Timeline of broadcasting in Turkey

Last updated

Below is the milestones of Turkish radio TV broadcasting. The oldest broadcaster in Turkey is TRT, the public broadcaster, which now broadcasts 6 nationwide, 6 regional, 1 local and 2 international radio channels as well as 11 TV nationwide and 2 international TV channels. [1] But after the 1990s, many private radio and TV companies began broadcasting, some nationwide and some local.

6.5.1927First radio broadcast in Istanbul
8.9.1936Radio broadcasting monopoly transferred to Turkish PTT
22.5.1940Law (3837) about transferring Radio broadcasting monopoly to General Directorate of Press (Old Turkish:Matbuat Umum Müdürlüğü)
3.9.1952First television channel (Istanbul Technical University trial broadcasting) ITU TV
2.1.1964Turkish Radio Television law (359) establishing General Directorate of Turkish Radio and Television Corporation (TRT)
31.1.1968First monochrome TV broadcast on VHF band
19.5.1969First live broadcast from a location out of Ankara where the continuity studio is. ( A program about the anniversary of Atatürk’s arrival in Samsun.)
29.2.1972Law (1568) about the neutrality of TRT.
26.8.1972First international live broadcast from Munich Olympics
9.9.1974First 24-hour radio broadcast
22.3.1975TRT represents Turkey in the Eurovision Song Contest. (Turkish performer takes the last place. But in later years, Turkish performers receive better results: in 1997 third place, in 2003 first place, in 2004 fourth place and in 2010 second place.)
14.4.1978First FM radio broadcast
14.1.1983Radio television law (2954) establishing Radio and Television Supreme Council (RTÜK)
15.3.1984First color TV (PAL system)
1.10.1984First stereophonic broadcast in FM radio transmitters (Zenith GE pilot tone system)
11.7.1986Protocol with PTT about satellite transmission
15.9.1986A second channel in TV, first utilization of UHF band
21.1.1989Law (3517) about transferring radio and TV transmitters to PTT. (By this law hundreds of Radio and TV transmitters and more than 1300 operating personnel were transferred to PTT on 28.2.1989)
20.5.1989First private TV in Turkey (using satellite broadcasting, DBS) The name of the company: Magic box and the name of the channel: Star
3.5.1993Amendment of the Turkish constitution (art. 133) to enable private radio TV broadcasting
10.6.1994Law (4000) to issue Türk Telekom from PTT. Along with telephone infrastructure, both the transmitters and the satellite infrastructure in Türk Telekom. The transfer on 24.4.1995
11.8.1994First Turkish satellite. Turksat 1B operated by Türksat, an affiliated company of PTT (Türk Telekom). Both TRT and the private companies began using satellite both for Direct broadcast satellite (DBS) and for TVRO/RRO.
6.7.1999Law (4397) about transferring radio and TV transmitters back to TRT. (By this law more than 2000 transmitters and more than 1500 operating personnel were transferred to TRT on 31.12.1999.)
21.4.2005According to law (5335) Türksat is also responsible in cable television distribution. [2]

See also

Related Research Articles

Public broadcasting, sometimes public service broadcasting, is not subject to political interference or commercial influence.

Euronews is a European television news network, headquartered in Brussels, Belgium. The network began broadcasting on 1 January 1993 and covers world news from a European perspective.

<span class="mw-page-title-main">Turkish Radio and Television Corporation</span> Turkish national public broadcaster

The Turkish Radio and Television Corporation is the national public broadcaster of Turkey, founded in 1964. TRT was for many years the only television and radio provider in Turkey. Before the introduction of commercial radio in 1990, and subsequently commercial television in 1992, it held a monopoly on broadcasting. More recent deregulation of the Turkish television broadcasting market produced analogue cable television. Today, TRT broadcasts around the world, especially in Europe, Middle East, Africa, Asia, USA, and Australia.

Religious broadcasting, sometimes referred to as faith-based broadcasts, is the dissemination of television and/or radio content that intentionally has religious ideas, religious experience, or religious practice as its core focus. In some countries, religious broadcasting developed primarily within the context of public service provision, whilst in others, it has been driven more by religious organisations themselves. Across Europe and in the US and Canada, religious broadcasting began in the earliest days of radio, usually with the transmission of religious worship, preaching or "talks". Over time, formats evolved to include a broad range of styles and approaches, including radio and television drama, documentary, and chat show formats, as well as more traditional devotional content. Today, many religious organizations record sermons and lectures, and have moved into distributing content on their own web-based IP channels.

<span class="mw-page-title-main">TRT 1</span> Turkish public television network

TRT 1 is the first Turkish national television channel, owned by state broadcaster TRT. It was launched on 31 January 1968 as a test broadcast and was officially launched in December 1971. It was the only channel in Turkey until 15 September 1986, when TRT launched Teve2. It is also available in Azerbaijan on terrestrial television.

<span class="mw-page-title-main">Mass media in Turkey</span> Overview of mass media in the Republic of Turkey

The mass media in Turkey includes a wide variety of domestic and foreign periodicals expressing disparate views, and domestic newspapers are extremely competitive. However, media ownership is concentrated in the hands of a few large private media groups which are typically part of wider conglomerates controlled by wealthy individuals, which limits the views that are presented. In addition, the companies are willing to use their influence to support their owners' wider business interests, including by trying to maintain friendly relations with the government. The media exert a strong influence on public opinion. Censorship in Turkey is also an issue, and in the 2000s Turkey has seen many journalists arrested and writers prosecuted. On Reporters Without Borders' Press Freedom Index it has fallen from being ranked around 100 in 2005 to around 150 in 2013.

Roj TV was an international Kurdish satellite television station broadcasting programmes in the Kurmanji, Sorani and Hewrami dialects of the Kurdish language as well as in Persian, Zaza, Arabic, and Turkish.

The television industry in Turkey includes high-tech program production, transmission and coverage. Turkish Radio and Television Corporation is Turkey's largest and most powerful national television station. As of 1 August 2019, RTÜK states that there a total of 536 television channels in Turkey. Turkey is the world's fastest growing television series exporter and has currently overtaken both Mexico and Brazil as the world's second highest television series exporter after the United States. Turkish television drama has grown in since the early 2000s.

TRT 3 is a Turkish television channel. It mostly broadcasts sport events.

<span class="mw-page-title-main">TRT 4</span> Television channel

TRT 4 was a Turkish television program. Before 2008, it was a TV station which broadcast cultural and educational programs in Turkey.

<span class="mw-page-title-main">TRT International</span> Television channel

TRT INT was a Turkish television station part of the TRT.

TRT Kurdî is the first national television station that broadcasts in Kurdish dialect of Kurmanji and in Zazaki. On the channels sixth anniversary it changed its name from TRT 6 into TRT Kurdi. The channel has been mostly met with criticism from the Kurdish population in Turkey on various grounds, including accusations of being a mouthpiece for the government. A 2018 survey asking Kurds about TRT Kurdî showed that a majority (59%) did not trust the channel.

TRT Türk is the international TV channel of the TRT, which is broadcast to other countries. TRT Türk's task is to enhance the understanding of the possibilities Turkey and Turkic republics may possess or take advantage of in various fields through the programs aiming at the Caucasus and Central Asia. The task is also promoting the image of Turkish people in a multi-dimensional way. TRT Türk has been intended to become the Turkic World's common channel. Within this framework the channel is planning to schedule programs produced by other Turkic republics along with joint-productions.

<span class="mw-page-title-main">TRT 2</span> Turkish public television network

TRT 2 is a Turkish culture and art television channel.

<span class="mw-page-title-main">Radio and television technology in Turkey</span>

This article covers the radio and television technology in Turkey.

İTÜ TV is the first Turkish television station. The first Turkish television broadcast occurred on July 9, 1952, from a station at Istanbul Technical University's electrical engineering department. Weekly two-hour broadcasts from ITU continued on an experimental basis, but by 1957 there were still fewer than 200 television receivers in Istanbul. ITU broadcasts continued until 1970, and in 1971 ITU's facilities and equipment were ordered to be transferred to the Turkish Radio and Television Corporation, and ITU TV was closed down forever. By 1991, ITU TV was replaced by a new channel called Show TV.

Radio enjoys numerous listeners in Turkey. There are more than 1000 radio stations in the country. The first radio studio was formed in Turkey in Ankara Radio.

<span class="mw-page-title-main">Mongolian National Broadcaster</span>

The Mongolian National Broadcaster (MNB); Монголын Үндэсний Олон Нийтийн Радио Телевиз is the official, state-funded broadcaster in Mongolia.

TRT World is a Turkish public broadcaster which broadcasts in English 24 hours a day and is operated by the TRT and based in the Ulus area of Istanbul. It provides worldwide news and current affairs focusing on Turkey, Europe, Africa, and Western and Southern Asia. In addition to its Istanbul headquarters, TRT World has broadcasting centres and studios in Washington, D.C., and London. It is a member of the Association for International Broadcasting.