ZDF

Last updated

ZDF
ZDF logo.svg
CountryGermany
Broadcast areaGermany
Austria
Switzerland
Netherlands
Denmark
Belgium
France
Italy
Poland
Sweden
United Kingdom
Slogan Mit dem Zweiten sieht man besser.
Headquarters Mainz-Lerchenberg, Germany
Programming
Language(s)German
Picture format 1080p HDTV
(downscaled to 16:9 576i for the SDTV feed)
Ownership
Key people Thomas Bellut, Director general
Sister channels ZDFneo
ZDFinfo
History
Launched1 April 1963;58 years ago (1963-04-01)
ReplacedARD 2 (1961–1963)
Links
Website www.zdf.de
Availability
Terrestrial
Digital terrestrial television Varies by location
Cable
Kabel Deutschland Channel 102 (SD)
Channel 113 (HD)
Unitymedia Channel 302 (SD)
Channel 2 (HD)
NetCologne Channel 2 (SD)
Channel 102 (HD)
Satellite
Astra 19.2°E (Europe)11362 H 22000 2/3 (HD)
11954 H 27500 3/4 (SD)
Sky Deutschland Channel 182 (SD)
Channel 162 (HD)
IPTV
Telekom Magenta TV (Germany)Channel 2 (SD)
Channel 402 (HD)
Streaming media
ZDF.de Watch live (Germany only)
FilmOn Watch live

ZDF (German pronunciation: [ˌtsɛ.teː.ˈʔɛf] ( Loudspeaker.svg listen ), stylized as 2DF, short for Zweites Deutsches Fernsehen; [1] German pronunciation: [ˌtsvaɪ̯təsˌdɔʏ̯tʃəsˈfɛɐ̯nzeːn] ( Loudspeaker.svg listen ); Second German Television) is a German public-service television broadcaster based in Mainz, Rhineland-Palatinate. It is run as an independent nonprofit institution, which was founded by all federal states of Germany (Bundesländer). ZDF is financed by television licence fees and advertising revenues. [2]

Contents

The broadcaster is well known for its famous programmes heute , a newscast established in 1963, and Wetten, dass..?, an entertainment show that premiered in 1981, and ended in 2014. [3] Thomas Bellut, ZDF's director general, was elected by the ZDF Television Council in 2011. [3]

History

The ZDF administrative headquarters in Mainz Zentrale des ZDF in Mainz.jpg
The ZDF administrative headquarters in Mainz
The ZDF broadcasting centre in Mainz ZDF-Sendezentrum.JPG
The ZDF broadcasting centre in Mainz

In 1959, the government of Konrad Adenauer began preparations to form a second nationwide television network with the intention of competing with ARD. Adenauer perceived ARD's news coverage to be too critical of his government, and believed that two of the organizations primarily responsible for its news reporting – the Deutsche Presse-Agentur and Nordwestdeutscher Rundfunk , which produced the nightly Tagesschau – were too close to the opposition Social Democratic Party (SPD) to ever be able to report neutrally on his Christian Democratic Union government. The new television company, called the Freies Fernsehen Gesellschaft (Free Television Society) but derisively called Adenauer-Fernsehen by critics, was founded on 25 July 1960.

The Deutsche Bundespost began constructing a second transmitter network on UHF channels, which required new reception equipment. For older receivers, a converter was sold for about 80 DM (equivalent to €180in 2017). As with the earlier ARD television network, the location of the transmitters was carefully planned to ensure the entire country would be able to receive the programming.

To test the transmitters and encourage the public to purchase UHF receivers, the federal government allowed the ARD network to create a temporary secondary channel, ARD 2, which was broadcast daily from 8 to 10 pm. ARD 2 began broadcasting on 1 May 1961 in the transmission area of Hessischer Rundfunk and a month later expanded nationwide.

Interstate agreement

The SPD-led states of Hamburg, Bremen, Lower Saxony, and Hesse appealed to the Federal Constitutional Court of Germany, which on 28 February 1961 in the First Broadcasting Judgment blocked the plan. While building and maintaining telecommunications infrastructure, such as television transmitters, is a responsibility of the federal government under article 87f of the Basic Law, the constitution does not extend these duties to running a television or radio broadcaster. Under article 30, any power or duty not explicitly assigned to the federal government is reserved for the states. Therefore, the court ruled only the states had the right to set up a television broadcaster. (Conversely, the same decision supported new longwave broadcaster Deutschlandfunk, which had been established by the federal government in November 1960; its focus was on external broadcasting and therefore under the federal government's remit to conduct foreign relations.)

After this decision, in March 1961, the states decided to establish a central nonprofit public television network independently of Adenauer's effort. On 6 June 1961, the state premiers signed at a premiers' conference in Stuttgart the interstate agreement on the "establishment of the public institution Second German Television". On 1 December 1961, though not all states had ratified the agreement, it went into force in the states that had done so (Baden-Württemberg, North Rhine-Westphalia, Rhineland-Palatinate). The last state, Bavaria, filed the instrument of ratification on 9 July 1962.

Launch

The station began broadcasting from Eschborn near Frankfurt am Main on 1 April 1963, with a speech by the first director general (Intendant), Dr. Karl Holzamer. The channel broadcast its first programme in colour in 1967. In 1974, ZDF moved its base of operations to Mainz-Lerchenberg, after briefly being located in Wiesbaden. From 5 October 1996 ZDF broadcasts 24 hours a day.


Finances

ZDF is financed by a license fee of €17.50 per month, which must be paid by all households in Germany, except handicapped people and persons on social aid. ZDF shares the income with ARD and Deutschlandradio. The fees are not collected directly by ZDF, but by the Beitragsservice, a common organization of the ARD member broadcasters, ZDF, and Deutschlandradio. ZDF also has income from sponsorships and programming and advertising sales.

Historic logos

Logos 1962-1992 Alte ZDF Logos.svg
Logos 1962–1992

Transmission and reception

Terrestrial

As ZDF is a channel, not a network, the channel is broadcast throughout Germany, with no regional variations or affiliates, using a number of signal repeaters. ZDF transmitters broadcast a digital signal. Analog signals were gradually phased out, a process which lasted from 2002 to 2008. [4] ZDF does not run any transmitters itself. Throughout the analogue days, all ZDF transmitters were run by the Deutsche Bundespost which was later privatised as Deutsche Telekom's subsidiary T-Systems Media Broadcast. (This is in contrast to the other public German broadcaster, ARD, which owns its main transmitters.) ZDF was not previously allowed to use ARD's transmitters. ZDF has used both ARD and Telekom transmitters since changes to the law in the 1990s, and since the digital switchover.

Cable

ZDF has also been relayed by cable since the days of the first cable pilot projects.

Satellite

The first Europe-wide satellite broadcast via Astra 1C began in August 1993 during the Internationale Funkausstellung Berlin (IFA – "International Broadcasting Exhibition") in Berlin. In the same decade, these new technologies were used to enable digital broadcasting of ZDF. Today, ZDF is available free-to-air throughout Europe on Astra 19.2°E.

Other channels

ZDF operates two digital channels: ZDFneo (aimed at 18- to 45-year-olds) and ZDFinfo (documentaries). Both are transmitted in SD and HD. A commercial subsidiary called ZDF Enterprises GmbH manages programme sales, acquisitions, international coproductions, and a growing number of important activities in new media. ZDF Enterprises owns a Dutch TV production and distribution company Off the Fence. [5] ZDF also operates various channels in cooperation with other networks: Arte, 3sat, KI.KA, and Phoenix.

Design

Det and Conni, two of six Mainzelmannchen Mainzelmannchen Det Conni Goebel.jpg
Det and Conni, two of six Mainzelmännchen

ZDF's animated station-identity mascots, the Mainzelmännchen (a play on the words "Mainz" and "Heinzelmännchen"), created by Wolf Gerlach for the channel's launch in 1963, quickly became popular and are still shown between commercials. [6] In 1976, Otl Aicher, a graphic designer, created ZDF's corporate design. [7] A new design for ZDF was created by Lee Hunt in February 2000. [8]

Administration

Director general

Thomas Bellut Thomas Bellut by Olaf Kosinsky-22.jpg
Thomas Bellut

Administratively, ZDF is headed by a director general (Intendant), who is elected by the ZDF Television Council, the composition of which is in turn determined by "societally relevant groups" named in the ZDF Treaty.

Directors General since the start of ZDF:

Supervising board

The supervising board supervises the work of the intendant. They pay special attention to the budget. The supervising board has 14 members:

Television board

The Television Board supervises ZDF and authorizes the budget. They also elect the Director General. The board has 60 members:

Membership

ZDF became a full member of the European Broadcasting Union in 1963. It also has numerous individual cooperation agreements with broadcasters around the world. ZDF is a supporter of the Hybrid Broadcast Broadband TV initiative which promotes the establishment of an open European standard for hybrid set-top boxes for the reception of broadcast TV and broadband multimedia applications with a single user interface.

Programming

Children

Culture

  • aspekte (1965–present)
  • Das Blaue Sofa (2003–present)
  • Das Literarische Quartett (1998–2006, 2015–present)

Documentaries

Clip of a Report from the program Terra X

Entertainment

Information

Series

Sport

Talk

  • Dunja Hayali, hosted by Dunja Hayali (2015–present)
  • Johannes B. Kerner, talk show hosted by Johannes B. Kerner (1998–2009)
  • live (1986–1997)
  • Markus Lanz, talk show hosted by Markus Lanz (2008–present)
  • Maybrit Illner, a political talk show hosted by Maybrit Illner (1999–present)
  • Peter Hahne, hosted by Peter Hahne (2010–2017)
  • Tacheles, hosted by Johannes Gross (1996)
  • Willemsens Woche, hosted by Roger Willemsen (1994–1998)
  • Zeugen des Jahrhunderts (1979–present)

Audience share

Germany

JanuaryFebruaryMarchAprilMayJuneJulyAugustSeptemberOctoberNovemberDecemberAnnual average
1990 [9] 28.8%
1991 [10] Decrease2.svg 25.6%
1992 [11] Decrease2.svg 22.0%
1993 [12] Decrease2.svg 18.0%
1994 [13] Decrease2.svg 17.0%
1995 [14] Decrease2.svg 14.7%
1996 [15] 14.7%15.2%13.6%13.1%13.6%17.4%15.8%13.7%13.1%13.3%14.8%14.2%Decrease2.svg 14.4%
1997 [16] 14.6%14.6%13.4%12.4%12.8%12.9%12.7%13.2%13.3%12.4%13.7%14.4%Decrease2.svg 13.4%
1998 [17] 13.9%15.3%13.0%12.3%12.5%17.4%14.2%12.8%12.1%13.1%13.1%13.3%Increase2.svg 13.6%
1999 [18] 14.2%14.3%14.0%12.4%12.1%12.6%13.2%12.6%12.0%13.0%13.4%13.8%Decrease2.svg 13.2%
2000 [19] 14.2%13.8%13.4%11.6%12.3%15.3%13.7%13.3%13.0%12.7%12.8%13.2%Increase2.svg 13.3%
2001 [20] 13.2%13.3%13.1%11.3%11.7%12.2%14.2%13.7%12.5%13.5%13.8%13.8%Decrease2.svg 13.0%
2002 [21] 14.4%15.5%13.4%12.4%12.7%16.4%13.9%14.1%12.3%13.1%13.2%13.9%Increase2.svg 13.8%
2003 [22] 13.9%13.6%13.7%12.5%12.3%12.5%13.9%13.5%12.3%13.0%13.2%13.7%Decrease2.svg 13.2%
2004 [23] 14.1%13.9%12.9%12.5%12.5%14.8%15.1%15.9%12.8%12.7%12.9%13.9%Increase2.svg 13.6%
2005 [24] 14.0%14.2%13.7%13.4%12.7%13.7%14.0%13.2%13.3%12.9%13.2%13.6%Decrease2.svg 13.5%
2006 [25] 13.2%14.4%13.6%13.1%12.3%16.9%15.7%12.4%12.4%12.5%13.3%13.5%Increase2.svg 13.6%
2007 [26] 14.2%13.5%13.0%12.0%12.1%12.5%12.6%12.3%12.5%12.8%13.2%13.4%Decrease2.svg 12.9%
2008 [27] 13.5%12.9%13.4%12.2%11.6%17.6%12.1%13.6%12.3%12.7%12.8%12.9%Increase2.svg 13.1%
2009 [28] 14.3%13.2%12.7%12.0%11.7%12.5%11.9%12.6%12.3%12.2%11.7%12.6%Decrease2.svg 12.5%
2010 [29] 13.1%13.8%12.5%11.3%11.9%16.7%13.7%11.9%11.4%12.4%11.7%12.3%Increase2.svg 12.7%
2011 [30] 12.9%13.0%13.0%11.7%11.3%12.0%12.9%10.7%11.4%11.7%11.9%12.5%Decrease2.svg 12.1%
2012 [31] 12.6%12.7%12.5%11.1%12.1%15.5%12.8%13.0%11.3%12.5%12.0%12.7%Increase2.svg 12.6%
2013 [32] 13.6%13.5%13.1%12.9%12.9%12.0%12.2%12.5%12.8%12.7%12.7%12.5%Increase2.svg 12.8%
2014 [33] 13.4%15.1%12.3%12.7%12.0%17.6%14.8%11.6%12.5%12.3%12.3%12.7%Increase2.svg 13.3%
2015 [34] 14.2%12.9%12.8%12.2%12.1%12.7%12.3%12.1%12.1%12.0%12.1%12.3%Decrease2.svg 12.5%
2016 [35] 13.2%12.6%12.9%12.6%12.0%17.1%13.3%14.3%11.9%11.9%12.4%12.5%Increase2.svg 13.0%
2017 [36] 13.9%13.3%13.0%12.5%12.6%13.2%13.0%13.1%12.9%12.4%13.5%13.1%13.0%
2018 [37] 14.1%14.6%13.9%13.4%13.1%16.9%15.5%

The average viewer age is 62 years (as of 2016). [38]

Related Research Articles

ProSieben is a German free-to-air television network owned by ProSiebenSat.1 Media.

Sat.1 German TV station

Sat.1 is a German free-to-air television channel that is a part of the ProSiebenSat.1 Media Group.

Das Erste is the flagship national television channel of the ARD association of public broadcasting corporations in Germany. ARD and ZDF – "the Second" German Television Channel – together comprise the public service television broadcasters in the German television system. Das Erste is jointly operated by the nine regional public broadcasting corporations that are members of the ARD.

RTL is a German free-to-air television channel owned by the RTL Group and is the largest private network in Germany.

n-tv German television news channel

n-tv is a German free-to-air television news channel owned by the Bertelsmann Media's RTL Group. n-tv broadcasts news and weather every hour and half-hour in the morning. It also broadcasts magazine shows and documentaries.

RTL Zwei German television station

RTL Zwei, formerly spelled RTL 2 and RTL II, is a German-language television channel that is operated by RTL2 Television GmbH & Co. KG. RTL Two is a private television broadcaster with a full program (Vollprogramm) according to the Interstate Broadcasting Agreement (Rundfunkstaatsvertrag). For Austria and Switzerland, variants of the main programme are produced with nationally inserted advertising islands; these variants can be received via the cable networks in these two countries as well as via digital satellite. RTL Zwei is the second subsidiary of RTL Group in Germany.

Syfy is a German pay television channel, launched on 1 September 2003. It was the third Sci Fi Channel to be launched, following the US and U.K. versions. From 2003 until 2010, it was known as the Sci-Fi channel.

Vox is a German free-to-air television channel launched on 25 January 1993 and owned by RTL Group. The channel mainly broadcasts documentaries and US series and movies.

3sat German cultural television channel

3sat is a free-to-air German-language public service television channel. It is a generalist channel with a cultural focus and is jointly operated by public broadcasters from Germany, Austria (ORF) and Switzerland. The coordinating broadcaster is ZDF, at whose Mainz facility the broadcasting centre with studios for in-house productions is located.

kabel eins

Kabel Eins, stylised as kabel eins, is a German free-to-air television channel that was launched on 29 February 1992 as Der Kabelkanal. It is owned by ProSiebenSat.1 Media AG. It is largely known for airing classic American films as well as TV series and documentaries. It is considered to be a sister channel of ProSieben.

DMAX is a men's lifestyle channel operated by Discovery Networks CEEMEA free-to-air, broadcast in Germany, Austria, Switzerland, Asia-Pacific, United Kingdom, Ireland, Italy and Spain; Turkey has their own version of the channel too. It is also widely available throughout the rest of Europe. It is seen as the only free-to-air mainstream channel with a focus on non-fiction entertainment, unique in German media.

Phoenix (German TV station) German free-to-air television channel

Phoenix is a German free-to-air television channel which is operated jointly by public-service broadcasters ARD and ZDF. It broadcasts documentaries, news, special events coverage and discussion programmes. Phoenix's headquarters are in Bonn, the former West German capital.

Sport1 is a German free-to-air television channel centred towards sports programming, including teleshopping and sizzling erotica. Until 11 April 2010, it was called DSF. It was launched on 1 January 1993 out of the television channel Tele 5 which had become the successor of the music video channel Musicbox on 11 January 1988.

One is a German free-to-air television channel owned and operated by the German public-broadcasting consortium ARD. Managed since October 2005 by Westdeutscher Rundfunk on behalf of ARD as a whole, the channel was originally launched on 30 August 1997.

Fox Channel (German TV channel)

Fox is a German pay television channel dedicated to television drama series. It heavily features American and British drama series.

ZDFneo German free-to-air TV channel

ZDFneo is a German free-to-air television channel, programmed for an audience aged 18 to 45 to counter the primarily older-skewing main channels of public broadcasters ZDF and ARD. It replaced ZDF's documentary channel ZDFdokukanal on 1 November 2009.

sixx German TV station

Sixx is a German free-to-air television channel specialised for women. It was launched on 7 May 2010 at 8:15pm.

ZDFkultur was a German free-to-air television channel owned by ZDF. It was launched on 7 May 2011, replacing ZDF theaterkanal. It mainly broadcast music shows, such as Later... with Jools Holland, pop concerts and series from the ZDF archive, but also movies and theatre plays. On 1 May 2012, a high-definition simulcast was launched on satellite. On 22 February 2013, ZDF director Thomas Bellut announced that ZDFkultur would close in the near future, due to cost-saving measures at ZDF. The channel council agreed Bellut's proposal on 8 March 2013. The programming after the closure announcement consisting mostly of old ZDF archive content from the 1970s and 80s, with an annual budget of around €2 million. The channel was finally closed down on 30 September 2016.

Nitro is a German free-to-air television channel owned by the RTL Group.

Sat.1 Gold

Sat.1 Gold is a German free-to-air television channel aimed at a females aged between 49 and 65. It is ProSiebenSat.1 Media's sixth channel in Germany. The channel manager is Marc Rasmus. Sat.1 Gold received a broadcast licence from the Kommission für Zulassung und Aufsicht der Medienanstalten (ZAK) on 20 November 2012. The channel is regulated by the Thüringische Landesmedienanstalt (TLM), based in the state of Thuringia. The channel started broadcasting on 17 January 2013 at 20:13 CET with a 2-minute countdown, followed by a promo and a puppet show. The channel then broadcast the German film The Whore.

References

  1. "Facts and figures about ZDF". www.zdf.de. Retrieved 26 July 2020.
  2. "European Benchmarking: Public Service Broadcasters in the Digital Era" (PDF). Circom Regional. May 2002. p. 46. Archived from the original (PDF) on 9 October 2009. Retrieved 19 July 2009.
  3. 1 2 "unternehmen.zdf.de". www.zdf.de.
  4. "Facts and figures about ZDF". www.zdf.de.
  5. "ZDF Enterprises acquires Off the Fence". Broadband TV News. 8 January 2019. Retrieved 7 May 2021.
  6. "ZDF Mainzelmännchen".
  7. "reklamehimmel: „Old school: ZDF graphics designed by Otl Aicher"". reklamehimmel.typepad.com.
  8. "Razorfish Wins Rebranding Assignment".
  9. "KEK/Zuschaueranteile 1990" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 11 August 2017.
  10. "KEK/Zuschaueranteile 1991" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 11 August 2017.
  11. "KEK/Zuschaueranteile 1992" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 11 August 2017.
  12. "KEK/Zuschaueranteile 1993" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 11 August 2017.
  13. "KEK/Zuschaueranteile 1994" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 11 August 2017.
  14. "KEK/Zuschaueranteile 1995" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 11 August 2017.
  15. "KEK/Zuschaueranteile 1996" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  16. "KEK/Zuschaueranteile 1997" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  17. "KEK/Zuschaueranteile 1998" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  18. "KEK/Zuschaueranteile 1999" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  19. "KEK/Zuschaueranteile 2000" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  20. "KEK/Zuschaueranteile 2001" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  21. "KEK/Zuschaueranteile 2002" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  22. "KEK/Zuschaueranteile 2003" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 11 August 2017. Retrieved 11 August 2017.
  23. "KEK/Zuschaueranteile 2004" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 11 August 2017. Retrieved 11 August 2017.
  24. "KEK/Zuschaueranteile 2005" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 8 December 2015. Retrieved 11 August 2017.
  25. "KEK/Zuschaueranteile 2006" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  26. "KEK/Zuschaueranteile 2007" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  27. "KEK/Zuschaueranteile 2008" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  28. "KEK/Zuschaueranteile 2009" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  29. "KEK/Zuschaueranteile 2010" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  30. "KEK/Zuschaueranteile 2011" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  31. "KEK/Zuschaueranteile 2012" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 11 August 2017. Retrieved 11 August 2017.
  32. "KEK/Zuschaueranteile 2013" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 4 March 2016. Retrieved 11 August 2017.
  33. "KEK/Zuschaueranteile 2014" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 7 February 2016. Retrieved 11 August 2017.
  34. "KEK/Zuschaueranteile 2015" (PDF). kek-online.de. Archived from the original (PDF) on 17 May 2017. Retrieved 11 August 2017.
  35. "KEK/Zuschaueranteile 2016" (PDF). kek-online.de. Retrieved 11 August 2017.
  36. "KEK/Zuschaueranteile 2017" (PDF). kek-online.de. Retrieved 5 December 2017.
  37. "KEK/Zuschaueranteile 2018" (PDF). kek-online.de. Retrieved 25 August 2018.
  38. Mantel, Uwe (14 March 2017). "Langzeit-Entwicklung des TV-Markts: Wie die Sender gealtert sind – und wer sich dagegen stemmt". dwdl.de. Retrieved 3 November 2017.

Coordinates: 49°57′52″N8°12′29″E / 49.96444°N 8.20806°E / 49.96444; 8.20806