Yle

Last updated

Yleisradio
Rundradion
Type Terrestrial radio, television and online
Country
AvailabilityFinland
(and also parts of Sweden, Norway, Russia and Estonia)
Founded9 September 1926;97 years ago (1926-09-09) (Radio)
1 January 1958;66 years ago (1958-01-01) (Television)
45.2% of Finnish television viewers and 53% of radio listeners (2010) [1] [2]
Headquarters Helsinki, Finland
Owner99.9% state-owned, supervised by an Administrative Council appointed by Parliament
Parent Ministry of Transport and Communications
Key people
Merja Ylä-Anttila (CEO)
Launch date
9 September 1926;97 years ago (1926-09-09)
Former names
O.Y. Suomen Yleisradio / A.B. Finlands Rundradio [3]
Official website
yle.fi

Yleisradio Oy (lit.'General Radio Ltd. '; Swedish : Rundradion Ab), abbreviated as Yle (Finnish pronunciation: [ˈyle] ), translated into English as the Finnish Broadcasting Company, is Finland's national public broadcasting company, founded in 1926. It is a joint-stock company, which is 99.98% owned by the Finnish state and employs around 3,200 people in Finland. Yle shares many of its organisational characteristics with its British counterpart, the BBC, on which it was largely modelled.

Contents

Yle was long funded by revenues obtained from a broadcast receiving license fee payable by the owners of radio sets (1927–1976) and television sets (1958–2012) and through a portion of the broadcasting license fees payable by private television broadcasters. Since 2013, the license fee has been replaced by a public broadcasting tax (known as the Yle tax) collected annually from Finnish citizens and corporations.

The main part of the Yle tax is collected from individual taxpayers, with payments assessed on a sliding scale. Minors and those with an annual income less than 7,813 are exempt. At the lower limit, the tax payable by individuals is €50 per annum, and the maximum (payable by an individual with a yearly income of €20,588 or more) is €140. [4] The rationale for the abolition of the television license fee was the development of other means of delivering Yle's services, such as the Internet, and the consequent impracticality of continuing to tie the fee to the ownership of a specific device. Yle receives no advertising revenue, as all channels are advertisement-free.

Yle has a status that could be described as that of a non-departmental public body. It is governed by a parliamentary governing council. Yle's turnover in 2010 was €398.4 million. In 2022, Yle's annual budget was about €560 million. [5]

Yle operates three national television channels, 13 radio channels and services, and 25 regional radio stations. As Finland is constitutionally bilingual around 5.5% of the population speaks Swedish as their mother tongueYle provides radio and TV programming in Swedish through its Swedish-language department, Svenska Yle. As is customary in Finland, foreign films and TV programmes (as well as segments of local programmes that feature foreign language content, like news reports) are generally subtitled on Yle's channels. Dubbing is used in cartoons intended for young children who have not yet learned to read; off-screen narration in documentaries is also frequently dubbed.[ citation needed ]

In the field of international broadcasting, one of Yle's best-known services was Nuntii Latini, the news in Latin, which was broadcast worldwide and made available on the Internet.

Yle was one of 23 founding broadcasting organisations of the European Broadcasting Union in 1950. It hosted the Eurovision Song Contest 2007 in Helsinki.

History

Equipment made in Yleisradio's workshop at the end of the 1930s intended for broadcasting the 1940 Summer Olympics Equipment made in Yleisradio's workshop at the end of the 1930's intended for broadcasting the 1940 Olympics, ca. 1940. (15301312367).jpg
Equipment made in Yleisradio's workshop at the end of the 1930s intended for broadcasting the 1940 Summer Olympics
Yle's headquarters from 1993 to 2016, known as Iso Paja ("the big workshop"), in Pasila, Helsinki. Now occupied by the VR Group. Yleisradion Iso Paja.jpg
Yle's headquarters from 1993 to 2016, known as Iso Paja ("the big workshop"), in Pasila, Helsinki. Now occupied by the VR Group.

Suomen Yleisradio (Finland's General Radio) was founded in Helsinki on 29 May 1926. The first radio programme was transmitted on 9 September that year, generally considered the birthdate of regular broadcasting activities in Finland. Not until 1928 did Yle's broadcasts become available throughout the country. By the beginning of the 1930s, 100,000 households could listen to Yle programmes.

In 1957, Yle made its first television broadcast tests, and regular TV programming began the next year under the name Suomen Televisio (Finland's Television), which was later renamed Yle TV1. Television's popularity in the country grew rapidly. In 1964, Yle obtained TES-TV and Tamvisio, which were merged into Yle TV2. In 1969, the Finnish Broadcasting Company began broadcasting television programmes in colour, but due to the high cost of colour technology, colour only became standard in the late 1970s. On 1 May 1977, Tv-uutiset (TV-news) and TV-nytt switched to colour.

In the 2000s, Yle established several new radio and television channels. In 2007, there was a digital television switchover. A completely new digital channel, Yle Teema (Yle Theme) was introduced, and the Swedish-language FST (Finlands Svenska Television, Finland's Swedish Television) was moved from its analogue channel to its digital one, YLE FST5 (later renamed Yle Fem). In addition to these four channels (TV1, TV2, Teema, and Fem), a fifth channel, YLE24, was launched in 2001 for 24-hour news programming. This channel was replaced by YLE Extra, a channel attempting to cater to the youth, which was in turn decommissioned in 2007. [6] Until 4 August 2008, the fifth channel was used to broadcast Yle TV1 with Finnish subtitles on programmes in foreign languages (without having to enable the TV's or digital set-top box's subtitle function).

Logo history

[7]

Services

Television

Yleisradio's office building in 1968 Finnish Broadcasting Company's Kesakatu office building 1.jpg
Yleisradio's office building in 1968
Yle film archives Tuo kulttuuri Wikipediaan at Yle archives (15236983299).jpg
Yle film archives

As of January 2014, all of Yle's TV channels except TV Finland are available in high definition. [ citation needed ] Former, discontinued, channels are Kolmoskanava, YLE24, YLE Extra, YLE TV1+  [ fi ] (2008) and YLE HD  [ fi ] (2011–2014).

Radio

Yle's former regional studio in Tampere. Hoppakaupan talo Henrik Mattjus (16372171897).jpg
Yle's former regional studio in Tampere.
Digital services

Yle phased out digital audio broadcasts by the end of 2005. Three channels continued to be available as DVB audio services. DVB audio services were shut down on 30 June 2016.

International services
Former stations

Yle tax

Until the end of 2012, Finnish citizens paid Yle a license fee for the use of a television, set at 252 euros per year in 2012. The license fee was per location, which could hold several sets (e.g. in a living room as well as a bedroom). The public broadcasting tax, also known as the Yle tax, replaced the license fee in 2013. The tax ranges from 50 euros to 140 euros per person and per year, depending on income. Minors and persons with low income are exempt from the tax. [10]

Controversies

In radio, Yle was a legal monopoly until 1985, when local radio stations were permitted, and maintained a national monopoly until 1995, when national radio networks were allowed.

In the past, Yle has been seen in Finland as a "red" or leftist medium. This was true especially in 196569, during the term of Director-General Eino S. Repo, who got the position with the backing of the Agrarian League and President Kekkonen (a member of the Agrarian Party), as he was Kekkonen's personal friend. He was accused of favouring leftist student radicalism and young, left-leaning reporters with programmes critical of capitalism that demanded reforms to bring Finland closer to the Soviet Union, and Yle was given the nickname "Reporadio". After Repo resigned, he was demoted to director of radio broadcasting, on the communist-led People's Democratic League mandate.

Repo resigned in 1969, but according to Yle, [11] the "political mandate" remained, as Erkki Raatikainen was named director directly from the Social Democratic Party office. All directors after him until 2010 were Social Democrats. This was ended by the appointment of the right-wing National Coalition Party's Lauri Kivinen as director in 2010.

During Finlandisation and the leftist radicalization of the 1970s, Yle contributed to Kekkonen's policy of "neutrality" by broadcasting the program Näin naapurissa about the Soviet Union. This program was produced in cooperation with the Soviets and supported Soviet propaganda without criticism. [12]

Kivinen's appointment in 2010 received much criticism, as he was previously head of Nokia Siemens Networks, which had sold monitoring equipment to the Iranian Ministry of Intelligence, allowing them to arrest political dissidents throughout the protests in the fall of 2009. [13]

English-language newscaster Kimmo Wilska was fired on 13 August 2010 [14] after pretending to be caught drinking on camera following an alcohol-related news story on Yle News. His stunt was not well received by Yle management, which fired him that day. Wilska received substantial support after his termination.

Yle has been criticised for buying many HBO series. It has responded by emphasising the suitability of series to channels with no ad breaks, citing HBO programming's quality and low price, and stating that American programmes constitute only 7% of its programming. [15]

Decision to close shortwave

The broadcasts on shortwave from Yle Radio Finland were closed at the end of 2006. Expatriate organisations had been campaigning for continued service, but their efforts did not succeed in maintaining the service or even in slowing the process. The decision also affected a high-powered medium wave on 963 kHz (312m). A smaller medium wave covering the Gulf of Finland region (558 kHz, 538m) remained on air for one more year.

Parliamentary question about shortwave

In November 2005, MP Pertti Hemmilä (N) submitted a question in Parliament about the plans of Yle to end its availability on international shortwave bands. In his question, Hemmilä took up the low cost of the world band radio to the consumer travelling or living abroad. In her response, the Minister of Transport and Communications, Susanna Huovinen (S) noted that Yle would now be available via other means, such as satellites and the Internet. She also underlined the fact that Yle is not under government control, but under indirect parliamentary supervision. [16]

YLE Gate 2017

The Council for Mass Media in Finland criticized Yleisradio for restricting news reports about Prime Minister Juha Sipilä's investments and business in 2017. The chief editor of Yle threatened that Yle would resign from the Council. PM Sipilä had been angry over Yle's reports on the Talvivaara mine and Ketera Steel (a company owned by relatives of Sipilä). Several reporters were barred from publishing stories about political connections between Sipilä and companies owned by his relatives, and state financing of the Talvivaara mine (Terrafame mine). [17]

List of YLE directors

Notable news anchors

See also

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">Telecommunications in Finland</span>

Telecommunications in Finland, as indicated by a 2022 European Commission index, highlight the country's significant role in the EU's digital sector. Finland has a high concentration of Information and Communication Technology (ICT) specialists and robust training programs, leading to notable expertise in technologies like AI and cloud computing. The nation has also made significant advancements in 5G technology. Additionally, Finland stands out for its high adoption of digital public services. The Finnish digital sector benefits from both the technology industry's contributions and government policies aimed at enhancing digital infrastructure and cybersecurity.

Public broadcasting involves radio, television and other electronic media outlets whose primary mission is public service. Public broadcasters receive funding from diverse sources including license fees, individual contributions, public financing and commercial financing, and avoid political interference or commercial influence.

<span class="mw-page-title-main">Yle Fem</span> Television channel

Yle Fem was Yle's Finland-Swedish national television channel, providing television programmes in the Swedish language in Finland. It was a public-service channel principally intended for Finland's Swedish-speaking minority. Creating understanding over the language and culture border was also one of the channel's recognized objectives.

<span class="mw-page-title-main">MTV3</span> Finnish commercial television station

MTV3 is a Finnish commercial television channel owned and operated by the media company MTV Oy, originally launched in 13 August 1957 as a programming block and it came to be launched on 1 January 1993 as its own channel. It had the biggest audience share of all Finnish TV channels until Yle TV1 took the lead. MTV actually stands for Mainos-TV, due to the channel carrying advertising for revenue. Number 3 was added later, when the channel was allocated the third nationwide television channel and it generally became known as "Channel Three"—Finnish Broadcasting Company's Yle TV1 and Yle TV2 being the first two—and also to distinguish it from the later MTV Finland, which is a Finnish version of Paramount's MTV channel. From 1957 until 2001, the channel's logo was a stylised owl, changed to an owl's eye after an image renewal in 2001, which was then used until 2013. MTV3 has about 500 employees. It is also known as Maikkari. From 1986 to 1993, Kolmoskanava was a precursor to MTV3. It was shut down at midnight on December 31, and MTV3 immediately started broadcasting.

<span class="mw-page-title-main">Television in Finland</span> Overview of television in Finland

Television was introduced in Finland in 1955. Color television started in 1969 and was introduced gradually, with most programs in color by the late 1970s. All terrestrial analogue stations stopped broadcasting on 1 September 2007 after the introduction of digital television; cable providers were allowed to continue analog broadcasting in their networks until 1 March 2008.

<span class="mw-page-title-main">Sveriges Television</span> Swedish national telecaster and quasi-autonomous non-government entity

Sveriges Television AB, shortened to SVT, is the Swedish national public television broadcaster, funded by a public service tax on personal income set by the Riksdag. Prior to 2019, SVT was funded by a television licence fee payable by all owners of television sets. The Swedish public broadcasting system is largely modelled after the system used in the United Kingdom, and Sveriges Television shares many traits with its British counterpart, the BBC.

<span class="mw-page-title-main">SVT2</span> Swedish public TV channel

SVT2, is one of the two main television channels broadcast by Sveriges Television in Sweden.

Yle Nyheter TV-nytt is the name of the daily television news programmes on the Swedish-speaking Finnish TV channel Yle Teema & Fem, at the Finnish Broadcasting Company (Yle). The programme was also broadcast on TV Finland.

<span class="mw-page-title-main">Yle TV1</span> Finnish television channel

Yle TV1 is a Finnish television channel owned and operated by Finnish public broadcaster Yle. It is the second oldest and the oldest existing television channel in Finland. More than 70% of the channel's programs are documentaries, news, or educational programmes. Its name is commonly referred to as Ykkönen; it derives from Yle's ownership of channels Spots 1 and 2 by default in Finland; the other, spot 2 channel, is Yle TV2.

<span class="mw-page-title-main">Yle TV2</span> Finnish television channel

Yle TV2 is a Finnish television channel owned and operated by Yle. TV2 was launched in 1965 as the successor to the former television channels TES-TV (Tesvisio) and Tamvisio, and broadcasts public service programming, sports, drama, children's, youth, and music programmes. With Yle TV1, it is one of the three main television channels of Yle.

<span class="mw-page-title-main">SVT World</span> Television channel

SVT World was an international television channel from the Swedish broadcaster Sveriges Television. The channel was available on satellite in Europe and much of Africa, Australia and Asia, terrestrially in parts of Finland and worldwide via IPTV.

<span class="mw-page-title-main">TV Finland</span> Television channel

TV Finland is a Finnish free-to-air television channel broadcasting in Sweden. It was originally created broadcast in that country as part of a reciprocal agreement between the Finnish and Swedish governments that also established SVT Europa broadcasts in areas of Finland with Swedish-speaking populations.

<i>Ođđasat</i> Northern Sami TV news programme

Ođđasat is a Sámi television news programme broadcast in Norway, Sweden and Finland. Jointly produced by NRK, SVT and Yle, the public service broadcasters in their respective countries, the programme is presented from NRK's studio in Norway. When the production of the programme began, its titles and graphics were different from NRK's domestic television news bulletins. In around 2008, the programme saw a new look; while it still differed from the revamped look of the rest of NRK's bulletins at the time, the lower thirds were set in the same grid of graphics that NRK's bulletins used. It also utilised the Neo Sans typeface for its presentation. In mid-2015, about a month after NRK's domestic bulletins revamped their look, Ođđasat followed with the new NRK news intro corporate look and theme music.

Yle Vega is a Finnish radio channel broadcasting in the Swedish language. It is operated by Finland's national public service broadcaster Yle, which has its headquarters in Helsinki.

Digital terrestrial television in Finland was launched on August 21, 2001. The analogue networks continued its broadcasts alongside the digital ones until September 1, 2007, when they were shut down nationwide.

Finland participated in the Eurovision Song Contest 2000 with the song "A Little Bit" written by Luca Genta and Gerrit aan't Goor. The song was performed by Nina Åström. The Finnish broadcaster Yleisradio (Yle) returned to the Eurovision Song Contest after a one-year absence following their relegation from 1999 as one of the six countries with the least average points over the preceding five contests. Yle organised the national final Euroviisut 2000 in order to select the Finnish entry for the 2000 contest in Stockholm, Sweden. 12 entries were selected to compete in the national final, which consisted of a semi-final and a final, taking place in January and February 2000. The top six from the semi-final, as selected solely by a public vote, advanced to the final. Six entries competed in the final on 12 January where the 50/50 combination of votes from a ten-member expert jury and votes from the public selected "A Little Bit" performed by Nina Åström as the winner.

<span class="mw-page-title-main">Yle Teema & Fem</span> Finnish television channel

Yle Teema & Fem is a Finnish free-to-air television channel owned by Finnish state-broadcaster Yle. It was launched on 24 April 2017, after Yle Teema and Yle Fem merged to this channel.

Unna Junná is a children's television program produced by Finnish public broadcaster Yle Sámi Radio several different Sámi languages. It was the first Sámi-language children's program on Finnish TV and it now airs in Northern, Inari, and Skolt Sámi languages. Since 2007, Unna Junná has aired on Yle and SVT television channels in Finland and Sweden respectively.

Finland participated in the Eurovision Song Contest 2021 with the song "Dark Side" written by Aleksi Kaunisvesi, Joonas Porko, Joel Hokka, Niko Moilanen and Olli Matela. The song was performed by the band Blind Channel. The Finnish broadcaster Yleisradio (Yle) organised the national final Uuden Musiikin Kilpailu 2021 in order to select the Finnish entry for the 2021 contest in Rotterdam, Netherlands. Seven entries were selected to compete in the national final on 20 February 2021 where the combination of votes from seven international jury groups and votes from the public selected "Dark Side" performed by Blind Channel as the winner.

<span class="mw-page-title-main">Tesvisio</span> Former Finnish television channel

Tesvisio was the first television channel in Finland. It began regular broadcasts on March 21, 1956 and continued broadcasting until March 1965, when it was turned into Yle TV2.

References

  1. "Results From The TV Audience Measurement". Finnpanel. Retrieved 23 December 2011.
  2. "Radio Listening In Finland 2010" (PDF). Finnpanel. 3 February 2011. p. 18. Archived (PDF) from the original on 27 May 2012. Retrieved 23 December 2011.
  3. "Ylen historia". yle.fi. 11 January 2015.
  4. "Yle tax in force next year". yle.fi. 21 June 2012. Retrieved 6 February 2013.
  5. "Yleisradio – yle.fi". yle.fi.
  6. "Yle lopettaa yhden tv-kanavan". mtv.fi (in Finnish). Retrieved 21 March 2018.
  7. Tuire, Nuolivirta. ""Yleisradion logot kautta aikojen"" (PDF). avoinyle.fi. Retrieved 4 April 2024.
  8. "Yle Teksti-tv". Yle. Retrieved 10 August 2015.
  9. "FSR:s mixkanal läggs ned".
  10. "New YLE tax law causes mixed feelings". Helsinki Times. 4 July 2012. Retrieved 29 June 2014.
  11. "Elävä arkisto - yle.fi". yle.fi.
  12. Jukka Lindfors (5 September 2008). "Näin naapurissa". yle.fi.
  13. "Helsingin Sanomat - International Edition - Home". hs.fi. Archived from the original on 9 March 2010.
  14. Petra Himberg. "Kohuankkuri Kimmo Polska". yle.fi. Archived from the original on 17 October 2010. Retrieved 7 April 2011.
  15. "Why public service company wastes money on HBO programs? (in Finnish)". Yle. Retrieved 6 February 2013.
  16. Recollections of international radio from Finland "On the air waves from Finland". www.ulkomaanmedia.net. Archived from the original on 23 April 2009. Retrieved 19 April 2008.
  17. Mitä Missä Milloin. 2018 Annual News Book. Otava 2017. pages 109 and 341-342

60°12′11″N24°55′32″E / 60.203135°N 24.92549°E / 60.203135; 24.92549 (Iso Paja)