republic and withdrawal from the Commonwealth in 1961, the Afrikaners' goal was to promote their culture and so, at first, the SABC's choice of popular music reflected the National Party government's initial conservatism, especially on the Afrikaans channel, with musicians such as Nico Carstens. However Carstens was also ostracised by the SABC, as his music was influenced by the Coloured and Malay communities of Cape Town. [29]

Eventually, musicians broke through the barrier, when the young, English-speaking Jewish musician and composer, Charles Segal collaborated with the older Afrikaans lyric-writer, Anton Dewaal, to write songs. [30] Segal's songs like "Die Ou Kalahari" became highly popular with the Afrikaans-speaking public. [31] However, there was tight censorship over all broadcasts, particularly of pop music, with, for example, the music of the Beatles being banned by the SABC between 1966 and March 1971. [32]

In 1966 the SABC established an external service, known as Radio RSA, which broadcast in English, Swahili, French, Portuguese, Dutch and German. In 1969 the SABC held a national contest to find theme music for the service. This contest was won by the popular South African pianist and composer, Charles Segal and co-writer, Dorothy Arenson. Their composition, "Carousel" remained the theme song for Radio RSA until 1992, when it was replaced by Channel Africa. [33]

In 1986, the SABC ran a competition to promote South African music. Each of the 15 radio stations, represented by an artist, entered a song to compete for the Song for South Africa in the National Song Festival. The finals were broadcast live on television. The Radio Port Natal submission won the competition with the Don Clarke song, Sanbonani, performed by P J Powers and Hotline. [34]

1996 restructuring

In 1996 the SABC carried out a significant restructuring of their services. The main English-language radio service became SAfm. The new service, after some initial faltering, soon developed a respectable listenership and was regarded as a flagship for the new democracy. However, government interference in the state broadcaster in 2003 saw further changes to SAfm which reversed the growth and put it in rapid decline once more.[ citation needed ] Today it attracts only 0.6% of the total population to its broadcasts. The main Afrikaans radio service was renamed Radio Sonder Grense (literally 'Radio Without Borders') in 1995 and has enjoyed greater success with the transition.

By contrast, SABC Radio's competitors, like Primedia-owned Radio 702, Cape Talk and 94.7 Highveld Stereo have grown steadily in audience and revenue, while other stations such as the black-owned and focused YFM and Kaya FM have also attracted black audiences.

Programming policy

As of 12 May 2016, the SABC has implemented a policy to promote local content. 90% of all music played on the broadcaster's 18 radio stations will be sourced from local artists with a focus on kwaito, jazz, reggae and gospel genres. [35]

Station list

StationLanguageFormer nameLaunch dateWebsiteWebcast
SAfm English "A" Service; Radio South Africa1936
5FM EnglishSpringbok Radio1975
Metro FM EnglishRadio Metro1986
Radio 2000 EnglishRadio South Africa1986
Good Hope FM English and AfrikaansRadio Good Hope1965
RSG Afrikaans "B" Service; Radio Suid-Afrika; Afrikaans Stereo1937
Ukhozi FM Zulu Radio Zulu1960
Umhlobo Wenene FM Xhosa Radio Xhosa (& Radio Transkei)1960
Lesedi FM Sotho Radio Sesotho1960
Thobela FM Northern Sotho Radio Lebowa1960
Motsweding FM Tswana Radio Setswana (& Radio Mmbatho)1962
Phalaphala FM Venda Radio Venda (& Radio Thohoyandou)1965
Munghana Lonene FM Tsonga Radio XiTsonga1965
Ligwalagwala FM Swazi Radio Swazi1982
iKwekwezi FM Southern Ndebele Radio Ndebele1983
tru fm English and XhosaRadio Ciskei; CKI FM1983
Lotus FM English and Hindi (for
the Indian
Radio Lotus1983
X-K FM !Xu and Khwe 2000


Early history (1975–1995)

SABC logo, used from 1976 to 1996 Oldsabclogo.jpg
SABC logo, used from 1976 to 1996

In 1975, after years of controversy over the introduction of television, the SABC was finally allowed to introduce a colour TV service, which began experimental broadcasts in the main cities on 5 May 1975, before the service went nationwide on 6 January 1976. Initially, the TV service was funded entirely through a licence fee just like the UK, but began advertising in 1978. The SABC (both Television and Radio) is still partly funded by the licence fee (currently R250 a year).

The service initially broadcast only in English and Afrikaans, with an emphasis on religious programming on Sundays. [36] A local soap opera, The Villagers, set on a gold mine, was well received while other local productions like The Dingleys were panned as amateurish. [37]

The majority of acquired programming on South African television came from the United States, although owing to their opposition to apartheid, some production companies stopped selling programmes to the country. [38] The British actors' union Equity had already started a boycott of programme sales to South Africa, which was not lifted until 1993. [39] However, the Thames Television police drama series The Sweeney and Van der Valk , were briefly shown on SABC TV, [40] as was the original version of Thunderbirds . [37]

Many imported programmes were dubbed into Afrikaans and other indigenous languages, but in 1985, in order to accommodate English speakers, the SABC began to simulcast the original-language audio of series on an FM radio service called Radio 2000, allowing viewers to watch them in the original language; the first English-language series to be simulcast was Miami Vice . [41]

SABC TV also produced lavish musical shows featuring the most popular South African composers, solo musicians, bands and orchestras. For example, the pianist and composer, Charles Segal, was given a half-hour special show: The Music of Charles Segal, where a selection of his music was performed by various local artists, such as Zane Adams, SABC Orchestra and others. However, it also broadcast pop music series like Pop Shop, which consisted of overseas and local music, and Double Track, which consisted entirely of local acts. [42]

With a limited budget, early programming aimed at children tended to be quite innovative, and programmes such as the Afrikaans-language puppet shows Haas Das se Nuus Kas and Oscar in Asblikfontein are still fondly remembered by many. [43]

On 1 January 1981, two services were introduced, TV2 broadcasting in Zulu and Xhosa and TV3 broadcasting in Sotho and Tswana, both targeted at a black urban audience. [44] The main channel, then called TV1, was divided evenly between English and Afrikaans, as before. In 1986, a new service called TV4 was introduced, carrying sports and entertainment programming, taking over the frequencies used by TV2 and TV3, which then had to end broadcasting at 21:00. [45]

In 1991, TV2, TV3 and TV4 were combined into a new service called CCV (Contemporary Community Values). [46] A third channel was introduced known as TSS, or TopSport Surplus, TopSport being the brand name for the SABC's sport coverage, but this was replaced by NNTV (National Network TV), an educational, non-commercial channel, in 1993. [47]

Competition and restructuring

In 1986, the SABC's monopoly on the television industry was challenged by the launch of a subscription-based service known as M-Net, which was backed by a consortium of newspaper publishers. This service was prohibited from broadcasting its own news programmes, which were still the preserve of the SABC. Direct-to-home satellite television in South Africa began when M-Net's parent company, Multichoice, launched its first-in-the-world digital satellite TV service, DStv, in 1995. At the time, SABC TV channels, were not broadcast on this network, but agreements were later reached that allowed DStv to carry the SABC channels as well. In 1998, the SABC's dominance of free-to-air terrestrial television was further eroded by the launch of the first free-to-air private TV channel,

In 1996, the SABC reorganised its three TV channels with the aim of making them more representative of the various cultural groups. [48] These new channels were called SABC 1, SABC 2 and SABC 3. The SABC also absorbed the Bop TV channel of the former Bophuthatswana bantustan. [49]

SABC TV programmes in Afrikaans and other languages are now subtitled in English, but programmes in English are not usually subtitled in other languages, the perception being that all South Africans can understand English. [50] Previously, subtitling was confined to productions like operas and operettas. [51] It was not used on TV1, on the assumption that most viewers understood both Afrikaans and English, [52] nor on CCV, despite presenters using two or more different languages during a single programme. [53]

New services

In 2005, the SABC announced proposed the creation of two complementary regional television channels, SABC4 and SABC5, to emphasise indigenous languages. [54] SABC4, based in Mafikeng, was to be broadcast in Tswana, Sesotho, Pedi, Tsonga, Venda, and Afrikaans, to the northern provinces of the country, while SABC5, based in Cape Town, was to broadcast in Xhosa, Zulu, Ndebele, and Swazi, as well as Afrikaans, to the southern provinces. Unlike other SABC TV services, SABC4 and SABC5 were not to be available via satellite. [55] Apart from soundbites on news or current affairs programmes, no English-language programming would be shown on either channel. [56] However, the plans fell through and in 2015, the SABC stated that it would launch two new channels, SABC News and SABC Encore. [57]

In 2013, the SABC announced plans to launch a new news channel, SABC News, to be available on DStv, instead of waiting for the introduction of digital terrestrial television. [58]

In 2015, SABC partnered up with online TV platform Tuluntulu to launch two more channels which were SABC Education and SABC Children.

According to the SABC, the factors which are considered when deciding how much time a language gets on television are the following: how many home language speakers exist in the coverage area of a channel; the geographical spread of the language; the extent to which members of a language community are able to understand other languages; the extent of marginalisation of a language; the extent to which the language is understood by other South Africans; and whether there is available content that uses the language. [59] SABC currently plans to launch five channels, the four of them being language-targeted: [60]

SABC TV has an audience of over 30 million. [61] SABC1 reaches 89% of the public, SABC2 reaches 91% of the public, and SABC3 reaches 77% of the public, according to the broadcaster. [59] The SABC has 18 radio stations, which have more than 25 million weekly listeners. [61]

In 2018, SABC scrapped part of the plans from 2015 and downsized their DTT plans from 18 TV channels to just 9 TV channels due to financial woes. The SABC have SABC 1-3 and News falling under the 9 channels with the rest being:

All these channels needed funding in order to materialize and without it the channels remain a dream. All of these channels will be craft through partnerships and a group executive at the SABC mentioned that if they are able to get the sports channel running in SD then they may be able to get a ninth channel which is history. [62]

On 4 May 2020 amidst the coronavirus outbreak, the SABC launched its educational channel called SABC Education through DTT and YouTube with additional platforms added soon. [63]

SABC Encore shut down from the end of May apparently MultiChoice and SABC agreement for the channel ended back in 2018 giving the channel a 2 year open window. The SABC said they were exploring other the idea of continuing the channel through another platform.

In November 2020, SABC signed a channel and radio distribution agreement with Telkom for their new streaming service. [64]

SABC is expected to launch a streaming service in 2021 which will be similar to BBC iPlayer [65]

Reception outside South Africa

Botswana, Lesotho and Eswatini

SABC television via satellite had also been widely available in neighbouring Lesotho and Eswatini, as well as Botswana. [66] After complaints from rights holders in Botswana, SABC encrypted its TV channels, thereby cutting off viewers in those countries. [67]


Until 1979, the SABC operated broadcasting services in Namibia, which was then under South African rule, but in that year, these were transferred to the South West African Broadcasting Corporation (SWABC). [68] However, the SWABC retained technical personnel from the SABC, and a number of its programmes were prepared at the SABC's studios in Johannesburg before being dispatched to Windhoek for transmission. [69]

The SABC also helped the SWABC to establish a television service in 1981. [70] This comprised a mix of programming in English, Afrikaans and German, 90 per cent of which came from or via the SABC. [71] Programmes were shown locally a week after South Africa. [72] The SWABC received SABC TV programming (which it recorded, edited and rebroadcast) first by using a microwave link, and later via an Intelsat satellite link. [73] The SWABC became the Namibian Broadcasting Corporation (NBC) after the country's independence in 1990.

However, Walvis Bay, an enclave of South Africa in Namibia until 1994, received the SABC's TV1 on a low-power repeater, which was broadcast live via Intelsat from 1986. [72]

International services

In 1998, the SABC began to broadcast two TV channels to the rest of Africa: SABC Africa, a news service, and Africa 2 Africa, entertainment programming from South Africa and other African countries, via DStv. [74] In 2003, Africa 2 Africa was merged with SABC Africa to create a hybrid service, drawing programming from both sources. [75] SABC Africa closed in August 2008 after the SABC's contract with DStv was not renewed. [76] In 2007, the SABC launched a 24-hour international news channel, SABC News International, but closed in 2010. [77]

Criticisms and controversies

Accusations of pro-ANC bias

The SABC has been accused of being a government and ruling party mouthpiece, particularly in the lead-up to the 2014 South African elections, [78] [79] particularly after it refused to air the campaign adverts of various opposition parties, [80] [81] and again in 2015 when it censored the video feeds of the 2015 State of the Nation address that portrayed the ANC and President Jacob Zuma in a negative light. [82] In 2015, Minister of Communications, Faith Muthambi reinforced the notion that the SABC was a state-owned company, and therefore, subject to control by the Department of Communications and the ruling party. [83]

In August 2005, the SABC came under heavy fire from independent media and the public for failing to broadcast footage in which deputy president Phumzile Mlambo-Ngcuka was booed offstage by members of the ANC Youth League, who were showing support for the newly axed ex-deputy president, Jacob Zuma. [84]

Rival broadcaster eTV publicly accused SABC of 'biased reporting' for failing to show the video footage of the humiliated deputy president. Snuki Zikalala, Head of News and ex-ANC spokesperson retorted that their cameraman had not been present at the meeting. This claim was later established to be false when eTV footage was released which showed an SABC cameraman filming the incident. [85]

The SABC's government connections also came under scrutiny when, in April 2005, Zimbabwean president Robert Mugabe was interviewed live by Zikalala, who is a former ANC political commissar. [86] The interview was deemed by the public to have sidestepped 'critical issues', and to have avoided difficult questions regarding Mugabe's radical land-reform policies and human rights violations.

Accusations of censorship

In May 2006, the SABC was accused of self-censorship when it decided not to air a documentary on South African president Thabo Mbeki, and in early June 2006, the news organisation requested that the producers (from Daylight Films) not speak about it. This was widely criticised by independent media groups. [87] In response, the International Freedom of Expression Exchange issued an alert concerning the SABC's apparent trend toward self-censorship. [88]

In June 2006, the International Federation of Journalists denounced the cancelling of the Thabo Mbeki documentary, citing "self-censorship" and "politically-influenced managers". [89]

Also in June 2006, SAfm host John Perlman disclosed on air that the SABC had created a blacklist of commentators. [90] A commission of inquiry was created by SABC CEO Dali Mpofu to investigate the allegations that individuals had been blacklisted at the behest of Zikalala. [91] [92] Perlman eventually resigned from SAfm, and the broadcaster came under heavy criticism from free media advocates.

Shortly before the ANC's 2012 elective conference in Mangaung, the board of the SABC handed control of news, television, radio and sport to COO Hlaudi Motsoeneng. The board's decision was interpreted by some at the SABC as a calculated attempt to ensure that an ANC faction close to President Jacob Zuma was given positive coverage. [93] During a press conference held by the SABC on 6 December 2012, to explain why it had prevented three journalists from participating in a discussion on how the media would cover the ANC's elective conference in Manguang, Hlaudi Motsoeneng said that whenever the ANC is discussed on the SABC an ANC party representative must be present.

In April 2014, journalists were warned by SABC chairperson, Ellen Zandile Tshabalala, that their phones were being wiretapped by the NIA, and reminded them to be loyal to the ANC ruling party. When challenged on the matter, Tshabalala insisted that her comments had been taken out of context. The scandal erupted at the same time that the DA official opposition accused the SABC of censorship [94] when they stopped airing a television advert that referred to the ongoing Nkandlagate scandal.

In February 2015, the SABC was accused of censoring video and audio feeds of the State of the Nation address in Parliament, after opposition party EFF was forcefully ejected by armed plain-clothes policemen after interrupting the President's speech. Footage of opposition party DA walking out in protest over the presence of the armed personnel was also censored. This was in addition to the presence of a signal-jamming device that prevented journalists and MP's from being able to use their mobile devices to post news online. [95]

The SABC was criticised for banning footage that showed protests and demonstrations in the run-up to the 2016 local elections. [96] In July 2016, eight SABC journalists challenged the broadcaster's decision to censor news items, and were dismissed from the organisation. [97] [98] A subsequent hearing at the Labour Court found the dismissals were unlawful and ordered the reinstatement of four of the full-time SABC employees. [99] During this period the eight journalists, including Suna Venter, were subjected to a number of death threats and other forms of intimidation. [100]

In October 2016, [101] the South African parliament began investigating corruption allegations against SABC and its Group Executive of Corporate Affairs - Hlaudi Motsoeneng. [102] On 12 December, the Western Cape High Court ruled that Motsoeneng be removed from office effective immediately. [103]

SABC Encore's launch party

At the channel's launch event, the COO of SABC at the time used that event to rant about making pay-tv platforms like MultiChoice's DStv pay for SABC 1-3 and how the SABC is run by a 'blind person'. He also took the stage to call out those with their 'lack of knowledge' over the deal the public broadcaster has for the channel alongside SABC News. [104]

See also

Related Research Articles

Television in South Africa

Television in South Africa was introduced in 1976. South Africa was relatively late in introducing television broadcasting to its population.

SABC 1 South African television channel

SABC 1 is a community public service South African television channel broadcast by the South African Broadcasting Corporation (SABC) which carries programming in English and Nguni.

SABC 3 South African television channel

SABC 3 is a South African free-to-air television network owned by the South African Broadcasting Corporation (SABC). It carries programming in English and, as of April 2009, Afrikaans, which, originally had its own series but in the last few years has been mainly repeats of 7de Laan.

SABC 2 South African television channel

SABC 2 is a South African family public television channel owned by the South African Broadcasting Corporation (SABC). SABC 2 broadcasts programming in English, Afrikaans, Venda, and Tsonga.

Mass media in South Africa

The mass media in South Africa has a large mass media sector and is one of Africa's major media centres. While South Africa's many broadcasters and publications reflect the diversity of the population as a whole, the most commonly used language is English. However, all ten other official languages are represented to some extent or another. Afrikaans is the second most commonly used language, especially in the publishing sector.

M-Net Subscription TV channel in South Africa

M-Net is a South African pay television channel established by Naspers in 1986. The channel broadcasts both local and international programming, including general entertainment, children's series, sport and movies. While the TV signal is generally encrypted, M-Net showed some programmes 'free to air' in its "Open Time" slot between 5 p.m. and 7 pm, until the slot closed on 1 April 2007. Free-to-air television station in South Africa is the first and only privately owned free-to-air television station in South Africa. It is the fifth terrestrial television channel in the country, following three channels that are operated by the state-owned South African Broadcasting Corporation and the privately owned subscription-funded M-Net. In 1997 the etv channel bought the broadcasting rights to broadcast English Premiership League (EPL) matches and later on they also bought the rights to broadcast UEFA Champions League matches.

<i>7de Laan</i> South African soapie

7de Laan is a South African Afrikaans soap opera created by Danie Odendaal and produced by Danie Odendaal Productions. The series focuses on the lives of residents staying in and around the community of 7de Laan, in the suburb of Hillside. The programme's dialogue is primarily in Afrikaans and is subtitled in English with some English and Zulu dialogue in between. The street and shopfronts which are featured on the opening visuals, are that of Seventh Street in Melville, Johannesburg.

Springbok Radio was a South African nationwide radio station that operated from 1950 to 1985.

MultiChoice South African based satellite TV company in Sub-Saharan Africa

MultiChoice is a South African company that operates DStv, a major satellite television service in Sub-Saharan Africa and GOtv, a minor service operating in over 9 countries of this area and Showmax service. MultiChoice was formed out of the subscriber-management branch of the M-Net terrestrial pay television company, and broadcasts the full range of M-Net channels on the DStv service. MultiChoice is owned by the media conglomerate of the same name. One of the subsidiaries of MultiChoice is DStv Now, renamed as DStv App, a service that delivers television transmission to mobile devices such as laptops, smart phones and notebooks.

Radio RSA: The Voice of South Africa was the international broadcasting service of the Republic of South Africa. It was run by the South African Broadcasting Corporation from its inception on 1 May 1966 until its demise in 1992 following the end of the apartheid era. Radio RSA broadcast news and opinion programming that was mostly pro-government, and the message of its broadcasts reflected those views. Following the fall of the apartheid government, the service was renamed Channel Africa.

SAfm National public radio station in South Africa

SAfm is a national, English-language public radio station in South Africa. It has been operated by the South African Broadcasting Corporation (SABC) since its founding in 1936.


SABC NEWS is both a South African 24-hour news channel owned by the South African Broadcasting Corporation as well as the name of the news division of the broadcaster.

Namibian Broadcasting Corporation Public TV and radio broadcasting corporation

The Namibian Broadcasting Corporation (NBC) is the public broadcaster of Namibia. It was established in 1979, under the name South West African Broadcasting Corporation (SWABC).

Radio and TV broadcasting in Pretoria is supplied via a network of VHF/FM and UHF transmitters and repeaters owned and operated by Sentech - South Africa's state-owned broadcast signal distributor - from four transmitter sites in and around the city. A number of community radio stations operate transmitters from non-Sentech sites.

Max du Preez

Max du Preez is a South African author, columnist and documentary filmmaker and was the founding editor of Vrye Weekblad. Vrye Weekblad Online or Vrye Weekblad II was launched on 5 April 2019 again with Max du Preez as editor.

Dalen Lance(Pronounced "Day-lyn"), born Dalen Lance Jooste, is a South African television host based in Johannesburg, South Africa. He was the host of the reality TV dance competition Step Up or Step Out for two seasons and a host of the early-morning TV show Dagbreek on DSTV's Kyknet channel. Lance has also performed as a presenter on television shows such as High School Musical, Spotlight South Africa, 20-Something, Pap Idols, and Bling. He released his debut album in 2006, titled Be Your Man, along with a single of the same name. He completed a Bachelor of Commerce degree in Financial Accounting at the University of Cape Town in 2004 and a Master of Business Leadership degree in 2014 through the University of South Africa (Unisa) Graduate School of Business Leadership.

<i>The Big Debate</i>

The Big Debate South Africa is a South African television debate series with a focus on pertinent contemporary political topics to South Africa. It is conducted in a "town hall debate" style with the presenter, Siki Mgabadeli, interviewing key guests, asking questions, and moderating the subsequent debate. It began running in 2009 and was devised by filmmaker Ben Cashdan. The show is produced by Broad Daylight Films Foundation, a non-profit production company, based in Johannesburg.

Hlaudi Motsoeneng is the leader of African Content Movement (ACM) who served as the acting Chief operating officer of the South African Broadcasting Corporation (SABC) from 2011 to 2013. Motsoeneng was removed from his position as Chief operating officer after it had been found that he lied about his qualifications. After being removed as acting Chief operating officer it was announced that Motsoeneng would move back to his previous position as Group Executive Editor of Provinces and Corporate Affairs of the SABC. In December 2016, the Western Cape High Court ruled that Motsoeneng's appointment as Group Executive was illegal and that he was "not entitled to occupy any position at the SABC".

SABC Encore was a 24-hour free-to-air digital satellite and digital terrestrial television retro rerun channel created and owned by the South African Broadcasting Corporation, as a carriage deal between the SABC and Multichoice. This channel stopped airing at midnight on 1 June 2020 after MultiChoice's decision not to renew the channel once its contract had come to an end and was seemingly revived through DTT.


  1. 1 2 "Cash-strapped SABC reports R622m loss | IOL Business Report". 4 September 2018. Retrieved 17 February 2019.
  2. 1 2 "SABC Corporate – Board of Directors". South African Broadcasting Corporation. Archived from the original on 4 September 2009. Retrieved 16 February 2010.
  3. "SABC Station List". Archived from the original on 27 April 2006.
  4. "SABC political bias will backfire". Mail and Guardian . 17 April 2014.
  5. Culture and Customs of South Africa, Funso S. Afọlayan, Greenwood Publishing Group, 2004, pages 114–115
  6. 1 2 Introduction to Public Relations and Advertising, D F du Plessis, Juta and Company Ltd, 2000 page 89
  7. 1 2 South African media policy: debates of the 1990s, P. Eric Louw, Anthroppos, 1993, page 99
  8. Africa Institute Bulletin, Volume 11, 1973, page 155
  9. "Charles Segal Music – Discography". Retrieved 18 May 2018.
  10. Leaper, Norm (June–July 1996). "Ahh … the Pitfalls of International Communication". Communication World. San Francisco, CA: International Association of Business Communicators. 13 (6): 58–60. OCLC   107299423 . Retrieved 14 March 2013.
  11. Louw, Eric; Mersham, Gary (2001). "Packing for Perth: The Growth of a Southern African Diaspora" (PDF). Asian and Pacific Migration Journal. 10 (2): 303–33. doi:10.1177/011719680101000204. S2CID   153693948 . Retrieved 14 March 2013.
  12. Ferreira, Thinus (14 December 2020). "DA starts petition against SABC TV licence plan for Netflix, DStv". News24. Retrieved 4 February 2021.
  14. RSG celebrates 75 years Archived 23 February 2016 at the Wayback Machine , SABC, 29 March 2012,
  15. 1 2 Broadcasting in South Africa, Keyan G. Tomaselli Currey, 1989, page 197
  16. Press, Film, Radio, Volume 4, Unesco, 1950, page 435
  17. Scrutiny 2, Volumes 1–2, Department of English, University of South Africa, 1996
  18. Debates of Parliament: Hansard, Volume 8, Issues 19–21, 1988, page 12123
  19. Springbok Radio Revisited, SABC
  20. Report of the Task Group on Broadcasting in South and Southern Africa, Task Group on Broadcasting in South and Southern Africa, Christo Viljoen, Government Printer, 1991, page 2
  21. South African Struggle, J. J. McCord, J. H. De Bussy, 1952, page 432
  22. Area Handbook for the Republic of South Africa, Volume 550, Issue 93, Irving Kaplan U.S. Government Printing Office, 1971, page 450
  23. John R. Shorten (1970). The Johannesburg Saga. John R. Shorten Pty Ltd. p. 729.
  24. Official South African Municipal Yearbook, S.A. Association of Municipal Employees, 1965–1966
  25. Broadcasting Around the World, William E. McCavitt Tab Books, 1981, page 21
  26. South Africa: Official Yearbook of the Republic of South Africa, Department of Information, 1989, page 596
  27. South African Panorama, Volume 32, South African Information Service, 1987, page 39
  28. South African Digest, Department of Information, 1978, page 17
  29. Sounding the Cape: Music, Identity and Politics in South Africa, Denis-Constant Martin, African Minds, 2013, page 143
  30. Catalog of Copyright Entries: Musical compositions, U.S. Government Printing Office, 1957, page 582
  31. The Star: an extraordinary 20th century, James Clarke The Star , 1999, page 173
  32. John Ono Lennon: Volume 2 1967–1980, Muff Andersson, Ravan Press, 1981, page 281
  33. South Africa Yearbook, South African Communication Service, 1995, page 292
  34. Mojapelo, Max (2008). Beyond Memory: Recording the History, Moments and Memories of South African Music. African Minds. pp. 78–79. ISBN   978-1-920299-28-6.
  35. "SABC". Archived from the original on 13 May 2016. Retrieved 12 May 2016.
  36. Black Television Travels: African American Media Around the Globe, Timothy Havens, NYU Press, 2013, page 67
  37. 1 2 Boer War on the box, Richard West, The Spectator , 9 April 1977, page 7
  38. GLENN FRANKEL (from The Washington Post) (25 May 1986). "Shows Allow Blacks, Whites to Share Cultural Experiences : South African Viewers Get a Mixed TV Message From U.S. Programs". Los Angeles Times. Retrieved 14 August 2012.
  39. Ban on sale of TV shows to South Africa lifted: Anti-apartheid blockade by actors' union dropped following reform of broadcasting, but opposition to touring remains, The Independent , 10 November 1993
  40. The S.A. film industry, African Studies Institute of the University of the Witwatersrand, 1979, page 106
  41. The voice, the vision: a sixty year history of the South African Broadcasting Corporation, Malcolm Theunissen, Victor Nikitin, Melanie Pillay, Advent Graphics, 1996, page 120
  42. South Africa Radio Denies Local Artists Are Snubbed, Billboard , 18 Dec 1982, page 55
  43. The top 10 South African children’s TV shows from days gone by, The South African, 29 November 2013
  44. The Press and Apartheid: Repression and Propaganda in South Africa, William A. Hachten, C.Anthony Giffard Springer, 1984, page 222
  45. Communication and Democratic Reform in South Africa, Robert B. Horwitz, Cambridge University Press, 2001, page 68
  46. South Africa: Official Yearbook of the Republic of South Africa, Department of Information, 1992, page 131
  47. The voice, the vision: a sixty year history of the South African Broadcasting Corporation, Malcolm Theunissen, Victor Nikitin, Melanie Pillay, Advent Graphics, 1996, page 127
  48. The Voice of Apartheid Goes Multicultural, Kimberly J. McLarin, The New York Times , 25 July 1995
  49. Africa: accuses SABC, Business Day , 27 November 1998
  50. Language Policy and Nation-Building in Post-Apartheid South Africa, Jon Orman Springer Science & Business Media, 2008, page 132
  51. Information Digest, The South Africa Foundation, 1989, page 80
  52. Surfing through the languages, The Economist , Volume 335, Issues 7917–7920, page 152
  53. African Film and Television Magazine, Volume 7, Z Productions, 1995
  54. South Africa: ICASA Grants the Public Broadcaster Licences to Cater for Marginalized Languages, AllAfrica , 15 June 2005
  55. SABC's ready to roll, News24 , 14 March 2005
  56. SABC adds channels, Variety , 19 June 2005
  57. Hlaudi: SABC will now start DTT with 5 TV channels, News24 , 20 May 2015
  58. SABC’s 24-hour news channel raises many questions, Business Day , 26 July 2013
  59. 1 2 "About the SABC > Frequently Asked Questions". Archived from the original on 27 October 2014. Retrieved 27 October 2014.
  60. Thinus Ferreira (25 April 2016). "SABC wants to launch 5 new TV channels". Channel24 . Retrieved 25 September 2019.
  61. 1 2 "ADVERTISING".[ permanent dead link ]
  62. [ The SABC downsizes its unfunded digital TV dream for DTT from 18 to these 9 TV channels.], TV With Thinus , 26 September 2018
  63. Thinus Ferreira (30 April 2020). [ "The SABC launches SABC Education as a new tv channel, will debut 4 May 2020 on YouTube and on DTT"] Check |url= value (help). TV with Thinus . Retrieved 1 May 2020.
  66. Media Law in Botswana Archived 18 October 2017 at the Wayback Machine , Kluwer Law International, 2011, page 22
  67. Sentech's 'pirated' Botswana signal finally off-air, ITWeb Africa, 1 July 2013
  68. The Laws of South West Africa, J. Meibert, 1979
  69. Sub-Saharan Africa Report, Issues 80–86, Foreign Broadcast Information Service., 1985, page 40
  70. SWA/Namibia Today, Section Liaison Services, Department of Governmental Affairs, 1988, page 98
  71. Economic development strategies for independent Namibia, Harbans Singh, Wilfred W. Asombang, United Nations Institute for Namibia, 1989, page 26
  72. 1 2 International TV & Video Guide, Richard Paterson, Tantivy Press, 1986, pages 181–183
  73. Namibia Review, Volume 11, Directorate of Production and Publicity, Ministry of Information and Broadcasting, 2002, page 16
  74. Media Studies: Institutions, theories, and issues, Pieter J. Fourie, Juta and Company Ltd, 2001, page 54
  75. Transnational Television Worldwide: Towards a New Media Order, Jean K. Chalaby I.B.Tauris, 2005, page 121
  76. SABC Africa to go off air for now, Mail and Guardian , 14 July 2008
  77. SABC International goes bust, Mail and Guardian , 5 February 2010
  78. Ed, Herbst. "ANC tightens its grip on the SABC". Archived from the original on 2 December 2013. Retrieved 23 November 2013.
  79. "SABC phone tapping revelations". MyBroadband. Retrieved 13 April 2014.
  80. "DA cries 'political censorship' as SABC refuses to air second advert". Times Live.
  81. "SABC bans EFF advert". Sowetan Live.
  82. "SABC censored SONA broadcast". mybroadband. Retrieved 15 February 2015.
  83. "The SABC is a state owned company: Communications Minister". Times LIVE. Sapa. Retrieved 17 March 2015.
  84. "Mail and Guardian article on Youth League Controversy".
  85. "Sunday Independent on Deputy-President footage".
  86. "Sunday Times on Robert Mugabe Interview".
  87. "IOL News Report".
  88. "IFEX Self-Censorship Warning".
  89. "IFOJ comment on Mbeki documentary".
  90. "John Perlman disclosed blacklist".
  91. "IOL on blacklisting allegations".
  92. "MG on blacklisting allegations". Archived from the original on 27 September 2007.
  93. "SABC chief takes control". 5 October 2012.
  94. "SABC censoring our adverts: DA". TimesLive. Retrieved 13 April 2014.
  95. "SONA: What the ANC did not let the nation see". The Media Online. The Media Online. Retrieved 15 February 2015.
  96. "Subscribe to read". Retrieved 3 January 2017.Cite uses generic title (help)
  97. "SABC 8 have all been fired". News24. Retrieved 3 January 2017.
  98. 24, News. "Two more of the #SABC8 journalists have been fired". The M&G Online. Retrieved 3 January 2017.CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  99. "South Africa sacked reporters win SABC censorship case". BBC News. 26 July 2016. Retrieved 3 January 2017.
  100. HOFSTATTER, STEPHAN (18 September 2016). "Death threats spook SABC staffers". Archived from the original on 29 June 2017. Retrieved 1 July 2017.
  101. "Parliament on inquiry into SABC board | South African Government". Retrieved 3 January 2017.
  102. "Five things you should know about South Africa's scandal-hit public broadcaster". Newsweek. 16 December 2016. Retrieved 3 January 2017.
  103. Brandt, Kevin. "High Court rules Hlaudi Motsoeneng must be removed from position" . Retrieved 3 January 2017.
  104. "TV with Thinus: At bizarre SABC Encore channel launch event, SABC's Hlaudi Motsoeneng rants and raves, saying 'MultiChoice must pay'; SABC is 'coming for pay-TV'". 12 May 2015.