Tiroler Tageszeitung

Last updated

Tiroler Tageszeitung
TT Logo 2018 rgb.jpg
Owner(s)Moser Holding
PublisherSchlüssel Verlag/Moser Holding
Founded11 June 1945;78 years ago (1945-06-11)
Language German
Headquarters Innsbruck
Sister newspapersTT Compact

Tiroler Tageszeitung (also known as TT) is a provincial daily newspaper published in Innsbruck, Austria. [1] The paper has been in circulation since 1945.


History and profile

TT's sponsorship for Innsbruck 2012 Youth Olympics 12-01-19-yog-211.jpg
TT's sponsorship for Innsbruck 2012 Youth Olympics

TT was first published on 11 June 1945. [2] During this period Austria was ruled by the Allies following World War II. [1] [3] Its foundation was supported by the French and Americans, [3] but it was under the influence of the former. [4] Later the ownership of TT was transferred to Austrians. [3]

The German company Axel Springer Verlag acquired a stake of the paper in 1989 [5] and had the majority stake of the paper in the 1990s. [6] [7] The paper is wholly owned by the Moser Holding. [8] [9] [10] In 2008 the holding launched a free daily newspaper, namely TT Compact. [8] [11] The publisher of TT is the Schlüssel Verlag/Moser company. [12] [13]

TT is based in Innsbruck [14] [15] and is a leading publication in Tyrol region. [16] The paper is described as a conservative publication. [17] However, the paper has no political affiliation and has an independent stance. [18]

TT is published in five regional editions. [7] The paper has four main sections: international news, national news, regional news and sports. [16] It is not an advertisement-oriented publication. [16] The paper was the only official sponsor of the Innsbruck 2012 Youth Olympics. [19]

In 2008 TT published a letter of German immunologist Clemens Sorg following his dismissal from the post as the rector of the Medical University of Innsbruck due to his involvement in a stem cell scandal. [20]


TT was the sixth best selling Austrian newspaper in 2002 with a circulation of 122,000 copies. [21] The paper had a circulation of 112,690 copies in 2003. [22] It was the fifth best selling newspaper in Austria with a circulation of 121,000 copies in 2004. [23]

The regional market share of TT was 63% and its regional readership was 47% in 2006. [24] Its circulation in 2007 was 111,000 copies. [25] In the period of 2007–2008 the daily had a readership of 3.89%. [26] The 2008 circulation of the paper was 109,716 copies, [27] making it the sixth most read newspaper in Austria. [18] Its circulation was 108,045 copies in 2009 and 105,861 copies in 2010. [27] The daily had a circulation of 87,149 copies in 2011. [28] Its average circulation was 97,000 copies in 2013. [13] The magazine sold 91,045 copies in 2018. [29]

See also

Related Research Articles

<i>Kronen Zeitung</i> Austrian newspaper

The Kronen Zeitung, commonly known as the Krone, is Austria's largest newspaper. It is known for being Eurosceptic.

Der Standard is an Austrian daily newspaper published in Vienna. It is considered a newspaper of record for Austria.

<i>Die Presse</i> Austrian daily broadsheet

Die Presse is a German-language daily broadsheet newspaper based in Vienna, Austria. It is considered a newspaper of record for Austria.

<i>Kleine Zeitung</i> Austrian daily newspaper

Kleine Zeitung is an Austrian newspaper based in Graz and Klagenfurt. As the largest regional newspaper in Austria, covering the federal states Styria and Carinthia with East Tyrol, the paper has around 800,000 readers.


Arbetarbladet is a social democratic newspaper published in Gävle, Sweden.

<i>Kurier</i> Austrian daily newspaper

Kurier is a German-language daily newspaper based in Vienna, Austria.

<i>Profil</i> (magazine) Weekly news magazine in Austria

profil is an Austrian weekly news magazine published in German and based in Vienna. It has been in circulation since 1970. The magazine is sometimes considered the Austrian counterpart to Der Spiegel.

The Baslerstab is a Swiss German-language free daily newspaper.

WirtschaftsBlatt was the only daily financial newspaper published in Vienna, the Republic of Austria. The newspaper appeared every trading day from Monday to Friday in German. It was in circulation between October 1995 and September 2016.

Österreich is a national Austrian daily newspaper, based in Vienna.

The Salzburger Nachrichten is a German-language daily newspaper published in Salzburg, Austria. It has been in circulation since 1945.

The Oberösterreichische Nachrichten (OÖN) is a German language regional newspaper published in Linz, Austria.

News is an Austrian weekly news magazine published in German and based in Vienna, Austria. The weekly is the major news magazine in the country and has been in circulation since October 1992.

Täglich Alles was a German-language daily tabloid newspaper published in Vienna, Austria, between 1992 and 2000.

Delovoy Peterburg is a Russian language daily business newspaper published in Saint Petersburg, Russia. The paper has been in circulation since 1993.

Thurgauer Zeitung is a Swiss daily newspaper published in Frauenfeld, Switzerland. Founded in 1798 it is one of the oldest newspapers still in circulation.

<i>Neue Vorarlberger Tageszeitung</i> Daily newspaper in Austria

Neue Vorarlberger Tageszeitung is German language regional newspaper published in Bregenz, Austria, which has been in circulation since 1972.

<i>Vorarlberger Nachrichten</i> Austrian daily newspaper

Vorarlberger Nachrichten is a German language regional newspaper published in Bregenz, Austria. It is one of the leading regional publications in the country and has been in circulation since 1945.

JydskeVestkysten is a Danish language regional newspaper published in Esbjerg, Denmark, which is among the largest publications in the country.


  1. 1 2 "Presse, Druckschriften". Austria Forum. Retrieved 12 October 2013.
  2. Oliver Rathkolb (2010). The Paradoxical Republic: Austria 1945-2005. New York; Oxford: Berghahn Books. p. 143. ISBN   978-1-78238-396-3.
  3. 1 2 3 "Austria". Press Reference. Retrieved 7 October 2013.
  4. Alexander Golovlev (2019). "Dancing the Nation? French Dance Diplomacy in Allied-Occupied Austria, 1945–55". Austrian History Yearbook. 50: 173. doi:10.1017/S0067237818000607. S2CID   151083673.
  5. "Axel Springer Group: landmarks". Ketupa. Archived from the original on 25 October 2014. Retrieved 7 February 2015.
  6. Josef Trappel (2004). "Austria". In Mary Kelly; Gianpietro Mazzoleni; Denis McQuail (eds.). The Media in Europe: The Euromedia Handbook (3rd ed.). London: SAGE Publications. p. 5. ISBN   978-0-7619-4131-6.
  7. 1 2 "At the Tiroler Tageszeitung" (PDF). WAN IFRA. Retrieved 8 October 2013.
  8. 1 2 "New Austrian free daily TT launched". Newspaper Innovation. 2 June 2008.
  9. "Styria-Moser merger may cost jobs". Austrian Times. 3 June 2009. Retrieved 21 November 2014.
  10. "Communications Report 2005" (Report). Rundfunk and Telekom Regulierungs GmbH. Retrieved 1 January 2015.
  11. Piet Bakker (2009). "Mixed paid/free models target the total audience". Ideas.
  12. "Austria: Top daily newspapers". Publicitas. 28 October 2010. Archived from the original on 4 February 2015. Retrieved 4 February 2015.
  13. 1 2 "Austria 2013". WAN IFRA. Retrieved 25 February 2015.
  14. "The Austrian media landscape". Wien International. Archived from the original on 14 October 2013. Retrieved 7 October 2013.
  15. "Tiroler Tageszeitung". Publicitas. Retrieved 21 December 2014.
  16. 1 2 3 Andreas Exenberger; et al. (2009). "One death is a tragedy, one million is a statistic". In Christopher Hamilton (ed.). Facing tragedies. Wien: LIT Verlag. pp. 163–174. ISBN   978-3-643-50069-4.
  17. "Austria. Newspapers and Magazines Online". World Press. Retrieved 7 October 2013.
  18. 1 2 Lisa Müller (2014). Comparing Mass Media in Established Democracies: Patterns of Media Performance. Basingstone; New York: Palgrave Macmillan. p. 224. ISBN   978-1-137-39138-4.
  19. Tom Degun (29 March 2011). "Austrian bank become first Premium Partner of Innsbruck 2012". Inside the Games. Retrieved 21 December 2014.
  20. "Rector sacked in Austrian stem-cell scandal". Nature . 454 (7208): 1041. 27 August 2008. doi: 10.1038/4541041a . S2CID   4421120.
  21. "World Press Trends" (PDF). World Association of Newspapers. Paris. 2004. Retrieved 8 February 2015.
  22. The Europa World Year Book 2003 (3rd ed.). London; New York: Europa Publications. 2003. p. 607. ISBN   978-1-85743-227-5.
  23. "Media pluralism in the Member States of the European Union" (PDF). Commission of the European Communities. Brussels. 16 January 2007. Retrieved 27 March 2015.
  24. Fritz Plasser; Gilg Seeber (2008). "Austrian Electoral Behavior in International Comparison". In Günter Bischof; Fritz Plasser (eds.). The Changing Austrian Voter. Vol. 16. New Brunswick, NJ; London: Transaction Publishers. p. 127. ISBN   978-1-4128-1932-9.
  25. Anne Austin; et al. (2008). "Western Europe Market & MediaFact" (PDF). Zenith Optimedia. Retrieved 1 January 2015.
  26. Christian Fuchs (2011). Foundations of Critical Media and Information Studies. London; New York: Routledge. p. 4. ISBN   978-1-136-82531-6.
  27. 1 2 "National newspapers total circulation". International Federation of Audit Bureaux of Circulations. Retrieved 7 October 2013.
  28. Paul Murschetz; Matthias Karmasin (2013). "Austria: Press Subsidies in Search of a New Design". In Paul Murschetz (ed.). State Aid for Newspapers. Berlin Heidelberg: Springer. ISBN   978-3-642-35691-9.
  29. Manuela Grünangerl; Josef Trappel; Tales Tomaz (2021). "Austria. Confirmed democratic performance while slowly digitalising". In Josef Trappel; Tales Tomaz (eds.). The Media for Democracy Monitor 2021: How leading news media survive digital transformation. Vol. 1. Gothenburg: Nordicom, University of Gothenburg. p. 99. doi:10.48335/9789188855404-3. ISBN   978-91-88855-42-8.