The Fookien Times

Last updated
新閩日報
The Fookien Times
TypeDaily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s)The Fookien Times Company, Inc.
(closed in 1972; later reestablished as The Fookien Times Yearbook Publishing Company, Inc.)
PublisherJames Go Puan Seng
Founded1926
Political alignmentIndependent [1]
Language Chinese
Ceased publication1972
Headquarters Binondo, Manila, Philippines

The Fookien Times (Chinese :新閩日報; pinyin :Xīnmǐn Rìbào; Pe̍h-ōe-jī :Sin-bân Ji̍t-pò, lit. "New Fujian Times") was a daily broadsheet newspaper in the Philippines written in the Chinese language. Founded by Dee C. Chuan in 1926, it was once the Philippines' largest Chinese-language newspaper in terms of circulation. [2]

Contents

Although the newspaper itself was shut down in 1972 by Ferdinand Marcos with the imposition of martial law, some of its facilities were later used for the publishing of campaign materials during the People Power Revolution, and it continues to print until today the better-known Fookien Times Philippines Yearbook, one of the Philippines' longest-running publications.

History

The Fookien Times was established by Dee C. Chuan in February 1926, originally targeting Chinese migrants to the Philippines from Fujian. In its early history, the newspaper was concerned with raising money for flood relief in Fujian through the "Save Fujian Hometown Campaign", [3] which had been ravaged by flooding in 1925 and 1926. In contrast to newspapers like the Chinese Commercial News , which Dee established earlier as a newspaper for the Chinese Filipino merchant class and the political issues in the Philippines concerning them, the founding of the Fookien Times was motivated by major events in mainland China rather than happenings in the Philippines. [1]

Dee founded the newspaper along with James Go Puan Seng (Chinese :吳半生; pinyin :Wú Bànshēng; Pe̍h-ōe-jī :Gô͘ Pòaⁿ-seng), a twenty-year old reporter and editor for the Kong Li Po (公理報) who was appointed the newspaper's editor and general manager. [4] Go would rise through the ranks of the Fookien Times, later becoming the newspaper's editor-in-chief and, ultimately, its co-publisher. In 1929, the newspaper was sued for libel by two prominent community leaders after they were implicated in the abuse of a young Cantonese girl sold as a slave — Go was initially sentenced to two months' imprisonment and the payment of a 300 fine, but the case was later overturned by the Supreme Court and it later became the groundwork for contemporary legislation on libel in the Philippines. [3]

Throughout the 1930s, Go used the newspaper to criticize the Empire of Japan, calling for the boycott of Japanese goods. This became even more apparent after the Second Sino-Japanese War, when he stepped up his criticism of Japan after the Marco Polo Bridge Incident, so much so that General Douglas MacArthur warned him that he would be the first Chinese Filipino the Japanese would execute because of his writings. As such, the newspaper shut down during World War II, during which Go went into hiding in the mountains of the Sierra Madre. [3]

The Fookien Times resumed publication after the Philippines was liberated by combined Filipino and American troops at the end of World War II, with Go resuming his role as the newspaper's editor-in-chief. The newspaper would later begin publishing other publications, including the Financial Journal, a weekly English-language business magazine, and the Sunday Morning Journal news magazine. It also began expanding overseas, publishing a Hong Kong edition of the newspaper, and later publishing the Philippine edition of the Sing Tao Daily , one of Hong Kong's largest Chinese-language newspapers. [1]

The newspaper would continue to remain in print until 1972, when President Ferdinand Marcos ordered the closure of all newspapers in the Philippines, including the Fookien Times, with the imposition of martial law. [3] Go later left the Philippines for self-imposed exile in Canada, never to return. [5] However, it is possible that the newspaper was able to restart publication during the martial law era. [6]

During the events leading up to the People Power Revolution in 1986, Go's eldest daughter, Betty Go-Belmonte, repurposed the Fookien Times printing presses to print campaign materials for the presidential campaign of Corazon Aquino. Go-Belmonte would later go on to establish two of the Philippines' largest English-language newspapers, the Philippine Daily Inquirer and the Philippine Star . [3]

The Fookien Times Philippines Yearbook

Although the Fookien Times itself is no longer in print, it continues to print one of the Philippines' longest-running publications, the annual English-language Fookien Times Philippines Yearbook. Established in 1936 as the Fookien Times Yearbook, [2] [3] it originally contained general "overview" articles on national issues written by prominent Filipinos, [6] as well as statistical data on the Philippines. More recent editions of the Philippines Yearbook meanwhile have been likened to "the business men and women's Vogue magazine", driven in part by the prominent brands that advertise in the publication, [7] and has been likened more to an advertising folio than a news magazine. [5]

Publication of the Fookien Times Philippines Yearbook is still done by the Go family through the Fookien Times Yearbook Publishing Company, with Grace Glory Go, the younger sister of Betty Go-Belmonte, serving as the company's chairman and CEO. The yearbook's publisher, meanwhile, is her son, Vernon Go, better known as the publisher of Pulp , a music magazine which is also published by the Fookien Times Yearbook Publishing Company. [2] Although the Philippines Yearbook is published in the Philippines, actual printing of the yearbook is done in Hong Kong. [8]

Related Research Articles

Asia Times is a Hong Kong-based English language news media publishing group, covering politics, economics, business and culture from an Asian perspective. The website is a direct descendant of the Bangkok-based print newspaper that was launched in 1995 and closed in mid-1997.

<i>Sing Tao Daily</i> (Canada) Chinese newspaper in Canada

The Sing Tao Daily, or Sing Tao for short, is a Chinese language newspaper based in Toronto, Ontario. It is jointly owned by the Hong Kong-based Sing Tao News Corporation and the Canadian publishing conglomerate Torstar Corporation, parent company of the Toronto Star.

Hoklo people ethnic group

The Hoklo people are Han Chinese people whose traditional ancestral homes are in southern Fujian, China and speakers of Hokkien which is the prestige dialect of the Southern Min varieties. They are also known by various endonyms, or other related terms such as Banlam (Minnan) people or Hokkien people. "Hokkien" is sometimes erroneously used to refer to all Fujianese people.

<i>Philippine Daily Inquirer</i> broadsheet newspaper in the Philippines

The Philippine Daily Inquirer, popularly known as the Inquirer, is an English-language newspaper in the Philippines. Founded in 1985, it is often regarded as the Philippines' newspaper of record.

Max Soliven Filipino journalist

Máximo Villaflor Soliven was a Filipino journalist and newspaper publisher. In a career spanning six decades, he founded the Philippine Star and served as its publisher until his death.

Salvador Ponce Lopez, born in Currimao, Ilocos Norte, was a Filipino writer, journalist, educator, diplomat and statesman.

<i>Manila Bulletin</i> broadsheet newspaper in the Philippines

The Manila Bulletin, is the Philippines' largest English language broadsheet newspaper by circulation, followed by the Philippine Daily Inquirer. It bills itself as "The Nation's Leading Newspaper", which is its official slogan.

Eugenia Apostol Filipino publisher

Eugenia "Eggie" Apostol is a Filipino publisher who played pivotal roles in the peaceful overthrow of two Philippine presidents: Ferdinand Marcos in 1986 and Joseph Estrada in 2001. She was awarded the 2006 Ramon Magsaysay Award for Journalism, Literature & Creative Communication Arts.

<i>The Philippine Star</i> Philippine newspaper

The Philippine Star is an English language print and digital newspaper in the Philippines and the flagship brand of the PhilStar Media Group. First published on 28 July 1986 by veteran journalists Betty Go-Belmonte, Max Soliven and Art Borjal, it is one of several Philippine newspapers founded after the 1986 People Power Revolution.

<i>Peoples Journal</i>

People's Journal is an English language daily tabloid newspaper published by the Philippine Journalists Incorporated. Augusto "Gus" Villanueva, its current editor-in-chief, and Antonio Friginal were founders of the company.

<i>Taiwan Church News</i> publication of the Presbyterian Church in Taiwan

The Taiwan Church News is a publication of the Presbyterian Church in Taiwan. It was first published in 1885 as the Tâi-oân-hú-siâⁿ Kàu-hōe-pò under the direction of missionary Thomas Barclay, and was Taiwan's first printed newspaper. This early edition was also notable for being printed in romanised Taiwanese using the Pe̍h-ōe-jī orthography. The publication was banned during the latter stages of Japanese rule and editions were also impounded on several occasions during the martial law era in post-war Taiwan for discussing forbidden subjects.

<i>Pilipino Star Ngayon</i>

Pilipino Star Ngayon, self-styled as Pilipino Star NGAYON and first known as Ang Pilipino Ngayon, is the leading tabloid newspaper of daily nationwide circulation in the Philippines. It is written and published in Filipino, the national language of the Philippines. The tabloid newspaper is owned and operated by PhilStar Daily, Inc., under its subsidiary, Pilipino Star NGAYON, Inc.

Dee C. Chuan Chinese businessman

Dee Ching Chuan (李清泉) was a prominent Chinese businessman, philanthropist, and activist known as the Philippine "Lumber King" during the American colonial rule. He was the youngest president of the Philippine Chinese General Chamber of Commerce from 1919 to 1924 and founded China Banking Corporation in 1920. He also founded Chinese language newspapers Chinese Commercial News and Fookien Times.

<i>Chinese Commercial News</i>

The Chinese Commercial News, colloquially called the Commercial News or Siong Po, is a daily broadsheet newspaper in the Philippines written in the Chinese language. Although it is not the Philippines' first Chinese-language newspaper, it is the Philippines' oldest existing Chinese-language newspaper, and the country's third-oldest existing newspaper overall.

<i>BusinessWorld</i> business newspaper in the Philippines

BusinessWorld is a business newspaper in the Philippines with a nationwide circulation of more than 117,000. Founded in 1967 as Business Day, it is Southeast Asia's first daily business newspaper.

Billie Mary "Betty" Go-Belmonte was a Filipina journalist and newspaper publisher. She established the STAR Group of Publications which publishes the national newspaper, The Philippine STAR and The Freeman, the tabloids Pilipino Star Ngayon, Pang-Masa, and Banat, as well as the magazines Starweek, People Asia, and The Fookien Times Yearbook.

Betty Go-Belmonte Street road in the Philippines

Betty Go-Belmonte Street is a street located in New Manila district of Quezon City, Philippines. It is a notable road in a generally northwest-southeast orientation between the junction with E. Rodriguez Sr. Avenue in New Manila and the junction with N. Domingo Street also in New Manila. It is served by Betty Go-Belmonte station of the Manila Line 2.

<i>United Daily News</i> (Philippines)

The United Daily News is a daily broadsheet newspaper in the Philippines written in the Chinese language. As of 2008, the newspaper had a circulation of 32,000, making it the Philippines' second-largest Chinese-language newspaper in terms of circulation, after the World News.

<i>Manila Shimbun</i>

The Manila Shimbun (まにら新聞), officially called The Daily Manila Shimbun, is a daily broadsheet newspaper in the Philippines written in the Japanese language. Established in May 1992, it is Southeast Asia's first modern-day daily Japanese-language newspaper. Although the newspaper is primarily in Japanese, it also has a section in English.

References

  1. 1 2 3 Blaker, James Roland (1965). "The Chinese Newspaper in the Philippines: Toward the Definition a Tool" (PDF). Asian Studies. University of the Philippines Diliman. 3 (2): 243–261. Retrieved June 28, 2016.
  2. 1 2 3 "2016 Philippines Yearbook launched". The Standard . Kamahalan Publishing Corporation. January 19, 2016. Retrieved June 28, 2016.
  3. 1 2 3 4 5 6 Suryadinata, Leo, ed. (2012). "Go-Belmonte, Betty". Southeast Asian Personalities of Chinese Descent: A Biographical Dictionary. 1. Singapore: Institute of Southeast Asian Studies. pp. 284–287. ISBN   978-981-4345-21-7.
  4. Flores, Wilson Lee (December 3, 2006). "A century-old tradition of journalistic courage and excellence". The Philippine Star . PhilStar Daily, Inc. Retrieved June 29, 2016.
  5. 1 2 "Feature: Colorful history of Chinese newspapers in Philippines". The Philippine Star . PhilStar Daily, Inc. February 26, 2015. Retrieved June 29, 2016.
  6. 1 2 Walsh, Tom (1973). "Martial Law in the Philippines: A Research Guide and Working Bibliography" (PDF). University of Hawaii at Manoa . Retrieved June 28, 2016.Cite journal requires |journal= (help)
  7. "The changing landscapes of the Philippines". The Philippine Star . PhilStar Daily, Inc. January 27, 2013. Retrieved June 28, 2016.
  8. Sy-Go, Happee (December 1, 2011). "Philippines Yearbook 2012: Generations". Happee Hour. Retrieved June 29, 2016.