The Examiner (Tasmania)

Last updated

The Examiner
Examiner front page.jpg
Front page
TypeDaily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Australian Community Media
EditorCorey Martin
Managing editorCorey Martin
Founded12 March 1842
Headquarters113 Cimitiere Street,
Launceston, Tasmania, Australia

The Examiner is the daily newspaper of the city of Launceston and north-eastern Tasmania, Australia.



The Examiner was first published on 12 March 1842, founded by James Aikenhead. The Reverend John West was instrumental in establishing the newspaper and was the first editorial writer. At first it was a weekly publication (Saturdays). The Examiner expanded to Wednesdays six months later. In 1853, the paper was changed to tri-weekly (Tuesdays, Thursdays and Saturdays), and first began daily publication on 10 April 1866. This frequency lasted until 16 February the next year. Tri-weekly publication then resumed and continued until 21 December 1877 when the daily paper returned.

Associated publications

The Weekly Courier was published in Launceston by the company from 1901 to 1935. Another weekly paper (evening) The Saturday Evening Express was published between 1924 and 1984 when it transformed into The Sunday Examiner a title which continues to this day.

The Examiner building in Launceston The Examiner Launceston 2010.jpg
The Examiner building in Launceston


Once owned by ENT Limited, The Examiner was owned by the Rural Press group and is now part of Australian Community Media.

The current editor is Simon Tennant. [1]


For the 12 months ending September 2008, Roy Morgan Research reports a Saturday readership of 100,000 and a Monday-Friday readership of 84,000. [2]

See also

Related Research Articles

<i>The Australian</i> Daily newspaper in Australia

The Australian, with its Saturday edition The Weekend Australian, is a broadsheet newspaper published by News Corp Australia since 14 July 1964. As the only Australian daily newspaper distributed nationally, its readership as of September 2019 of both print and online editions was 2,394,000. Its editorial line has been self-described over time as centre-right.

<i>The West Australian</i> Daily newspaper in Perth, Western Australia

The West Australian is the only locally edited daily newspaper published in Perth, Western Australia. It is owned by Seven West Media (SWM), as is the state's other major newspaper, The Sunday Times. It is the second-oldest continuously produced newspaper in Australia, having been published since 1833. It tends to have conservative leanings, and has mostly supported the Liberal–National Party Coalition. It has Australia's largest share of market penetration of any newspaper in the country.

The News was an afternoon daily tabloid newspaper in the city of Adelaide, South Australia, that had its origins in 1869, and ceased circulation in 1992. Through much of the 20th century, The Advertiser was Adelaide's morning broadsheet, The News the afternoon tabloid, with The Sunday Mail covering weekend sport, and Messenger Newspapers community news.

<i>The Advertiser</i> (Adelaide) Australian newspaper

The Advertiser is a daily tabloid format newspaper based in the city of Adelaide, South Australia. First published as a broadsheet named The South Australian Advertiser on 12 July 1858, it is currently a tabloid printed from Monday to Saturday. The Advertiser came under the ownership of Keith Murdoch in the 1950s, and the full ownership of Rupert Murdoch in 1987. It is a publication of Advertiser Newspapers Pty Ltd (ADV), a subsidiary of News Corp Australia, itself a subsidiary of News Corp. Through much of the 20th century, The Advertiser was Adelaide's morning broadsheet, The News the afternoon tabloid, with The Sunday Mail covering weekend sport, and Messenger Newspapers community news. The head office was relocated from a former premises in King William Street, to a new News Corp office complex, known as Keith Murdoch House at 31 Waymouth Street.

<i>Los Angeles Herald Examiner</i> American newspaper in Los Angeles

The Los Angeles Herald Examiner was a major Los Angeles daily newspaper, published in the afternoon from Monday to Friday and in the morning on Saturdays and Sundays. It was part of the Hearst syndicate. It was formed when the afternoon Herald-Express and the morning Los Angeles Examiner, both of which were published there since the turn of the 20th century, merged in 1962.

Schwartz Publishing is an Australian publishing house, digital media and news media organisation based in Carlton, Melbourne, Victoria established by Australian property developer Morry Schwartz in the 1980s. Since the late 1990s many of its publications have appeared under the Black Inc imprint. Schwartz Publishing has its complementary brand Schwartz Media, which all sit under the wider group of 'Schwartz' companies specialising in newspapers, books, essays, magazines, journals, podcasts and online news media.

<i>The Advocate</i> (Tasmania) Newspaper in North West and Western Tasmania, Australia

The Advocate is a local newspaper of North-West and Western Tasmania, Australia. It was formerly published under the names The Wellington Times, The Emu Bay Times, and The North Western Advocate and The Emu Bay Times.

<span class="mw-page-title-main">Free newspaper</span> Newspapers distributed free of charge

Free newspapers are distributed free of charge, often in central places in cities and towns, on public transport, with other newspapers, or separately door-to-door. The revenues of such newspapers are based on advertising. They are published at different levels of frequencies, such as daily, weekly or monthly.

<i>Quebec Chronicle-Telegraph</i> Quebec City newspaper

The Quebec Chronicle-Telegraph, founded by William Brown as the Quebec Gazette on 21 June 1764, is the oldest running newspaper in North America. It is currently published as an English language weekly from its offices in Quebec City, Quebec, Canada.

The Journal is a daily newspaper produced in Newcastle upon Tyne. Published by ncjMedia,, The Journal is produced every weekday and Saturday morning and is complemented by its sister publications the Evening Chronicle and the Sunday Sun.

<i>The Mercury</i> (Hobart) Daily newspaper for Hobart and southern Tasmania

TheMercury is a daily newspaper, published in Hobart, Tasmania, Australia, by Davies Brothers Pty Ltd, a subsidiary of News Corp Australia, itself a subsidiary of News Corp. The weekend issues of the paper are called Mercury on Saturday and Sunday Tasmanian. The current editor of TheMercury is Craig Herbert.

<i>Cambridge News</i> Daily newspaper published in Cambridge

The Cambridge News is a British daily newspaper. Published each weekday and on Saturdays, it is distributed from its Milton base. In the period December 2010 – June 2011 it had an average daily circulation of 20,987, but by December 2016 this had fallen to around 13,000. In 2018, the circulation of the newspaper fell to 8,005 and by June 2023 the preceding 6-month average was 2,597.

The Sunday Times is a tabloid Sunday newspaper published by Seven West Media, in Perth and distributed throughout Western Australia. Founded as The West Australian Sunday Times, it was renamed The Sunday Times from 30 March 1902.

The Newcastle Herald is a local tabloid newspaper published daily, Monday to Saturday, in Newcastle, New South Wales, Australia. It is the only local newspaper that serves the greater Hunter Region and Central Coast region six days a week. It is owned by Australian Community Media.

The Sentinel is a daily regional newspaper circulating in the North Staffordshire and South Cheshire areas of England. It is owned by Reach plc and based at Hanley, Stoke-on-Trent.

The Sunraysia Daily is a local newspaper in the north-western Sunraysia region of Victoria, Australia, it is published on Monday, Wednesday, Friday, and Saturday. From its first publication in 1920 until 14 September 2007, it was published in broadsheet format, changing to tabloid-size the following day.

The Sunshine Coast Daily is an online newspaper specifically serving the Sunshine Coast region of Queensland, Australia. It is owned by News Corp Australia. It was originally founded as a print newspaper, however since 2020 the publication is only available in digital forms.

The Ballarat Star was a newspaper in Ballarat, Victoria, Australia, first published on 22 September 1855. Its publication ended on 13 September 1924 when it was merged with its competitor, the Ballarat Courier.

The Telegraph, later The Daily Telegraph was a newspaper published in Launceston, Tasmania between 1881 and 1928.

Shepparton News is a daily morning newspaper serving Shepparton, Victoria. It was established in 1887 by Thomas Haslam as a weekly broadsheet and was purchased by Colin McPherson the following year. The News is owned by McPherson Media Group, a family business.