Sveriges Television

Last updated

Sveriges Television (SVT)
Type Public television broadcaster
Country
Sweden
AvailabilityNational
Founded1956;68 years ago (1956) (as Sveriges Radio TV)
by Sveriges Radio
Parent Foundation Management for SR, SVT, and UR
Key people
Launch date
4 September 1956;67 years ago (1956-09-04)
Former names
Radiotjänst (1956–1957)
Sveriges Radio TV (1957–1979)
Channels
SVT1, SVT2, SVT24, SVT Barn, Kunskapskanalen
Online
SVT Nyheter
Affiliates European Broadcasting Union
Official website
www.svt.se
Language Swedish and a variety of minority languages.
Notes
[1]

Sveriges Television AB ("Sweden's Television Stock Company"), shortened to SVT (Swedish: [ˈsvæ̌rjɛstɛlɛvɪˈɧuːnɛsveːˈteː] ), is the Swedish national public television broadcaster, funded by a public service tax on personal income set by the Riksdag (national parliament). [2] Prior to 2019, SVT was funded by a television licence fee payable by all owners of television sets. The Swedish public broadcasting system is largely modelled after the system used in the United Kingdom, and Sveriges Television shares many traits with its British counterpart, the BBC.

Contents

SVT is a public limited company that can be described as a "quasi-autonomous non-governmental organisation." Together with the other two public broadcasters, Sveriges Radio and Sveriges Utbildningsradio, it is owned by an independent foundation, Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Radio AB, Sveriges Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB . The foundation's board consists of 13 politicians, representing the political parties in the Riksdag and appointed by the Swedish government. The foundation in turn appoints the SVT board members.

SVT's regulatory framework is governed by Swedish law. SVT and Sveriges Radio were originally a joint company, but since 1979 they and Sveriges Utbildningsradio are sibling companies sharing some joint services.

SVT maintained a monopoly in domestic terrestrial broadcasting from its start in 1956 until the privately held TV4 started broadcasting terrestrially in 1992. It is barred from accepting advertisements except in the case of sponsors for sporting events. Until the launch of the Swedish language satellite television channel TV3 in 1987, Sveriges Television provided the only Swedish television available to the public. SVT is still the biggest TV network in Sweden, with an audience share of 36.4 per cent.[ citation needed ]

History

The Kaknastornet in Stockholm is the major broadcasting antenna for TV and radio. Kaknastornet 2.jpg
The Kaknästornet in Stockholm is the major broadcasting antenna for TV and radio.

When radio broadcasting was first organised in the 1920s in Sweden, it was decided to adopt a model similar to that of the British Broadcasting Company in the United Kingdom. Radio would be a monopoly funded by a licence fee and organised as a limited company, AB Radiotjänst ("Radio Service Ltd."), owned by the radio industry and the press. [3] The transmitters were owned by the state through Telegrafverket and the press held a monopoly on newscasts through Tidningarnas Telegrambyrå. AB Radiotjänst was one of 23 founding broadcasting organizations of the European Broadcasting Union in 1950.

Tidningarnas Telegrambyrå lost its monopoly on newscasts de jure in 1947 and de facto in 1956, but otherwise, the same model would be applied to television. [4]

It was decided to start test transmissions of television in June 1954. The first transmissions were made on 29 October 1954 from the Royal Institute of Technology in Stockholm. [4]

In 1956 the Riksdag decided that television broadcasting should continue permanently and on 4 September Radiotjänst initiated official transmissions from the new Nacka transmitter. A television licence for those owning a television set was introduced in October of that year. [4]

Television clock in the 1960s Sveriges Radio TV 1960s.jpg
Television clock in the 1960s

Regularly scheduled television programming began in 1957. At the same time, Radiotjänst was renamed Sveriges Radio (SR) and its ownership was changed. The state and the press would have equal 40% shares, while the company itself would own 20% (in 1967, the state increased its share to 60% at the expense of the press).

In 1958, the first newscast, Aktuellt , was broadcast. During the 1960s the establishment of a second TV channel was frequently discussed. These discussions resulted in the launch of TV2 on 5 December 1969. The original channel became TV1 and it was intended that the two channels would broadcast in "stimulating competition" within the same company. [5]

The first stage of the main headquarters building and TV studios for Sveriges Television called TV-huset (sv), was inaugurated on Oxenstiernsgatan in the Östermalm district in Stockholm on 30 October 1967. The completion of the second stage of TV-huset and its official opening was on 5 December 1969, the same day as the start of operations of TV2, making it one of the largest television studios in Europe at that time.

TV2 clock in the 1970s TV2 Clock 1973.jpg
TV2 clock in the 1970s

1970 saw the start of the first regional programme, Sydnytt from Malmö. More regional news programmes were launched in 1972 and the entire country was covered by regional news programmes by 1987 when ABC from Stockholm began.

When TV2 started the news programmes were reorganised. Aktuellt was replaced by TV-nytt , which was responsible for the main 19.30 bulletin on TV1 as well as news updates on both channels. In addition, the two channels would get one "commentary bulletin" each. TV2's was entitled Rapport and TV1's was Nu. [6]

In 1972, the news was reorganized once again. Rapport was moved to the 19.30 slot on TV2 while Aktuellt was revived, to broadcast at 18.00 and 21.00 on TV1. [7] These timeslots would mostly stay unchanged for the following decades.

1966 was when the first colour broadcast was made, with regular colour broadcasts being introduced in 1970. Teletext started in 1978.

SVT headquarters in Stockholm Sveriges Television, 2.jpg
SVT headquarters in Stockholm

At the end of the 1970s, SR was reorganised. From 1 July 1979, Sveriges Radio AB became the mother of four companies: Sveriges Riksradio (RR) for national radio, Sveriges Lokalradio AB (LRAB) for local radio, Sveriges Utbildningsradio (UR) for educational broadcasting and Sveriges Television (SVT) for television. SVT would provide all television broadcasting, except for educational programming which was the responsibility of UR. The abbreviation SVT was chosen over the arguably more logical "STV" as that abbreviation was already occupied by Scottish Television in the EBU. [8] The Swedish EBU membership is currently jointly held by SVT, SR and UR.

The two channels were reorganised in 1987. TV1 was renamed Kanal 1 and contained almost all programmes produced in Stockholm, while TV2 consisted of the ten regional districts and the Rapport news desk.

Broadcasting in Nicam Stereo was made permanent in 1988. This year also saw the launch of a channel called SVT World in southern Finland, broadcasting content from SVT for Finland-Swedes. The channel, which was later renamed SVT4, was rebranded as SVT Europa in 1997 when it started broadcasting to all of Europe via satellite. Following its expansion into Asia and Africa, it was rebranded as SVT World in 2005.

In 1992, the Riksdag decided that Sveriges Radio would be reorganised once again, this time into three independent companies (with RR and LRAB merged). From 1994, they would be owned by three independent foundations. The three foundations later became one. [9]

In 1990, the television broadcasting day would usually begin at 16.00 and end before midnight. The 1990s saw an increase in broadcasting hours, with the addition of reruns in the afternoon, a morning show, and lunchtime news bulletins. SVT also met competition from new commercial broadcasters. TV3 became the first channel to break SVT's monopoly on television in Sweden and in 1992 the newly elected right-wing parliamentary majority allowed TV4 to start terrestrial broadcasting. TV4 soon established nationwide coverage and 1995 passed TV2 in the overall ratings to become the nation's most-viewed channel.

In 1996, the channels were once again reorganised. The previous organisation and competition between the two channels disappeared as they became part of a single organisation. Kanal 1 and TV2 were renamed SVT1 and SVT2. The first season of Expedition: Robinson (Survivor) was shown in 1997.

The first digital terrestrial television (DTT) broadcasts took place in 1999. SVT started six new channels: the news channel SVT24 and five regional channels. 2000 saw the reorganisation of the news desks. Aktuellt, Rapport, and SVT24 all came under the control of one central news desk.

In 2001 a new logo and new programme schedules, among other things, were introduced. This made SVT1 the broader mainstream channel with higher ratings and SVT2 the narrower channel. The main news bulletins at 19.30 and 21.00 switched channels, with Aktuellt now shown on SVT2 and Rapport on SVT1.

The regional channels were closed at the beginning of 2002 and replaced by SVT Extra. In December 2002, a new channel known as Barnkanalen began showing children's programmes during the day. On 24 February 2003, SVT24 and SVT Extra were renamed 24, a theme channel for news and sports. Also in 2003, all the SVT channels dropped their encryption in the DTT network.

On 25 June 2003, SVT broadcast its first programme with 5.1 sound on DTT. The first 5.1 show was Allsång på Skansen . In November 2004, SVT added two audio streams that read out the translation subtitles on SVT1 and SVT2. The knowledge-oriented channel Kunskapskanalen started broadcasting in September 2004.

The switch-off of analogue transmitters started in 2005 in Gotland. By 2007 all analogue transmissions from SVT had ceased.

SVT started VODcasting several programmes in February 2006. Altogether three broadcasters competed to be the first one to VODcast in Sweden. In the end, all three started in the same week.

SVT made its first broadcasts in high-definition television during the 2006 FIFA World Cup on a channel operated in co-operation with TV4 AB. Regular high-definition broadcasting started on the SVT HD channel on 22 October 2006. The first programme was the film Lost in Translation , followed the next day by a 50th-anniversary tribute to television in Sweden, which was the first live entertainment programme to be broadcast in high definition in Sweden. On 25 August 2008, new logos and channel identities were introduced on the network with Barnkanalen renamed SVTB and 24 returning to its former name of SVT24, while SVT1 began carrying Regionala Nyheter (regional news bulletins) for the first time.

SVT was the host broadcaster for the 1975, 1985, 1992, 2000, 2013, and 2016 Eurovision Song Contests. Following Loreen's historic win at the Eurovision Song Contest 2023, Sveriges Television is set to host the 2024 edition of the Song Contest.

In 2018, the Riksdag voted to replace the traditional TV licensing system with a new public service fee based on personal income tax. [2]

Programming

News

A reporter from SVT SVT at norberg.jpg
A reporter from SVT

News programmes are an important part of SVT. Since 1972 there have been two main news programmes: Rapport and Aktuellt (translated "Report" and "Current [events]", respectively). The two news programmes had completely separate organisations, meaning a lot of duplicated coverage was provided. After some co-operation in the 1990s, the two programmes were allowed to merge in 2000 with the newly created SVT24 to form a single organisation. The different programme names and identities were kept, however. Eventually, Rapport has become the main news programme, and Aktuellt will only broadcast one bulletin per day from autumn 2007.

The main national news bulletins are Rapport, broadcast at 18.00 and 19.30, and Aktuellt which reports in greater depth at 21.00. Additionally, shorter news bulletins are shown in the mornings and throughout the day on SVT1, SVT2, and SVT24. These are styled SVT Nyheter. SVT also broadcasts video news on the Internet through a service called Play Rapport.

SVT provides news programmes in various minority languages: Uutiset in Finnish, Nyhetstecken in Swedish Sign Language, and, in co-operation with NRK and Yle, Ođđasat in Northern Sami, as well as special editions of Sverige idag in Meänkieli and Romani. [10]

There are also regional news bulletins
– on SVT1 at 18.33 on Mondays to Fridays and 18.10 on Sundays, as well as 19.55 daily except Saturdays
– on SVT2 at 21.46 on Mondays to Thursdays and 21.25 on Fridays

In November 2023, SVT joined with the International Consortium of Investigative Journalists, Paper Trail Media  [ de ] and 69 media partners including Distributed Denial of Secrets and the Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) and more than 270 journalists in 55 countries and territories [11] [12] to produce the 'Cyprus Confidential' report on the financial network which supports the regime of Vladimir Putin, mostly with connections to Cyprus, and showed Cyprus to have strong links with high-up figures in the Kremlin, some of whom have been sanctioned. [13] [14] Government officials including Cyprus president Nikos Christodoulides [15] and European lawmakers [16] began responding to the investigation's findings in less than 24 hours, [17] calling for reforms and launching probes. [18] [19]

Party political orientation

A survey in 1999 claimed that 33 percent of the journalists working for SVT and SR supported the Left Party, which was about the same proportion as among journalists employed in commercial broadcasting and the print media, but significantly higher than among the general public, only 15 percent of whom supported the Left Party. Support for the Left Party, the Green Party and the Liberal Party was stronger among journalists on SVT and SR than among the general public, while the Moderate Party, the Social Democrats, and the Christian Democrats had significantly less support among SVT and SR journalists than they did among the public at large. [20] The study nevertheless concluded that the private political opinions of the journalists had little impact on their work and that news stories are treated the same regardless of the political colour of individual journalists. [20] It is also worth mentioning that SJF, the organisation amongst whose members the study was partly conducted, is a trade union, which could have skewed the representativity of the sample (lessening the validity of the survey) as it is possible it excluded some rightwing journalists. The University of Gothenburg also made another study during the Swedish 2006 general election, comparing SVT's news programme Rapport to the country's five largest newspapers. The study concluded that Rapport's coverage of the election was the most balanced of them all. [21]

Entertainment

Allsang pa Skansen Allsang pa Skansen 2004-07-20.jpg
Allsång på Skansen

Entertainment shows on Fridays and Saturdays are, together with popular sports, the programmes that attract the largest audiences.

Sveriges Television hosted the Eurovision Song Contest 1985, 1992, 2000, 2013, and 2016, and also as a part of Sveriges Radio hosted the 1975 contest. Sveriges Television will host the Eurovision Song Contest 2024.

Drama

SVT produces drama in several genres and forms.

Regional programming

Regional content is entirely solely restricted to news which is broadcast on SVT1 and SVT2. The eighteen news programmes are: ABC, Blekingenytt, Gävledala, Hallandsnytt, Jämtlandsnytt, Jönköpingsnytt, Mittnytt, Nordnytt, Smålandsnytt, Sydnytt, Tvärsnytt, Uppland, Värmlandsnytt, Västerbottensnytt, Västmanlandsnytt, Västnytt and Östnytt. The regional news programmes are broadcast on SVT1 at 18.33–18.45 on Mondays to Fridays (18.10–18.15 on Sundays), with a follow-up bulletin at 19.55–20.00. SVT2 also broadcasts regional news following Aktuellt at 21.46–21.56 on Mondays to Thursdays and 21.25–21.30 on Fridays. There are no regional news bulletins on Saturdays.

Children

Kalles klätterträd ran on Sveriges Television starting in 1975 and grew to become one of the most popular children's programmes of the 1970s. The children's strand Bolibompa was broadcast every day at 18.00 on SVT1, before moving to SVTB in August 2008.

Foreign programming

SVT also airs foreign programming, primarily from the United States, United Kingdom and other Nordic countries, in their original audio with Swedish subtitles, as is the case on other Nordic television channels. [10] The only cases in which dubbing is widespread is in programming aimed directly at children who are not expected to have learned reading skills yet. However, for some programmes, viewers may also access 'talking subtitles' through their remote where someone reads the subtitles to viewers (though 'talking subtitles' are not strictly in sync with the original audio as dubbing is). These same practices are also done for segments of local programmes that contain foreign language dialogue.

33% of the national first-time broadcasts consisted of foreign content in 2005. Of all acquired programming (including Swedish programming not produced by SVT) 27% came from the United States, 22% from the United Kingdom, 13% from Sweden, 13% from the other Nordic countries, 6% from France, 4% from Germany and 9% from the rest of Europe. [22]

SVT often cooperates with the other Nordic public broadcasters via Nordvision. Thus, many Danish, Norwegian, Icelandic and Finnish programming air on SVT, while DR, NRK, YLE, KVF and RÚV show Swedish programmes. When there is major breaking news out of Denmark however, SVT may also source live coverage from TV2.

Channels

SVT has five regular channels broadcasting to Sweden:

In addition to these channels, SVT has a special events channel called SVT Extra. It is generally unused and was (as of 2006) last used for live coverage during the 2004 Summer Olympic Games. In 2006, SVT launched a high-definition channel called SVT HD, simulcasting HD versions of programmes on the other SVT channels.

All channels, except SVT1 HD and SVT2 HD, are available in most of Sweden through the digital terrestrial television network and encrypted from Thor and Sirius satellites. Until September 2005, both SVT1 and SVT2 were available nationwide via analogue terrestrial transmitters. Cable networks are required to broadcast four SVT channels for free in either digital or analogue form.

SVT World, a mix of the SVT channels, is broadcast on satellite and worldwide via IPTV, and also as a terrestrial channel in Swedish-speaking areas of southern Finland. For rights reasons, SVT World does not show acquired material, such as movies, sports, or English language programming.

SVT1, SVT2, SVT Barn, SVT24, and Kunskapskanalen are also available through DTT on Åland [23] and can be distributed on Finnish cable networks. In Ostrobothnia, Finland, SVT1, SVT2, SVTB and SVT24 are transmitted through DTT as pay TV to the Swedish-speaking population. The signals from the terrestrial transmitters in Sweden can be received in some areas of Denmark and Norway as well as in northernmost Finland near Sweden. With special equipment reception of Swedish terrestrial transmitters is possible even on some parts of the Finnish coast as well as the Polish and German coast closest to Sweden. Cable networks in the Nordic countries generally redistribute SVT1 and SVT2 often for an additional monthly subscription charge in addition to the subscriber's main package. Some Nordic hotels, especially in Denmark and Norway, also offer SVT1 or SVT2 to guests.

SVT considers its website, svt.se, a channel in its own right. SVT also provides an on-demand service called SVT Play through which most of the programmes produced for SVT and aired on its channels are available. However, most non-news and non-current event programmes on SVT Play are only available for viewing in Sweden.

Organisation

SVT's regional studio in Malmo SVT i Malmo 2015.JPG
SVT's regional studio in Malmö
SVT's regional studio in Gothenburg Kanalhuset053.JPG
SVT's regional studio in Gothenburg

The executive management of SVT is handled by a CEO, appointed by the board. The CEO of SVT is currently Hanna Stjärne who took over the role from Eva Hamilton in 2015. The chairman of the Board is Lars Engqvist, deputy Prime Minister of the previous Social Democratic government.

SVT is divided into eight operative programme-producing units - four of these are located in Stockholm while the other four are located around the country at regional studios and are based on the ten regional transmission areas which were merged in 2000:

These four district areas produce networked output and co-ordinate ten of the eleven regional news services broadcast daily on SVT1.

The Stockholm-based units are:

Chair of the Board of Directors

Chief executive officers

Before Sveriges Television was formed in 1978, television broadcasting was controlled by channel controllers. Nils Erik Baehrentz was the controller between 1958 and 1968. He was succeeded by Håkan Unsgaard who became TV1's controller in 1968 and Örjan Wallquist who became the TV2 controller in 1969.

When Sam Nilsson retired, the executive chair was split between a CEO and a Programme Officer. This position was abolished in 2007.

Share of viewing figures

A diagram showing the different shares of the viewing for the four major television companies in 2006.
.mw-parser-output .legend{page-break-inside:avoid;break-inside:avoid-column}.mw-parser-output .legend-color{display:inline-block;min-width:1.25em;height:1.25em;line-height:1.25;margin:1px 0;text-align:center;border:1px solid black;background-color:transparent;color:black}.mw-parser-output .legend-text{}
SVT
MTG
TV4
SBS
Others Swedish television viewing 2006.png
A diagram showing the different shares of the viewing for the four major television companies in 2006.
  SVT
  MTG
  TV4
  SBS
  Others

Since the arrival of commercial television, SVT's combined viewing share has declined steadily and digital channels have also provided competition. The commercial TV4 became the most watched station in 1995 and maintained its position until 2002, when SVT1 regained the status. TV4 became the most watched channel again 2006.

The combined viewing share of the SVT channels declined from 50% in 1997 to 40% in 2005. SVT was the most watched network in Sweden with a share of 38.3% in 2006, although all three major commercial channels attract a higher share of 15- to 24-year-olds than the two SVT channels combined. [24]

Audience trust

A media study released in 2020 showed that trust in SVT programming polarised the audience. [25] 80-90% of viewers who supported liberal or left-leaning parties Green Party, Swedish Social Democratic Party, Liberals, Left Party and Centre Party had high trust in SVT whereas fewer viewers who supported conservative-leaning parties Christian Democrats (60%), Moderate Party (54%) and Sweden Democrats (30%) had high trust in SVT. [26] This meant that SVT was an issue that polarised the audience more than the former US president Donald Trump. [25]

See also

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">SVT1</span> Swedish television channel

SVT1 is the primary television station of the Swedish public service broadcaster Sveriges Television in Sweden.

<span class="mw-page-title-main">SVT2</span> Swedish public TV channel

SVT2, is one of the two main television channels broadcast by Sveriges Television in Sweden.

The mass media in Sweden has a long tradition going back to the 1766 law enacting freedom of the press.

<i>Aktuellt</i> Swedish TV series or program

Aktuellt is a Swedish nightly news programme produced by Sveriges Television (SVT) and broadcast on its second channel, SVT2 in Sweden.

Canal Digital was a Nordic pay TV and internet service provider in Norway, Sweden, Denmark and Finland that was founded in March 1997 as a joint venture between the French pay TV company Canal+ and the Norwegian telecommunications operator Telenor.

<span class="mw-page-title-main">SVT24</span> Swedish television channel

SVT24, stylized as svt24, formerly known as SVT 24 or 24 is a Swedish language TV channel broadcast by Sveriges Television (SVT). It started broadcasting in 1999 as a dedicated news channel. In 2003 it extended its scope to include other current events-related programmes and sports at the weekend. Nowadays the channel mainly consists of news, sports, and entertainment programmes with a focus on reruns from SVT1 and SVT2.

<span class="mw-page-title-main">Kunskapskanalen</span> Television channel

Kunskapskanalen is a Swedish language television channel broadcasting educational and factual programming between 15:00 and 01:00 all days of the week. The channel is operated by Sveriges Television (SVT) and Sveriges Utbildningsradio (UR) and is broadcast by satellite, cable and digital terrestrial television to Sweden as well as by cable to Norway and parts of Finland, and terrestrially on Åland. Because Denmark and Sweden borders so close at the Øresund Strait, the channel can also be received over DVB-T in Copenhagen.

<span class="mw-page-title-main">Swedish Educational Broadcasting Company</span>

Swedish Educational Broadcasting Company is a public-service corporation providing educational programming on radio and television.

<span class="mw-page-title-main">SVT World</span> Television channel

SVT World was an international television channel from the Swedish broadcaster Sveriges Television. The channel was available on satellite in Europe and much of Africa, Australia and Asia, terrestrially in parts of Finland and worldwide via IPTV.

SVT Barn, formerly Barnkanalen and SVT B, is a Swedish free-to-air television channel from state broadcaster Sveriges Television dedicated to children's television programming. Barn is Swedish for children, whereas Barnkanalen meant The Children's Channel. Today SVT Barn has a daily reach of viewers exceeding 100 times the volume that Disney Channel has in Sweden.

<span class="mw-page-title-main">Claes Elfsberg</span> Swedish television journalist (born 1948)

Claes-Gösta Elfsberg is a Swedish television journalist.

<span class="mw-page-title-main">TV4 (Swedish TV channel)</span> Swedish television channel

TV4 is a Swedish free-to-air television network owned by TV4 AB, a subsidiary of the TV4 Media AB. It started broadcasting by satellite in 1990 and, since 1992, on terrestrial television. In 1994, TV4 became the largest channel and remained so for a number of years. The two channels of Sveriges Television (SVT) lost more and more viewers for a couple of years. After making schedule changes in 2001, SVT1 had practically the same numbers of viewers as TV4. From 2004 to 2019, the TV4 Group was a fully active member of the European Broadcasting Union.

<i>Rapport</i> (TV programme) Swedish TV series or program

Rapport ("Report") is one of the two main news programmes from the Swedish television broadcaster Sveriges Television (SVT).

<span class="mw-page-title-main">SVT HD</span> Television channel

SVT HD was a high-definition television channel from Swedish public broadcaster Sveriges Television (SVT). The channel broadcasts high-definition simulcasts of programmes from the other SVT channels, where available.

Digital terrestrial television was launched in Sweden in 1999. The shutdown of the analogue equivalent started on September 19, 2005, and was finalized on October 15, 2007.

Telia Digital TV is an IPTV distribution platform in Sweden owned by Telia Company. It was launched in January 2005 from a few locations.

Tele2Vision was a Swedish cable television distributor owned by Tele2 that was started in 1986.

<span class="mw-page-title-main">Hörby transmitter</span>

The Hörby transmitter is a transmission mast located in Östra Sallerup, near Hörby in the southmost part of Sweden operated by national broadcaster Sveriges Radio. Due to its location in the middle of the province, it provides FM radio and television to most of Scania. It is 320 metres high and when opened in October 1959 it was one of the tallest structures in Europe.

Television began in Sweden in 1954 with test transmissions, prior to the opening of the first station, Radiotjänst, two years later. A second channel was launched in 1969. Commercial television arrived in the 1980s through cable television and in 1992, the country's first terrestrial commercial channel was launched.

References

  1. "SVT storsatsar på minoritetsspråksnyheter". SVT Om oss (in Swedish). 1 December 2021. Retrieved 21 December 2023.
  2. 1 2 "Ny avgift ersätter radio- och tv-avgiften – frågor och svar" [New fee replaces the radio and TV fee — questions and answers]. regeringen.se (in Swedish). Regeringskansliet. 14 November 2018. Archived from the original on 15 November 2018. Retrieved 25 November 2018.
  3. Television i Sverige - Ägande och struktur, Ministry of Culture, 1996, p. 7
  4. 1 2 3 Television i Sverige - Ägande och struktur, Ministry of Culture, 1996, p. 8
  5. Television i Sverige - Ägande och struktur, Ministry of Culture, 1996, p. 9
  6. Larsson, Sören (1998), Allt hände i Aktuellt - 40 år på en nyhetsredaktion, Sveriges Radios förlag, pp. 87–94, ISBN   91-522-1806-6
  7. Larsson, Sören (1998), Allt hände i Aktuellt - 40 år på en nyhetsredaktion, Sveriges Radios förlag, pp. 115–116, ISBN   91-522-1806-6
  8. "Svårt med nya kanalnamn". Dagens Nyheter. 8 January 1996. Archived from the original on 13 August 2016. Retrieved 13 August 2016.
  9. Television i Sverige - Ägande och struktur, Ministry of Culture, 1996, p. 10
  10. 1 2 Hult, F.M. (2010). Swedish Television as a mechanism for language planning and policy. Language Problems and Language Planning, 34(2), 158-181.
  11. "Inside Cyprus Confidential: The data-driven journalism that helped expose an island under Russian influence - ICIJ". 14 November 2023. Archived from the original on 30 November 2023. Retrieved 24 December 2023.
  12. "About the Cyprus Confidential investigation - ICIJ". 14 November 2023. Archived from the original on 21 November 2023. Retrieved 24 December 2023.
  13. "Cyprus Confidential: Leaked Roman Abramovich documents raise fresh questions for Chelsea FC: ICIJ-led investigation reveals how Mediterranean island ignores Russian atrocities and western sanctions to cash in on Putin's oligarchs". The Irish Times. 15 November 2023. Retrieved 15 November 2023.
  14. "Cyprus Confidential - ICIJ". www.icij.org. 14 November 2023. Retrieved 14 November 2023.
  15. "Cypriot president pledges government probe into Cyprus Confidential revelations - ICIJ". 15 November 2023. Archived from the original on 14 December 2023. Retrieved 24 December 2023.
  16. "Lawmakers call for EU crackdown after ICIJ's Cyprus Confidential revelations - ICIJ". 23 November 2023. Archived from the original on 24 December 2023. Retrieved 24 December 2023.
  17. "Cypriot president pledges government probe into Cyprus Confidential revelations - ICIJ". 15 November 2023. Archived from the original on 14 December 2023. Retrieved 24 December 2023.
  18. "Cyprus ignores Russian atrocities, Western sanctions to shield vast wealth of Putin allies - ICIJ". 14 November 2023. Archived from the original on 14 December 2023. Retrieved 24 December 2023.
  19. Solutions, BDigital Web. "Finance Minister perturbed over 'Cyprus Confidential'". knews.com.cy. Archived from the original on 24 December 2023. Retrieved 24 December 2023.
  20. 1 2 JMGdata 2000 Journalisternas partisympatier
  21. Dagens Nyheter, June 9 2006 Archived 4 August 2007 at the Wayback Machine
  22. In Italy produced with RAI a famous TV series Il Commissario Montalbano. SVT Årsredovisning 2005 page 28 (in Swedish) Archived 30 September 2007 at the Wayback Machine
  23. "Utsändningar". Ålands radio/tv. Archived from the original on 22 June 2007. Retrieved 29 July 2007.
  24. "Årsrapport 2006" (PDF). Mms.se. Archived from the original (PDF) on 5 June 2013. Retrieved 29 July 2007.
  25. 1 2 "| Förtroendebarometern 2020: Polisen, V och SD får rekordstort förtroende – SVT och SR kraftigt polariserat". 11 March 2020. Archived from the original on 11 March 2020. Retrieved 13 March 2020.
  26. "Förtroendebarometern: Fortsatt högt förtroende för public service". SVT Nyheter (in Swedish). 11 March 2020. Archived from the original on 26 April 2020. Retrieved 13 March 2020.