The Evening Post (New Zealand)

Last updated

Blundell Bros Limited Head Office on Willis Street, Wellington
Printing and publishing is in the linked building at the rear fronting onto Boulcott Street. Returns for the 1928 general election are visible on the front of the building. EP 1928 returns.jpg
Blundell Bros Limited Head Office on Willis Street, Wellington
Printing and publishing is in the linked building at the rear fronting onto Boulcott Street. Returns for the 1928 general election are visible on the front of the building.
Before radio became common: a crowd watches as election results are posted on the front of the Evening Post building Crowd in Willis Street, Wellington, awaiting the results of the 1931 general election.jpg
Before radio became common: a crowd watches as election results are posted on the front of the Evening Post building

The Evening Post (8 February 1865 – 6 July 2002) was an afternoon metropolitan daily newspaper based in Wellington, New Zealand. It was founded in 1865 by Dublin-born printer, newspaper manager and leader-writer Henry Blundell, who brought his large family to New Zealand in 1863.

With his partner from what proved to be a false-start at Havelock, David Curle, who left the partnership that July, Henry and his three sons printed with a hand-operated press and distributed Wellington's first daily newspaper, The Evening Post, on 8 February 1865. Operating from 1894 as Blundell Bros Limited, his sons and their descendants continued the very successful business which dominated its circulation area. [1]

While The Evening Post was remarkable in not suffering the rapid circulation decline of evening newspapers elsewhere it was decided in 1972 to merge [2] ownership with that of the never-as-successful politically conservative morning paper, The Dominion , which belonged to listed Wellington Publishing Company Limited, within a new holding company — Independent Newspapers Limited. [1]

Wellington Publishing Company Limited was, in 1964, one of the first parts of Rupert Murdoch's international empire, later News Corporation.

The last Post

The Evening Post's last publication was on the afternoon of 6 July 2002 and the next day the morning-published sister-publication, The Dominion, displayed its new name— The Dominion Post . [1]

At the end of June 2003, Murdoch's publishing business was sold to Australia-based Fairfax and the proceeds invested in New Zealand's Sky Network Television Limited.

The Fairfax group continues to publish The Dominion Post.

Related Research Articles

<i>The Dominion Post</i> (Wellington) Newspaper published in Wellington, New Zealand

The Dominion Post is a metropolitan daily newspaper published in Wellington, New Zealand. It is owned by media business Stuff Ltd, formerly the New Zealand branch of Australian media company Fairfax Media. Weekday issues are now in tabloid format, and its Saturday edition is in broadsheet format.

<i>The News</i> (Adelaide)

The News was an afternoon daily tabloid newspaper in the city of Adelaide, South Australia, that had its origins in 1869, and finally ceased circulation in 1992. Through much of the 20th century, The Advertiser was Adelaide's morning broadsheet, The News the afternoon tabloid, with The Sunday Mail covering weekend sport, and Messenger Newspapers community news.

<i>The Advertiser</i> (Adelaide)

The Advertiser is a daily tabloid format newspaper published in the city of Adelaide, South Australia. First published as a broadsheet named The South Australian Advertiser on 12 July 1858, it is currently a tabloid printed from Monday to Saturday. The Advertiser came under the ownership of Keith Murdoch in the 1950s, and the full ownership of Rupert Murdoch in 1987. It is now a publication of News Corp Australia. Through much of the 20th century, The Advertiser was Adelaide's morning broadsheet, The News the afternoon tabloid, with The Sunday Mail covering weekend sport, and Messenger Newspapers community news. The head office was relocated from a former premises in King William Street, to a new News Corp office complex, known as Keith Murdoch House at 31 Waymouth Street.

Independent Newspapers Limited (INL) was a newspaper publisher in New Zealand. Started as the Wellington Publishing Company in 1906 to publish The Dominion, it began taking over other newspapers in the 1970s and was renamed Independent Newspapers in 1972. It accumulated over 80 publications before selling them all to Fairfax in 2003. INL then merged into Sky Network Television in 2005. INL was part owned by News Limited since early in 1964 when Rupert Murdoch made his first overseas newspaper investment – a 29.57 percent stake in the Wellington Publishing Company. The News Limited holding in INL fluctuated over the years and was just over 49 percent in 1997.

<i>Otago Daily Times</i> Daily newspaper published in Dunedin, New Zealand

The Otago Daily Times (ODT) is a newspaper published by Allied Press Ltd in Dunedin, New Zealand. The ODT is one of the country's four main daily newspapers, serving the southern South Island with a circulation of around 43,000 and an estimated readership of 110,000. Founded in 1861 it is New Zealand's oldest surviving daily newspaper – Christchurch's The Press, six months older, was a weekly paper until March 1863.

News Corp Australia is one of Australia's largest media conglomerates, employing more than 8,000 staff nationwide and approximately 3,000 journalists. The group's interests span newspaper and magazine publishing, Internet, subscription television, market research, DVD and film distribution, and film and television production trading assets. News Pty Limited is the holding company of the group.

Stuff (company) New Zealand news media company

Stuff Ltd is a privately held news media company operating in New Zealand. It operates Stuff, the country's largest news website, and owns nine daily newspapers, including New Zealand's second and third-highest circulation daily newspapers, The Dominion Post and The Press, and the highest circulation weekly, Sunday Star-Times. Magazines published include TV Guide, New Zealand's top-selling weekly magazine. Stuff also owns social media network Neighbourly.

<i>San Antonio Express-News</i> American daily newspaper in San Antonio, Texas

The San Antonio Express-News is a daily newspaper in San Antonio, Texas. It is owned by the Hearst Corporation and has offices in San Antonio and Austin, Texas. The Express-News is the fourth largest newspaper in the state of Texas, with a daily circulation of nearly 100,000 copies in 2016. The Express-News operates online both as Express-News and as mySA.

The Evening Chronicle, now referred to in print as The Chronicle, is a daily newspaper produced in Newcastle upon Tyne covering North regional news, but primarily focused on Newcastle upon Tyne and surrounding area. The Evening Chronicle is published by ncjMedia, a division of Reach plc. It has a circulation of 26,811 as of 2016, down −12.3% year on year.

Fairfax Media Australian media company

Fairfax Media was a media company in Australia and New Zealand, with investments in newspaper, magazines, radio and digital properties. The company was founded by John Fairfax as John Fairfax and Sons, who purchased The Sydney Morning Herald in 1841. The Fairfax family retained control of the business until late in the 20th century.

Stuff (website) New Zealand news website

Stuff is a New Zealand news media website owned by Stuff Ltd. It is the most popular news website in New Zealand, with a monthly unique audience of more than 2 million.

John Duthie (politician) New Zealand politician

John Duthie was a politician and businessman in New Zealand. Originally from Scotland, he came to Auckland in 1863. He set up his own ironmongery in New Plymouth, then Wanganui, and he finally settled in Wellington. In the latter city, he was mayor for one term. He then represented Wellington in Parliament for a total of eleven years. For the last two years of his life, he was appointed to the New Zealand Legislative Council.

<i>The Dominion</i> (Wellington) Newspaper published in Wellington, New Zealand

The Dominion was a broadsheet metropolitan morning daily newspaper published in Wellington, New Zealand, from 1907 to 2002. It was first published on 26 September 1907, the day New Zealand achieved Dominion status. It merged with The Evening Post, Wellington's afternoon daily newspaper, to form The Dominion Post in 2002.

The Taranaki Herald was an afternoon daily newspaper, published in New Plymouth, New Zealand. It began publishing as a four-page tabloid on 4 August 1852. Until it ceased publication in 1989, it was the oldest daily newspaper in the country.

Henry Blundell, New Zealand newspaper founder, proprietor and publisher, "a man with two or three crafts at his fingers' ends", was born in Dublin, Ireland. He brought his six children to Australia in 1860 and, moving permanently to New Zealand in 1863, began publishing the Wellington evening daily newspaper The Evening Post on 8 February 1865.

The Star is a free newspaper published weekly in Dunedin, New Zealand by Allied Press since 1979. It is the successor to The Evening Star, which was the city's daily evening newspaper from June 1863 to 1979.

The Progress-Index is a daily newspaper published in Petersburg, Virginia. Its print edition is published Monday through Sunday morning, and its website is updated regularly throughout the day with breaking news, feature stories, photographs and videos.

The Otago Witness was a prominent illustrated weekly newspaper in the early years of the European settlement of New Zealand, produced in Dunedin, the provincial capital of Otago. Published weekly it existed from 1851 to 1932. The introduction of the Otago Daily Times followed by other daily newspapers in its circulation area lead it to focus on serving a rural readership in the lower South Island where poor road access prevented newspapers being delivered daily. It also provided an outlet for local fiction writers. It is notable as the first newspaper to use illustrations and photographs and was the first New Zealand newspaper to provide a correspondence column for children, which was known as "Dot's Little Folk". Together with the Auckland based Weekly News and the Wellington based New Zealand Free Lance it was one of the most significant illustrated weekly New Zealand newspapers in the 19th and early 20th centuries.

The New Zealand Times was a New Zealand daily newspaper published in Wellington from 1874 to 1927.

References