Sovetskaya Latviya

Last updated
Sovetskaya Latviya
LogoSovetskayaLatvia.svg
LanguageRussian
CountrySoviet Union
ISSN 0233-3643
OCLC number 22160697

Sovetskaya Latviya (Russian : Советская Латвия, lit.  'Soviet Latvia', ISSN   0233-3643) was a major Russian-language newspaper in the Latvian SSR.

Contents

It was an official publication of the Central Committee of the Communist Party of Latvia and the sister newspaper to the Latvian-language daily, Cīņa . From 1969 onwards, it was also styled as an official organ of the Council of Ministers of the Latvian SSR as well. [1]

History

1919, 1940–1941

The newspaper that became Sovetskaya Latviya was first published in 1940, following the Soviet takeover of Latvia, and the establishment of a monopoly on power by the Communist Party.

During this first period, it was named Nasha Pravda (Russian : Наша Правда, lit.  'Our Truth', 1919) and Proletarskaya Pravda (Russian : Пролетарская правда, lit.  'Our Truth', 1940). [2]

The purpose of Proletarskaya Pravda was to replace the influential, independent Russian-language newspapers, such as widely read liberal Segodnya (Today), with a Soviet-controlled one.

A literary journal with the title Sovetskaya Latviya appeared briefly in 1940–41, but only two issues (Dec. 1940 and Jan./Feb 1941) apparently saw light of day. [3] This short-lived periodical seems to have been little-known even to the Latvian Communist Party Central Committee, as a protocol from a meeting on 2 November 1940 includes the resolution: "Sovetskaya Latviya — clarify what kind of journal this is, as no-one has either seen it or read it." [4]

The invasion of the USSR and occupation of Latvia by Nazi Germany in 1941 interrupted publication in Riga.

1944–1991 and after

In 1944, following the re-establishment of Soviet control over Riga and most of Latvia, the newspaper resumed publication in Riga under the name Sovetskaya Latviya. [2]

Sovetskaya Latviya was a broadsheet that appeared daily, except Mondays. During the Soviet period, it dominated the Russian-language newspapers market in Latvia together with the Latvian Komsomol daily Sovetskaya Molodëzh' (Soviet Youth). [5] In 1975, its circulation was 107,500 copies. [2]

During the late 1980s, Sovetskaya Latviya expressed an editorial line critical of the movement for re-establishing Latvia's independence, reflecting the stance of the Communist Party leadership around Alfrēds Rubiks.

Following Latvia's regaining of independence from the USSR, in October 1991 Sovetskaya Latviya changed its name to Panorama Latvii (Russian : Панорама Латвии, lit.  'Panorama of Latvia', ISSN   1407-3676). The editorial line that harshly criticised the policies of the Latvian government was maintained, particularly concerning the treatment of Russians in Latvia. [5] In 2002, the publisher has concluded an agreement on financial support with the Equal Rights party. [6] Panorama Latvii ceased to be published in 2003.

See also

Related Research Articles

Karelo-Finnish Soviet Socialist Republic

The Karelo-Finnish Soviet Socialist Republic, also called Soviet Karelia or simply known as Karelia, was a republic of the Soviet Union. It existed from 1940 until it was made part of the Russian SFSR in 1956 as the Karelian Autonomous Soviet Socialist Republic. The latter became the Republic of Karelia, a federal subject of Russia, on 13 November 1991.

Latvian Soviet Socialist Republic Republic of the Soviet Union (1940-1991)

The Latvian Soviet Socialist Republic, also known as Soviet Latvia or Latvia, was a republic of the Soviet Union.

<i>Komsomolskaya Pravda</i>

Komsomolskaya Pravda is a daily Russian tabloid newspaper, founded on 13 March 1925.

Boris Pugo

Boris Karlovich Pugo, OAN was a Soviet Communist politician of Latvian origin.

Pionerskaya Pravda is an all-Russian newspaper. Initially it was an all-Union newspaper of the Soviet Union. Its name may be translated as "Truth for Young Pioneers".

The following publications were known as central newspapers in the Soviet Union. They were organs of the major organizations of the Soviet Union.

Territorial changes of the Baltic states refers to the redrawing of borders of Lithuania, Latvia and Estonia after 1940. The three republics, formerly autonomous regions within the former Russian Empire and before that of former Polish–Lithuanian Commonwealth, gained independence in the aftermath of World War I and the Russian Revolution of 1917. After a two-front independence war fought against both Bolshevist Russian and Baltic German nationalist forces, the countries concluded peace and border treaties with Soviet Russia in 1920. However, with World War II and the occupation and annexation of these republics into the Soviet Union twenty years after their independence, certain territorial changes were made in favour of the Russian SFSR. This has been the source of political tensions after they regained their independence with the dissolution of the Soviet Union. Some of the disputes remain unresolved.

Arvīds Pelše

Arvīds Pelše was a Latvian Soviet politician, functionary, and historian.

Printed media in the Soviet Union

Printed media in the Soviet Union, i.e., newspapers, magazines and journals, were under strict control of the Communist Party and the Soviet state. The desire to disseminate propaganda is believed to have been the driving force behind the creation of the early Soviet newspapers. Until recently, newspapers were the essential means of communicating with the public, which meant that they were the most powerful way available to spread propaganda and capture the hearts of the populace. Additionally, within the Soviet Union the press evolved into the messenger for the orders from the Central Committee to the party officials and activists. Due to this important role, the Soviet papers were both prestigious in the society and an effective means to control the masses. However, manipulation initially was not the only purpose of the Soviet Press.

Communist Party of Latvia

The Communist Party of Latvia was a political party in Latvia.

Vilis Lācis Latvian writer and politician

Vilis Lācis was a Latvian writer and communist politician.

Latvian Socialist Soviet Republic

The Latvian Socialist Soviet Republic was a short-lived socialist republic formed during the Latvian War of Independence. It was proclaimed on 17 December 1918 with the political, economic, and military backing of Vladimir Lenin and his Bolshevik government in the Russian SFSR. The head of government was Pēteris Stučka with Jūlijs Daniševskis as his deputy.

The term Soviet Latvia usually refers to the Latvian Soviet Socialist Republic, a Union Republic of the USSR from 1940 to 1991.

MV <i>Sovetskaya Latviya</i>

MV Sovetskaya Latviya was a transport ship operated by the Dalstroy concern of the NKVD. One of its main uses was to transport prisoners as forced labour in the Kolyma camps system.

Otomārs Oškalns

Otomārs Oškalns was a prominent Latvian communist and partisan fighter.

Kultura, known as Sovetskaya Kultura during the Soviet times, is a Russian newspaper, based in Moscow. The newspaper was previously published twice weekly but is currently a weekly newspaper. Today the newspaper circulates 29,200 copies a week, in all federal subjects of Russia.

Padomju Latvijas Komunists was a Latvian language monthly journal published from Riga, the theoretical organ of the Central Committee of the Communist Party of Latvia. It had a Russian language edition, called Kommunist Sovetskoi Latvii.

Pravda is a Russian broadsheet newspaper, formerly the official newspaper of the Communist Party of the Soviet Union, when it was one of the most influential papers in the country with a circulation of 11 million. The newspaper began publication on 5 May 1912 in the Russian Empire, but was already extant abroad in January 1911. It emerged as a leading newspaper of the Soviet Union after the October Revolution. The newspaper was an organ of the Central Committee of the CPSU between 1912 and 1991.

Stepan Petrichenko

Stepan Maximovich Petrichenko was a Russian revolutionary, an anarcho-syndicalist politician, the head of the Soviet Republic of Soldiers and Fortress-Builders of Nargen and in 1921, de facto leader of the Kronstadt Commune, and the leader of the revolutionary committee which led the Kronstadt rebellion of 1921.

Sovetskaya Litva was a Russian-language daily newspaper published in the Lithuanian SSR. In tandem with the Lithuanian-language Tiesa, it was the official newspaper of the Communist Party of Lithuania, the Supreme Soviet of the Lithuanian SSR, and the Council of Ministers of the Lithuanian SSR. After the restoration of Lithuania's independence in 1990, the newspaper became an independent daily under the name Echo Litvy. Its circulation was 79,000 copies in 1981, 26,000 copies in 1993, and 12,000 copies in 1997. It discontinued publication in 2001 due to financial difficulties.

References

  1. Details from OCLC record 22160697.
  2. 1 2 3 Entry Советская Латвия (in Russian) in the Great Soviet Encyclopedia.
  3. Information from the Russian National Library's online catalogue (in Russian) of Russian-language periodicals.
  4. Document from Latvian State Archives (LVA), 101. fonds (LCP Central Committee), 1. apr., 33. l., 13 o.p. lp. (in Latvian)
  5. 1 2 Kruks, Sergei (2001). "Russian-language Media: A Foreign Observer?" (.doc). Retrieved 2007-09-01.Cite journal requires |journal= (help)
  6. LETA (2007-02-15). "LTV un «Latvijas Avīze» uzvar strīdos ar Ždanoku" (in Latvian). www.apollo.lv. Retrieved 2007-09-01.