The Jerusalem Post

Last updated

The Jerusalem Post
The Jerusalem Post (2019-07-28).svg
The Jerusalem Post 2012.jpg
Front page of The Jerusalem Post
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s)The Jerusalem Post Group
Editor Yaakov Katz
Founded1 December 1932
(as The Palestine Post)
Political alignmentConservative [1] [2]
Language English
French
Headquarters Jerusalem
CountryIsrael
Circulation 50,000
(Weekends: 80,000) (International: 40,000) [3]
Sister newspapers Jerusalem Post Lite
ISSN 0021-597X
Website jpost.com

The Jerusalem Post is a broadsheet newspaper based in Jerusalem, founded in 1932 during the British Mandate of Palestine by Gershon Agron as The Palestine Post. In 1950, it changed its name to The Jerusalem Post. In 2004, the paper was bought by Mirkaei Tikshoret, a diversified Israeli media firm controlled by investor Eli Azur. In April 2014, Azur acquired the newspaper Maariv . [4] The newspaper is published in English and French editions.

A broadsheet is the largest newspaper format and is characterized by long vertical pages. Other common newspaper formats include the smaller Berliner and tabloid/compact formats.

Jerusalem City in the Middle East

Jerusalem is a city in the Middle East, located on a plateau in the Judaean Mountains between the Mediterranean and the Dead Sea. It is one of the oldest cities in the world, and is considered holy to the three major Abrahamic religions—Judaism, Christianity, and Islam. Both Israel and the Palestinian Authority claim Jerusalem as their capital, as Israel maintains its primary governmental institutions there and the State of Palestine ultimately foresees it as its seat of power; however, neither claim is widely recognized internationally.

Mandatory Palestine A geopolitical entity formed from territory ceded by Turkey following WW1

Mandatory Palestine was a geopolitical entity established between 1920 and 1923 in the region of Palestine under the terms of the "Mandate for Palestine".

Contents

Formerly regarded as left-wing, the paper underwent a noticeable shift to the right in the late 1980s. [5] From 2011, editor Steve Linde professed to provide balanced coverage of the news along with views from across the political spectrum. [6] In April 2016, Linde stepped down as editor-in-chief and was replaced by Yaakov Katz, [7] a former military reporter for the paper who previously served as an adviser to right-wing Education and Diaspora Affairs Minister Naftali Bennett. [8]

Right-wing political thinking holds that certain social orders and hierarchies are inevitable, natural, normal, or desirable, typically supporting this position on the basis of natural law, economics, or tradition. Hierarchy and inequality may be viewed as natural results of traditional social differences or the competition in market economies. The term right-wing can generally refer to "the conservative or reactionary section of a political party or system".

Steve Linde

Steve Linde is a former editor-in-chief of The Jerusalem Post (2011-2016) and since 2017 serves as editor-in-chief of The Jerusalem Report.

Yaakov Katz (journalist) American-born Israeli journalist and author

Yaakov Katz is an American-born Israeli journalist and author who currently serves as the Editor-in-Chief of The Jerusalem Post.

History

1925–1950

An antecedent paper, The Palestine Bulletin was founded in January 1925 by Jacob Landau of the Jewish Telegraphic Agency. [9] It was owned by the Palestine Telegraphic Agency, which was in practice part of the JTA even though it was legally separate. [9] On 1 November 1931, editorship of the Bulletin was taken over by American journalist Gershon Agronsky (later Agron). [10] In March 1932, a dispute arose between Landau and Agronsky, which Agronsky resolved to settle by establishing an independent newspaper. [9] However, Landau and Agronsky instead came to an agreement to transform the Bulletin into a new jointly owned newspaper. [9] Accordingly, the Palestine Bulletin published its last issue on 30 November 1932 and The Palestine Post Incorporating The Palestine Bulletin appeared the following day, 1 December 1932. [9] On 25 April 1933, the masthead was reduced to just The Palestine Post, though the newspaper continued to state its founding year as 1925 for at least a year afterwards. [11]

Jewish Telegraphic Agency news agency and wire service

The Jewish Telegraphic Agency (JTA) is an international news agency and wire service serving Jewish community newspapers and media around the world, with about 70 syndication clients listed on its web site.

Gershon Agron Mayor of Jerusalem, founder of the Jerusalem Post newspaper

Gershon Agron (1894–1959) was an Israeli newspaper editor and mayor of West Jerusalem 1955–1959.

16 May 1948 edition of The Palestine Post PalestinePost Israel is born.jpg
16 May 1948 edition of The Palestine Post

During its time as The Palestine Post, the publication supported the struggle for a Jewish homeland in Palestine and openly opposed British policy restricting Jewish immigration during the Mandate period. According to one commentator, "Zionist institutions considered the newspaper one of the most effective means of exerting influence on the British authorities." [12]

Aliyah is the immigration of Jews from the diaspora to the Land of Israel. Also defined as "the act of going up"—that is, towards Jerusalem—"making Aliyah" by moving to the Land of Israel is one of the most basic tenets of Zionism. The opposite action, emigration from the Land of Israel, is referred to in Hebrew as yerida ("descent"). The State of Israel's Law of Return gives Jews and their descendants automatic rights regarding residency and Israeli citizenship.

1948 bombing

On the evening of 1 February 1948, a stolen British police car loaded with half a ton of TNT pulled up in front of the Jerusalem office of the Palestine Post; the driver of a second car arrived a few minutes later, lit the fuse and drove off. [13] The building also contained other newspaper offices, the British press censor, the Jewish settlement police, and a Haganah post with a cache of weapons. Arab leader Abd al-Qadir al-Husayni claimed responsibility for the bombing, but historian Uri Milstein reported that the bomb had been prepared by the Nazi-trained Fawzi el-Kutub, known as "the engineer", with the involvement of two British army deserters, Cpl. Peter Mersden and Capt. Eddie Brown. [14] [15] Three persons died in the bombing, a newspaper typesetter and two people who lived in a nearby block of flats. [16] Dozens of others were injured and the printing press was destroyed. The morning paper came out in a reduced format of two pages, printed up at a small print shop nearby. [13]

Palestine Police Force

The Palestine Police Force was a British colonial police service established in Mandatory Palestine on 1 July 1920, when High Commissioner Herbert Samuel's civil administration took over responsibility for security from General Allenby's Occupied Enemy Territory Administration (South).

Haganah was the main paramilitary organization of the Jewish Yishuv in Mandatory Palestine between 1920 and 1948, which later became the core of the Israel Defense Forces (IDF).

Abd al-Qadir al-Husayni Palestinian Arab nationalist

Abd al-Qadir al-Husayni, also spelled Abd al-Qader al-Husseini was a Palestinian Arab nationalist and fighter who in late 1933 founded the secret militant group known as the Organization for Holy Struggle, which he and Hasan Salama commanded as the Army of the Holy War during the 1936–39 Arab revolt and during the 1948 war.

Palestine Post offices after car bomb attack, 1 February 1948, Jerusalem Palestine Post Bombing.jpg
Palestine Post offices after car bomb attack, 1 February 1948, Jerusalem

1950–present

In 1950, two years after the State of Israel was declared, the paper was renamed The Jerusalem Post.

The broadsheet newspaper is published from Sunday to Friday, with no edition appearing on Saturday (the Jewish Sabbath) and Jewish religious holidays. Regular opinion columnists write on subjects such as religion, foreign affairs and economics. As of 2016 the managing editor is David Brinn. [17] Some of the material is translated and included in the free Hebrew daily Israel Post , of which Eli Azur is a co-owner.

In January, 2008, the paper announced a new partnership with The Wall Street Journal, including joint marketing and exclusive publication in Israel of The Wall Street Journal Europe . [18]

The Jerusalem Post also publishes a monthly magazine titled IVRIT edited by Dr. Sarit Yalov. Its target audience is people learning Hebrew language and it is described as "an easy-Hebrew" publication, meant for improving basic Hebrew reading skills. It uses the vowel notation system to make comprehension of the Hebrew alphabet abjad simpler. [19] The Jerusalem Report , now edited by Steve Linde, is a fortnightly print and online glossy newsmagazine.

Ownership changes

Until 1989, the paper supported the forerunners of the Labor Party. In 1989, the paper was purchased by Hollinger Inc., owned by Conrad Black. A number of journalists resigned from the Post after Black's takeover and founded The Jerusalem Report , a weekly magazine eventually sold to the Post.

Under editor-in-chief David Makovsky, from 1999 to 2000, the paper took a centrist position on defense, but began to reject socialism. [1] In 2002, Hollinger hired the politically conservative Bret Stephens of The Wall Street Journal as editor-in-chief. David Horovitz took over as editor-in-chief on 1 October 2004. [20] He was expected to have the paper eschew any clear political line, [1] [20] but the paper remained right-wing. [21] On 16 November 2004, Hollinger sold the paper to Mirkaei Tikshoret Limited, a Tel Aviv-based publisher of Israeli newspapers. CanWest Global Communications, Canada's biggest media concern, had announced an agreement to take a 50 percent stake in The Jerusalem Post after Mirkaei bought the property, but the deal soured. The two sides went to arbitration, and CanWest lost. [22]

In 2011, Horovitz was succeeded by the paper's managing editor, Steve Linde, who professed to maintain political moderation and balance. [23] [24] In recent years, however, the paper has sustained its right-of-center reputation, with David Newman stating that it "supports Israel’s right-wing government, is largely anti-European, and has become more parochial in its focus on the Jewish world at the expense of a broader coverage and analysis of world news." [25] Yaakov Katz, an advisor to right-wing Education Minister Naftali Bennett, succeeded Linde in April 2016.

Notable contributors

Websites

JPost.com

JPost.com was launched in December 1996. Its current version also contains a French language edition (fr.jpost.com), blogs, an ePaper version of the daily newspaper, a range of magazines and other web versions of the Group's products.

According to Alexa Internet traffic rankings, JPost.com is among the top 3,000 websites in the United States. [26] The site is an entity separate from the daily newspaper. While sharing reporters, it is managed by different teams. Its staff is based in Tel Aviv, while the newspaper offices are located in Jerusalem. [27]

The site contains archives that go back to 1989, and the default search on the site sends users to archive listings, powered by ProQuest, where articles can be purchased. [28] Free blurbs of the article are available as well, and full articles are available when linked to directly from navigation within JPost.com or from a search engine.

JPost.com includes the "Premium Zone", a pay-wall protected area, containing additional Jerusalem Post articles and special features. The site, which was given a graphic facelift in September 2014, recently relaunched its mobile and tablet applications, as well as its special edition for mobile viewing.

Editors

See also

Related Research Articles

<i>Maariv</i> (newspaper) Israeli newspaper

Maariv is a national Hebrew-language daily newspaper published in Israel. It is second in sales after ‘’Yedioth Ahronoth’' and third in readership after Israel HaYom and Yedioth Ahronoth.

The Jewish Legion (1917–1921) is an unofficial name used to refer to five battalions of Jewish volunteers, the 38th to 42nd (Service) Battalions of the Royal Fusiliers, raised in the British Army to fight against the Ottoman Empire during the First World War.

Neve Yaakov

Neve Yaakov also Neve Ya'aqov,, is an Israeli settlement and neighborhood located in East Jerusalem, north of Pisgat Ze'ev and south of al-Ram. Established in 1924 during the period of the British Mandate, it was depopulated during the 1948 Arab–Israeli War. The area was captured by Israel in the Six-Day War and a new neighborhood was built there, at which time international opposition to its legitimacy began. The international community considers Israeli settlements in East Jerusalem illegal under international law, but the Israeli government disputes this, defining it as a neighborhood within the jurisdiction of the Jerusalem Municipality, which provides all services. The population of Neve Yaakov is 30,000. Neve Yaakov is one of Jerusalem's Ring Neighborhoods.

Zikim Place in Southern

Zikim is a kibbutz in southern Israel. Located in the northern Negev desert, it falls under the jurisdiction of Hof Ashkelon Regional Council. In 2018 it had a population of 809.

West Jerusalem section of Jerusalem that remained under Israeli control after the 1948 Arab–Israeli War

West Jerusalem or Western Jerusalem refers to the section of Jerusalem that remained under Israeli control after the 1948 Arab–Israeli War, whose ceasefire lines delimited the boundary with the rest of the city, which was then under Jordanian control. A number of western countries such as the United Kingdom acknowledge de facto Israeli authority, but withhold de jure recognition. Israel's claim of sovereignty over West Jerusalem is more widely accepted than its claim over East Jerusalem.

Edah HaChareidis religious organization

The Orthodox Council of Jerusalem (OJC) is a large ultra-Orthodox Jewish communal organization based in Jerusalem, with several thousands affiliated households. It is led by an independent rabbinical court, chaired by the Gaon Convenor, acronymed Ga'avad, and operated by the Rabbi Convenor, Ra'avad. The OCJ provides facilities such as dietary laws supervision, ritual baths, a Sabbath enclosure, and welfare services. The Council was founded in 1921 by devout Ashkenazi residents of Jerusalem, especially of the Old Yishuv, who refused to be affiliated in any way with the new Zionist institutions.

Aluf Yusef Mishleb is a retired Druze general in the Israel Defense Forces serving last in the position as the Coordinator of Government Activities in the Territories. Mishleb retired in September 2008 after four years in the job and over 35 years in the Israel Defense Forces.

Colonel Yehuda Levy served as the president and publisher of the Israeli English daily newspaper The Jerusalem Post.

<i>The Jerusalem Report</i> fortnightly magazine

The Jerusalem Report is a fortnightly print and online news magazine that covers political, economic, social and cultural issues in Israel, the Middle East and the Jewish world.

Shmuel Katz (politician) Israeli writer, journalist and historian

Shmuel "Mooki" Katz was an Israeli writer, historian and journalist. Prior to the formation of the State of Israel, he was a Zionist activist and member of the Irgun High Command. He was a member of the first Knesset and is also known for his biography of Jewish leader Ze'ev Jabotinsky.

Caroline Glick Israeli newspaper editor

Caroline Glick is an American-born Israeli columnist, journalist, and author and political activist. She writes for Breitbart News, The Jerusalem Post, and Maariv. She is adjunct senior fellow for Middle Eastern Affairs at the Washington, D.C.-based Center for Security Policy, and directs the Israeli Security Project at the David Horowitz Freedom Center. In 2019, she joined the Israeli political party New Right as a candidate.

David Horovitz Israeli journalist

David Horovitz is a British-born British-Israeli journalist, author and speaker. He is the founding editor of The Times of Israel, a current affairs website based in Jerusalem that launched in February 2012. Previously, he had been the editor-in-chief of The Jerusalem Post and The Jerusalem Report.

Eliezer Livneh Israeli politician

Eliezer Livneh (Hebrew: אליעזר ליבנה‎ was a Zionist activist, journalist, publicist and Israeli politician. He is known for his activism against nuclear proliferation of the Middle East and for his endorsement of the Greater Israel cause.

Dorothy Bar-Adon Israeli journalist

Dorothy Bar-Adon was an American-born Israeli journalist. Her early experience as a correspondent was gained on The Atlantic City [New Jersey] Press. From her immigration to Palestine in 1933 until her death she worked as a journalist for The Palestine Post, covering a wide range of international and domestic issues.

The Times of Israel is an Israel-based, primarily English-language online newspaper launched in 2012. It was co-founded by journalist David Horovitz, who is also the founding editor, and American hedge fund manager Seth Klarman. It covers "developments in Israel, the Middle East and around the Jewish world." Along with its original English-language site, The Times of Israel publishes in Arabic, French and Persian editions. On May 1, 2019, it launched a Hebrew news site, Zman Yisrael.

Eli Azur is an Israeli businessman and the head of Mirkaei Tikshoret, a Tel Aviv-based media company.

Meir (Mike) Ronnen was an Israeli journalist, political cartoonist, art critic, and illustrator.

References

  1. 1 2 3 "On the issue of defense, the paper moved editorially in the post-1990 years between a centrist position under David Macovsky (1999–2000) and David Horowitz (2004– ) as editors, and a right-wing position under David *Bar-Illan (1990–96) and Brett Stephens (2002–4). A neo-liberal capitalist outlook on economic and financial affairs replaced the socialist outlook of earlier years." "Jerusalem Post". Encyclopedia Judaica. 2007.
  2. "The Jerusalem Post (Israeli newspaper)". Encyclopædia Britannica. Retrieved 21 November 2013.
  3. "The Israeli Press". Jewishvirtuallibrary.org. Retrieved 8 June 2013.
  4. ‘Maariv’ Newspaper to Be Sold to Businessman Eli Azur Archived 4 March 2016 at the Wayback Machine News flash at israelnationalnews.com
  5. "The press in Israel" Archived 2 April 2009 at the Wayback Machine BBC News, 8 May 2006
  6. "Editor's Notes: The time has come... - Opinion - Jerusalem Post". Jpost.com. Retrieved 1 June 2019.
  7. 1 2 "Yaakov Katz named new 'Post' editor-in-chief". The Jerusalem Post. Retrieved 17 May 2016.
  8. DolstenApril 13, Josefin; Post, 2016Jerusalem. "Jerusalem Post Names Ex-Naftali Bennett Aide as New Editor-in-Chief". The Forward. Retrieved 14 September 2019.
  9. 1 2 3 4 5 Michael D. Birnhack (2012). Colonial Copyright: Intellectual Property in Mandate Palestine. Oxford University Press.
  10. Palestine Bulletin, 31 October 1931.
  11. Palestine Post, 25 April 1993 and 25 August 1934.
  12. Wilson, Cynthia: Attributed to Penslar D. Archived 15 May 2016 at the Wayback Machine at footnote, p. 34, Always Something New to Discover: Menahem Pressler and the Beaux Arts Trio, Paragon Publishing 2011, accessed at Google Books, 5 August 2014
  13. 1 2 "American Jewish Historical Society: American Newlyweds in Israel, 1948". Archived from the original on 29 April 2011. Retrieved 25 April 2011.CS1 maint: BOT: original-url status unknown (link)
  14. Uri Milstein, History of Israel's War of Independence, Vol III (English edition: University Press of America, 1997, ISBN   0-7618-0769-1), pages 105–107.
  15. Mel Bezalel (7 May 2009). "'The truth is louder than TNT'". The Jerusalem Post. Retrieved 21 November 2013.
  16. The Palestine Post, 5 February 1948, p3.
  17. "The Jerusalem Post - About Us". Jpost.com.
  18. "JPost | French-language news from Israel, the Middle East & the Jewish World". Fr.jpost.com. Archived from the original on 22 December 2011. Retrieved 21 November 2013.
  19. "Ivrit". Jpost.com. Retrieved 8 June 2013.
  20. 1 2 Anat Balint, Jlem Post change of editors Archived 8 April 2016 at the Wayback Machine , Haaretz, Sep. 5, 2004
  21. "Jerusalem Post". www.jewishvirtuallibrary.org. Retrieved 12 September 2019.
  22. "CanWest loses battle for 50% of 'Jerusalem Post'". The Jerusalem Post. Archived from the original on 25 October 2012. Retrieved 8 June 2013 via Highbeam.com.
  23. "Horovitz steps down, Linde taking over as JPost editor". The Jerusalem Post. 12 June 2011.
  24. "Interview with Steve Linde, chief editor of the Jerusalem Post". European Jewish Press. 29 November 2011.
  25. "Israel - Media - Newspapers - Journalism - Worldpress.org". www.worldpress.org. Retrieved 11 September 2019.
  26. "Jpost.com Site Info". Alexa.com. Retrieved 21 November 2013.
  27. "Yafo 206, Jerusalem, Israel to HaAhim MiSlavuta 13, Tel Aviv-Yafo, Israel - Google Maps". Maps.google.com. 1 January 1970. Retrieved 21 November 2013.
  28. "Pqarchiver.com". Pqasb.pqarchiver.com. 2 March 2008. Retrieved 8 June 2013.
  29. "Horovitz steps down, Linde taking over as JPost editor". Jpost.com. Retrieved 8 June 2013.