Hamburger Abendblatt

Last updated
Hamburger Abendblatt
Hamburger Abendblatt Logo.svg
Hamburger Abendblatt front page.png
The 29 January 2011 front page of Hamburger Abendblatt
TypeDaily newspaper (except. Sunday)
Format Broadsheet
Owner(s) Funke-Mediengruppe
Editor-in-chiefClaus Strunz
Founded1948;74 years ago (1948)
LanguageGerman
Headquarters Hamburg, Germany
Circulation 286,992 (Quarter 2, 2009)
ISSN 0949-4618
OCLC number 85355780
Website www.abendblatt.de OOjs UI icon edit-ltr-progressive.svg

The Hamburger Abendblatt (English: Hamburg Evening Newspaper) is a German daily newspaper in Hamburg.

Contents

The paper focuses on news in Hamburg and area, and produces regional supplements with news from Norderstedt, Ahrensburg, Harburg, and Pinneberg. Politically the paper is mildly conservative, but usually pro-government, including during SPD administrations.

History and profile

Four previous Hamburg newspapers had the word Abendblatt ("Evening Newspaper") in their title, including one named the Hamburger Abendblatt, founded on 2 May 1820.

This incarnation of the Hamburger Abendblatt, however, was first published after World War II beginning on 14 October 1948 with an initial edition of 60,000 copies. The paper received a publishing license from the Hamburg Senate and Mayor Max Brauer, making it the first daily paper of post-war Germany to receive a license from German rather than Allied occupation authorities. After about six months of operation, its circulation increased to 170,000 copies daily. Until the 1970s it was delivered in the afternoon, but it is now delivered in the early morning.

From 1948 through 2013 Hamburger Abendblatt was published by Axel Springer AG. [1] The paper is published by Funke Mediengruppe, who purchased it from Axel Springer effective 1 January 2014. [1] The paper used to appear Monday through Saturday only, but since 29 October 2006 it has also published a Sunday edition to compete with the Hamburger Morgenpost's introduction of a Sunday edition on 5 November 2006.

Circulation

Hamburger Abendblatt had a circulation of 288,000 copies in 2001. [2] The circulation of the paper was 252,533 copies in the first quarter of 2006. [3] It rose to 286,992 copies in the second quarter of 2009. [4]

Editor-in-chiefs

Related Research Articles

<i>Komsomolskaya Pravda</i> Russian daily newspaper

Komsomolskaya Pravda is a daily Russian tabloid newspaper, founded on 13 March 1925.

<i>Die Welt</i> German national daily newspaper

Die Welt is a German national daily newspaper, published as a broadsheet by Axel Springer SE. Die Welt is the flagship newspaper of the Axel Springer publishing group. Its leading competitors are the Frankfurter Allgemeine Zeitung, the Süddeutsche Zeitung and the Frankfurter Rundschau. The modern paper takes a self-described "liberal cosmopolitan" position in editing, but it is generally considered to be conservative.

<i>Blesk</i>

Blesk is a daily tabloid newspaper published in Prague, the Czech Republic. Its name translates as lightning.

<i>Lidové noviny</i> Czech daily newspaper

Lidové noviny is a daily newspaper published in Prague, the Czech Republic. It is the oldest Czech daily still in print, and a newspaper of record. It is a national news daily covering political, economic, cultural and scientific affairs, mostly with a centre-right, conservative view. It often hosts commentaries and opinions of prominent personalities from the Czech Republic and from abroad.

<i>Hörzu</i>

Hörzu is a German weekly television listings magazine published in Hamburg.

Kompas is an Indonesian national newspaper from Jakarta which was founded on 28 June 1965. The paper is published by PT Kompas Media Nusantara, which is a part of Kompas Gramedia Group. Its head office is located at the Kompas Multimedia Towers, Tanah Abang, Central Jakarta.

<span class="mw-page-title-main">Axel Springer SE</span> Large multimedia company in Europe

Axel Springer SE is a German digital and popular periodical publishing house which is the largest in Europe, with numerous multimedia news brands, such as Bild, Die Welt, and Fakt and more than 15,000 employees. It generated total revenues of about €3.3 billion and an EBITDA of €559 million in the financial year 2015. The digital media activities contribute more than 60% to its revenues and nearly 70% to its EBITDA. Axel Springer’s business is divided into three segments: paid models, marketing models, and classified ad models. Since 2020, it is majority-owned by the US private equity firm KKR. Headquartered in Berlin, Germany, the company is active in more than 40 countries, including subsidiaries, joint ventures, and licensing.

<i>Auto Bild</i> German automobile magazine

Auto Bild is a leading German automobile magazine based in Hamburg, Germany.

<i>Welt am Sonntag</i>

Welt am Sonntag is a German Sunday newspaper published in Germany.

<i>Rheinische Post</i> Major daily German regional newspaper

Rheinische Post is a major German regional daily newspaper published since 1946 by the Rheinische Post Verlagsgesellschaft GmbH company, and headquartered in Düsseldorf. The Post is especially dominant in the western part of North Rhine-Westphalia. The Post's online platforms are called RP ONLINE and Tonight.de.

<i>Abendzeitung</i> Newspaper from Munich, Germany

The Abendzeitung, sometimes abbreviated to AZ, is a liberal morning tabloid newspaper from Munich, Germany. A localized edition is published in Nuremberg. The paper is published six days a week; the masthead of the Saturday edition is held in light blue. Rivals on the Munich tabloid market are tz and a localized edition of the national mass circulation phenomenon Bild-Zeitung.

<i>Hamburger Morgenpost</i> German newspaper

The Hamburger Morgenpost is a daily German newspaper published in Hamburg in tabloid format.

Sächsische Zeitung is a regional German daily newspaper. The paper is published in Dresden. Its circulation is around 227.940, a fall of around 40% since 1998. Around 93% of copies sold are delivered to subscribers. Despite the name, the paper is mainly distributed in east Saxony. The paper's circulation is around ten times that of its main competitor, the Dresdner Neueste Nachrichten, which is part-owned by one of the owners of the Sächsische Zeitung itself. The company which owns the paper, Dresdner Druck- & Verlagshaus GmbH & Co. is itself majority owned by Gruner + Jahr. The remaining 40% is owned by Deutsche Druck- und Verlagsgesellschaft, which is wholly owned by the Social Democratic Party of Germany. It is published in Rhenish format.

<i>Bild am Sonntag</i>

Bild am Sonntag (BamS) is the largest-selling German national Sunday newspaper published in Berlin, Germany.

Reggel was a daily newspaper published in Budapest, Hungary, between October 2004 and December 2005.

The Ostsee-Zeitung is a German language regional daily newspaper published in Rostock, Germany. It was launched in East Germany in 1952 and has been in circulation since then.

<i>Neue Post</i> German news and womens magazine

Neue Post is a German-language weekly entertainment news magazine published in Hamburg, Germany. It has been in circulation since 1948.

<i>Bild der Frau</i> Weekly womens magazine in Germany

Bild der Frau is a German language weekly women's magazine published in Hamburg, Germany, that has been in circulation since 1983.

<i>Funk Uhr</i> Weekly television magazine in Germany

Funk Uhr is a German language weekly television magazine published in Hamburg, Germany. Founded in 1952 it is one of the oldest magazines in the country.

References

  1. 1 2 Stefan Schultz; et al. (26 July 2013). "Sell-Off: Newspaper Giant Turns Back on Journalism". Der Spiegel. Retrieved 16 December 2014.
  2. Adam Smith (15 November 2002). "Europe's Top Papers". campaign. Retrieved 18 April 2015.
  3. "European Publishing Monitor" (PDF). Turku School of Economics (Media Group). March 2007. Archived from the original (Report) on 10 October 2017. Retrieved 27 March 2015.
  4. IVW website Archived 2017-06-06 at the Wayback Machine (in German)