Times of Malta

Last updated

Times of Malta
The Times of Malta front page in January 2016
Type Daily newspaper
Format Compact
Owner(s)Allied Newspapers Limited
  • Herman Grech
  • Mark Wood
  • Bertrand Borg
Political alignment Liberal conservatism [1]
Language English
HeadquartersTimes of Malta, Triq l- Intornjatur, Mriehel
Circulation 100,000
Website www.timesofmalta.com

The Times of Malta is an English-language daily newspaper in Malta. Founded in 1935, by Lord and Lady Strickland and Lord Strickland's daughter Mabel, it is the oldest daily newspaper still in circulation in Malta. It has the widest circulation of any Maltese newspaper. [2] The newspaper is published by Allied Newspapers Limited, which is owned by the Strickland Foundation, a charitable trust established by Mabel Strickland in 1979 to control the majority of the company. [3]



Previous logo as The Times TimesMTheader.png
Previous logo as The Times

The history of The Times of Malta is linked with that of its publishing house, Allied Newspapers Limited. This institution has a history going back to the 1920s, when it pioneered journalism and the printing industry in Malta. It all started with the publication, by Gerald Strickland, of Malta's first evening newspaper in Maltese, Il-Progress. This was a four-page daily with its own printing offices in what was then 10A, Strada Reale, Valletta. The name "Progress" is retained to this day by the commercial sister of Allied Newspapers Limited, Progress Press Company Limited, formed in 1946. [4]

Bilingual journalism, Maltese and English, was introduced in Malta with the publication, on 3 February 1922, of an English supplement to Il-Progress. The Times of Malta and Il-Progress lasted until 1 March 1929. The English supplement then became The Times of Malta Weekly (forerunner of The Sunday Times of Malta). The Maltese side was named Ix-Xemx, later changed to Id-Dehen and later still to Il-Berqa, first published on 29 January 1932. Il-Berqa ceased publication on 30 November 1968. In February 1931, Progress Press moved from Strada Reale to 341, St Paul Street, Valletta, until recently the site of Allied Newspapers Limited, also known as Strickland House.

As readership of the English supplement to Il-Progress soared, Lord Strickland was quick to see that there was room for an English daily. This would happen, so long as the new publication achieved and maintained a high standard of public service in information. The first issue of The Times of Malta was published in full co-operation with the British MI5 on 7 August 1935 under menacing war clouds as Italy planned the invasion of Abyssinia, which began in October of that year. On 2 September 1935, Mabel Strickland, who was a founder member of Allied Malta Newspapers Limited and formed part of the first Board of Directors, became the first editor of The Times of Malta. She also edited The Sunday Times of Malta from 1935 to 1950 when she was succeeded by the late George Sammut, who retired in 1966. Anthony Montanaro was the next editor. He retired on 1 March 1991 and succeeded by Laurence Grech.

On 6 August 1960, the 25th anniversary of The Times of Malta, Strickland wrote that The Times of Malta, whilst originally the Constitutionalist political party's paper, had become a national newspaper. The paper won for itself a reputation for objective reporting whilst upholding its own strongly held editorial opinion. Strickland's editorship covered the difficult years of World War II. Nevertheless, none of the newspapers forming part of the Group ever missed an issue, in spite of continuous bombing and many shortages in the siege years between 1940 and 1943. The building was bombed twice, receiving a direct hit on 7 April 1942, when sixteen rooms were demolished but sparing the printing machines.[ citation needed ]

Thomas Hedley took over as editor from Strickland in 1950. He edited the paper through the traumatic years of political and industrial change, culminating in Malta's Independence in 1964. Under the editorship of Charles Grech Orr, The Times kept up the tradition of never missing an issue when twice hit by industrial action in 1973 and when political arsonists burned the building down on 15 October 1979. That date came to be known as "Black Monday". In the face of serious danger, the editor and his staff had to abandon the building. Printing of the following day's paper continued at another printing press, Independence Press. The paper was out on the street as usual the following morning, reduced in size but a triumph for freedom of expression. During the last 10 years, its website timesofmalta.com has become the primary news source in Malta and one of the main news websites in the Mediterranean. In June 2019, Herman Grech was appointed editor-in-chief, Bertrand Borg online editor and Mark Wood print editor.

In March 2021, Adrian Hillman, the former director of the Allied Group and Vince Buhagiar, the former chairman of Progress Press were charged in court with various fraud and money-laundering offences. It is alleged that Hillman and Buhagiar conspired with Keith Schembri, former Chief of Staff to Prime Minister Joseph Muscat, to defraud Progress Press of around €5.5 million by inflating the prices of machinery purchased from Schembri's company Kasco and sharing the profits between themselves. [5]

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">Mabel Strickland</span>

Mabel Edeline Strickland,, was an Anglo-Maltese journalist, newspaper proprietor and politician.

<span class="mw-page-title-main">Gerald Strickland, 1st Baron Strickland</span> Maltese-British politician (1861–1940)

Gerald Paul Joseph Cajetan Carmel Antony Martin Strickland, 6th Count della Catena, 1st Baron Strickland, was a Maltese and British politician and peer, who served as Prime Minister of Malta, Governor of the Leeward Islands, Governor of Tasmania, Governor of Western Australia and Governor of New South Wales, in addition to sitting successively in the House of Commons and House of Lords in the Parliament of the United Kingdom.

Black Monday in Malta refers to 15 October 1979 when the Progress Press and the home of Eddie Fenech Adami, then Leader of the Opposition, were ransacked following a rally by the Labour Party.

<span class="mw-page-title-main">City Gate (Valletta)</span> Entrance to the city of Valletta, Malta

City Gate is a gate located at the entrance of Valletta, Malta. The present gate, which is the fifth one to have stood on the site, was built between 2011 and 2014 to designs of the Italian architect Renzo Piano.

<span class="mw-page-title-main">Enrico Mizzi</span> Leader of the Maltese Nationalist Party and Prime Minister of Malta in 1950

Enrico Mizzi was a Maltese politician, leader of the Maltese Nationalist Party from 1926 and briefly Prime Minister of Malta in 1950.

<span class="mw-page-title-main">Sette Giugno</span> Maltese holiday commemorating the massacre of protestors by the British in 1919

Sette Giugno is a Maltese national holiday celebrated annually on 7 June. It commemorates events which occurred on that day in 1919 when, following a series of riots by the Maltese population, British troops fired into the crowd, killing four people. This led to increased resistance to the colonial government and support for the pro-Italian irredentists that had challenged the British presence on the island.

<span class="mw-page-title-main">Manoel Theatre</span> Theatre in Valletta, Malta; third-oldest working theatre in Europe

Teatru Manoel is a theatre and important performing arts venue in Malta. The theatre is often referred to as simply "The Manoel", and is named after Grand Master of the Order of the Knights Hospitaller, Fra António Manoel de Vilhena, who ordered its construction in 1731. The theatre is reputed to be Europe's third-oldest working theatre, and the oldest theatre still in operation in the Commonwealth of Nations.

<span class="mw-page-title-main">Henry Frendo</span>

Henry Joseph Frendo is a professor of modern history, teaching at the University of Malta since 1992. Frendo has previously worked with the UNHCR, and was stationed in Switzerland, Mozambique, Zimbabwe, Egypt and Papua New Guinea. His main areas of research and interest are related to history since 1798; related to imperialism, nationalism, decolonization, postcolonialism, journalism, migration and ethnicity - in Central and Eastern Europe, the Mediterranean and MENA. Other areas of his interest are languages, culture and statehood.He is from Floriana and is brother of Michael Frendo.

<span class="mw-page-title-main">History of the Jews in Malta</span> Aspect of history

The history of the Jews in Malta spans two millennia. A Jewish community is attested on the islands by the 4th-5th century. Jews prospered in Malta under Arab and Norman rule. They were expelled in 1492, and a community could only re-establish itself after 1798 under British rule. In the 19th and 20th century, the Jewish community in Malta welcomed refugees from Italy and Central Europe, escaping Nazi rule. Today, a small community remains well established on the islands.

Karl Schembri is a Maltese author, journalist and humanitarian. Schembri also occupied the post of News Editor and Deputy Editor at Malta Today. He started working in journalism with In-Nazzjon and Il-Mument in 1995, moving on to Bay Radio, The Malta Independent, The Malta Independent on Sunday and Malta Today. He left Malta in 2009 to join the Palestinian news agency Ramattan in the occupied Palestinian territory.

<span class="mw-page-title-main">Constitutional Party (Malta)</span> Political party in Malta

The Constitutional Party was a pro-British political party in Malta. It had representatives in the Maltese Legislative Assembly and Council of Government between 1921 and 1945, and again between 1950 and 1953, forming a government between 1927 and 1930 with the support of the Labour Party. A splinter group, the Progressive Constitutionalist Party was represented in Parliament between 1962 and 1966. The party was very much centred on the figure of its long-time leader Lord Strickland, with party supporters colloquially known in Maltese as "Stricklandjani".

<span class="mw-page-title-main">Joe Grech</span>

Joseph "Joe" Grech, is a Maltese singer, who was born in Cospicua, Malta. He is best known for introducing the Maltese language to the Eurovision Song Contest 1971, the first appearance from Malta on this pan-European television event.

Although Malta is a small island in the middle of the Mediterranean Sea with a small population, it is nonetheless rich in its history and its culture. When in the 1950s, in nearby Italy the San Remo Festival, and later in Switzerland, the Eurovision Song Contest came into existence, Malta soon followed suit by organizing its own National Song Festival.

<span class="mw-page-title-main">Villa Bologna</span> Stately home & Country Villa in Attard, Malta

Villa Bologna is a Maltese stately home, in the village of Attard in the central district of Malta. Built in opulent Baroque style, Villa Bologna has been called "the most beautiful 18th century country house to be built for a Maltese family" and "of similar grandeur to the finest palaces on the island".

<span class="mw-page-title-main">Palazzo Parisio (Valletta)</span> Palace in Malta

Palazzo Parisio, sometimes known as Casa Parisio, is a palace in Valletta, Malta. It was built in the 1740s by Domenico Sceberras, and eventually passed into the hands of the Muscati and Parisio Muscati families. It was Napoleon's residence for six days in June 1798, during the early days of the French occupation of Malta. The palace was eventually acquired by the de Piro family, and was later purchased by the Government of Malta. It was used as the General Post Office from 1886 to 1973, then the Ministry for Agriculture, and it now houses the Ministry for Foreign Affairs.

<span class="mw-page-title-main">Hotel Phoenicia</span> Hotel in Floriana, Malta

The Phoenicia Malta, formerly called the Le Méridien Phoenicia, is a 5-star hotel in Floriana, Malta. The Art Deco hotel was built in the 1930s, and was opened in November 1947. It is regarded as one of the top hotels in Malta. The hotel had one of the earliest restaurants of good standards in Malta in the 1950s. It had three floors originally, but further floors were built along the years.

<span class="mw-page-title-main">Republic Street, Valletta</span> Street in Valletta, Malta

Republic Street, historically known as Strada Reale or Kingsway, is a principal street in the capital city of Valletta, Malta. It is about 1 kilometer long and is known for legislative, judiciary and commercial purposes. It is mostly pedestrianised.

<span class="mw-page-title-main">Carmen Sammut (professor)</span>

Professor Carmen Sammut is the Pro-Rector for Student and Staff Affairs and Outreach at the University of Malta since 2016.

<span class="mw-page-title-main">Michele Busuttil</span>

Michele Busuttil was a Maltese painter, son of Clemente Busuttil and Rosa Magro.


  1. "World Newspapers and Magazines: Malta". Worldpress.org. Retrieved 15 January 2017.
  2. "Times of Malta". eurotopics.net. Retrieved 21 December 2018.
  3. "The Strickland Foundation Journalism Internship Sponsorship Scheme" (PDF). Retrieved 3 May 2017.
  4. "From the beginning". Times of Malta. Retrieved 3 June 2021.
  5. "Progress Press defrauded of millions by two of its own directors and Keith Schembri". Malta Today .