Stern (magazine)

Last updated

Stern
Stern Logo 2020.svg
Stern-cover-18-February-2016.jpg
Stern magazine cover on 18 February 2016
Editor Florian Gless, Anna-Beeke Gretemeier
Categories News magazine
FrequencyWeekly
Circulation 390,000 (2020)
Founded1948
First issue1 August 1948;74 years ago (1948-08-01)
Company Gruner + Jahr
CountryGermany
Based in Hamburg
LanguageGerman
Website www.stern.de
ISSN 0039-1239

Stern (pronounced [ʃtɛʁn] , German for "Star") is an illustrated, broadly left-liberal, weekly current affairs magazine published in Hamburg, Germany, by Gruner + Jahr, a subsidiary of Bertelsmann. Under the editorship (1948–1980) of its founder Henri Nannen, it attained a circulation of between 1.5 and 1.8 million, the largest in Europe's for a magazine of its kind. [1]

Contents

Unusually for a popular magazine in post-war West Germany, and most notably in the contributions to 1975 of Sebastian Haffner, Stern investigated the origin and nature of the preceding tragedies of German history. In 1983, however, its credibility was seriously damaged by its purchase and syndication of the forged Hitler Diaries. A sharp drop in sales anticipated the general fall in newsprint readership in the new century. By 2019, circulation had fallen under half a million. [2]

History and profile

Journalistic style

Henri Nannen produced the first 16-page issue (with the actress Hildegard Knef [3] on the cover) on 1 August 1948. [4] [5] [6] He had been able to obtain the licence from the British military government in Hannover despite his wartime service in SS-Standarte Kurt Eggers , a military propaganda unit in Italy. [7] He moved the magazine to Hamburg where, in 1965, he founded Gruner + Jahr , now one of the largest publishing houses in Europe.

Under Nannen's direction, Stern sought to present itself as an exemplar of what in Germany is called nutzwertiger Journalismus ('useful journalism'). [8] The emphasis is on providing sufficient background on topic to allow readers opportunity to arrive at their own judgements rather than have these decided for them editorially or (as was commonly the case in the tabloid output of rival publisher Axel Springer ) in the headlines. As a result articles tended to be longer and more investigative, while distinguished from those of the similarly directed Der Spiegel by the wider range of social and life-style issues covered, and by a greater reliance of illustration and graphic design.

Breaks with the Adenauer consensus

Stern was open to the questioning, from a liberal and left perspective, of the post-war political and social order in West Germany identified with the long Chancellorship (1949–1963) of Konrad Adenauer.

In the 1962 Spiegel affair, Stern denounced as violations of constitutional norms and press freedom, the effective closure by the government of the magazine's publishing rival. In a contest seen a key turning point in the culture of the Federal Republic away from the deference demanded by the old Obrigkeitsstaat ('authoritarian state'), [9] Stern (together with Springer Press and Die Zeit ) offered Der Spiegel presses, teletypes and office space so it could continue publishing while being investigated for national security disclosures. [10]

Stern found nothing to extenuate in the later violence of the Red Army Faction (the "Baader Meinhof Gang"), but in the 1960s it had not been completely hostile to the student protest movement from which the "urban guerillas" first emerged. In June 1967, it permitted Sebastian Haffner to denounce the police response to a demonstration in West Berlin in which student protester Benno Ohnesorg was killed, as "a systematic, cold-blooded, planned pogrom". [11] In contrast the Springer's Bild Zeitung responded: “Students threaten: We shoot back”. [12]

Like the student left, Stern was willing to break the relative post-war silence on the recent National-Socialist past. In serialisations Haffner developed his thesis that Hitler's war was a tragedy foretold in the circumstances of German unification in the nineteenth century. It was a position consistent with editorial support for the Ostpolitik of the new Social-Democratic Chancellor Willi Brandt. As interpreted by many conservatives this amounted to an acceptance of Germany's postwar division, and territorial losses in the east, as permanent.

Stern (No. 50, 1970) published Sven Simon's (Axel Springer Jr.) iconic picture of Brandt kneeling before the memorial to the Warsaw Ghetto Uprising on 20 Dezember 1970 on a double spread. It was accompanied by an interview with Brandt's Polish host, premier Józef Cyrankiewicz, with whom he had that day signed the Treaty of Warsaw. [13] At the same time, Stern sought to discredit the rival conservative weekly Quick , which in opposition to the Treaty had published material from its secret protocols. It accused the magazine's editor Hans van Nouhuys of having been a double agent, at one time in the employ of the East German Stasi . Stern successfully withstood the charge of defamation. [14] [15]

Encounters with second-wave feminism

In a further challenge to settled post-war conventions, on June 6, 1971 Stern appeared with the headline "We've had abortions!" (Issue 24/1971). In an action initiated by Alice Schwarzer, 374 women confessed to having had pregnancies terminated. They were protesting Paragraph 218 of West Germany's penal code, the Strafgesetzbuch under which abortion was illegal. The taboo-breaking publicity was viewed by many as a milestone in the feminist revival of the 1970s. [16]

However, Stern, itself became the target of the new feminism when, in 1978, Schwarzer and nine other women sued Gruner + Jahr, and Nannen, on the grounds that the magazine's frequent "cover girls" denied the human dignity of women by presenting them "as a mere sexual object". [17] The immediate occasion was a picture of the model Grace Jones, described by Schwarzer in her monthly Emma (7/1978) as “a black woman, naked, in her hand a phallic microphone and around the shackles – heavy chains”. (It later occurred to Schwarzer that they might also have complained of the image's racism). [18]

Nannen protested that the magazine's nudes should be seen in the same light as Francisco Goya's "The Unclothed Maja" (1797) and that the freedom of the press was at issue. The complainants proved unable in law to indict soft-pornographic practices that were rife in the popular press, but Nannen allowed that the case had "made us think". [19]

There was no obvious shift in the editorial culture of the magazine. The uncovered "cover-girl" tradition, sometimes in the form of celebrity shoots ("With Madonna alone at home", 10 January 1992), continued. Feminists also had occasion to object to article content. In 1990, Stern published the title story "I am a masochist" in which author Sina-Aline Geißler discussed her literary coming-out as a member of the BDSM scene. This caused an intense public debate, and women later occupied the magazine's editorial offices alarmed at what they believed was a glamorisation of misogynist abuse. [20]

Scandal of the Hitler Diaries

For Stern very much more damaging publicity followed its serialisation, beginning in April 1983, of the so-called Hitler Diaries. Scientific examination soon proved that the "diaries", for which the magazine had paid 9.3 million Deutsche Mark , were forgeries. The resulting fiasco led to the resignation of the magazine's editors, a sit-in by staff to protest the "management's bypassing traditional editorial channels and safeguards", [21] and a major press scandal that is still regarded as a low point in German journalism. [22]

A publication "once known for its investigative reporting" became a byword for the folly and hazards of "sensation-seeking check book journalism". [23] Stern's credibility was severely damaged and it took the magazine many years to regain its pre-scandal status and reputation. [23]

Trump: Sein Kampf

In its 24 August 2017 edition Stern demonstrated its continued ability and willingness to generate cover-page controversy (and, for the purpose, to discard the restraints of nutzwertiger Journalismus). A photo-shopped image depicted then United States President, Donald Trump, draped in the American flag while giving a stiff-armed Nazi salute. “Sein Kampf”, read the headline, or “his struggle” – a reference to Adolf Hitler’s autobiographical manifesto, Mein Kampf . The sub-headline reads: “Neo Nazis, Ku Klux Klan, racism: How Donald Trump fuelled hatred in America”.

The Los Angeles-based Simon Wiesenthal Center, while critical of President Trump's failure, in his remarks following the 13 May "Unite the Right" rally in Charlottesville, Virginia, to "make a distinction between Nazis and KKK protesters and those who opposed them”, described “the depiction of the president as a latter-day Hitler by a major German publication" as "untrue and beyond the pale". [24] "Germans", they suggest, "must surely know that by misappropriating [...] Nazi symbols and terms associated with Adolf Hitler, they belittle and becloud the crimes of the past.” [25] Jewish leaders in Germany similarly argued that the depiction of Trump as the new Hitler diminished (verharmlost) Nazi genocide. [26]

Stern responded: "The right-wing protesters in Charlottesville raised their arms in the Nazi salute and the American president has not distanced himself from this gesture or from the mindset of the people. On the contrary, Donald Trump had seen in some of them 'fine people.' With this attitude, he identifies with the protesters and greets them in a transcendent sense – that is exactly what the Stern cover visualises. It is, of course, far from us to want to minimise the atrocities of the National Socialists". [27]

Trump made several other Stern covers. For the 19 January 2017 edition he was seated on the Lincoln Memorial throne: "The Emperor, how Donald Trump is changing the world and why he is so dangerous for us". For the 10 September 2020 edition he was in close up: "American Psycho, how Donald Trump is systematically destroying democracy".

Diminishing sales and circulation

Thanks in part, perhaps, to the 1992 closure of Quick , at the turn of the century Stern was still selling well over one million copies. [28] Its print circulation fell to 896,000 copies in 2010 [29] and to 390,000 in 2020, 50,000 above the illustrated weekly Bunte , but falling for the first time below that of Der Spiegel. [30] The magazine has had an on-line presence since 1995. The e-paper circulation of has almost tripled since 2015: from almost 8,500 copies in the second quarter of 2015 to around 26,800 in the fourth quarter of 2020. The significant decrease in the total circulation remains. [30] Actual readership, however, is several times higher than copies sold or subscribed to online. [31]

The fall in advertising sales has been commensurate with the fall in circulation: an advertising revenue of 218 million euros in 2003 had fallen to 107.3 million euros by 2020. It is a measure of the general decline of newsprint that in 2020 Stern still took first place in the ranking of the popular magazines with the highest advertising sales. [30]

It is notable that a 2013 reformatting of the printed edition mimics on-line features and conventions. There is a greater use of sidebars and infographics. The language is less formal, and there is even greater emphasis on arresting large-print photography. [32]

Editors-in-chief

See also

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">Hitler Diaries</span> Journals purportedly by Adolf Hitler, but forged by Konrad Kujau

The Hitler Diaries were a series of sixty volumes of journals purportedly written by Adolf Hitler, but in fact forged by Konrad Kujau between 1981 and 1983. The diaries were purchased in 1983 for 9.3 million Deutsche Marks by the West German news magazine Stern, which sold serialisation rights to several news organisations. One was the British newspaper The Sunday Times, whose independent director, the historian Hugh Trevor-Roper, pronounced them genuine; Trevor-Roper and several other academics were misled by Stern journalists who had misinformed them about the extent of chemical testing done on the documents, as well as its East German source, in an effort to conceal the discovery from other publications. Eventually, at a press conference to announce the publication, Trevor-Roper announced that on reflection he had changed his mind, and other historians also raised questions concerning their validity. Rigorous forensic analysis, which had not been performed previously, quickly confirmed that the diaries were fakes.

<i>Der Spiegel</i> German weekly news magazine based in Hamburg

Der Spiegel is a German weekly news magazine published in Hamburg. With a weekly circulation of 695,100 copies, it is the largest such publication in Europe. It was founded in 1947 by John Seymour Chaloner, a British army officer, and Rudolf Augstein, a former Wehrmacht radio operator who was recognised in 2000 by the International Press Institute as one of the fifty World Press Freedom Heroes. Typically, the magazine has a content to advertising ratio of 2:1.

<span class="mw-page-title-main">Henri Nannen</span> German journalist and art collector

Henri Nannen was a German journalist and art collector. He became one of the most prominent journalists and magazine publishers in Germany.

<span class="mw-page-title-main">Axel Springer</span> German publisher

Axel Cäsar Springer was a German publisher and founder of what is now Axel Springer SE, the largest media publishing firm in Europe. By the early 1960s his print titles dominated the West German daily press market. His Bild Zeitung became the nation's tabloid.

<span class="mw-page-title-main">Sebastian Haffner</span> German journalist and author (1907–1999)

Raimund Pretzel, better known by his pseudonym Sebastian Haffner, was a German journalist and historian. As an émigré in Britain during World War II, Haffner argued that accommodation was impossible not only with Adolf Hitler but also with the German Reich with which Hitler had gambled. Peace could be secured only by rolling back "seventy-five years of German history" and restoring Germany to a network of smaller states.

<span class="mw-page-title-main">Rosenstrasse protest</span> 1943 street protest in Nazi Germany

The Rosenstrasse protest on Rosenstraße took place in Berlin during February and March 1943. This demonstration was initiated and sustained by the non-Jewish wives and relatives of Jewish men and Mischlinge, those of mixed Jewish and Aryan heritage, who had been arrested and targeted for deportation, based on the racial policy of Nazi Germany. The protests, which occurred over the course of seven days, continued until the men being held were released by the Gestapo. The Rosenstrasse protest is considered to be a significant event in German history as it is the only mass public demonstration by Germans in the Third Reich against the deportation of Jews. In describing the protests, German Foreign Minister Joschka Fischer states, "There were demonstrations, public protests against random arrests, - first dozens, then hundreds, then thousands of women, who demanded in unison "Give us back our men!" The protest by the women of the Rosenstrasse made the Nazi regime retreat as German propaganda minister Joseph Goebbels order for a release of the men, including approximately 1,800 Berlin Jews. The Gestapo in their "Final Solution" had herded together these men into the Jewish community house on Rosenstrasse near Alexanderplatz, who were then subsequently freed by order of Goebbels."

<i>The Meaning of Hitler</i> 1978 book by Raimund Pretzel

The Meaning of Hitler is a 1978 book by the journalist and writer Raimund Pretzel, who published all his books under the pseudonym Sebastian Haffner. Journalist and military historian Sir Max Hastings called it 'among the best' studies of Hitler; Edward Crankshaw called it a 'quite dazzlingly brilliant analysis'.

<i>Focus</i> (German magazine) German weekly news magazine

Focus is a German-language news magazine published by Hubert Burda Media. Established in 1993 as an alternative to the Der Spiegel weekly news magazine, since 2015 the editorial staff has been headquartered in Germany's capital of Berlin. Alongside Spiegel and Stern, Focus is one of the three most widely circulated German weeklies. The concept originated from Hubert Burda and Helmut Markwort, who went from being Editor-in-chief to become publisher in 2009 and since 2017 has been listed in the publication's masthead as founding editor-in-chief. As of March 2016 the editor-in-chief of Focus was Robert Schneider.

<span class="mw-page-title-main">Gruner + Jahr</span> Publishing house

Gruner + Jahr is a publishing house headquartered in Hamburg, Germany. The company was founded in 1965 by Richard Gruner, John Jahr, and Gerd Bucerius. From 1969 to 1973, Bertelsmann acquired a majority share in the company and gradually increased it over time. After 2014, the company was a fully owned subsidiary of the Gütersloh-based media and services group. Under the leadership and innovation strategy of Julia Jäkel, Gruner + Jahr evolved into a publishing house producing cross-channel media products for the digital society.

<i>Voici</i> French womens magazine

Voici is a French language weekly celebrity and gossip magazine published in Paris, France.

<i>Capital</i> (German magazine)

Capital is a German-language monthly business magazine published by Gruner + Jahr in Hamburg, Germany.

<span class="mw-page-title-main">Reimar Oltmanns</span>

Reimar Oltmanns is a well-known journalist and author in Germany.

<span class="mw-page-title-main">Wolf Schneider</span> German journalist, author and language critic

Wolf Dietrich Schneider is a German journalist, author and language critic.

<i>Hamburger Morgenpost</i> German newspaper

The Hamburger Morgenpost is a daily German newspaper published in Hamburg in tabloid format.

<i>Brigitte</i> (magazine) Biweekly German womens magazine

Brigitte is the largest women's magazine of Germany, with a circulation of around 800,000 and an estimated readership of 3.6 million.

<i>Selling Hitler</i> Television series

Selling Hitler is a 1991 ITV television comedy-drama mini-series about the Hitler Diaries hoax and was based on Robert Harris's 1986 book Selling Hitler: The Story of the Hitler Diaries.

The Henri-Nannen-Schule, formerly Hamburger Journalistenschule, is the journalist school of Europe's largest publishing house, Gruner + Jahr, German weekly Die Zeit and national news magazine Der Spiegel. Its seat is Hamburg and it is considered one of the best schools of journalism in Germany, along with the German School of Journalism in Munich.

Manager Magazin is a German monthly business magazine focusing on business, finance and management based in Hamburg, Germany.

Lying press is a pejorative political term used largely for the printed press and the mass media at large, as a propaganda tactic to discredit the publications that offered a message counter to their agenda.

<span class="mw-page-title-main">Paul Sethe</span> German writer and journalist (1901–1967)

Paul Sethe was a German writer and journalist.

References

  1. Schröder, Jens (12 February 2016). "Historische Analyse: Spiegel und stern im 66-Jahre-Auflagentrend – Rekorde mit Kennedy und dem Irak-Krieg". Meedia  [ de ] (in German). Retrieved 2 March 2021.
  2. "Stern: Verkaufte Auflage des Nachrichtenmagazins Stern in den Jahren 1995 bis 2020" (in German). Statista. January 2021. Retrieved 18 July 2021.
  3. Interview mit Henri Nannen-Meine Stern Stunde Archived 27 September 2007 at the Wayback Machine
  4. Roessler, Patrick (2007). "Global Players, Émigrés, and Zeitgeist: Magazine design and the interrelation between the United States and Germany". Journalism Studies. 8 (4): 566–583. doi:10.1080/14616700701411995. S2CID   147011901.
  5. Fraser, Catherine C.; Hoffmann, Dierk O. (2006). Pop Culture Germany!: Media, Arts, and Lifestyle. Santa Barbara, California: ABC-CLIO. p. 200. ISBN   978-1-85109-733-3 . Retrieved 1 November 2014.
  6. Eckert, Stine (2015). "The Guttenberg Plagiarism Scandal: Myths Through Germany's Leading News Magazines". Journal of Communication Inquiry. 39 (3): 249–272. doi:10.1177/0196859914565365. S2CID   145506516.
  7. Knoch, Habbo. "Die lange Dauer der Propaganda". In Becker, Ernst Wolfgang (ed.). Geschichte für Leser: populäre Geschichtsschreibung in Deutschland im 20. Jahrhundert (in German). Stuttgart: Franz Steiner Verlag. p. 213. ISBN   978-3-515-08755-1.
  8. "Profil". Gruner + Jahr.
  9. Taylor, Frederick (2011). Exorcising Hitler. London: Bloomsbury Press. p. 371. ISBN   978-1-4088-1211-2..
  10. "Ein Land erwacht". Der Spiegel (in German). Retrieved 3 March 2021.
  11. Haffner, Sebastian (25 June 1967). "Nacht der langen Knüppel". Stern (in German). Es war ein systematischer Kaltblütig geplanter pogrom, begangen von der Berliner Polizei an Berliner Studenten
  12. "- Presse-Cäsar mit "Bild"-Zeitung". Deutschlandfunk Kultur (in German). Retrieved 4 March 2021.
  13. "Kanzler, Kumpel, Kamerastar – Das "Image" des Politikers". Bundeskanzler Willy Brandt Stiftung (in German). 10 June 2020. Retrieved 3 March 2021.
  14. Knabe, Hubertus (1999). Die unterwanderte Republik – Stasi im Westen (in German). Berlin: Propyläen Verlag. ISBN   978-3-549-05589-2.
  15. "BERUFLICHES : Heinz Losecaat van Nouhuys – DER SPIEGEL 22/1975". www.spiegel.de. Retrieved 3 March 2021.
  16. "Alice Schwarzer: "Ich bereue nichts" – Vor 30 Jahren initiierte die Feministin die Aktion "Wir haben abgetrieben"". FrauenMediaTurm. 4 June 2001. Archived from the original on 10 September 2011. Retrieved 31 August 2015.
  17. Ghanem, Michael (2019). Deutschlands verlorene 13 Jahre: Teil 11 A: Der Niedergang der Medien – Für eine Erneuerung der Medien (in German). Hamburg: tredition. ISBN   978-3-7482-7832-0.
  18. "1978: Die 1. Sexismus-Klage!". Emma (in German). Retrieved 3 March 2021.
  19. Schymura, Yvonne (12 July 2013). "Sexismus-Klage "Emma" vs. "Stern": Angriff auf die Männerpresse". Der Spiegel (in German). Retrieved 2 March 2021.
  20. Karcher, Katharina (2017). Sisters in Arms: Militant Feminisms in the Federal Republic of Germany since 1968. New York: Berghahn Books. ISBN   978-1-78533-535-8.
  21. Cottrell, Chris; Kulish, Nicholas (23 April 2013). "30 Years Later, Forged Hitler Diaries Enter German Archives (Published 2013)". The New York Times. ISSN   0362-4331 . Retrieved 3 March 2021.
  22. Esser, Frank; Hartung, Uwe (2004). "Nazis, Pollution, and no Sex: Political Scandals as a Reflection of Political Culture in Germany". American Behavioral Scientist. 47 (1040): 1040–1071. doi:10.1177/0002764203262277. S2CID   143578000.
  23. 1 2 Esser & Hartung 2004, p. 1063.
  24. "German magazine slammed for Trump "Nazi salute" cover". Associated Press. 25 August 2017. Retrieved 3 March 2021.
  25. Onyanga-Omara, Jane. "German magazine Stern criticized for 'Nazi' Trump cover". USA Today . Retrieved 3 March 2021.
  26. "Wegen Hitlergruß: Stern verteidigt umstrittenes Cover mit Donald Trump". www.horizont.net (in German). Retrieved 3 March 2021.
  27. "| Ad Age". adage.com. 25 August 2017. Retrieved 3 March 2021.
  28. Anheier, Helmut K.; Isar, Yudhishthir Raj, eds. (2008). Cultures and Globalization: The Cultural Economy. Los Angeles: SAGE Publications. p. 460. ISBN   978-1-4462-0261-6.
  29. "World Magazine Trends 2010/2011" (PDF). FIPP. Retrieved 2 April 2015.
  30. 1 2 3 "Stern: Verkaufte Auflage 2020". Statista (in German). Retrieved 3 March 2021.
  31. "Stern, Spiegel, Focus: Wie..." Die Presse (in German). 23 January 2019. Retrieved 3 March 2021.
  32. Mattioli, Martina (21 January 2019). "Die Stern Zeitschrift". Medium . Retrieved 4 March 2021.