Ekstra Bladet

Last updated

Ekstra Bladet
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) JP/Politikens Hus A/S
PublisherJP/Politikens Hus
Editor Henrik Qvortrup
Founded12 February 1904;118 years ago (1904-02-12)
Political alignmentTraditionally centre-left; no current alignment
Headquarters Copenhagen, Denmark
Circulation 60,000 (2012)
Website ekstrabladet.dk

Ekstra Bladet is a Danish tabloid newspaper, published by JP/Politikens Hus in Copenhagen. [1] [2] It was founded in 1904 as an evening edition to Politiken . In 1905 the newspaper was established in its own right and has since focused on investigative journalism, news, sports and entertainment. It has been described as a sensationalistic newspaper. [3] [4] Since July 2021, Henrik Qvortrup has been editor-in-chief. [5]


History and profile

The newspaper began publication 1904 [6] [7] as a supplement to the Politiken newspaper, and a year later, it became a separate newspaper. The headquarters of the paper is in Copenhagen. [8]

In December 2010 Ekstra Bladet editor-in-chief Poul Madsen threatened to complain to the European Court of Justice after its submission of an application to Apple's App Store was rejected. [9] Madsen claimed the application was deemed offensive, and in an editorial described Apple as being an "American nanny". [10]

Since 5 October 2012 Tipsbladet , an association football magazine, has been sold with the Friday edition of Ekstra Bladet. [11]

The current editor-in-chief is Henrik Qvortrup who took over in July 2021. [5] Poul Madsen was chief editor from September 2007 through March 2021. [12] [5] Hans Engell held the position from 2000 to 2007. [12] Victor Andreasen served as the editor-in-chief of the paper for two times, between 1963 and 1967 and between 1971 and 1976. [13]

For over 100 years, Ekstra Bladets main competitor has been BT published by Berlingske Media.


Ekstra Bladet's readership and circulation has declined in recent years, and continues to do so. [8] [14] During the last six months of 1957 the paper had a circulation of 68,178 copies on weekdays. [15] The circulation of the paper was 210,000 copies in 1991, 198,000 copies in 1992 and 185,000 copies in 1993. [16] It fell to 177,000 copies in 1994, to 168,000 in 1995 and to 166,000 copies in 1996. [16] Although its circulation grew to 169,000 copies in 1997, it again decreased and was 159,000 copies in 1998 and 148,000 copies in 1999. [16]

It was 134,000 copies in 2000 and 127,000 copies in 2001. [16] The circulation of the paper fell to 119,000 copies in 2002. [17] It was the fourth best selling Danish newspaper in 2003 with a circulation of 110,000 copies. [18] In 2004 the paper had a circulation of 110,000 copies. [19] There is another report giving its 2004 circulation as 106,000 copies. [20] In 2012 the paper had a circulation of 60,000 copies. [8]

In January 2012, the paper's website had an Alexa Internet global rank of #2061 and a rank of #5 in Denmark. [21] As of July 2018, the site held ranks of #3359 globally and #9 in Denmark. [22]

Related Research Articles

<i>Politiken</i> Danish daily broadsheet newspaper founded in 1884

Politiken is a leading Danish daily broadsheet newspaper, published by JP/Politikens Hus in Copenhagen, Denmark. It was founded in 1884 and played a role in the formation of the Danish Social Liberal Party. Since 1970 it has been independent of the party but maintains a liberal stance. It now runs an online newspaper, politiken.dk. The paper's design has won several international awards, and a number of its journalists have won the Cavling Prize.

Information, full name: Dagbladet Information, is a Danish newspaper published Monday through Saturday.

<i>Berlingske</i> Danish newspaper founded in 1749

Berlingske, previously known as Berlingske Tidende, is a Danish national daily newspaper based in Copenhagen.

B.T. is a Danish tabloid newspaper which offers general news about various subjects such as sports, politics and current affairs.

Iltalehti is a tabloid newspaper published in Helsinki, Finland.

<i>Jyllands-Posten</i> Danish newspaper

Morgenavisen Jyllands-Posten, commonly shortened to Jyllands-Posten or JP, is a Danish daily broadsheet newspaper. It is based in Aarhus C, Jutland, and with a weekday circulation of approximately 120,000 copies,

Aarhus Stadium Sports venue in Aarhus, Denmark

Aarhus Stadium is an association football stadium in Aarhus, Denmark which has been the home ground of Aarhus Gymnastikforening since the 1920s. With a current capacity of 19,433, it is the third largest football stadium of any football team in Denmark. It is part of the sports complex, known as Aarhus Sports Park, that is run by Ceres Park & Arena.

Ole Tobiasen

Ole Tobiasen is a Danish professional football manager and former player. In the current 2021-2022 season, he started as the assistent manager at Heerenveen and was appointed Interim Manager for the remainder of the season on February 4th 2022, after the dismissal of Manager Johnny Jansen.

Børsen is a Danish newspaper specialising in business news published in Denmark.

JP/Politikens Hus A/S is a Danish media company.

Hans Engell is a Danish former politician and journalist, who until 6 September 2007 was the editor-in-chief of the tabloid Ekstra Bladet, a position he had held for seven years. As a member of the Conservative People's Party, he was Defence Minister of Denmark between 1982 and 1987, Justice Minister between 1989 and 1993, and leader of the party from 1993 to 1997, until he retired in disgrace after a drunk-driving accident.

Slavko Labović

Slavko Labović is a Serbian-Danish actor most popular for the role as a Serbian gangster in the Pusher trilogy.

Henrik Qvortrup is a Danish journalist, political commentator, and previous editor-in-chief of the weekly Danish tabloid magazine Se og Hør. In the 2014 Se og Hør media scandal, Henrik Qvortrup was sentenced to three months' unconditional imprisonment, one year's conditional imprisonment and 200 hours of community service.

Camilla Broe is the first Danish citizen to be extradited to a country outside the European Union, when she was handed over to the American police after being indicted on 14 counts of drug trafficking. She would have faced a sentence of up to 60 years in prison if she were convicted, but would have served only 6 months in the US before being deported to Denmark to serve another 2 to 8 years.

2014 <i>Se og Hør</i> media scandal

The 2014 Se og Hør media scandal, also known as the Nets-scandal or the hush-hush scandal, was a media and IT surveillance scandal in Denmark that broke in 2014. An IT professional employed at IBM leaked sensitive personal data from the Nordic payment services company Nets to the Danish gossip magazine Se og Hør, which allowed the magazine to obtain information on celebrities' and other individuals' use of credit cards.

Kristeligt Dagblad is a Danish newspaper in Copenhagen, Denmark.

Det fri Aktuelt was a Danish language daily newspaper published in Copenhagen, Denmark, between 1871 and 2001. It was the first socialist and the earliest newspaper published by a labor union in the world. In addition, it was the last leading social democrat newspaper in Denmark.

Billed Bladet is a Danish language weekly entertainment and royal magazine published in Copenhagen, Denmark. Being founded in 1938 it is one of the oldest magazines in the country.

Tipsbladet is a weekly Danish sports magazine focusing on football. It the oldest football magazine in Scandinavia and is headquartered in Copenhagen, Denmark.

Anders Lund Madsen

Anders Lund Madsen is a Danish journalist, comedian, author, radio personality and talkshow host. He hosts the talkshow "Det Nye Talkshow – med Anders Lund Madsen". Together with his brother Peter Lund Madsen, he has performed several shows at the Bellevue Theater and in Bremen Theater. Together they wrote the lyrics of the song "Avenuen", which was part of one of their shows performed by Trine Dyrholm. They have also participated in the quiz program Who Wants to Be a Millionaire? where they have twice won the main prize of 1 million kroner.


  1. About (in Danish) Ekstra Bladet. Retrieved 22 September 2010. "noise and ruckus", "occasional indignation", "Always in opposition"
  2. Said about us (in Danish) Ekstra Bladet. Retrieved: 22 September 2010.
  3. Wagner, Finn (7 February 2020). "Hvem læser Ekstrabladet?" [Who reads Ekstra Bladet?]. fyens.dk (in Danish). Retrieved 15 January 2022.
  4. Olsen, Jens Erik (26 January 2010). "Klumme: Ekstra Bladet tør" [Column: Extra Bladet dares]. Ekstra Bladet (in Danish). Retrieved 15 January 2022.
  5. 1 2 3 "Henrik Qvortrup bliver chefredaktør på Ekstra Bladet" (in Danish). TV2. 19 May 2021. Retrieved 15 January 2022.
  6. Jose L. Alvarez; Carmelo Mazza; Jordi Mur (October 1999). "The management publishing industry in Europe" (PDF). University of Navarra. Archived from the original (Occasional Paper No:99/4) on 30 June 2010. Retrieved 27 April 2015.
  7. Anna B. Holm. "Discontinuities in Business Model Innovation of the Danish Newspaper Industry" (PDF). Conferenga. Archived from the original (PDF) on 15 December 2014. Retrieved 12 December 2014.
  8. 1 2 3 Demetrios Matheou (10 November 2014). "The Future of (Tabloid) Newspapers". Danish Film Institute. Retrieved 2 January 2015.
  9. Apple clashes with tabloid over breasts The Copenhagen Post. Retrieved 8 December 2010.
  10. Kommentar: Vi har ikke brug for en amerikansk nanny (in Danish) Ekstra Bladet. Retrieved 8 December 2010.
  11. "Ekstra Bladet / Tipsbladet" (PDF). INMA. 2013. Retrieved 29 May 2016.
  12. 1 2 "Hans Engell forlader Ekstra Bladet". Politiken (in Danish). 6 September 2007. Retrieved 6 September 2007.
  13. "Factsheet Denmark" (PDF). Ministry of Foreign Affairs of Denmark. January 2007. Retrieved 9 May 2015.
  14. Readers Ekstra Bladet. Retrieved 22 September 2010.
  15. Britt-Mari Persson Blegvad (1964). "Newspapers and Rock and Roll Riots in Copenhagen". Acta Sociologica. 7 (3). JSTOR   4193580.
  16. 1 2 3 4 "Culture" (PDF). Danmarks Statistik. Archived from the original (PDF) on 9 May 2015. Retrieved 9 May 2015.
  17. "World Press Trends 2003" (PDF). World Association of Newspapers. Paris. 2004. Archived from the original (PDF) on 8 November 2017. Retrieved 15 February 2015.
  18. "World Press Trends" (PDF). World Association of Newspapers. Paris. 2004. Retrieved 8 February 2015.
  19. "The Press in Denmark". BBC. 20 December 2005. Retrieved 17 December 2014.
  20. "Media pluralism in the Member States of the European Union" (PDF). Commission of the European Communities. Brussels. 16 January 2007. Retrieved 27 March 2015.
  21. "Statistics Summary for ekstrabladet.dk". Alexa Internet. 7 January 2012. Archived from the original on 7 January 2012. Retrieved 7 December 2017.
  22. "ekstrabladet.dk Traffic Statistics". Alexa Internet. 23 July 2018. Archived from the original on 13 July 2018. Retrieved 22 July 2018.