Berliner Morgenpost

Last updated

Berliner Morgenpost
Berliner Morgenpost front page.png
The 29 January 2011 front page of Berliner Morgenpost
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Funke Mediengruppe
Editor Carsten Erdmann
Founded1898;124 years ago (1898)
Headquarters Berlin, Germany
Website OOjs UI icon edit-ltr-progressive.svg

Berliner Morgenpost is a German newspaper, based and mainly read in Berlin, where it is the second most read daily newspaper.


History and profile

Founded in 1898 by Leopold Ullstein, the paper was taken over by Axel Springer AG in 1959. It was sold to Funke Mediengruppe in 2013. [1] The paper had a circulation of 145,556 issues in 2009, with an estimated 322,000 readers [2] The current editor-in-chief is Carsten Erdmann. [3]

It was awarded the European Newspaper of the Year in the category of regional newspaper by the European Newspapers Congress in 2012. [4]


Related Research Articles

Der Standard is an Austrian daily newspaper published in Vienna.

<i>Die Welt</i> German national daily newspaper

Die Welt is a German national daily newspaper, published as a broadsheet by Axel Springer SE. Die Welt is the flagship newspaper of the Axel Springer publishing group. Its leading competitors are the Frankfurter Allgemeine Zeitung, the Süddeutsche Zeitung and the Frankfurter Rundschau. The modern paper takes a self-described "liberal cosmopolitan" position in editing, but it is generally considered to be conservative.


Blesk is a daily tabloid newspaper published in Prague, the Czech Republic. Its name translates as lightning.

<span class="mw-page-title-main">Ullstein Verlag</span>

The Ullstein Verlag was founded by Leopold Ullstein in 1877 at Berlin and is one of the largest publishing companies of Germany. It published newspapers like B.Z. and Berliner Morgenpost and books through its subsidiaries Ullstein Buchverlage and Propyläen.

<i>Blic</i> Serbian newspaper

Blic is a daily middle-market tabloid newspaper in Serbia. Founded in 1996, Blic is owned by Ringier Axel Springer Media AG, a joint venture between Ringier media corporation from Switzerland and Axel Springer AG from Germany.

<i>Nový čas</i>

Nový Čas is a tabloid and the best-selling daily in Slovakia.

<span class="mw-page-title-main">Tennis Borussia Berlin</span> German football club

Tennis Borussia Berlin is a German football club based in the locality of Westend in Berlin.

<span class="mw-page-title-main">Axel Springer SE</span> Large multimedia company in Europe

Axel Springer SE is a German digital and popular periodical publishing house which is the largest in Europe, with numerous multimedia news brands, such as Bild, Die Welt, and Fakt and more than 15,000 employees. It generated total revenues of about €3.3 billion and an EBITDA of €559 million in the financial year 2015. The digital media activities contribute more than 60% to its revenues and nearly 70% to its EBITDA. Axel Springer’s business is divided into three segments: paid models, marketing models, and classified ad models. Since 2020, it is majority-owned by the US private equity firm KKR. Headquartered in Berlin, Germany, the company is active in more than 40 countries, including subsidiaries, joint ventures, and licensing.

Ringier AG is a media group in Switzerland, founded in 1833 in Zofingen and based in Zürich. The current strategy is based not only on media but also on e-commerce and entertainment. It has a yearly income of approximately 1000 million CHF and around 6,400 employees in nineteen countries.


Fakt is a Polish tabloid daily newspaper published in Warsaw, Poland, by Ringier Axel Springer Polska, and is one of the best-selling papers in Poland.

<i>Hamburger Abendblatt</i> Daily newspaper

The Hamburger Abendblatt is a German daily newspaper in Hamburg.

<i>B.Z.</i> (newspaper) German newspaper

B.Z. is a German tabloid newspaper published in Berlin by Ullstein-Verlag, a subsidiary of Axel Springer AG. As of 2010, it has a circulation of around 200,000.

<span class="mw-page-title-main">Funke Mediengruppe</span> German media and newspaper company

Funke Mediengruppe (formerly WAZ-Mediengruppe) is Germany's third largest newspaper and magazine publisher with a total of over 500 publications in eight countries. WAZ-Mediengruppe is privately held by the Funke family and is headquartered in Essen, North Rhine-Westphalia.

<span class="mw-page-title-main">Friede Springer</span>

Friede Springer is a German publisher and widow of Axel Springer. She is the main owner of the Axel Springer SE media conglomerate, and thus of Europe's largest newspaper Bild, and one of the richest people of Germany.

<i>Hamburger Morgenpost</i> German newspaper

The Hamburger Morgenpost is a daily German newspaper published in Hamburg in tabloid format.

Friedrich-Gundolf-Preis is a literary prize of Germany. It was established by the Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung in 1964 to promote German culture outwith Germany. The award is named after the Germanist Friedrich Gundolf. The award is endowed with €15,000.

<i>Bild am Sonntag</i> German newspaper

Bild am Sonntag (BamS) is the largest-selling German national Sunday newspaper published in Berlin, Germany.

The Axel-Springer-Preis is an annually awarded prize. The Award is given to young journalists in the categories print, TV, radio, and online journalism due to the decisions of the Axel-Springer-Akademie.

Simone Augustin also Simone Roßkamp is a German journalist and author.

<span class="mw-page-title-main">German Society for Photography</span>

The German Society for Photography is a German photography organisation, based in Cologne. It is concerned with the application of photography in art, science, education, journalism, economics and politics in cultural contexts.


  1. Schultz, Stefan; Steinmetz, Vanessa; Teevs, Christian (26 July 2013). "Sell-Off: Newspaper Giant Turns Back on Journalism". Spiegel Online . Retrieved 25 June 2014.
  2. Media analysis on the paper's page at the Axel Springer AG website.
  3. Berliner Morgenpost Archived 24 November 2005 at the Wayback Machine at
  4. "European Newspaper Award 12+1". European Newspaper Congress. Archived from the original on 10 August 2014. Retrieved 1 August 2014.