TV Asahi

Last updated
TV Asahi Holdings Corporation
株式会社テレビ朝日
Native name
株式会社テレビ朝日ホールディングス
Romanized name
Kabushiki-gaisha Terebi Asahi Hōrudingusu
FormerlyNihon Educational Television Co., Ltd.
Asahi National Broadcasting Co. Ltd.
Type Public (Kabushiki gaisha)
TYO: 9409
ISIN JP3429000007
Industry Media
FoundedTokyo, Japan (November 1, 1957;64 years ago (1957-11-01))
Headquarters6-9-1 Roppongi, Minato, Tokyo, Japan
Key people
  • Hiroshi Hayakawa
  • (Chairman and CEO)
  • Shinichi Yoshida
  • (President and Representative Director)
  • Masaya Fujinoki
  • (Senior Executive Director)
  • Toru Takeda
  • (Senior Executive Director)
Services Television broadcasting
Revenue
  • Decrease2.svg JP¥264,557 million (FY 2021)
  • JP¥293,638 million (FY 2020)
  • Increase2.svg JP¥14,413 million (FY 2021)
  • JP¥12,565 million (FY 2020)
  • Decrease2.svg JP¥12,600 million (FY 2021)
  • JP¥26,398 million (FY 2020)
Total assets
  • Increase2.svg JP¥473,739 million (FY 2021)
  • JP¥447,549 million (FY 2020)
Total equity
  • Increase2.svg JP¥376,105 million (FY 2021)
  • JP¥352,518 million (FY 2020)
Owner The Asahi Shimbun Company (24.72%)
Toei (16.09%)
Murayama family (co-owner of Asahi Shimbun; 5% through Kosetsu Museum of Art)
Mizuho Trust & Banking (4.01% through Trust & Custody Services Bank)
Kyushu Asahi Broadcasting (3.2%)
Recruit (2.09%)
State Street BTC of Japan (2.02%)
The Asahi Shimbun Foundation (2%)
Northern Trust (1.92%)
The Master Trust Bank of Japan (1.77%)
Asahi Broadcasting Corporation (1.43%)
Dentsu (1.31%)
ANA Holdings (0.20%)
Number of employees
  • Decrease2.svg 5,229 (FY 2021)
  • 5,332 (FY 2020)
Parent Asahi Shimbun (24.83%)
Subsidiaries TV Asahi Corporation
CS 110 Co., Ltd.
Flex Co., Ltd.
Japan Cable Television
Shin-Ei Animation
TV Asahi America Inc.
TV Asahi Music Co., Ltd.
TV Asahi Productions, Co., Ltd.
TV Asahi Service Co., Ltd.
Video Pack Nippon
JTBC
New Japan Pro-Wrestling (10%)
Toei Company (11.3%)
Website www.tv-asahi.co.jp
Footnotes /references
Non-financial data from Corporate Profile. Financial data listed here are from the archive copy of TV Asahi's 2021 Financial Report
TV Asahi Corporation
Native name
株式会社テレビ朝日
Romanized name
Kabushiki-gaisha Terebi Asahi
Type Kabushiki gaisha
IndustryMedia
FoundedTokyo, Japan (October 15, 2013;8 years ago (2013-10-15))
Headquarters6-9-1 Roppongi, Minato, Tokyo, Japan
Key people
ServicesTelevision broadcasting
RevenueIncrease2.svg ¥267,928 million (2014)
Increase2.svg¥267,928 million (2014)
Increase2.svg¥11,678 (2014)
Total assets Increase2.svg¥317,239 million (2014)
Number of employees
4,021 (as of March 31, 2014)
Parent TV Asahi Holdings Corporation
Subsidiaries TV Asahi ASK Co., Ltd.
Shinei Video
TV Asahi Video Co., Ltd.
NJPW World
Website tv-asahihd.co.jp
JOEX-DTV
TV Asahi Logo.svg
Channels
Brandingtv asahi
テレビ朝日
EX
Programming
Affiliations All-Nippon News Network
Ownership
OwnerTV Asahi Corporation
BS Asahi
Tele Asa Channel 1
Tele Asa Channel 2
History
FoundedNovember 1, 1957;64 years ago (1957-11-01)
First air date
February 1, 1959;63 years ago (1959-02-01)
Former channel number(s)
Analog: 10 (1959-2011)
JOEX-TV (1959-2011)
Call sign meaning
Japan's
Original Free-to-Air
Educational TV Station
X (10, former channel assignment)
Technical information
Licensing authority
MIC
Power 10 kW
ERP 68 kW
Transmitter coordinates 35°39′31″N139°44′44″E / 35.65861°N 139.74556°E / 35.65861; 139.74556
Translator(s) Hachiōji, Tokyo
Analog: Channel 45

Tama, Tokyo
Analog: Channel 57
Chichi-jima, Ogasawara Islands
Analog: Channel 59
Mito, Ibaraki
Analog: Channel 36
Digital: Channel 17
Hitachi, Ibaraki
Analog: Channel 60
Utsunomiya, Tochigi
Analog: Channel 41
Digital: Channel 17
Maebashi, Gunma
Analog: Channel 60
Digital: Channel 43
Chichibu, Saitama
Analog: Channel 38
Narita, Chiba
Analog: Channel 59
Tateyama, Chiba
Analog: Channel 60
Yokohama Minato Mirai 21, Kanagawa
Analog: Channel 60
Yokosuka-Kurihama, Kanagawa
Analog: Channel 35
Hiratsuka, Kanagawa
Analog: Channel 41
Digital: Channel 24
Kitadaitō, Okinawa
Analog: Channel 48

Contents

Minami Daito, Okinawa
Analog: Channel 60
Links
Website http://www.tv-asahi.co.jp/

JOEX-DTV (channel 5), branded as TV Asahi (テレビ朝日, Terebi Asahi) (also known as EX and Tele-Asa [lower-alpha 1] and stylized as TV asahi), is a television station that is owned and operated by the TV Asahi Corporation [lower-alpha 2] subsidiary of certified broadcasting holding company TV Asahi Holdings Corporation [lower-alpha 3] , itself controlled by The Asahi Shimbun Company. The station serves as the flagship of the All-Nippon News Network and its studios are located in Roppongi, Minato, Tokyo.

TV Asahi "Channel 10" old logo, used 1977-1996 Asahi National Broadcasting logo.png
TV Asahi "Channel 10" old logo, used 1977-1996

Headquarters

Sign of TV asahi in headquarters since 2003 Tv asahi.jpg
Sign of TV asahi in headquarters since 2003

In 2003, the company headquarters moved to a new building designed by Fumihiko Maki currently located at 6-9-1 Roppongi, Minato, Tokyo, Japan.

Some of TV Asahi's departments and subsidiaries, such as TV Asahi Productions and Take Systems, are still located at TV Asahi Center, the company's former headquarters from 1986 to 2003. It is located at Ark Hills, not far from its headquarters.

View of TV Asahi headquarters since 2003 View of TV Asahi.jpg
View of TV Asahi headquarters since 2003

Branding

TV Asahi's current branding were created by UK design collective Tomato (some members work as the electronic music group Underworld) along with TV Asahi's in-house design department in 2003. [1] It comprises a set of computer-generated "sticks" in white background, which changes in colour and movement along with the background music that accompanies the idents. TV Asahi also uses a brief eyecatch of its sticks animation at the top-left of the screen after commercial breaks. The background music used for TV Asahi's sign-on and sign-off videos are Underworld's Born Slippy .NUXX 2003 and Rez. TV Asahi later updated its sign-on and sign-off video in 2008 with a revised version of computer-generated "sticks" animation and new background music. TV Asahi's slogan New Air, On Air appears at the top of its name. [2] It can be seen on TV Asahi's YouTube channel, which in 2011–12, was replaced by its mascot, Go-Chan.

The company writes its name in lower-case letters, tv asahi, in its logo and public-image materials. Normally, the station branding on-screen appears as either "/tv asahi" or "tv asahi\". The station's watermark appearance is the stick at the top with the station's name at the bottom. The fonts used by TV Asahi for the written parts are Akzidenz Grotesk Bold (English) and Hiragino Kaku Gothic W8 (Japanese). [3]

From 1991 to 2001, TV Asahi was unique among the national television networks for its English language theme song, Join Us, which was used for both the startup and closedown sequences. Before that, from 1977 to 1987, another song was used for these (instrumental only from 1978, formerly with vocals).

History

Pre-launch

After NHK and Nippon TV were launched in 1953, TV has become an important medium in Japan. [4] :9–10However, most of the programs that were aired at that time were vulgar which caused well-known critic Sōichi Ōya to mention in a TV program that TV made people in Japan as "total idiots"; those criticisms already gave birth to the idea of opening an education-focused TV station. [4] :11On February 17, 1956, the Ministry of Posts issued frequency allocations, and the Kanto Region obtained three licenses in total. Among the three, one of them is used by NHK Educational TV, while the other two were open for private bidding. Among those bidders are film production companies Toho and Toei Company, radio broadcasters Nippon Cultural Broadcasting and Nippon Broadcasting System, and educational publishing group Obunsha. [4] :11–13On July 4, 1957, the Ministry of Posts later decided to unify those applications into Tokyo Educational Television (as its tentative name) which was later obtained on July 8. [4] :19–20

On October 10, 1957, Tokyo Educational Television held its first shareholders meeting and changed its company name to Nippon Educational Television Co., Ltd. (NET). [4] :22 In November 1 of the same year, the broadcaster was later established. [4] :24After Fuji TV obtained their broadcast licenses, they set an official start date of broadcast on March 1, 1959. NET advanced their start date of broadcast a month earlier (February 1, 1959). [4] :33In Christmas Eve of 1958, NET began to have test signal transmissions. [4] :33On January 9 of the following year, their broadcast license was approved, and test signal transmissions continued every night throughout the month. [4] :34

As Nippon Educational Television Corporation

At 9:55am on February 1, 1959, NET signed on, airing at least 6.5 hours of programming per day. [4] :39By April, this figure was extended to 10 hours. [4] :42With the launch of the Mainichi Broadcasting System and Kyushu Asahi Broadcasting on March 1, 1960, NET programming started airing on those mentioned broadcasters. Shortly after the start of broadcasts, NET broadcast their first live program, which is the wedding of Crown Prince (now Emperor Emeritus) Akihito and Empress Michiko held on April 10 of the same year. [4] :49–50

At the time, its broadcasting license dictated that the network was required to devote at least 50% of its airtime to educational programming, and at least 30% of its airtime to children's educational programming. [5] However, the for-profit educational television model eventually proved to be a failure. In July 1959, average ratings of the network was less than 5%. [4] :54

In 1960, NET began its transformation into a general-purpose television station. [5] It began to broadcast anime and foreign movies. So as not to run afoul of the educational TV license requirements, NET justified the airing of these programs under the pretext of "nurturing a child's emotional range" (子供の情操教育のため, Kodomo no jōsō kyōiku no tame) and "introduction of foreign cultures" (外国文化の紹介, Gaikoku bunka no shōkai). [5] In December 1960, NET also changed its common name from Nippon Educational Television to NET TV (NETテレビ). [4] :64–65The change also made its ratings to reach about 10% after 1963. Although it still ranks at the bottom rank of other rival broadcasters, it has greatly narrowed the gap between it and the other three. [4] :57

Since April 1961, the station began adding nighttime programming. [4] :66 Two years later, NET announced its arrival into the anime race with the Toei produced Wolf Boy Ken . The first of many Toei Animation productions, its premiere began a long line of animated cartoons and series that the station has aired until today.

In November 1963, NET joined forces with NHK General TV for the first live via satellite telecast in Japanese TV history.

Transition from educational programming to general programming

The switch to general programming also led to an infighting among the management. In contrast to the then-president of NET TV, Hiroshi Ogawa (from Toei), who was actively promoting entertainment programs, Yoshio Akao (from Obunsha) thought that too many entertainment programs were against the original purpose of the educational TV station and was strongly dissatisfied with the vulgar programs that filled NET TV's program schedule at that time. [6] :61–62In November 1964, Akao, together with shareholders other than Toei and Nikkei, Inc., succeeded in its major reorganization, forcing Ogawa to resign from the presidency. [6] :61Since then, Toei's influence in NET TV has been gradually replaced by Asahi Shimbun. [6] :93The following year, the Asahi Shimbun appointed to the post of station director Koshiji Miura (former Deputy Minister of Political Affairs). [6] :86–92

In the 1960s, NET TV also started airing foreign films as part of its schedule. [4] :67The NET TV premiere of The Morning Show in 1964 created a trend for a news-talk format on daytime Japanese TV, causing other networks to follow suit, it was the first Japanese morning program in its format. [4] :116Hyōten, NET TV's drama in 1966, had a 42.7% ratings in its finale. [4] :121The success of the drama made the network to adjust its target audiences to single and married females. [4] :127Despite heavily focusing on entertainment programs, they continued to broadcast educational programs, albeit on a limited number of hours every morning. [4] :77 In 1967, NET TV launched the Minkyokyo to strengthen the production of educational programs. [4] :74–75,132In April 1967, they started to broadcast in color TV, and by 1969, all of its programs were broadcast in color. [4] :134–135After 1968, many regional broadcasters in Japan began to pop up. This led to the broadcaster launching the All-Nippon News Network on April 1, 1970, the country's 4th national network, with NET producing national news and other nationally produced programming for the regional channels that had joined the network. [4] :161–163With the continuous network expansion, NET TV shifted its focus on its target audience again, this time from females, to being family oriented similar to the US PBS. [4] :169–170

But the best was yet to come. One year after ANN was launched, the ground-breaking series Kamen Rider , created by Shotaro Ishinomori and produced by Toei, made its national premiere in April 1971 on NET TV and the ANN network. This program ended the long-standing tokusatsu duopoly TBS Television and Fuji TV then had with the then hit Ultra Series franchise almost half a decade ago on TBS and the fact that since 1958, these two were the only Japanese TV stations to air tokusatsu productions so far, TBS the first and Fuji the second. With its hit premiere, a rivalry was beginning to start between the three, with TBS seeing NET's toku programming as a threat. Toei's decision to successfully pitch the series to NET was seen by its staff as revenge for the removal of Hiroshi Ogawa from the NET TV presidency in 1964.

As Asahi National Broadcasting Corporation

In November 1973, the Ministry of Posts revised its plans on how TV broadcasters would operate, which already includes abolishing education-focused TV broadcasting. Therefore, NET's transformation into a general-purpose television station was complete by that same month, when NET, along with educational channel "Tokyo Channel 12" (now TV Tokyo) in Tokyo applied and received a general purpose television station license. [4] :200–201 On March of the following year, both ended their broadcasts of educational programming, completing the transition. [4] :200–201Japan's major newspapers are also sorting out their holdings in TV stations. Nikkei Newspaper transferred its ownership of NET TV to The Asahi Shimbun, making the latter the largest shareholder of NET TV. [4] :204–205 On April 1, 1975, the ANN affiliation in the Kansai Region changed hands, from Mainichi Broadcasting System, Asahi Broadcasting Corporation assumed the network affiliation slot. [4] :209–214 Days later, the channel debuted another Ishinomori creation, Himitsu Sentai Gorenger , yet another Toei production, and it would be a stunning success (this was the same month when Kamen Rider jumped ship to rival TBS with the season premiere of Kamen Rider Stronger , the franchise would return to what is now TV Asahi in 2000). The series marked the beginning of the Super Sentai franchise and established NET as a force to be reckoned with when it came to toku productions and anime.

On April 1, 1977, the corporate name of NET TV was changed to Asahi National Broadcasting Co., Ltd, with the name of its channel changed into TV Asahi. [4] :240–241This also symbolizes that the Asahi Shimbun has the right to operate TV Asahi both in name and in essence. [4] :122–123Since December 17, 1978, TV Asahi had been broadcasting programs with stereo audio. [4] :267–268 The corporation also started entering into different ventures such as publishing in the late 70s to gain revenue other than advertising. [4] :264–265

In 1977, thanks to his close relationship with Ivan Ivanovich, head of the Japanese Section of the International Department of the Communist Party of the Soviet Union, Koshiji Miura was able to meet with Soviet leader Leonid Brezhnev and help TV Asahi obtain exclusive broadcasting rights for the 1980 Moscow Olympics in Japan. This was the first time that a private TV station in Japan was exclusively granted the broadcasting rights of the Olympic Games, [4] :241–246 but this was controversial as rival broadcasters including NHK opposed the move. [4] :302–303Japan followed the Western countries in boycotting the 1980 Summer Olympics. [4] :280–284As a result, TV Asahi only aired high-profile Olympic events [4] :284–287 and the broadcaster had significant loses in its revenue. [4] :156

Roppongi HQ Redevelopment

As the broadcaster expands its business, its HQ was running out of space. Since its HQ was located in a residential area, it became difficult to expand its existing infrastructure. [4] :316TV Asahi collaborated with property development firm Mori Building Company to redevelop the Roppongi area. While the new HQ was under development, TV Asahi temporarily moved to the newly built studios in Ark Hills. [4] :315–317 In 1985, the Ark Broadcasting Center was officially completed. [7] :225As Japan entered into the Economic bubble era, local residents around the Roppongi area had a negative perception towards the redevelopment of the said area, which resulted into delaying the redevelopment plan. [7] :236–237The old headquarters was demolished in 2000. Prior to the new headquarters being rebuilt on the site, offices of TV Asahi were located in multiple locations around Tokyo, including the studios in Ark Hills. [7] :280–285

Pre-transition to TV Asahi Corporation

The launch of the evening news program "News Station" in 1985 helped TV Asahi establish its viewership advantage at 10pm on weekdays, strengthening its position in news programs. [7] :228–229In 1987, All-Nippon News Network had a total of 14 regional affiliated stations, much smaller than the other 3 networks (Japan News Network and Fuji News Network had 25 each & Nippon News Network had 27). However, affected by the economic bubble at that time, Kikuo Tashiro (then president of TV Asahi), announced that it wouldn't open more regional stations which resulted in protest from the existing stations. As a result, the decision was reverted and decided to open 10 more stations. [7] :233In response to the arrival of satellite TV, TV Asahi established TV Asahi Satellite Corporation in 1991. [7] :237–238

After Iwate Asahi Television started broadcasting in 1996, the number of ANN stations reached 26, announcing that the broadcaster has already completed the establishment of its national network. [7] :242In June of the same year, media tycoon Rupert Murdoch and investor Masayoshi Son planned to buy a large stake of TV Asahi, jeopardizing the status of Asahi Shimbun as the major shareholder. [6] :238–244In this regard, Toshitada Nakae personally went to the US to meet Murdoch and asked not to increase his shareholding to TV Asahi. [6] :246–248By the following year, Asahi Shimbun purchased the shares of Asahi TV held by Murdoch and Son. [6] :262TV Asahi is listed on the Tokyo Stock Exchange since October 3, 2000. [7] :252Multiple changes happened since 2000 after TV Asahi had been staying in the same 4th place for 10 consecutive years in TV ratings. [7] :62–63, 253In April 2000, major changes in its schedules, such as starting its programs a few minutes before the top of the hour and improving its entertainment programming at late-night. [7] :254 TV Asahi launched BS Asahi in December 2000, the satellite version of its main terrestrial channel. [7] :259–260

Return to Roppongi and renaming to TV Asahi Corporation

On September 29, 2003, TV Asahi moved back its head office from its Ark Hills Studio to Roppongi Hills. [7] :261 And on October 1 of the same year, the station was renamed TV Asahi Corporation, with the name presented as TV asahi on-screen. [7] :260As part of digital broadcasting, TV Asahi started to broadcast on digital TV, being designated to channel 5. [7] :266–267 In 2004, TV Asahi's ratings reached 7.5% ranking third among the commercial broadcasters in the Kanto Region after a lapse of 32 years. [7] :262The ratings would further improve by the following year, ranking first in late-night TV ratings. [7] :260However, in 2008, affected by the global recession, TV Asahi recorded its first annual loss of revenue. [8] :132In 2009, Hiroshi Hayakawa became the president of the broadcaster, being the first president of TV Asahi who had been serving the broadcaster since its inauguration. [8] :14 Between April and June 2012, TV Asahi won in the Triple Crown ratings for the first time with 12.3% in primetime, 12.7% in evening time, and 7.9% for whole day. [8] :17

On May 10, 2011, TV Asahi launched its mascot "Go-chan" which was designed by Sanrio. [8] :122–123

The transmission of international aquatics competitions, World Cup football matches, and creation of popular late-night TV programs contributed to a rise in ratings for TV Asahi, and lifted the TV station from its popularly ridiculed "perpetual fourth place" finish into second place, right behind Fuji TV, by 2005.

The station also launched its own mascot, Gō EX Panda (ゴーエクスパンダ, Gō Ekkusu Panda), also known as Gō-chan (ゴーちゃん。) Gō-chan is currently seen on TV Asahi's opening sign-on ID.

Coverage

Current

Broadcasting rights

Football

Soccer

Basketball

Golf

Wrestling

Multi-sport events

Programs

TV Asahi contains not only original anime, but also in particular foreign cartoons, some shows dubbed in Japanese language (like Police Academy , The Smurfs , Adventures of the Gummi Bears , CatDog ) and some shows in original and subtitled (like Bonkers , Freakazoid! , Iznogoud ).

TV broadcasting

Since 2004, the funding of this station is through sponsorship.

Analog

(until July 24, 2011, only for 44 out of 47 prefectures)

JOEX-TV – TV Asahi Analog Television (テレビ朝日アナログテレビジョン)

Tokyo
  • Hachiōji – Channel 45
  • Tama – Channel 57
Islands in Tokyo
  • Chichijima – Channel 59
Ibaraki Prefecture
  • Mito – Channel 36
  • Hitachi – Channel 60
Tochigi Prefecture
  • Utsunomiya – Channel 41
Gunma Prefecture
  • Maebashi – Channel 60
Saitama Prefecture
  • Chichibu – Channel 38
Chiba Prefecture
  • Narita – Channel 59
  • Tateyama – Channel 60
Kanagawa Prefecture
  • Yokohama-minato – Channel 60
  • Yokosuka-Kurihama – Channel 35
  • Hiratsuka – Channel 41
Okinawa Prefecture
  • Kita-Daito – Channel 48
  • Minami-Daito – Channel 60

Digital

JOEX-DTV – TV Asahi Digital Television (テレビ朝日デジタルテレビジョン)

Ibaraki Prefecture
  • Mito – Channel 17
Tochigi Prefecture
  • Utsunomiya – Channel 17
Gunma Prefecture
  • Maebashi – Channel 43
Kanagawa Prefecture
  • Hiratsuka – Channel 24

Networks

See also

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">Fuji TV</span> Japanese television station in Tokyo

JOCX-DTV, branded as Fuji TV and colloquially known as CX, is a Japanese television station based in Odaiba, Minato, Tokyo, Japan. Owned and operated by the Fuji Television Network, Inc. it is the key station of the Fuji News Network (FNN) and the Fuji Network System. It is also known for its long-time slogan, "If it's not fun, it's not TV!"

<span class="mw-page-title-main">TV Tokyo</span> TV station in Tokyo, flagship of the TX Network

JOTX-DTV, branded as TV Tokyo and known colloquially as テレビ東京 or テレ東 (Teretō), is a television station headquartered in the Sumitomo Fudosan Roppongi Grand Tower in Roppongi, Minato, Tokyo, Japan, owned and operated by the TV Tokyo Corporation subsidiary of listed certified broadcasting holding company TV Tokyo Holdings Corporation, itself a subsidiary of Nikkei, Inc., serving as the flagship station of the TX Network. It is one of the major Tokyo television stations, particularly specialising in anime.

<span class="mw-page-title-main">Mass media in Japan</span>

The mass media in Japan include numerous television and radio networks as well as newspapers and magazines in Japan. For the most part, television networks were established based on capital investments by existing radio networks. Variety shows, serial dramas, and news constitute a large percentage of Japanese evening shows.

<span class="mw-page-title-main">Asahi Broadcasting Corporation</span> Regional radio and television broadcaster in Japan

The Asahi Broadcasting Group Holdings Corporation is a certified broadcasting holding company headquartered in Osaka, Japan. Until March 31, 2018, it was a radio and television broadcaster serving in the Kansai region. On April 1, 2018, Asahi Radio Broadcasting Corporation took over radio broadcasting business, and Asahi Television Broadcasting Corporation took over TV broadcasting business, employees, and administrator for ABC website.

<span class="mw-page-title-main">All-Nippon News Network</span> Japanese television network

All-Nippon News Network, or ANN, is a Japanese commercial television network run by TV Asahi Corporation. The network's responsibility includes the syndication of national television news bulletins to its regional affiliates, and news exchange between the stations. Its member stations also broadcast non-news programs originating from TV Asahi.

<span class="mw-page-title-main">Mainichi Broadcasting System</span> Radio and television broadcasting company

Mainichi Broadcasting System, Inc., or MBS, is a radio and television broadcasting company headquartered in Osaka, Japan, affiliated with Japan Radio Network (JRN), National Radio Network (NRN), Japan News Network (JNN) and TBS Network, serving in the Kansai region.

<span class="mw-page-title-main">Yomiuri Telecasting Corporation</span> Television station in Kansai Region, Japan

JOIX-DTV, branded as Yomiuri TV, is the Kansai region flagship station of the Nippon News Network and the Nippon Television Network System, owned by the Yomiuri Telecasting Corporation subsidiary of the eponymous Yomiuri Shimbun Holdings, Japan's largest media conglomerate; Yomiuri TV forms part of Yomiuri's main television broadcasting arm alongside Kantō region flagship Nippon TV, which owns a 15.89% share in the company. Founded as New Osaka Television Co. on February 13, 1958, and renamed Yomiuri Telecasting Corporation on August 1, the station started broadcasting on August 28 as the first TV station to be affiliated with Nippon Television Network Corporation. Its studios are located in the Osaka Business Park district of Osaka.

<span class="mw-page-title-main">Sapporo Television Broadcasting</span> Television station in Hokkaido, Japan

Sapporo Television Broadcasting, Co., Ltd. is a TV station of Nippon News Network (NNN) and Nippon Television Network System (NNS) in Hokkaidō, Japan. Headquartered in Sapporo, the capital city of Hokkaidō prefecture, the TV station was established on April 8, 1958. It is usually called "STV" for short, which is used as a name in a number of TV programs.

<span class="mw-page-title-main">Sun Television</span> Television station in Hyogo Prefecture, Japan

Sun Television Co. is a commercial television station headquartered in Kobe, Hyōgo Prefecture, Japan, and a member of the Japanese Association of Independent Television Stations (JAITS).

<span class="mw-page-title-main">Tōkai Television Broadcasting</span> Japanese television station

Tokai Television Broadcasting Co., Ltd. is a TV station affiliated with Fuji News Network (FNN) and Fuji Network System (FNS), serving in Aichi Prefecture, Gifu Prefecture, and Mie Prefecture, Japan. It is also known as Tokai Hoso Kaikan.

<span class="mw-page-title-main">Chubu-Nippon Broadcasting</span> Radio and television station in Nagoya, Japan

Chubu-Nippon Broadcasting Co., Ltd. is a regional radio and television service serving Nagoya, Aichi Prefecture, Japan. It is majorly owned by the Chunichi Shimbun. Its radio service is affiliated with the Japan Radio Network (JRN) and its television service affiliated with the Japan News Network (JNN).

<span class="mw-page-title-main">Nagoya Broadcasting Network</span> TV station in Nagoya, Japan

JOLX-DTV, virtual channel 6, branded as Mētele is the Chūbu region flagship station of the All-Nippon News Network, owned by the Nagoya Broadcasting Network Co., Limited, with its headquarters in Nagoya. It is broadcast in Aichi Prefecture, Gifu Prefecture, and Mie Prefecture.

<span class="mw-page-title-main">Tokyo MX</span> Independent TV station in Tokyo, Japan

JOMX-DTV, branded as Tokyo MX, is an independent television station in Tokyo, Japan, owned by the Tokyo Metropolitan Television Broadcasting Corporation. It is the only television station that exclusively serves the city. It competes with Nippon TV, TV Asahi, NHK General TV, Tokyo Broadcasting System Television, TV Tokyo, and Fuji TV, all of which are flagship stations of national networks. Tokyo MX was founded on April 30, 1993, and broadcasts commenced on November 1, 1995. Shareholders include the Tokyo Metropolitan Government, Tokyo FM Broadcasting, and others.

<span class="mw-page-title-main">Iwate Asahi Television</span> Television station in Iwate Prefecture, Japan

Iwate Asahi Television Co., Ltd., also known as IAT, is a Japanese broadcast network affiliated with the ANN. Their headquarters are located in Morioka, Iwate Prefecture.

Television in Japan was introduced in 1939. However, experiments date back to the 1920s, with Kenjiro Takayanagi's pioneering experiments in electronic television. Television broadcasting was halted by World War II, after which regular television broadcasting began in 1950. After Japan developed the first HDTV systems in the 1960s, MUSE/Hi-Vision was introduced in the 1970s.

<span class="mw-page-title-main">Kyushu Asahi Broadcasting</span> Radio and TV station in Fukuoka

Kyushu Asahi Broadcasting Co., Ltd. is a broadcasting station in Fukuoka, Japan, and it is affiliated with National Radio Network (NRN) on radio and All-Nippon News Network (ANN) on TV.

<span class="mw-page-title-main">Fukuoka Broadcasting Corporation</span> Television station in Kyushu, Japan

Fukuoka Broadcasting Corporation is a Japanese TV station affiliated with Nippon News Network (NNN) and Nippon Television Network System (NNS) in Fukuoka, Fukuoka Prefecture, Kyushu, Japan. This station broadcasts programs throughout Fukuoka Prefecture as well as most of Saga Prefecture.

<span class="mw-page-title-main">Television Nishinippon Corporation</span> Television station in Fukuoka Prefecture, Japan

Television Nishinippon Corporation is a Japanese TV station affiliated with Fuji News Network (FNN) and Fuji Network System (FNS) in Fukuoka. This station serves Fukuoka Prefecture and also acts as the default FNN affiliate for western portions of Yamaguchi Prefecture including Yamaguchi City and Shimonoseki, as Yamaguchi Prefecture does not have an FNN affiliate of its own.

<span class="mw-page-title-main">TBS Television (Japan)</span> TV station in Kantō region, wholly owned by TBS

JORX-DTV, branded as TBS Television is the flagship station of the Japan News Network (JNN), owned-and-operated by Tokyo Broadcasting System Television, Inc., a subsidiary of JNN's owner, TBS Holdings. It operates in the Kantō region and broadcasts its content nationally through TBS-JNN Network, or Japan News Network.

<span class="mw-page-title-main">Nippon TV</span> Japanese television network

JOAX-DTV, branded as Nippon TV, is the flagship station of the Nippon News Network and the Nippon Television Network System, owned-and-operated by the Nippon Television Network Corporation which is a subsidiary of the certified broadcasting holding company Nippon Television Holdings, Inc., itself a listed subsidiary of The Yomiuri Shimbun Holdings, Japan's largest media conglomerate by revenue and the second largest behind Sony. Nippon Television Holdings forms part of Yomiuri's main television broadcasting arm alongside Kansai region flagship Yomiuri Telecasting Corporation, which owns a 6.4% share in the company.

References

  1. テレ朝, Tere Asa
  2. 株式会社テレビ朝日, Kabushiki gaisha Terebi Asahi
  3. 株式会社テレビ朝日ホールディングス, Kabushiki gaisha Terebi Asahi Hōrudingusu
  1. "株式会社テレビ朝日|ユーザー事例|ヒラギノサポート" [Design Case Study: TV Asahi]. SCREEN Graphic Solutions (in Japanese). Retrieved 2021-09-11.{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)
  2. テレビ朝日 地上アナログ放送「オープニング/クロージング」 [TV Asahi Terrestrial Broadcasting "Opening/Closing"], retrieved 2021-09-11
  3. http://www.tv-asahi.co.jp/vi/flash_content/index.html http://www.tv-asahi.co.jp/vi/flash_content/index.html
  4. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 テレビ朝日社史 : ファミリー視聴の25年 [TV Asahi Corporate History: 25 Years of Family Viewing] (in Japanese). TV Asahi. 1984. OCLC   704013841.
  5. 1 2 3 "50 Years of Educational Broadcasting" (PDF). NHK Broadcasting Research Institute (in Japanese).{{cite web}}: CS1 maint: url-status (link)
  6. 1 2 3 4 5 6 7 Nakagawa, Kazunori (2019). 二重らせん : 欲望と喧噪のメディア (in Japanese). Kodansha. ISBN   978-4-06-518087-7. OCLC   1136690026.
  7. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 チャレンジの軌跡 : new air, on air [TV Asahi's 50th Anniversary: new air, on air] (in Japanese). TV Asahi. 2010. OCLC   867774421.
  8. 1 2 3 4 チャレンジの軌跡 : 2009-2019 : テレビ朝日360° : テレビ朝日開局60周年記念社史 [new air, on air - 360°: TV Asahi's 60th Anniversary] (in Japanese). TV Asahi Holdings. 2020. OCLC   1155926067.