Soviet Information Bureau

Last updated
The final Sovinformburo operational summary, 15 May 1945 RIAN archive 409373 Sovinformburo last war report.jpg
The final Sovinformburo operational summary, 15 May 1945

Soviet Information Bureau' (Russian : Советское информационное бюро [Sovetskoye informatsionnoye byuro], commonly known as Sovinformburo [Совинформбюро]) was a leading Soviet news agency, operating from 1941 to 1961.

Russian language East Slavic language

Russian is an East Slavic language, which is official in the Russian Federation, Belarus, Kazakhstan and Kyrgyzstan, as well as being widely used throughout Eastern Europe, the Baltic states, the Caucasus and Central Asia. It was the de facto language of the Soviet Union until its dissolution on 25 December 1991. Although, nowadays, over two decades after the breakup of the Soviet Union, Russian is used in official capacity or in public life in all the post-Soviet nation-states, as well as in Israel and Mongolia, the rise of state-specific varieties of this language tends to be strongly denied in Russia, in line with the Russian World ideology.

Soviet Union 1922–1991 country in Europe and Asia

The Soviet Union, officially the Union of Soviet Socialist Republics (USSR), was a socialist state in Eurasia that existed from 30 December 1922 to 26 December 1991. Nominally a union of multiple national Soviet republics, its government and economy were highly centralized. The country was a one-party state, governed by the Communist Party with Moscow as its capital in its largest republic, the Russian Soviet Federative Socialist Republic. Other major urban centres were Leningrad, Kiev, Minsk, Alma-Ata, and Novosibirsk.

News agency organization that gathers news reports and sells them to subscribing news organizations

A news agency is an organization that gathers news reports and sells them to subscribing news organizations, such as newspapers, magazines and radio and television broadcasters. A news agency may also be referred to as a wire service, newswire, or news service.

Contents

Operation

From the Soviet Information Bureau by Yuri Levitan, announcing the capture of Drezden, 8 May 1945
Operational summary of 30 March 1945, announcing the route of Army Group Danzig by the 2nd Belorussian Front.

Sovinformburo was established on June 24, 1941, shortly after the opening of the Eastern Front of World War II by a directive of Sovnarkom and the Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union "to bring into the limelight international events, military developments, and day-to-day life through printed and broadcast media." [1]

Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union

The Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union was the executive leadership of the Communist Party of the Soviet Union, acting between sessions of Congress. According to own party statutes, the committee directed all party and governmental activities. Its members were elected by the Party Congress.

During the war, Sovinformburo directed the activity of the All-Slavonic Committee, Anti-Fascist Committee of Soviet Women, Anti-Fascist Committee of the Soviet Youth, Anti-Fascist Committee of Soviet Scientists and the Jewish Anti-Fascist Committee (JAC). In 1944, a special bureau on propaganda for foreign countries was set up as part of Sovinformburo. [2] In 1961 Sovinformburo was transformed into Novosti Press Agency which was succeeded by RIA Novosti and, in 2013, International Information Agency Russia Today.

The Jewish Anti-Fascist Committee was organized by the Jewish Bund leaders Henryk Erlich and Victor Alter, upon an initiative of Soviet authorities, in fall 1941; both were released from prison in connection with their participation. Following their re-arrest, in December 1941, the Committee was reformed on Joseph Stalin's order in Kuibyshev in April 1942 with the official support of the Soviet authorities. It was designed to influence international public opinion and organize political and material support for the Soviet fight against Nazi Germany, particularly from the West. In 1952, as part of the persecution of Jews in the last year part of Stalin's rule, most prominent members of the JAC were arrested on trumped-up spying charges, tortured, tried in secret proceedings, and executed in the basement of Lubyanka Prison. Stalin and elements of the KGB were worried about their influence and connections with the West. They were officially rehabilitated in 1988.

RIA Novosti Russian state-operated domestic (and former international) news agency

RIA Novosti, sometimes RIA for short, was Russia's international news agency until 2013 and continues to be the name of a state-operated domestic Russian-language news agency. Operating under the purview of the Russian Ministry of Communications and Mass Media, RIA Novosti is headquartered in Moscow and operated about 80 bureaus internationally. On 9 December 2013 President of Russia Vladimir Putin ordered RIA Novosti's liquidation and the creation of a Russian international news agency Rossiya Segodnya. Dmitry Kiselev, an anchorman of the Russia-1 channel was appointed to be the first president of the new information agency. RIA Novosti was scheduled to be closed down in 2014; starting in March 2014, staff were informed that they had the option of transferring their contracts to Rossiya Segodnya or accepting voluntary redundancy. On 10 November 2014, Rossiya Segodnya launched the Sputnik multimedia platform as the international replacement of RIA Novosti and Voice of Russia. Within Russia itself, however, Rossiya Segodnya continues to operate its Russian language news service under the name RIA Novosti with its ria.ru website.

The radio announcements were performed on Radio Moscow (known for its Wide is My Motherland beeping) by Yuri Levitan. While Radio Moscow always started its announcements with the words "Moscow is speaking" (Govorit Moskva), during the German aggression against the Soviet Union in World War II the broadcasting was conducting from Sverdlovsk (today Yekaterinburg) until 1943 when it was moved to Kuibyshev (today Samara) until 1945.

Radio Moscow

Radio Moscow, also known as Radio Moscow World Service, was the official international broadcasting station of the Union of Soviet Socialist Republics until 1993. It was reorganized with a new name: Voice of Russia., which has also since been reorganized and renamed Radio Sputnik. At its peak, Radio Moscow broadcast in over 70 languages using transmitters in the Soviet Union, Eastern Europe, and Cuba.

"Wide is My Motherland", also known as "Song of the Motherland", is a famous patriotic song of Russia and the former Soviet Union. The music was composed by Isaac Dunaevsky and the words were written by Vasily Lebedev-Kumach. The song was first featured in the classic Soviet film "Circus" in 1936.

Yuri Levitan Soviet radio announcer

Yuri Borisovich Levitan was the primary Soviet radio announcer during and after World War II. He announced on Radio Moscow all major international events in the 1940s–60s including the German attack on the Soviet Union on 22 June 1941, the surrender of Germany on 9 May 1945, the death of Joseph Stalin on 5 March 1953, and the first manned spaceflight on 12 April 1961.

The fall of Kiev was never announced by the Soviet Information Bureau.

Battle of Kiev (1941) battle resulting in a large encirclement of Soviet troops in the vicinity of Kiev during World War II

The First Battle of Kiev was the German name for the operation that resulted in a very large encirclement of Soviet troops in the vicinity of Kiev during World War II. This encirclement is considered the largest encirclement in the history of warfare. The operation ran from 7 August to 26 September 1941 as part of Operation Barbarossa, the Axis invasion of the Soviet Union. In Soviet military history, it is referred to as the Kiev Strategic Defensive Operation, with somewhat different dating of 7 July – 26 September 1941.

Radio announcers

See also

Censorship in the Soviet Union

Censorship in the Soviet Union was pervasive and strictly enforced.

Propaganda in the Soviet Union

Communist propaganda in the Soviet Union was extensively based on the Marxist–Leninist ideology to promote the Communist Party line. In the Stalin era, it penetrated even social and natural sciences giving rise to various pseudo-scientific theories such as Lysenkoism, whereas fields of real knowledge, as genetics, cybernetics and comparative linguistics were condemned and forbidden as "bourgeois pseudoscience".

Related Research Articles

Yuri Gagarin Soviet pilot and cosmonaut, first human in space

Yuri Alekseyevich Gagarin  was a Soviet pilot and cosmonaut. He became the first human to journey into outer space when his Vostok spacecraft completed one orbit of the Earth on 12 April 1961.

TASS Russian news agency

Russian News Agency TASS, abbr. TASS is a major news agency in Russia, founded in 1904. TASS is the largest Russian news agency and one of the largest news agencies worldwide, along with Reuters, the Associated Press (AP) and Agence France-Presse (AFP).

The Anti-Zionist Committee of the Soviet Public was a body formed in 1983 in the Soviet Union as an anti-Zionist propaganda tool. Formation of AZCSP was approved on 29 March 1983 by the Secretariat of the Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union in resolution 101/62ГС: "Support the proposition of the Department of Propaganda of the Central Committee and the KGB USSR about the creation of the Anti-Zionist Committee of the Soviet Public..."

Sukhoi aircraft manufacturer in Russia

The JSCSukhoi Company is a major Soviet, and later a Russian aircraft manufacturer, headquartered in Begovoy District, Northern Administrative Okrug, Moscow, and designs both civilian and military aircraft. It was founded by Pavel Sukhoi in 1939 as the Sukhoi Design Bureau. During February 2006, The Russian government merged Sukhoi with Mikoyan, Ilyushin, Irkut, Tupolev, and Yakovlev as a new company named United Aircraft Corporation.

In World War II espionage, the Lucy spy ring was an anti-Nazi operation that was headquartered in Switzerland. It was run by Rudolf Roessler, a German refugee and ostensibly the proprietor of a small publishing firm, Vita Nova. Very little is clear about the Lucy ring, about Roessler or about Lucy's sources or motives.

Radio in the Soviet Union Soviet state radio broadcasting network

All-Union Radio was the radio broadcasting organisation for the USSR under Gosteleradio, operated from 1924 until the dissolution of the USSR. The organization was based in Moscow.

Solomon Lozovsky Soviet revolutionary

Solomon Lozovsky was a prominent Communist and Bolshevik revolutionary, a high ranking official in the Soviet government, including as a Presidium member of the All-Union Central Council of Soviet Trade Unions, a Central Committee member of the Communist Party, a member of the Supreme Soviet, a deputy people's commissar for foreign affairs and the head of the Soviet Information Bureau (Sovinformburo). He was also the chair of the department of International Relations at the Higher Party School.

Moscow Helsinki Group organization

Today the Moscow Helsinki Group is one of Russia's leading human rights organisations. It was originally set up in 1976 to monitor Soviet compliance with the Helsinki Accords and to report to the West on Soviet human rights abuses. It was forced out of existence in the early 1980s, but revived in 1989 and continues to operate in Russia today.

Russian Fascist Party organization

The Russian Fascist Party (RFP), sometimes called the All-Russian Fascist Party, was a minor Russian émigré movement that was based in Manchukuo during the 1930s and 1940s.

Minute of Silence was a joint radio and TV program in the Soviet Union broadcast on at 6:00 pm on May 9, the day of the victory of the Soviet Union in the Great Patriotic war. It was first broadcast on Soviet Central Television in 1965, 20 years after the Allied victory over Nazi Germany. Aside from the minute of silence itself the main part of the program was a solemn address, commonly known as The Minute of Silence, dedicated to all those who fell fighting the Nazi invasion of the Soviet Union.

Arnold Meri Estonian soldier allied with the Soviet Union

Arnold Meri was a Soviet Red Army veteran of World War II and Hero of the Soviet Union who was charged with genocide for his role in the deportation of Estonians to the inhospitable regions of the USSR. He was the cousin of former President of Estonia, Lennart Meri. At the time of his death, Meri was an honorary chairman of the Estonian Anti-Fascist Committee.

The media of Russia refers to mass media outlets based in the Russian Federation. The media of Russia is diverse, with a wide range of broadcast and print outlets available to the consumers. Television, magazines, and newspapers are all operated by both state-owned and for-profit corporations which depend on advertising, subscription, and other sales-related revenues. The Constitution of Russia guarantees freedom of speech. As a country in transition, Russia's media system is under transformation.

Yuri Alexandrovich Bezmenov, known by the alias Tomas David Schuman, was a Soviet journalist for RIA Novosti and a former PGU KGB informant who defected to Canada.

REGNUM News Agency is a Russian non-governmental, nationwide online news service disseminating news from Russia and abroad from its own correspondents, affiliate agencies and partners. REGNUM covers events in all regions of Russia as well as neighboring countries in Europe, Central Asia and South Caucasus.

Baishnab Charan Parida Indian politician

Baishnab Charan Parida, was a BJD politician, writer and social activist. He was a Member of Rajya Sabha and represented Odisha. Socialism and secularism are his main mantras. He was elected to Rajya Sabha in July 2010 and his term ended on 1 July 2016. He fought to bring the Odisha Official Language Act, 1954.

Media portrayal of the Ukrainian crisis

Media portrayals of the Ukrainian crisis, including 2014 unrest and the 2014 Ukrainian revolution following the Euromaidan movement, differed widely between Ukrainian, western and Russian media. The Russian, the Ukrainian, and the Western media were all, to various degrees, accused of propagandizing, and of waging an information war during their coverage of the events. Russian channels were repeatedly criticized for the use of misleading images, false narratives, misrepresentation, suppression, and fabricated news stories, such as a child's crucifixion and the death of a 10-year-old in shelling. The BBC reported that Russian state television "appears to employ techniques of psychological conditioning designed to excite extreme emotions of aggression and hatred in the viewer", which, according to The Guardian, is part of a coordinated "informational-psychological war operation".

Sovfoto was established in 1932 as the only agency to represent Soviet photojournalism in America. It continues today as a commercial entity Sovfoto/Eastfoto. Collections from its archive are held also at MacLaren Art Centre in Barrie, Canada which in 2001 was donated 23,116 vintage gelatin silver prints dating from 1936 to 1957, while Amhurst University holds the Tass Sovfoto Photograph Collection, 1919–1963, the majority being from 1943–1963.

References