The Herald (Melbourne)

Last updated
The Herald
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s) News Limited (1987-90)
Founder(s)George Cavenagh
Founded3 January 1840
LanguageEnglish
Ceased publication5 October 1990
Headquarters44-74 Flinders Street (1925-1990)
City Melbourne
CountryAustralia
Sister newspapers The Sun
ISSN 2206-2440

The Herald was a morning, and later, evening, broadsheet newspaper published in Melbourne, Australia from 3 January 1840 to 5 October 1990, when it merged with its sister morning newspaper The Sun News-Pictorial to form the Herald-Sun

Contents

Founding

The Port Phillip Herald was first published as a semi-weekly newspaper on 3 January 1840 from a weatherboard shack in Collins Street. It was the fourth newspaper to start in Melbourne.

The paper took its name from the region it served. Until its establishment as a separate colony in 1851, the area now known as Victoria was a part of New South Wales and it was generally referred to as the Port Phillip district.

Preceding it was the short-lived Melbourne Advertiser which John Pascoe Fawkner first produced on 1 January 1838 as hand-written editions for 10 weeks and then printed for a further 17 weekly issues, the Port Phillip Gazette and The Port Phillip Patriot and Melbourne Advertiser. But within eighteen months of its inauguration, the Port Phillip Herald had grown to have the largest circulation of all Melbourne papers.

It was founded and published by George Cavenagh (1808–1869). He was born in India, as the youngest son of a Major. He came to Sydney in March 1825 where he worked as a magistrates’ clerk and farmer, before eventually taking on the role editor of the Sydney Gazette in 1836.

1932 newspaper delivery truck. 1932 Ford Model B Truck (12738742863).jpg
1932 newspaper delivery truck.

Bringing his wife and eight children, his staff and machinery to Melbourne, Cavenagh first produced the Port Phillip Herald as free editions. Later copies were to sell for sixpence. Subscriptions could be taken out for ten shillings per quarter. The newspaper came out twice a week, on Wednesday and Saturday. [1]

Original staff

The paper opened with the adopted motto "impartial – but not neutral", which was to run under its masthead for 50 years.

It was edited by William Kerr (1812–1859) who left Cavenagh in 1841 to be editor of the Port Phillip Patriot and Melbourne Advertiser and then on to the Port Phillip Gazette about a decade later.

The editor who followed Kerr at the Port Phillip Herald was Thomas Hamilton Osborne (c. 1805 – 1853) who later became proprietor of The Portland Mercury and Port Fairy Register (originally known as The Portland Mercury and Normanby Advertiser) on 10 January 1844.

Edmund Finn worked as the star reporter on The Herald for thirteen years. He arrived in Melbourne on 19 July 1841 and he joined the newspaper's staff in 1845.

Under George Cavenagh's leadership the paper would denounce adversaries, challenge ideas, and employ negative emotive language in an astute invective manner. In the early 1840s this was manifest in dealing with Judge John Walpole Willis which resulted in severe fines being imposed on Cavenagh. It was an editorial policy that often involved litigation and Cavenagh was defendant in the first civil libel case in the colony. He retired in 1853, returned briefly the next year, and then retired permanently in 1855.

Daily

On 1 January 1849, the Port Phillip Herald changed its name to The Melbourne Morning Herald and General Daily Advertiser. It also upped its printing schedule from thrice-weekly to daily. The Argus, which would not yet be a daily until 18 June 1849, scorned its rival's change of schedule with this report on 2 January 1849:

The commencement of 1849 seems likely to prove an era of some moment, in the annals of the Port Phillip Press. On the one hand we are summoned to attend the funeral of a noxious little publication, with which we have been bored for a few months of a Thursday evening, and are daily expecting a summons for a similar purpose, from a contemporary even more troublesome, from being just as stupid and a little more frequent. On the other hand we have the still more melancholy duty of waiting upon the birth of a new daily, and it is with but a blank heart, we look forward to the trebled evils attendant upon a trebled issue of so mischievous a publication as the Port Phillip Herald. We are entire disbelievers in the daily publication of such a paper, till yesterday when the first dose reached us, and most sincerely do we condole with the public, upon the deluge of papers with which this province is to be inundated, till that happy day when a Daily Argus will rush in to the rescue, and effectually settle the quarrel as to which of the present Dailies goes to the wall, by quietly finding them a wall a piece. Thank Heaven that day is not far distant.

For twenty years from 1854, a succession of owners struggled to keep the newspaper afloat during the goldrush period. This included two years in which it was reduced to a biweekly. The newspaper changed its name several times before settling on The Herald from 8 September 1855 – the name it held for the next 135 years. In 1869 it developed stability as an evening daily.

Twentieth century

The Herald was the home of many journalists and cartoonists, including Tess Lawrence, Lawrence Money, and William Ellis Green, whose Grand Final caricatures were a feature of Melbourne life for decades. C. J. Dennis served as staff poet from 1922 to his death in 1938. [2]

In February 1987, The Herald was included in the sale of The Herald and Weekly Times to News Limited. [3] [4]

Closure

The Herald ceased publication on 5 October 1990 and merged with sister morning newspaper The Sun News-Pictorial to form the Herald-Sun , which contained columns and features from both of its predecessors. [5] [6] [7]

Related Research Articles

The Herald and Weekly Times

The Herald and Weekly Times Pty Limited (HWT) is a newspaper publishing company based in Melbourne, Australia. It is owned and operated by Rupert Murdoch's News Corp Australia, which purchased HWT in 1987.

<i>Herald Sun</i> Australian daily tabloid newspaper

The Herald Sun is a conservative daily tabloid newspaper based in Melbourne, Australia, published by The Herald and Weekly Times, a subsidiary of News Corp Australia, itself a subsidiary of the Murdoch owned News Corp. The Herald Sun primarily serves Melbourne and the state of Victoria and shares many articles with other News Corporation daily newspapers, especially those from Australia.

<i>The Age</i> Melbourne daily newspaper

The Age is a daily newspaper in Melbourne, Australia, that has been published since 1854. Owned and published by Nine Entertainment, The Age primarily serves Victoria, but copies also sell in Tasmania, the Australian Capital Territory and border regions of South Australia and southern New South Wales. It is delivered both in print and digital formats. The newspaper shares some articles with its sister newspaper The Sydney Morning Herald.

<i>The Sydney Morning Herald</i> Daily compact newspaper published in Sydney, Australia

The Sydney Morning Herald (SMH) is a daily compact newspaper published in Sydney, New South Wales, Australia, and owned by Nine. Founded in 1831 as the Sydney Herald, the Herald is the oldest continuously published newspaper in Australia and "the most widely-read masthead in the country." The newspaper is published in compact print form from Monday to Saturday as The Sydney Morning Herald and on Sunday as its sister newspaper, The Sun-Herald and digitally as an online site and app, seven days a week. It is considered a newspaper of record for Australia. The print edition of The Sydney Morning Herald is available for purchase from many retail outlets throughout the Sydney metropolitan area, most parts of regional New South Wales, the Australian Capital Territory and South East Queensland.

<i>The Herald</i> (Glasgow) Scottish broadsheet newspaper

The Herald is a Scottish broadsheet newspaper founded in 1783. The Herald is the longest running national newspaper in the world and is the eighth oldest daily paper in the world. The title was simplified from The Glasgow Herald in 1992. Following the closure of the Sunday Herald, the Herald on Sunday was launched as a Sunday edition on 9 September 2018.

News Corp Australia is one of Australia's largest media conglomerates, employing more than 8,000 staff nationwide and approximately 3,000 journalists. The group's interests span newspaper and magazine publishing, Internet, subscription television, market research, DVD and film distribution, and film and television production trading assets. News Pty Limited is the holding company of the group.

<i>The Argus</i> (Melbourne) Former newspaper in Melbourne, Australia

The Argus was an Australian daily morning newspaper in Melbourne from 1846 to 1957. It was considered to be the general Australian newspaper of record for this period. Widely known as a conservative newspaper for most of its history, it adopted a left-leaning approach from 1949. The Argus's main competitor was David Syme's more liberal-minded newspaper, The Age.

The Sun News-Pictorial was a morning daily tabloid newspaper published in Melbourne, Victoria, from 1922 until its merger in 1990 with The Herald to form the Herald-Sun.

Newspapers in Australia

There are two national and 10 state/territory daily newspapers, 35 regional dailies and 470 other regional and suburban newspapers in Australia. Each state and territory has one or two dominant daily newspapers which focus upon the major national news while also containing news of importance for the State that it is sold in. These include: The Canberra Times, The Sydney Morning Herald, The Daily Telegraph, The Age (Melbourne), and The Herald Sun (Melbourne). The two national daily newspapers are The Australian and The Australian Financial Review. Nearly all major metropolitan newspapers are owned either by News Limited, a subsidiary of News Corporation, or Nine Entertainment Co., with notable exceptions including The West Australian, The Sunday Times and The Canberra Times.

The Port Phillip Gazette was the second newspaper published in Melbourne, in the then Port Phillip District and what is now Victoria, Australia. It was first published by Thomas Strode and George Arden in 1838.

<i>Sydney Gazette</i> Australian 19th century newspaper

The Sydney Gazette and New South Wales Advertiser was the first newspaper printed in Australia, running from 5 March 1803 until 20 October 1842. It was a semi-official publication of the government of New South Wales, authorised by Governor King and printed by George Howe. On 14 October 1824, under the editorship of Robert Howe, it ceased to be censored by the colonial government.

<i>Melbourne Advertiser</i> First newspaper published in Melbourne, Australia

The Melbourne Advertiser was the first newspaper published in Melbourne, in what was then known as Port Phillip District, and now is Victoria, Australia. It was published by John Pascoe Fawkner, a co-founder of Melbourne. The first edition appeared on 1 January 1838 handwritten in ink by Fawkner himself and displayed at his hotel.

The Enterprise-Sun, and its predecessors, the Hudson Daily Sun and Marlboro Enterprise, were daily newspapers covering the city of Marlborough and adjoining town of Hudson, both in Middlesex County, Massachusetts.

The Cumberland Argus and Fruitgrowers' Advocate was a newspaper published in Parramatta with coverage and circulation incorporating Greater Western Sydney and parts of North-West Sydney, Australia. First published on 24 September 1887, the paper continued under this title until issue No. 3397, on 15 March 1950, when the newspaper was officially renamed the Cumberland Argus. It remained under this banner for a further 12 years until it ceased publication on 24 October 1962.

<i>New York Evening Express</i> American newspaper

The New York Evening Express (1836–1881) was a 19th-century American newspaper published in New York City.

Herald or The Herald is the name of various newspapers.

References

  1. Dunstan, David, "Twists and turns: the origins and transformations of Melbourne metropolitan newspapers in the nineteenth century", Victorian Historical Journal 89 (1) June 2018, p.10.
  2. Wilde, WH (1994). The Oxford Companion to Australian Literature. Melbourne: Oxford University Press. ISBN   0 19 553381 X.
  3. Winners And Losers In HWT Takeover Sydney Morning Herald 11 February 1987 page 29
  4. Business Briefs Canberra Times 21 February 1987 page 24
  5. Survivors, only to be swallowed up by their own Canberra Times 4 October 1990 page 2
  6. Sydney's Top Papers Unite Daily Telegraph 4 October 1990 page 1
  7. "Press timeline 1951-2011". National Library of Australia. Retrieved 2013-11-24.

Further reading