Sveriges Radio P4

Last updated
Sveriges Radio P4
SR P4 logo.svg
Broadcast areaFlag of Sweden.svg  Sweden
Flag of Aland.svg  Åland Islands
First air date1987
Format Local radio
Music
Sports
Talk
Language(s) Swedish
Finnish
Owner Sveriges Radio
Website SR P4

P4 (pe fyra) is a national radio channel produced by the Swedish public broadcaster Sveriges Radio. Targeted at an across-the-board audience, but with the emphasis on older listeners, it is the corporation's most popular radio channel, presenting popular music, entertainment, and sport. On weekdays most of the daytime schedule comes from 25 different regional stations, each producing programming (including local news coverage) for their own areas, while in the evenings and at weekends the channel carries national programming. Overnight (between 2.00 and 6.00) P4 and youth channel P3 present a joint programme of "music, games, and chat".

Sveriges Radio Swedish government-operated radio broadcaster

Sveriges Radio AB is Sweden's national publicly funded radio broadcaster. Sveriges Radio is a public limited company, owned by an independent foundation, and funded through a licensing fee, the level of which is decided by the Swedish Riksdag. No advertising is permitted. Its legal status could be described as that of a quasi-autonomous non-governmental organization.

Sveriges Radio P3 Swedish public service radio station

P3 is a mainstream CHR-formatted station operated by Sweden's national publicly funded radio broadcasting organization Sveriges Radio. Its output is oriented towards young people from junior high school age to 35. The P in P3 originally stood for Program (Programme) but today has no official meaning and is simply a name.

P4 was started in 1987 as a network of regional stations, but national programming was added in 1993 when P3 was relaunched as a specialist youth channel and P4 took over a large part of P3's former programming intended for a more adult audience.

Among the more popular programmes broadcast nationally are:

Svensktoppen is a weekly record chart airing at Sveriges Radio. Until January 2003, the songs had to be in the Swedish language. Svensktoppen has aired since 1962, except for the years 1982-1985. The last years before the January 2003 change, the programme was strongly dominated by dansband music.

The 25 regional stations are:

National presenters

Related Research Articles

BBC Radio 4 British domestic radio station, owned and operated by the BBC

BBC Radio 4 is a radio station owned and operated by the British Broadcasting Corporation (BBC) that broadcasts a wide variety of spoken-word programmes including news, drama, comedy, science and history. It replaced the BBC Home Service in 1967. The station controller is Gwyneth Williams, and the station is part of BBC Radio and the BBC Radio department. The station is broadcast from the BBC's headquarters at Broadcasting House, London. On 21 January 2019 Williams announced she was quitting the role. There are no details of when or who will be her replacement.

BBC Radio division and service of the British Broadcasting Corporation

BBC Radio is an operational business division and service of the British Broadcasting Corporation. The service provides national radio stations covering the majority of musical genres, as well as local radio stations covering local news, affairs and interests. It also oversees online audio content.

Sveriges Television Swedish public service television broadcaster

Sveriges Television AB, Sweden's Television, is the Swedish national public television broadcaster, funded by a public service tax on personal income set by the Riksdag. Prior to 2019, SVT is funded by a television licence fee payable by all owners of television sets. The Swedish public broadcasting system is largely modeled after the system used in the United Kingdom, and Sveriges Television shares many traits with its British counterpart, the BBC.

Turkish Radio and Television Corporation public broadcaster of Turkey

The Turkish Radio and Television Corporation, also known as TRT, is the national public broadcaster of Turkey and was founded in 1964. Around 70% of TRT's funding comes from a tax levied on electricity bills and a license tax on television and radio receivers. As these are hypothecated taxes, as opposed to the money coming from general government funds, the principle is similar to that of the television licence levied in a number of other countries, such as the BBC in the United Kingdom. The rest of TRT's funding comes from government grants, with the final 10% coming from advertising.

BBC Home Service

The BBC Home Service was a British national radio station that broadcast from 1939 until 1967, when it became the current BBC Radio 4.

Radio Television of Serbia television station in Serbia

Radio Television of Serbia is the public broadcaster in Serbia. It broadcasts and produces news, drama, and sports programming through radio, television and the Internet. RTS is a member of the European Broadcasting Union.

ARD is a joint organisation of Germany's regional public-service broadcasters. It was founded in 1950 in West Germany to represent the common interests of the new, decentralised, post-war broadcasting services – in particular the introduction of a joint television network.

France 3 French television channel

France 3 is the second largest French public television channel and part of the France Télévisions group, which also includes France 2, France 4, France 5, and France Ô.

Westdeutscher Rundfunk Köln is a German public-broadcasting institution based in the Federal State of North Rhine-Westphalia with its main office in Cologne. WDR is a constituent member of the consortium of German public-broadcasting institutions, ARD. As well as contributing to the output of the national television channel Das Erste, WDR produces the regional television service WDR Fernsehen and six regional radio networks.

Rádio e Televisão de Portugal Portuguese public broadcasting company

Rádio e Televisão de Portugal is the public service broadcasting organisation of Portugal. It operates four national television channels and three national radio channels, as well as several satellite and cable offerings.

In broadcast programming, dayparting is the practice of dividing the broadcast day into several parts, in which a different type of radio or television program apropos for that time period is aired. Television programs are most often geared toward a particular demographic, and what the target audience typically engages in at that time.

Magyar Rádió Hungarian public radio station

Magyar Rádió is Hungary's publicly funded radio broadcasting organization. It is also the country's official international broadcasting station.

Radiotelevizija Slovenija organization

Radiotelevizija Slovenija – usually abbreviated to RTV Slovenija – is Slovenia's national public broadcasting organization. Based in the country's capital, Ljubljana, it has regional broadcasting centres in Koper and Maribor and correspondents around Slovenia, Europe and the world. RTV Slovenija's national radio services operate under the name Radio Slovenija, while the television division carries the name Televizija Slovenija or TV Slovenija. The names are sometimes Anglicized as Radio Slovenia and TV Slovenia, respectively. There are three national and four regional radio services, which can all be heard online as well. RTV Slovenija also finances the RTV Slovenia Symphony Orchestra and the RTV Slovenia Big Band.

Bayerischer Rundfunk public-service radio and television broadcaster based in Munich

Bayerischer Rundfunk is a public-service radio and television broadcaster, based in Munich, capital city of the Free State of Bavaria in Germany. BR is a member organization of the ARD consortium of public broadcasters in Germany.

Saarländischer Rundfunk company

Saarländischer Rundfunk is a public radio and television broadcaster serving the German state of Saarland. With headquarters in the Halberg Broadcasting House in Saarbrücken, SR is a member of the ARD consortium of German public-broadcasting organizations.

Radio Nacional de España Public radio broadcaster of Spain

Radio Nacional de España (RNE) is Spain's national public radio service. Since 1973 it has formed, together with Televisión Española (TVE), a part of Radiotelevisión Española (RTVE), the corporation responsible for managing national public-service broadcasting in Spain.

Sveriges Radio P2 Swedish public service radio station

P2 is one of the four main radio channels operated by Sweden's national publicly funded radio broadcasting organization Sveriges Radio (SR). It broadcasts music and also carries educational programming as well as programmes in minority languages.

The Central Television of the USSR was the state television broadcaster of the Soviet Union.