Zëri i Popullit

Last updated

Zëri i Popullit
The Voice of People
Zeri i Popullit.svg
ZERIIPOPULLIT.jpg
Headquarters of Zëri i Popullit in the 1980s.
TypeDaily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Party of Labour of Albania (1944–1992),
Socialist Party of Albania (1992–2015)
Editor-in-chiefAldrin Dalipi
Founded25 August 1942;78 years ago (1942-08-25)
Political alignment Marxism-Leninism (historically)
Social democracy (currently)
Language Albanian
Headquarters Tirana
Circulation 5,167 (2002)
Website Zëri i Popullit

Zëri i Popullit (English: Voice of the People) is an Albanian online newspaper. It was the official press organ of the Party of Labour and, later, of the Socialist Party of Albania, but it later ceased print publication and became an independent online publication. [1] [2]

Contents

History and profile

Zëri i Popullit was established on 25 August 1942 [3] [4] and originally edited by Enver Hoxha. [5] It became the official newspaper of Albania and was the news and propaganda organ of the Party of Labour. After 1991 the paper continued to be published as the press organ of the same party that in June 1991 changed its name to Socialist Party of Albania. [6] [7]

The last page of Zëri i Popullit is published in English. [7]

At the beginning of the 1990s the circulation of Zëri i Popullit was 20,000 and it was the second best-selling paper in the country. [8] In 2002 the paper had a circulation of 5,167 copies. [9] Its 2005 circulation was 35,000 copies, making it the most read daily in the country. [10] It reached the peak of its circulation in 2005, with 35.000 copies. [1]

Zëri i Popullit stopped print publications in November 2015, following a decision by the PS leader Edi Rama. It persists as an online information website. [1] [11]

Today Zëri i Popullit is a news website independent from all political parties.

Related Research Articles

Prime Minister of Albania head of government of the Republic of Albania

The Prime Minister of Albania, officially styled Prime Minister of the Republic of Albania, is the head of government of the Republic of Albania and the most powerful and influential person in Albanian politics. The prime minister holds the executive power of the nation and represents the Council of Ministers and chairs its meetings.

President of Albania

The president of Albania, officially styled President of the Republic of Albania is the head of state, commander-in-chief of the military and the representative of the unity of the Albanian people.

Socialist Party of Albania Albanian political party

The Socialist Party of Albania is a social-democratic political party in Albania; it gained power following the 2013 parliamentary election and also achieved power in 1997 Albanian parliamentary election, following a political crisis and governmental realignment.

<i>LHumanité</i> French daily newspaper

L'Humanité, is a French daily newspaper. It was previously an organ of the French Communist Party, and maintains links to the party. Its slogan is "In an ideal world, L'Humanité would not exist."

Party of Labour of Albania

The Party of Labour of Albania (PLA), sometimes referred to as the Albanian Workers' Party (AWP), was the vanguard party of Albania during the communist period (1945–1991) as well as the only legal political party. It was founded on 8 November 1941, as the Communist Party of Albania, but its name was changed in 1948. In 1991, the party was succeeded by the Socialist Party of Albania. For most of its existence, the party was dominated by its First Secretary, Enver Hoxha, who was also the de facto leader of Albania.

Communist Party of Albania (1991) Communist party in Albania

The Communist Party of Albania is a communist and anti-revisionist Marxist-Leninist political party in Albania. The party was formed in 1991, as a split from the Albanian Party of Labour which converted itself into the Socialist Party of Albania. It upholds Enver Hoxha and Hoxhaism. The party was led by Hysni Milloshi until his death in 2012.

Népszabadság was a major left-leaning Hungarian newspaper.

Albania's news industry covers the press, television and radio.

<i>Koha Jonë</i> Newspaper in Albania

Koha Jonë is a newspaper published in Albania. The paper is a politically unaffiliated daily newspaper based in Tirana.

<i>Rilindja Demokratike</i>

Rilindja Demokratike is an Albanian newspaper founded and continuously published in Tirana. Rilindja Demokratike is the official newspaper of the Democratic Party of Albania. Its chief editor is Bledi Kasmi. Its first publication was on 5 January 1991 and was the first free newspaper since the Fall of communism in Albania, while it functioned against the state newspaper Zëri i Popullit what was the newspaper of the Communist Party and nowadays of the Socialist Party. RD still preserve the same values as on its first day of publication and is one of the most respected newspapers of the Albanian media, this is because its first issue was actually the first free media coverage in 46 years. RD was also the first media in Albania that openly criticized the regime of Enver Hoxha.

Tahir Demi (1919–1961) was an Albanian politician. He was high-ranking member of the Party of Labour of Albania and representative of Albania at Comecon. In 1960 he was arrested and sentenced to death in 1961 for being a member of a pro-Soviet group, led by Rear Admiral Teme Sejko, that had been planning a coup d'état against Enver Hoxha.

Erion Braçe Albanian politician

Erion Braçe is an Albanian politician who is currently serving as the Deputy Prime Minister of Albania.

Ben Blushi

Ben Blushi is an Albanian politician, writer and journalist.

Avokati i Popullit

The People's Advocate is the Albanian office of the ombudsman, a justice-advising entity to the public.

Xhelil Gjoni (Gjonaj) is a former Albanian politician of the Albanian Party of Labour (PPSh) and journalist.

Det fri Aktuelt was a Danish language daily newspaper published in Copenhagen, Denmark, between 1871 and 2001. It was the first socialist and the earliest newspaper published by a labor union in the world. In addition, it was the last leading social democrat newspaper in Denmark.

Petrit Dume Albanian politician and general

Petrit Dume was an Albanian general and politician of the Albanian Party of Labour (PPSh).

Foto Çami is an Albanian former academic and politician of Albanian Party of Labour (PPSh).

Sofokli Lazri (1923–2002) was an Albanian diplomat and publicist. In the 1980s he was the principal advisor of Albania's premier, Ramiz Alia, with regard to Albania's international relations. Lazri was the founder, in 1981, of the Institute of Studies of International Relations. He is also known as a publicist. His name has attracted controversy in Albania as some media have deemed him to be a secret agent of the Soviet Union's KGB.

References

  1. 1 2 3 Gazeta Tema, 13 November 2015
  2. Mapo Archived 3 June 2016 at the Wayback Machine , 13 November 2015
  3. Miranda Vickers (28 January 2011). The Albanians: A Modern History. I.B.Tauris. p. 147. ISBN   978-0-85771-025-3 . Retrieved 28 December 2014.
  4. "Tenth anniversary of "Zeri i Popullit"". Party of Labor of Albania. Retrieved 27 December 2014.
  5. Dokumenta kryesore të Partisë së Punës të Shqipërisë I. Tiranë: Naim Frashëri. 1971. pp. 94-96.
  6. Ilda Londo (2002). "Albania" (PDF). Media Institute. Retrieved 15 February 2014.
  7. 1 2 Mimoza Rista-Dema (2006). Inverse-order Constructions in Albanian English: Discourse and Prototype Effects. ProQuest. p. 83. ISBN   978-0-542-84790-5 . Retrieved 31 October 2014.
  8. Human Rights in Post-communist Albania. Human Rights Watch. 1996. p.  95. ISBN   978-1-56432-160-2 . Retrieved 28 December 2014.
  9. Albania-The Cost of Speech - Violation of Media Freedom in Albania, Human Rights Watch June 2002. 14 (5) (D), Appendix A
  10. "Albania". Press Reference. Retrieved 13 September 2014.
  11. Mapo Archived 3 June 2016 at the Wayback Machine , 13 November 2015