Yomiuri Shimbun

Last updated
Yomiuri Shimbun
Yomiuri-Shimbun-Logo.svg
First-Issue-Yomiuri-Shimbun-Front-November-2-1874.png
First issue on 2 November 1874
Type Daily newspaper
FormatBlanket (54.6 cm x 40.65 cm)
Owner(s)The Yomiuri Shimbun Holdings
Founded1874
Political alignment Centre-right [1] to right-wing [2]
Conservatism
Headquarters Otemachi, Chiyoda, Tokyo, Japan
Circulation Decrease2.svg 7,044,225 (2021) [3]
Website www.yomiuri.co.jp
Typical page 1 of the Yomiuri-Shimbun Yomiuri-Shimbun-sample-p1.jpg
Typical page 1 of the Yomiuri-Shimbun
Current headquarters of the Yomiuri Shimbun in Tokyo (Du Mai Xin Wen Dong Jing Ben She ) The Yomiuri Shimbun Holdings new head office.JPG
Current headquarters of the Yomiuri Shimbun in Tokyo (読売新聞東京本社)
Former headquarters of the Yomiuri Shimbun in Tokyo, now demolished Yomiuri shimbun head office.jpg
Former headquarters of the Yomiuri Shimbun in Tokyo, now demolished
The Yomiuri Shimbun's Osaka office Yomiuri Shimbun Osaka headquarters in 201909 002.jpg
The Yomiuri Shimbun's Osaka office
The Yomiuri Shimbun's Fukuoka office Yomiuriseibu.JPG
The Yomiuri Shimbun's Fukuoka office

The Yomiuri Shimbun (讀賣新聞/読売新聞) (lit. Reading-selling Newspaper or Selling by Reading Newspaper) is a Japanese newspaper published in Tokyo, Osaka, Fukuoka, and other major Japanese cities. [4] It is one of the five major newspapers in Japan; the other four are the Asahi Shimbun , the Chunichi Shimbun (Tokyo Shimbun) the Mainichi Shimbun , and the Nihon Keizai Shimbun . It is headquartered in Otemachi, Chiyoda, Tokyo. [5]

Contents

It is a newspaper that represents Tokyo and generally has a conservative orientation. It is one of Japan's leading newspapers, along with the Osaka-based liberal (Third way) Asahi Shimbun and the Nagoya-based Social democratic Chunichi Shimbun.

It is published by regional bureaus, all of them subsidiaries of The Yomiuri Shimbun Holdings, Japan's largest media conglomerate by revenue and the second largest media conglomerate by size behind Sony, [6] [7] which is privately held and controlled, directly and indirectly, by the Shōriki family - descendants and relatives of Matsutarō Shōriki. The Holdings has been owned by the family since Matsutarō Shōriki's purchase of the newspaper in 1924 (currently owning a total of 45.26% stock); despite its control, the family is not involved in its executive operations.

Founded in 1874, [8] the Yomiuri Shimbun is credited with having the largest newspaper circulation in the world as of 2019, [9] [10] having a morning circulation of 7.0 million as of June 2021. [3] The paper is printed twice a day and in several different local editions.

Yomiuri Shimbun established the Yomiuri Prize in 1949. Its winners have included Yukio Mishima and Haruki Murakami.

History

The Yomiuri was launched in 1874 by the Nisshusha newspaper company as a small daily newspaper. Throughout the 1880s and 1890s the paper came to be known as a literary arts publication with its regular inclusion of work by writers such as Ozaki Kōyō.

In 1924, Shoriki Matsutaro took over management of the company. His innovations included improved news coverage, a full-page radio program guide, and the establishment of Japan's first professional baseball team, now known as the Yomiuri Giants. The emphasis of the paper shifted to broad news coverage aimed at readers in the Tokyo area. By 1941 it had the largest circulation of any daily newspaper in the Tokyo area. In 1942, under wartime conditions, it merged with the Hochi Shimbun and became known as the Yomiuri-Hochi.

The Yomiuri was the center of a labor scandal in 1945 and 1946. In October 1945, a postwar "democratization group" called for the removal of Shoriki Matsutaro, who had supported Imperial Japan's policies during World War II. When Shoriki responded by firing five of the leading members of this group, the writers and editors launched the first "production control" strike on 27 October 1945. This method of striking became an important union tactic in the coal, railroad, and other industries during the postwar period. Shoriki Matsutaro was arrested in December 1945 as a Class-A war criminal and sent to Sugamo Prison. The Yomiuri's employees continued to produce the paper without heeding executive orders until a police raid on June 21, 1946. [11] The charges against Shoriki were dropped and he was released in 1948. According to research by Professor Tetsuo Arima of Waseda University on declassified documents stored at NARA, he agreed to work with the CIA as an informant. [12] [13]

In February 2009, the Yomiuri entered into a tie-up with The Wall Street Journal for editing, printing and distribution. Since March 2009 the major news headlines of the Journal's Asian edition have been summarized in Japanese in the evening edition of the Yomiuri.

The Yomiuri features an advice column, Jinsei Annai.

The Yomiuri has a history of promoting nuclear power in Japan. [14] In May 2011, when Naoto Kan, then Prime Minister of Japan, asked the Chubu Electric Power Company to shut down several of its Hamaoka Nuclear Power Plants due to safety concerns, the Yomiuri called the request "abrupt" and a difficult situation for Chubu Electric's shareholders. It wrote that Kan "should seriously reflect on the way he made his request." [15] It then followed up with an article wondering how dangerous Hamaoka really was and called Kan's request "a political judgment that went beyond technological worthiness." [16] The next day damage to the pipes inside the condenser was discovered at one of the plants following a leak of seawater into the reactor. [17]

In 2012, the paper reported that Nobutaka Tsutsui, the Minister for Agriculture, had divulged secret information to a Chinese enterprise. Tsutsui sued the Yomiuri Shimbun for libel and was awarded 3.3 million yen in damages in 2015, on the basis that the truth of the allegations could not be confirmed. [18]

In November 2014, the newspaper apologized after using the phrase "sex slave" to refer to comfort women, following its criticism of the Asahi Shimbun's coverage of Japan's World War II comfort women system. [19] [20] [21] [ clarification needed ]

The Yomiuri newspaper said in an editorial in 2011 "No written material supporting the claim that government and military authorities were involved in the forcible and systematic recruitment of comfort women has been discovered", and that it regarded the Asian Women's Fund, set up to compensate for wartime abuses, as a failure based on a misunderstanding of history. [22] The New York Times reported on similar statements previously, writing that "The nation's (Japan's) largest newspaper, Yomiuri Shimbun, applauded the revisions" regarding removing the word "forcibly" from referring to laborers brought to Japan in the prewar period and revising the comfort women controversy. [23] Yomiuri editorials have also opposed the DPJ government and denounced denuclearization as "not a viable option". [24]

Other publications and ventures

Yomiuri also publishes The Japan News (formerly called The Daily Yomiuri), [25] one of Japan's largest English-language newspapers.[ citation needed ] It publishes the daily Hochi Shimbun , a sport-specific daily newspaper, as well as weekly and monthly magazines and books.

Yomiuri Shimbun Holdings owns the Chuokoron-Shinsha publishing company, which it acquired in 1999, and the Nippon Television network. It is a member of the Asia News Network. The paper is known as the de facto financial patron of the baseball team Yomiuri Giants. They also sponsor the Japan Fantasy Novel Award annually. It has been a sponsor of the FIFA Club World Cup every time it has been held in Japan since 2006.

Digital resources

In November 1999, the Yomiuri Shimbun released a CD-ROM titled "The Yomiuri Shimbun in the Meiji Era," which provided searchable archives of news articles and images from the period that have been digitalized from microfilm. This was the first time a newspaper made it possible to search digitalized images of newspaper pictures and articles as they appeared in print.

Subsequent CD-ROMs, "The Taishō Era", "The pre-war Showa Era I", and "The pre-war Showa era II" were completed eight years after the project was first conceived. "Postwar Recovery", the first part of a postwar Shōwa Era series that includes newspaper stories and images until 1960, is on the way.

The system of indexing each newspaper article and image makes the archives easier to search, and the CD-ROMs have been well received by users as a result. This digital resource is available in most major academic libraries in the United States.

Locations

1-7-1, Otemachi, Chiyoda, Tokyo, Japan
5-9, Nozakicho, Kita-ku, Osaka, Japan
1-16-5, Akasaka, Chūō-ku, Fukuoka, Japan

Yomiuri Group

The Yomiuri Shimbun Holdings
Native name
株式会社読売新聞グループ本社
Romanized name
Kabushiki gaisha Yomiuri Shinbun Gurūpu Honsha
Type Private (Kabushiki gaisha)
Industry Mass media
PredecessorThe Yomiuri Shimbun Company
Founded1 July 2002;20 years ago (2002-07-01)
Founder Matsutarō Shōriki (for the modern Yomiuri Shimbun)
Headquarters Ōtemachi, ,
Area served
Japan
OwnerShōriki family (45.26% directly and indirectly)
Number of employees
4,399 (2021)
Subsidiaries
Website info.yomiuri.co.jp

The Yomiuri Shimbun Holdings (株式会社読売新聞グループ本社, KK Yomiuri Shimbun Gurūpu Honsha, "Yomiuri Shimbun Group Headquarters") conglomerate comprises many entities, including:

See also

Notes

  1. Officially six, when combined with the Holdings itself.

Related Research Articles

<i>The Nikkei</i> Japanese newspaper

The Nikkei, also known as The Nihon Keizai Shimbun, is the flagship publication of Nikkei, Inc. and the world's largest financial newspaper, with a daily circulation exceeding 1.73 million copies. The Nikkei 225, a stock market index for the Tokyo Stock Exchange, has been calculated by the newspaper since 1950.

<span class="mw-page-title-main">Print circulation</span> Number of printed copies of a publication

Print circulation is the average number of copies of a publication. The number of copies of a non-periodical publication are usually called print run. Circulation is not always the same as copies sold, often called paid circulation, since some issues are distributed without cost to the reader. Readership figures are usually higher than circulation figures because of the assumption that a typical copy is read by more than one person.

<i>The Asahi Shimbun</i> Japanese newspaper

The Asahi Shimbun is one of the four largest newspapers in Japan. Founded in 1879, it is also one of the oldest newspapers in Japan and Asia, and is considered a newspaper of record for Japan. Its circulation, which was 4.57 million for its morning edition and 1.33 million for its evening edition as of July 2021, was second behind that of the Yomiuri Shimbun. By print circulation, it is the third largest newspaper in the world behind the Yomiuri, though its digital size trails that of many global newspapers including The New York Times.

<i>Mainichi Shimbun</i> Japanese newspaper

The Mainichi Shimbun is one of the major newspapers in Japan, published by The Mainichi Newspapers Co.

<i>Sankei Shimbun</i> Japanese newspaper

The Sankei Shimbun is a daily newspaper in Japan published by the Sankei Shimbun Co., Ltd. It has the seventh-highest circulation for regional newspapers in Japan. Among Japanese newspapers, the circulation is second only to Yomiuri Shimbun, Seikyo Shimbun, Asahi Shimbun, Chunichi Shimbun, Mainichi Shimbun, the Nikkei, Nikkan Gendai, and Tokyo Sports.

<i>Chunichi Shimbun</i> Japanese daily newspaper

The Chunichi Shimbun is a Japanese daily "broadsheet" newspaper published in mostly Aichi Prefecture and neighboring regions by Chunichi Shimbun Co., Ltd. Based in Nagoya, one of Japanese three major metropolitan areas, it boasts the third circulation after the group newspaper Total Yomiuri Shimbun and The Asahi Shimbun. Even the Chunichi Shimbun alone exceeds the number of copies of the Sankei Shimbun. The newspaper is dominant in its region, with a market penetration approaching 60 percent of the population of Aichi Prefecture. The Chunichi Shimbun group also publishes the Tokyo Shimbun, the Chunichi Sports, and the Tokyo Chunichi Sports newspapers. While each newspaper maintains independent leadership and is considered a "separate" paper, the group's combined circulation in 2022 was 2,321,414, ranking third in Japan behind the Yomiuri Shimbun and the Asahi Shimbun.

<span class="mw-page-title-main">Mass media in Japan</span>

The mass media in Japan include numerous television and radio networks as well as newspapers and magazines in Japan. For the most part, television networks were established based on capital investments by existing radio networks. Variety shows, serial dramas, and news constitute a large percentage of Japanese evening shows.

<span class="mw-page-title-main">Yomiuri Telecasting Corporation</span> Television station in Kansai Region, Japan

JOIX-DTV, branded as Yomiuri TV, is the Kansai region flagship station of the Nippon News Network and the Nippon Television Network System, owned by the Yomiuri Telecasting Corporation subsidiary of the eponymous Yomiuri Shimbun Holdings, Japan's largest media conglomerate; Yomiuri TV forms part of Yomiuri's main television broadcasting arm alongside Kantō region flagship Nippon TV, which owns a 15.89% share in the company. Founded as New Osaka Television Co. on February 13, 1958, and renamed Yomiuri Telecasting Corporation on August 1, the station started broadcasting on August 28 as the first TV station to be affiliated with Nippon Television Network Corporation. Its studios are located in the Osaka Business Park district of Osaka.

<span class="mw-page-title-main">Kansai Electric Power Company</span> Japanese electric utility company

The Kansai Electric Power Company, Incorporated, also known as Kanden (関電), is an electric utility with its operational area of Kansai region, Japan.

Japanese newspapers, similar to their worldwide counterparts, run the gamut from general news-oriented papers to special-interest newspapers devoted to economics, sports, literature, industry, and trade. Newspapers are circulated either nationally, by region, by each prefecture, or by each city. Some newspapers publish as often as two times a day while others publish weekly, monthly, quarterly, or even yearly. The five leading national daily newspapers in Japan are the Asahi Shimbun, Mainichi Shimbun, the Yomiuri Shimbun, Sankei Shimbun and the Nikkei Shimbun. The first two are generally considered liberal/left-leaning while the latter three are considered conservative/right-leaning. The most popular national daily English-language newspaper in Japan is The Japan Times.

<span class="mw-page-title-main">Matsutarō Shōriki</span> Japanese journalist and media mogul

Matsutarō Shōriki was a Japanese media mogul and politician. He owned the Yomiuri Shimbun newspaper, the main mouthpiece for the military dictatorship during the war, after the war it gained Japan’s highest readership while openly distributing nationalistic and pro-American agendas.

Tōru Shōriki was a Japanese businessman and the owner of The Yomiuri Group, the parent of Yomiuri Shimbun Holdings. He was the eldest son of its previous owner, Matsutarō Shōriki.

1993 Verdy Kawasaki season

<span class="mw-page-title-main">Nippon TV</span> Japanese television network

JOAX-DTV, branded as Nippon TV, is the flagship station of the Nippon News Network and the Nippon Television Network System, owned-and-operated by the Nippon Television Network Corporation which is a subsidiary of the certified broadcasting holding company Nippon Television Holdings, Inc., itself a listed subsidiary of The Yomiuri Shimbun Holdings, Japan's largest media conglomerate by revenue and the second largest behind Sony. Nippon Television Holdings forms part of Yomiuri's main television broadcasting arm alongside Kansai region flagship Yomiuri Telecasting Corporation, which owns a 6.4% share in the company.

<span class="mw-page-title-main">Hirofumi Yoshimura</span> Japanese politician

Hirofumi Yoshimura is a Japanese politician currently serving as the Governor of Osaka Prefecture. He assumed office in April 2019. He has been described as a conservative.

<span class="mw-page-title-main">Yomiuri Shimbun Building</span> Skyscraper in Japan

The Yomiuri Shimbun Building (読売新聞ビル) is a skyscraper located in Ōtemachi, Tokyo, Japan.

Hiroshi Hasebe is the professional pseudonym of Makoto Matsuno, a Japanese theatre critic and professor at Tokyo University of the Arts.

References

  1. Patrick Finney (2010). "Remembering the Road to World War Two: International History, National Identity, Collective Memory".
  2. "Yomiuri Shimbun Apologizes on Comfort Women Issue". The Diplomat. 4 December 2014. Retrieved 13 July 2020.
  3. 1 2 読売新聞のメディアデータ [Yomiuri Shimbun Media Data] (in Japanese). The Yomiuri Shimbun. 2020. Archived from the original on 13 February 2021. Retrieved 11 March 2021.
  4. Yomiuri printing factories (印刷工場) Archived August 31, 2009, at the Wayback Machine
  5. "組織体制 Archived August 31, 2009, at the Wayback Machine ." Yomiuri Shimbun. Retrieved 5 March 2010.
  6. Overview of Yomiuri Group Power Archived November 10, 2011, at the Wayback Machine
  7. The Yomiuri Shimbun Holdings is the largest media conglomerate by revenue in Japan, while Sony is Japan's largest media conglomerate by worldwide media/entertainment revenue.
  8. John Horne (2005). "Sport and the Mass Media in Japan" (PDF). Sociology of Sport Journal. 22. Retrieved 30 January 2015.
  9. "Dainik Bhaskar is world's third-largest circulated newspaper with 4.3 mn copies: WAN IFRA". Best Media Info. 12 February 2020. Retrieved 11 March 2021.
  10. Schell, Orville (1 January 2007). "Japan's war guilt revisited". WAN. Retrieved 31 December 2006.
  11. Cohen, Theodore (1987). "Chapter 13: Travail of a Newspaper: The Yomiuri Repels the Reds". Remaking Japan: The American Occupation as New Deal . New York: The Free Press. pp.  240–259.
  12. http://www.f.waseda.jp/tarima/NTV%20and%20CIA.htm [ bare URL ]
  13. 有馬哲夫 (2006-02-16). "『日本テレビとCIA-発掘された「正力ファイル」』". 週刊新潮.
  14. "Nuclear policy was once sold by Japan's media". The Japan Times. 22 May 2011. Retrieved 31 December 2012.
  15. "Kan's Hamaoka request abrupt, poorly explained". The Daily Yomiuri. 11 May 2011. Retrieved 31 December 2012.
  16. "FROM SQUARE ONE / How dangerous is Hamaoka?". The Daily Yomiuri. 21 May 2011. Retrieved 31 December 2012.
  17. "WebCite query result". 21 May 2011. Archived from the original on 21 May 2011.{{cite web}}: Cite uses generic title (help)
  18. "読売新聞に損害賠償命令 元副大臣機密漏洩報道で". Nihon Keizai Shimbun. 16 June 2015. Retrieved 16 June 2015.
  19. "Japan paper Yomiuri Shimbun retracts 'sex slaves' references". BBC News. 28 November 2014. Retrieved 8 February 2015.
  20. Soble, Jonathan (28 November 2014). "Japanese Newspaper Prints Apology for Using the Term 'Sex Slaves'". The New York Times . Retrieved 8 February 2015.
  21. "Yomiuri, Japan's biggest newspaper, apologizes for using term 'sex slaves'". Washington Post. Retrieved 8 February 2015.
  22. The Daily Yomiuri. "Failure of Asian Women's Fund". 18 October 2011. Retrieved 17 August 2012.
  23. Norimitsu Onishi. "Japan's reach for future runs up against the past". The New York Times . 7 April 2005.
  24. The Yomiuri Shimbun. "Denuclearization is not a viable option". 21 August 2012. Retrieved 22 August 2012
  25. The Yomiuri Shimbun. "Message to our readers". The Japan News. Retrieved 8 February 2015.
  26. "THE YOMIRUI SHIMBUN CORPORATE PROFILE" (PDF). Yomiuri Shimbun. Retrieved 2 March 2022.
  27. Hessler, Peter (2 January 2012). "All Due Respect". The New Yorker. Retrieved 17 April 2022.
  28. McClintock, Pamela (5 November 2013). "AFM: Daniel Radcliffe to Star in Japanese Underworld Thriller 'Tokyo Vice'". The Hollywood Reporter. Retrieved 17 April 2022.

Further reading